واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: جام جم آنلاين: مجموعه تلويزيوني «آينه» به کارگرداني غلامحسين لطفي يکي از مجموعههاي ماندگار دهه 60 است. مجموعهاي که روند توليد مجموعههاي خانوادگي را تا سال ها تحت تاثير قرار داد. به گزارش مهر، «آينه» يکي از مجموعههاي پرمخاطب تلويزيون در سال 1364 بود. اين سريال روايتگر معضلات و مشکلات موجود در خانوادههاي ايراني بود که به ميزان توانايي خود به ارائه راهحلهايي براي رفع اين مشکلات ميپرداخت. پخش اين مجموعه از ششم شهريورماه سال 1364 آغاز شد. سريال «آينه» در 13 قسمت 45 دقيقهاي به کارگرداني غلامحسين لطفي و تهيهکنندگي گروه معارف روزهاي دوشنبه از شبکه يک پخش ميشد. در اين مجموعه مهين شهابي ، فردوس کاوياني ، سياوش طهمورث ، زندهياد جمشيد اسماعيلخاني ، پوراندخت مهيمن ، رويا افشار، رضا بابک و... به ايفاي نقش پرداختند. غلامحسين لطفي، کارگردان مجموعه تلويزيوني «آينه» درباره شکلگيري اين سريال گفت: توليد اين مجموعه به 25 سال پيش در شبکه يک برميگردد. در گروه معارف قرار بود دو کار 10 دقيقهاي با عنوان «زشت و زيبا» کار شود، اما بعد از اينکه با نويسنده صحبت کرديم تصميم گرفتيم شکل کار را تغيير داده و يک سريال 40 تا 45 دقيقهاي بسازيم. براي اولين بار بود که سريال خانوادگي هفتگي تهيه ميشد. برخي طرحها را نويسنده ميداد و بعضي از طرحها را خودم ميدادم و مينوشتم. وي افزود: وقتي سريال پخش شد مورد استقبال مردم قرار گرفت، نامههاي زيادي براي ما ارسال شد که مردم در آن مشکلاتشان را طرح ميکردند. گرچه در ابتدا سوژهها را خودمان طراحي ميکرديم، اما بعد سوژهها را از ميان نامههايي که مردم ميفرستند، انتخاب ميکرديم. در آن سالها آيتالله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه از سريال «آينه» تعريف کرد، حتي نوشتهاش را هم دارم. اين کارگردان خاطر نشان ساخت: وقتي مجموعه «آينه» پخش ميشد خيابانها خلوت ميشد. از خودم تعريف نميکنم، اما با توجه به اينکه موضوع اين سريال به روز بود مورد استقبال خانوادهها قرار گرفت. اين مجموعه در گروه معارف تهيه شد که قبلاً اين گروه سريال توليد نميکرد، اما بعد از موفقيت اين مجموعه ميان گروه فيلم و سريال و معارف اختلاف پيش آمد که گروه معارف نبايد اين سريال را توليد ميکرد و ما بايد اين کار را ميکرديم. البته اين دعواها بعد از پخش مجموعه و مورد توجه قرار گرفتن مخاطبان پيش آمد، چرا که قبل از آن ما را اصلاً تحويل نميگرفتند! لطفي اشاره کرد: مجموعه «آينه» را دوست دارم، چون مردم هم اين مجموعه را دوست داشتند. در آن زمان با توجه به امکانات کمي که در اختيار داشتم، سعي کردم مجموعه خوبي بسازم. مسلماً اگر بخواهم اين مجموعه را الان بسازم بهتر از آن ميسازم، چرا که در حال حاضر مشکلات خانوادهها زياد است. مطمئن هستم اگر ساخت اين مجموعه چهار تا پنج سال ادامه پيدا ميکرد تاثير زيادي روي مخاطبان ميگذاشت. در حال حاضر شاهد هستيم شبکههاي بيگانه با ادامه دادن ساخت مجموعههاي موفق تاثير فراواني بر تماشاگران ميگذراند. البته سليقه مديران در آن زمان اين بود که اين سريال ادامه پيدا نکند. علاقمندم باز هم سريال «آينه» را بسازم. وي درباره انتخاب بازيگران تئاتر براي سريال «آينه» توضيح داد: من از تئاتر آمدهام و کارگردان تئاتر هستم. براي بازي در اين سريال هم احساس کردم بايد تئاتريها را انتخاب کنم، چرا که نقشها ايجاب ميکرد. در اين سريال من يک ايده نو هم طراحي کرده و از خانوادههاي هنرمند دعوت کرده بودند. مثلاً آقاي محرابي در کنار دخترش بود يا گوهر خيرانديش در کنار همسرش بازي کرد. در آن سالها شبکههاي بيگانه درباره اين ايده تحليلهاي مختلفي کرده بودند. مردم من را با سريالهاي آينه و «در خانه» ميشناسند رويا افشار ، بازيگر درباره بازي در مجموعه تلويزيوني «آينه» گفت: مردم بخشي از خاطراتشان را فراموش ميکنند و برخي خاطرات را تا سالها در ذهنشان نگه ميدارند. هنوز هم مردم من را بيشتر به واسطه مجموعههاي «آينه» و «در خانه» ميشناسند. شايد باورتان نشود، اما هنوز وقتي مردم من را در خيابان ميبيند انتظار دارند من را به جواني همان سالهايي ببينند که در «آينه» بازي کردم و به من ميگويند چرا خانم افشار پير شديد؟ وي افزود: يکي از دلايل موفقيت مجموعه «آينه» در آن سالها به خاطر فرم کار بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت. وقتي «آينه» پخش شد جاي خودش را ميان مخاطبان باز کرد، چرا که مردم مشکلات زندگي خودشان را در اين مجموعه ميديدند و برايشان قابل لمس بود. از سوي ديگر به راحتي به مخاطبان راه حل درست را ارائه ميکرد. افشار يکي ديگر از دلايل موفقيت مجموعه «آينه» را متنهاي خوب اثر ذکر کرد و گفت: آقاي بهبهاني نويسنده اين مجموعه بود. او با بهره بردن از تجربياتش توانست کار خوبي را بنويسد. يکي ديگر از ويژگيهاي اين سريال استفاده از بازيگران خوب تئاتر بود. البته منظورم اين نيست که بازيگران تئاتر خوب هستند و بقيه اين طور نيستند ، بلکه بچههاي تئاتر با تجربه خوبي که در تئاتر داشتند، توانستند در کنار يکديگر بازي خوبي هم در مجموعه «آينه» ارائه دهند. اين بازيگر خاطرنشان ساخت: آقاي انصاريان در آن زمان مدير وقت گروه معارف شبکه يک بود. با ساخت مجموعه «آينه» روند برنامههاي گروه معارف با تغييراتي همراه شد. در اين مجموعه راهکارها در قالب نمايش به مردم ارائه ميشد نه اينکه از يک کارشناس دعوت شود تا براي مردم صحبت کند.متنهاي خوب و انتخابهاي درست غلامحسين لطفي کارگردان در کنار هم باعث شد «آينه» براي مردم جذاب شود. وي اشاره کرد: انتخاب بازيگران خيلي با درايت انجام شد. به ياد دارم ما براي ضبط يک قسمت از مجموعه يک هفته تمرين ميکرديم و اين طور نبود که فيلم يا سريال به سرعت نور تهيه شود. البته کارگردان تلويزيوني اين پروژه هم خيلي زحمت کشيد تا کار ريتم مناسب داشته باشد. افشار درباره جايگاه سريال «آينه» در کارنامه کارياش توضيح داد: هر چيزي بايد در زمان خودش بررسي شود. در آن سالها دوستان به من ميگفتند که چرا به تلويزيون رفتم و چرا در «آينه» بازي کردم؟ از طرف دوستان مورد انتقاد قرار گرفتم، اما آنچه براي من اهميت داشت قضاوت مردم بود. وقتي ميديدم مردم با ديدن سريال لذت ميبرنند من هم خوشحال ميشدم. به نظرم سريال «آينه» يک تفريح سالم براي مردم بود. وي در پايان افزود: از دست کساني مثل زنده ياد جمشيد اسماعيلخاني و... که زود ما را ترک کردند، ناراحت هستم، اما آنها را ميبخشم. بعد از مجموعه «آينه» سريالهاي ديگري هم توليد شد، اما بازيگران دچار رکود شدند. در مجموع هر کاري که درست انجام شود، مسلماً مورد توجه مردم هم قرار ميگيرد. مجموعه «آينه» در نوع خودش رقيب نداشت جبار آذين، منتقد درباره مجموعه «آينه» که سال 64 از شبکه يک پخش شد ، گفت: «آينه» يکي از سريالهاي موفق خانوادگي دهه 60 بود که در آن زمان با اقبال بينندگان به ويژه خانوادهها رو به رو شد و در نوع خودش رقيب نداشت. جذابترين عناصر ساختاري اين مجموعه موضوعهاي خانوادگي آن بود که در قالبهاي نمايشي عرضه ميشد. قالب هاي نمايشي «آينه» که برگرفته از شيوههاي نمايش تئاتر به خصوص شيوه مشهور فاصلهگذاري برتولدبرشت فيلسوف و درام نويس آلماني بود که مجموعه را جذابتر کرده و مجال انديشه و تحليل به مخاطب ميداد. وي افزود: غلامحسين لطفي بازيگر و کارگردان با سابقه تئاتر سينما و تلويزيون که کارنامه پرباري در اين زمينه دارد با انتخاب موضوعهاي آشنا و ملموس و استفاده از شيوه هنري فاصلهگذاري، بهرهگيري از بازيگران هنري هوشمندانه مجموعه موفقي را ارائه کرده بود، ولي متاسفانه توليد و پخش آن در بلند مدت تداوم نيافت و راه «آينه» پي گرفته نشد. اين در حالي بود که جذابيت موضوع نمايشي، بصري و نگاه تحليلي و کارشناسانه به مسائل خانوادگي از زواياي درام، روانشناسي فردي و خانوادگي در آن قدرتمند کار شده بود و پخش مجموعه تا سالها و تا اکنون ميتوانست ادامه يابد. اين منتقد اشاره کرد: در هر حال جاي مجموعه «آينه» که به زير و بم زندگي و عيوب خانوادگي به صورت هنرمندانه و موفق ميپرداخت، هماکنون در سيماي جمهوري اسلامي ايران خالي است. گرچه در سالهاي بعد ديگران تلاش کردند کارهايي شبيه آن توليد کنند، ولي هيچ کدام به توفيق سريال «آينه» نرسيدند. سازمان صدا و سيما ميتواند با بازنگري و احياي توليد و پخش سري جديد «آينه» را که در ميان توليدات سيما جاي خالياش نمودي آشکار دارد، مهيا کند و اين مهم را با حضور آينهسازان سري قبل و هنرمندان مطرح کنوني و موضوعات روز خانوادگي به سامان رساند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 629]