تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835880125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نازک نارنجی‌ به جنگ هیولا می‌‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: دانش  - تحقیقات نشان داده است بیشترین طرفداران بازی‌‌های رایانه‌ای جنگی وخشن، دختران هستند اگر به شما بگویند شخصیت افرادی را که معمولا طرفدار بازی‎های رایانه‎ای پرجنب و جوش و چند بازیکنه همانند «دنیای ناوگان‎های جنگی» هستند، تجسم کنید؛ مسلما بسیاری از شما پسرهایی درشت‌هیکل و غیراجتماعی را به ذهن خواهید آورد. اما این تجسم‎های کلیشه‎ای که در بین عموم مردم رواج دارد، توسط تحقیقاتی که روی تفاوت‎های جنسیتی این بازیکنان انجام شده، دچار چالش شده است. تحقیقات نشان داده است که پر و پا قرص‌ترین مشتریان این بازی‎ها دختران هستند؛ و جالب اینکه آنها سلامت بیشتری نسبت به متوسط جامعه دارند و انجام این بازی‎ها، فعالیت اجتماعی آنها را نیز افزایش می‎دهد. با وجود اینکه بازی‎های رایانه‎ای به عنوان یک مهارت و تفریح پسرانه شناخته شده است، بررسی انجام شده نشان می‎دهد که هم‎اکنون حدود 40 درصد جمعیت بازیکنان را زنان تشکیل می‎دهند. این مطالعه، تفاوت‎های جنسیتی را در میان بیش از 2400 بازیکن بازی EverQuest2 تخمین زده است. شرکت‎کنندگان در این تحقیق، پرسشنامه‎ای را در مورد عادات مربوط به بازی و روش زندگی خود تکمیل کردند. نتایج نشان داد که گرچه بیشتر شرکت‎کنندگان مرد بودند ولی زن‎ها ساعات بیشتری را در طی روز صرف انجام این بازی‎ها می‎کردند. «اسکات کاپلان»، محقق اصلی این تحقیق، اظهار داشت که این نتایج اثبات می‎کند که چقدر تصورات کلیشه‎ای عموم مردم می‎تواند تاریخ مصرف گذشته باشد! به گفته وی در خیلی از موارد، این تصورات کلیشه‎ای، منعکس‎کننده عقب‎ماندگی تصورهای ما از فرهنگ روز است. آنچه که بیشتر افراد در مورد مرد، زن و بازی‎های ویدئویی می‎اندیشند، در حدود 10 الی 15 سال پیش درست بوده، یعنی زمانی که بازی‎های ویدئویی ساده و تک‎بازیکنه متداول بوده است؛ اما امروزه این بازی‎ها، گروهی و دسته‎جمعی شده، بنابراین جذابیت انجام آن برای زن‎ها بالا رفته است. به گفته پروفسور کاپلان، بسیاری از تصورات جامعه ما در مورد بازی‎های رایانه‎ای بیشتر بر پایه آن چیزی است که قبلا بوده نه آن موقعیتی که هم‎اکنون در حال پیشروی به سوی آن است.  فشار برای همسو شدن با نقش‎هایی که به‎طور سنتی برای هر جنس تعریف شده می‎تواند به این معنا باشد که بسیاری از خانم‎ها از فعالیت‎هایی که پسرانه تلقی می‎شوند، دلسرد می‎شوند در حالی‎‎که در میان زنانی که نقش‎های تعریف شده سنتی را برای خود نمی‎پسندند، بیشتر دیده شده که به سمت بازی‎های رایانه‎ای هیجان‎انگیزی مثل EverQuest2 بروند. به گفته پروفسور کاپلان، آنان زنانی نیستند که دوست داشته باشند از چارچوب‎های سخت و کلیشه‎ای که جامعه سنتی برای زنان در نظر گرفته پیروی کنند. بنا بر عقیده وی، اینگونه بازی‎های پرجنب‎وجوش و پسرانه در جامعه، به خودی خود تفریحی غیرسنتی برای یک خانم محسوب می‎شود، بنابراین آنچه که در این افراد معلوم شده این است که نسبت به اکثریت جامعه کمتر تابع سنت هستند. یافته غیرمنتظره دیگری که از این تحقیق کسب شد این بود که افرادی که این بازی‎ها را انجام می‎دهند، به‎خصوص خانم‎ها، نسبت به سایر افراد جامعه از سلامت بیشتری برخوردارند؛ این نتیجه از گزارش‌های خود افراد از میزان فعالیت ورزشی و همینطور از شاخص توده بدنشان (BMI) کسب شد. «دیمیتری ویلیام»، محققی از دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت که تفسیر احتمالی این نتیجه می‎تواند این باشد که انجام این بازی‎های رایانه‎ای میزان زمانی که افراد با تماشای تلویزیون سپری می‎کنند را کم می‎کند و این بدان معنی نیست که بازی‎های رایانه‎ای برای حفظ سلامت خوب است؛ بلکه به این معنی است که تماشای تلویزیون برای سلامت بد است!  با تماشای تلویزیون، فرد در جریان بی‎انتهای تبلیغات بازرگانی و آگهی‎های تجاری می‎افتد که او را تشویق به خرید و مصرف انواع کالاها می‎کند. آنچه از نتایج این بررسی‎ها برمی‎آید این است که وقتی فرد تمام انگیزه‎های مصرف‎گرایی را از خود دور می‎کند، کمتر به سوی تهیه و مصرف محصولات مختلف سوق داده می‎شود. به گفته پروفسور ویلیام، در بازی‎هایی همانند EverQuest2، بازیکنان مقدار زیادی از وقت خود را به جستجو و کشتن شیاطین و هیولاها می‎گذرانند بنابراین این شانس وجود دارد که اینگونه فعالیت‎هایی که در قالب بازی است در زندگی واقعی این بازیکنان اثر بگذارد و بتواند یک زندگی فعال را در او القا کند به جای اینکه فرد وقت خود را با تماشای تلویزیون بگذراند. از نتایج دیگر این مطالعه این بود که زن‎ها و مردها به علت‎های متفاوتی این بازی‎ها را انجام می‎دهند؛ مردها این بازی‎ها را انجام می‎دهند که پیروزی را تجربه کنند و زنان بیشتر به دلایل اجتماعی آن را انجام می‎دهند. علاوه بر این تعداد زیادی از این زن‎ها گزارش داده‎اند که که این بازی‎ها را همراه با دوستان صمیمی و عاطفی خود انجام می‎دهند و بنابراین این فرضیه تقویت می‎شود که اینگونه بازی‎های دسته‎جمعی، محیطی دوستانه و مناسب‎ معاشرت را فراهم می‎آورد. محققان می‎گویند این مسئله در مواردی مثل استفاده از رایانه و اینترنت نیز قابل تعمیم است. به گفته پروفسور کاپلان، اگر به 20 سال قبل برگردیم و در مورد جنسیت استفاده‎کنندگان از رایانه و اینترنت از مردم سوال کنیم، تفکر عمومی، مردان جوان را در این مورد تصور خواهد کرد. ولی در حال حاضر اگر به استفاده‎کنندگان از اینترنت توجه کنیم می‎بینیم که چقدر تعداد زنانی که بخشی از اوقات روزانه خود را با استفاده از رایانه و اینترنت می‎گذرانند زیاد است و همانگونه که امروزه این تصور کلیشه‎ای در مورد استفاده‎کنندگان از اینترنت و رایانه از بین رفته است، در مورد بازی‎های رایانه‎ای نیز این تصور دیگر معنا نخواهد داشت.  ترجمه: پروانه حجت - 23دسامبر 2008- BBC




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 556]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن