تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819555727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - مصر همچنان دچار ترديد است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سياست - مصر همچنان دچار ترديد است
سياست - مصر همچنان دچار ترديد است

روزنامه لس‌آنجلس تايمز با اشاره به تلاش چند ماهه اخير ايران براي غلبه بر كدورت‌هاي گذشته و برقراري روابط كامل ديپلماتيك با مصر، اينگونه تحليل مي‌كند كه قاهره نسبت به ازسرگيري روابط هنوز مصمم نشده است.

اين روزنامه آمريكايي در آغاز اين مقاله مي‌نويسد: چگونه مي‌توان به دنبال صلح با كشوري بود كه هنوز نام قاتل رهبر سابق اين كشور بر تابلوي يكي از خيابان‌هاي تهران است. انورسادات، رئيس‌جمهور سابق مصر، 2 سال پس از انقلاب اسلامي به دست خالد اسلامبولي ترور شد و از آن پس يكي از خيابان‌هاي تهران به خالد اسلامبولي تغييرنام يافت. به هر ترتيب موضوع احياي روابط دوجانبه تهران- قاهره در حالي مطرح مي‌شود كه به نظر مي‌رسد كفه ترازو به نفع ايران سنگين‌تر باشد. قدرت ايران روز به روز در منطقه خاورميانه در حال افزايش است و اين در حالي است كه مصر، متحد آمريكا، مشكلات داخلي عديده‌اي دارد و صداي خود را به عنوان رهبر جهان عرب از دست داده است.
از سوي ديگر مصر كه همواره از صلح با اسرائيل ناراضي به نظر مي‌رسيد، پس از حمله آمريكا به عراق، محدودتر شده است. همچنين قاهره به‌طور فزاينده‌اي نسبت به محمود احمدي‌نژاد رئيس‌ جمهور ايران كه نقش موثري در سياست خارجي ايفا مي‌كند، دچار ترديد است. به گزارش لس‌آنجلس تايمز ايران به مصر نياز دارد تا نفوذ و مشروعيت خود را در منطقه استحكام بخشد. صدرحسيني، بنيانگذار شوراي دوستي ايران- مصر (سازماني متشكل از تجار و مشاوران دولتي سابق) مي‌گويد: روابط گسترش‌يافته به نفع تهران و قاهره است و وزنه سياسي ايران به مصر كمك مي‌كند تا خود را در جهان عرب احيا كند. با اين حال سياست‌هاي ايران در منطقه، تا حدودي موجبات نگراني قاهره را فراهم مي‌كند.
تهران از گروه‌هايي نظير حماس و حزب‌اللـه پشيباني مي‌كند و اين در حالي است كه چنين گروه‌هايي بزرگ‌ترين تهديد عليه حسني مبارك، رئيس‌جمهور فعلي مصر به شمار مي‌آيند. برخي سياستمداران مصري بر اين باورند كه بخشي از تمايل تهران براي تقويت روابط با حماس از اين واقعيت ناشي مي‌شود كه مصر همچنان روي لبه تيغ باقي بماند.
از سوي ديگر، روابط ايران با سوريه نيز زنگ خطري براي مصر به شمار مي‌آيد. دمشق مدت‌هاست كه در امور لبنان مداخله مي‌كند و اين امر مي‌تواند بي‌ثباتي‌هاي سياسي پديد آورد كه خطر به راه افتادن يك جنگ مدني را جدي‌تر مي‌كند. لس‌آنجلس تايمز مي‌نويسد: مصر به منظور مقابله با نفوذ ايران شيعه با برخي اقليت‌هاي سني منطقه از جمله عربستان سعودي و اردن روابط تازه‌اي را بنيان نهاده است، اما در مقابل تهران نيز روابط رو به گسترشي را با رياض و ديگر پايتخت‌هاي عربي در حوزه خليج فارس ساماندهي كرده است. البته اين اقدام بخشي از استراتژي كلي از سرگيري روابط است كه مي‌تواند در نهايت مصر را نيز دربرگيرد. حسيني مي‌گويد: «ايران مصر را مي‌خواهد تا نشان دهد پيمان صلح آن با اسرائيل ملغي شده است.»
از سوي ديگر مصر به تضمين‌هاي امنيتي نياز دارد تا به تهران اطمينان كند.
هرچند گفت‌وگو ميان نمايندگان ايران و مصر ادامه دارد، اما اين مذاكرات در تعديل نگراني‌هاي قاهره موثر نبوده است. يك كارشناس در مركز مطالعات سياسي و استراتژيك مي‌گويد: ايران در موضع برتر ظاهر مي‌شود به‌طوري كه گويي كنترل خاورميانه و عراق را در دست دارد و از طريق حزب‌اللـه در حال تسلط بر لبنان است. اين در حالي است كه اسرائيل و آمريكا چشم‌انداز احياي روابط تهران- قاهره را با دقت زيرنظر دارند.
قاهره از جمله دوستان واشنگتن در منطقه است كه سالانه حدود 2 ميليارد دلار كمك از سوي كاخ سفيد دريافت مي‌كند. برخي تحليلگران مي‌گويند مصر مي‌تواند تفكر ايران در خاورميانه را محدود كند. اما در مقابل گروهي ديگر بر اين باورند كه تهران مي‌تواند از مصر به عنوان يك اهرم براي تحت فشار قرار دادن آمريكا در منطقه از جمله عراق استفاده كند و سياست‌هاي واشنگتن عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد. اين در حالي است كه احمدي‌نژاد در سال گذشته بارها نسبت به احياي روابط با مصر ابراز تمايل كرده است. اما در مقابل احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر اعلام كرد تا زماني كه نام خالد اسلامبولي از روي خياباني در تهران برداشته نشود، امكان تجديد روابط وجود نخواهد داشت. با اين وجود برخي سياستمداران از جمله محمدعلي ابطحي، ديپلمات سابق ايراني بر اين باورند كه مصر آنچنان كه انتظار مي‌رود به گرم كردن روابط دوجانبه علاقه‌مند نيست. ابطحي مي‌گويد: «مقامات امنيتي مصر تفكر 20 سال پيش را دارند. گمان نمي‌كنم دولت حسني مبارك به دنبال روابط بهتر باشد.» وي افزود: نام يك خيابان در تهران نبايد چنين موانع ديپلماتيك جدي پديد آورد.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن