تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833585540
مائده جان رسید
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بررسی ماه رمضان وروزه در شعر فارسی - بخش اول)مقدمه سبك خراسانینیمه نخست :.فرخی سیستانی.منوچهری دامغانی.امیری معزینیمه دوم :.ناصرخسرو قبادیانی.محمد انوریشعر صوفیانه وعارفانه :.حكیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی.فرید الدین عطار نیشابوری.مولانا جلال الدین محمد بلخیسبك عراقی :.مصلح الدین سعدی شیرازی.سیف فرغانی.حافظ شیرازی.خواجوی كرمانی.سراجی سگزی.همام تبریزیسبك هندی:مغفور لاهیجی.سولقانی شاعر.صائب تبریزیدر بخش اول شما می توانید به رمضانیات سبك خراسانی نیمه دوم ( ناصر خسرو وانوری ) وشعر صوفیانه وعارفانه ( سنایی وعطار) دسترسی داشته باشید . رمضانیات مولانا به واسطه گستردگی و ژرف نگری آن در بخش مجزایی مورد بررسی قرار گرفته است كه آن را می توانید در بخش دوم و رمضانیات بقیه شعرا را در بخش های آتی ملاحظه نمایید .مقدمهادبیات فارسی از درخشانترین آثار ادبی جهان است، گستردگی ادبیات فارسی در عرصه موضوع و در پهنه جغرافیایی از یك سو وعمق وغنای آن از سوی دیگر از دلایل برتری آن است.در پهنه جغرافیایی در كمتر از 500 سال پیش زبان وادبیات فارسی از كاشغر در تركستان چین تا جنوب غربی ایران كنونی و از گنجه در جمهوری آذربایجان تا سواحل غربی خلیج بنگال در هند واز سواحل دریاچه اورال تا خلیج فارس را در بر می گرفت و در عرصه موضوع ، از غزل عاشقانه و عارفانه، تا ذكر زیبایی های طبیعت ،از نعت بزرگوارانی چون رسول و ائمه اطهار تا مدح زبونانی چون شاهان را شامل می شود. این گستردگی معنا و موضوع سبب شد تا بیندیشیم كه رمضان و روزه داری در اشعار فارسی زبانان چه جایگاهی دارد؟ آیا به آن پرداخته شده است؟ و تا چه میزان و از چه منظر.بزرگان ادب پدر شعر فارسی را رودكی دانسته، جریان شگفت انگیز ادب فارسی را با صائب تبریزی به پایان می برند. چرا كه بعد از آن و با رواج سبك بازگشت نه تنها شاعر بزرگی به ظهور نرسید كه گفته ها و سروده ها نیز همه تكرار مكررات بود. به هرروی ما به بررسی رمضانیات و اشعار مربوط به روزه و صیام از ابتدای شعر فارسی می نگریم. بر اساس سبك شناسی شعر فارسی به سه سبك خراسانی( تا قرن 6) سبك عراقی ( تا قرن 19) و سبك هندی ( تا قرن 12) تقسیم می شود. ما نیز این تقسیم بندی را در رمضانیات در نظر آورده ایم چرا كه به وضوح میان رمضانیات این سه سبك نیز تفاوت های درخوری دیده می شود.سبك خراسانی نیمه دومشعر سبك خراسانی ، ستاینده ونمایانگر طبیعت وزیبایی های آن است واز سطح طبیعت فراتر نمی رود .در این دوره شعر درخدمت مدیحه سرایی در آمده است واز جان جهان در آن خبری نیست آنچه هست تعریف موی وروی نه تنها شاه كه ملازمان او وحتی حیوانات اوست . اما سبك خراسانی نیمه دوم دچار تحول و تغییر اساسی شد. رمضان سرایی آنچنان كه شایسته این ماه عظیم است از نیمه دوم سده6 آغاز می شود . وتا پیش از آن یعنی به مدت قریب به دوقرن به واسطه آنكه شعر فارسی فقط روایتگر صورت است ونه جان ، رمضان از جایگاه والایی در شعر برخوردار نیست ( به این بخش ازاشعار در قسمت پایانی این گفتار خواهیم پرداخت ) ولی در دوره دوم سبك خراسانی با حركت سریع به عمق وجان مواجه هستیم .در این د.ره شاعران چشم جان بین یافته اند ، صورت را واگذاشته ، روح وجان را می نگرند. " در واقع نیمه اول قرن 6 مقدمه ایی است برای تغییرات اساسی سبك خراسانی و نیمه دوم مقدمه ایی برای ظهور سبك عراقی. ساخت شعر فارسی با مدد شاعرانی چون ناصر خسرو و سنایی لبریز می شود از حكمت و موعظه و اندرز و بعدها با ظهور سعدی، حافظ و مولانا ارتباطی سالم ما بین جسم و جان برقرار می گردد و آنگاه شعر نه جسمی محض است و نه جانی صرف كه آمیخته ایی است از هر دو با اتكا به مبانی عظیم ایمانی و قرآنی . سنایی و ناصر خسرو ... اگر چه در محدوده پیكره از سبك خراسانی بهره دارند، لیكن در نامحدوده پیام... از لونی دیگر هستند.(1)ناصر خسرو حكیم وشاعر شیعی مذهبناصر خسرو برای اغلب فارسی زبانان نامی آشناست. شاعر شیعی مذهب كه برای تبلیغ آراء و اندیشه های خود راه سفر در پیش گرفت و در همین اثنا به سرایش اشعار نغز هم دست یازید." ناصر خسرو بی تردید از پرفروغترین ستارگان آسمان شعر و ادب است. او همچون مولانا در مسیر زندگی... نوری دیگر بر جانش می تابد واز میلادی دیگر سر بر می كند... ناصر خسرو اهل دربار بوده است و به گفته خود... در ظلمت به سر می برده است . اما یك خواب او را دگرگون می كند... ناصر خسرو در خواب نشانه را دریافت می كند... و از خویشتن خویش می كوچد... به همانجا كه در خوابش اشارت می كند:به چپ و راست مرو، راست برو بر ره دین ره دین راست ترست ای پسر از تار طرازنگاه ناصر خسرو به طبیعت یك نگاه شطحی است او با آنكه می توانست میراث دار قصیده های فاخر اما سطحی عنصری و فرخی باشد، نه تنها نشد كه بنیانی دیگر را علم كرد:پسنده است با زهد عمار و بوذر كند مدح محمود، مرعنصری را؟من آنم كه در پای خوكان نریزم مراین قیمتی در لفظ دری رااو یك تبعیدی است ! گوهری كه در كوه قرار گرفته است و این همه به خاطر آن است كه " گناهی بزرگوار" دارد:من شیعه حیدرم ببخشا این یك گنه بزرگوارمناصر خسرو چشم نهان بین دارد و این چشم نهان بین و سخن از آن در دوره ایی كه شعر و شاعری مسیری آفاقی دارد( و نه انفسی) و در سطح اشیاء حركت می كند بسیاردرخشان است:به چشم نهان بین جهان را كه چشم عیان بین نبیند نهان رادو چیز است بند جهان" علم وطاعت" اگر چه گشادست مر هردوان راناصر خسرو به تعبیر شفیعی كدكنی" بیشه ایی از شیر و شاعر و شمشیر است."(2)به راستی جز این می توان از شیعه علی چشم داشت؟ چرا كه علی نیز مرد عرفان، مرد میدان، مرد علم و عشق و راز و نیاز است و باید كه شیعه او مرد شعر وشیر و شمشیر باشد." ناصر به طور كلی قصیده ایی مستقل در باب رمضان ندارد ولیكن بی تردید رمضان ستاست... تحلیل و تجلیل ناصر از رمضان در " علم و طاعت" بازگفته می شود و تاكید ناصر به علم و طاعت تا آنجاست كه كمتر قصیده ایی در دیوان اوست كه از این دو مضمون سرشار نباشد ... مهمترین مساله در دینی كه ناصر خسرو از آن دم می زند شناخت است و معرفت:طاعت بی علم نه طاعت بود طاعت بی علم چو باد صباستتا نشناسی تو خداوند را مدح تو او را همه یكسرهجاستناصرهمواره شطح هر عمل و عبادتی را فرا چشم دارد نه سطح آن را؛ و از همین چشم انداز است كه روزه را می نگرد روزه همراه با شناخت به زوایای اسرار آمیز این عمل:تا علم نیاموزی نیكی نتوان كرد بی سیم نیاید درم و بی زر دیناربی علم، عمل چون درم قلب بود زود رسوا شود و شوره برون آرد و زنگارچون روزه ندانی كه چه چیزست و چه سوداست بیهوده همه روزه ترا بودن ناهار؟(3)ناصر خسرو در تاكید برعلم بعنوان شرط سلامت طاعت و قبول آن قدم درراه قرآن می گذارد كه همواره مسلمین و مومنین را به علم اندوزی و تفكر و تعقل سفارش می كند.محمد انوریمحمد انوری شاعری دیگر از این دوره است كه نه تنها میراث دار ناصر خسرو است كه خود نیز بر این گنجینه می افزاید ." وی از جمله شاعران معاصر سلطان سنجر است. او اگرچه شاعری است مداح اما سطح سنخنش بسیار فراتر و به هنجارتر از معزی و فرخی است... و این نكته قابل ذكر است كه انوری از جمله كسانی است كه از دسته پیامبران شعر معرفی شده اند .در شعر سه تن پیمبرانند قولی است كه جملگی برآنندفردوسی و انوری وسعدی هر چند كه لا نبی بعدیآن همه سخن كه او پیرامون شعر و شاعری آورده است در شعر كمتر شاعری از معاصرینش هست او به طبع تند و روان خویش واقف بوده است و بر اثر وقوف و اشراف است كه چنین رها سروده است:خاطری چون آتشم هست و زبانی همچو آب فكرت تیز و ذكای نیك و شعر بی خللای دریغا نیست ممدوحی خریدار مدیح ای دریغا نیست معشوقی سزاوار غزل(4)انوری گر چه مداح است ولی با این دو بیت آشكار می كند كه مدح گفتن كسان و شاهان لقلقه زبان است و از جان ، چنین كاری را خوار می شمارد. وی در عین حال به امید گشودن گره های كور زندگی اش به وسیله صله های گزاف دریافتی ، به مدح وشعر درباری روی آورده است" ولی از جان مشتاق خلوتی است عالمانه:یارب بده مرا، بدل نعمتی كه بود خرسندی حقیقت در پاكیزه توشه اییامنی وصحبتی و پسندیده طاعتی نانی و خرقه ایی ونشستن به گوشه اییاما انوری را رمضان سروده ایی مستقل چنانكه باید نیست. جز اینكه در یك قصیده كوتاه... ماه رمضان را به ممدوح تبریك می گوید:مرحبا نوشدن و آمدن ماه صیام حبذا واسطه عقد شهورایامو همچنینماه رمضان خجسته بادت تا پیش صفر بود محرم(5)این شیوه ، یعنی تبریك حلول ماه مبارك رمضان تا زمان انوری كاری بی سابقه بوده است چنانكه شاعران پیش از اواز رسیدن رمضان گله مندند و رؤیت ماه شوال را تبریك و شاد باش می گویند." انوری هم در قصیده ایی عید فطر را به ممدوح تبریك می گویدماه عیدت به فرخی شده نو وزتو خشنود رفته ماه صیام...( انوری) در قصیده ایی كه گویا در روزهای پایانی ماه رمضان سروده شده است" وكمتر قصیده ایی است كه تا زمان او، نه درعید فطر بلكه در روزهای پایانی رمضان سروده شده باشد، می گوید:اكنون كه ماه روزه به نقصان دراوفتاد آه از حجاب حجره دل بردراوفتادهجران ماه روزه پیام وصال داد اینك نهیب او به جهان اندر اوفتادگویند: چند روز دگر نقش و طبع را دیدی كه رسم توبه زعالم براوفتادآن مرغ را كه بال و پر از شوق توبه بود هم بال ریخت از خلل و هم براوفتادانوری چنانكه از خلال اشعارش برمی آید، رمضان ستاست، او اگر چه در رمضان ستایی قصیده ایی كامل و مستقل ندارد، و لیك حرمت آن را فرونگذاشته است.(6)شعر صوفیانه وعارفانه حكیم ابوالمجد مجدود بن آدم سناییشاعران سبك خراسانی نیمه دوم به همراه شاعران عارف و متصوف كه اشعار آنان در پی می آید، سیرعمق گرایی ، ژرف نگری و جان و نهان بینی را نشان می دهد و در این اشعار از سطحی نگری شاعران گروه نخست خبری نیست. ولی باز هم اینان فاصله بعیدی با شور و عشق نهفته در رمضان دارند وگویا اینان با وجود توانایی ها و حساسیت های شگرف باز هم در نیمه راه بلوغ عاشقی و مستی و فناء فی الله هستند.و اما سنایی ، شعر عرفانی با او آغاز شده ، با نامش گره می خورد. " سنایی از جمله شاعرانی است كه دو دوره زندگانی داشته اند: ظلمانی و نورانی. او نیز همچون ناصرخسرو از تولدی دیگر برمی خورد... او به گفته شبلی نعمانی اول كسی است كه تصوف را به شعر ، روشناس ( معروف – مخفف روی شناس ) كرده است. سخنهای ارزشمندی كه سنایی درباب جسم و جان آورده است از جمله قیمتی ترین گوهرهای گنجینه شعر پارسی است.. او خراباتی غزلهای شورانگیزی را بنیان می نهد كه تا آن دوره به آن شیوه بی سابقه بوده است... غزل مناجات سنایی از جمله زیباترین مناجات غزلهاست:مكن در جسم و جان منزل كه این دون است و آن والا قدم زین هر دو بیرون نه، نه اینجا باش و نه آنجابه هرچ از راه دورافتی چه كفر آن حرف و چه ایمان به هرچ از دوست و امانی چه زشت آن نقش و چه زیباگواه رهرو آن باشد كه سردش یابی از دوزخ نشان عاشق آن باشد كه خشكش بینی از دریاشهادت گفتن آن باشد كه هم زاول درآشامی همه دریای هستی را بدان حرف نهنگ آساعروس حضرت قرآن نقاب آنگه بیندازد كه دارالملك ایمان را مجرد بینی از غوغاعجب نبود اگر قرآن نصیبت نیست جز نقشی كه از خورشید جز گرمی نبیند چشم نابیناعلاوه بر همه توصیه هایی كه سنایی در باب ریاضت و ترك لذات بهیمی دارد، غزل رمضانیه اش از جانی ملایم برخوردار است. وداع سنایی با ماه رمضان وداعی است در خورتوجه. سنایی در وداع با رمضان گویا از دیرینه یا ر جانی جدا می شود. او نه خود را مهمان كه رمضان را مهمانی گرامی می داند. كه سالی یكبار می آید و تا چشم بر هم نهی بار سفر بر می بندد... شادمانی او در همین نماز و روزه است.ای ماه صیام ارچه مرا خود خطری نیست حقا كه مرا همچو تو مهمان دگری نیستای درد تو ای رفته به ناگه زبرما یك زایه ایی نیست كه پرخون جگری نیستآن كیست كه از بهر تو یك قطره نبارید؟ كان قطره كنون در صدف دین گهری نیستای وای بر آن كز غم وقت سحر تو آوا به جز او وقت صبوحی سحری نیستآن دل كه همی ترسد از شعله آتش والله كه به جز روزه مر او را سپری نیستبس كن كه چو ما روزه همی داشت از این بیش امروز به جز خاك مر او را مفری نیستبسیار كسا كو بر عیدی چو تو می خواست امروز جز حسرت از آتش ثمری نیست؟اشكی دو سه امروز در این بقعه فروبار كاندر چمن عمر تو زین به مطری نیست(7)فرید الدین عطار نیشابوریشعر صوفیانه كه با سنایی آغاز شد به دست عطار راه كمال در پی گرفت .عطاری كه زندگی خوش وسودمند بازاری را با دیدن درویشی وامی نهد ودر زمره بزرگترین عرفای ایران زمین جای می گیرد." وی از جمله بزرگترین شاعران عارف تاریخ ادبیات فارسی است... او نیز همچون ناصر خسرو، سنایی و مولوی دو دوره مشخص در زندگی دارد. نخست دوره ایی بازاری و دیگر دوره ایی دیداری... ادوارد براون، عطار را پس از سنایی دومین نماینده بزرگ شعر صوفیانه می داند... آثار عرفانی عطار فراوان است. "منطق الطیر" او یك اثر ماندگار جهانی است و" تذكره الاولیا" او ماندگارتر اثری در عرفان كه همواره تا هست مشوق اهل دل است و راهگشای مردان سلوك.در آثار پراكنده عطار سخن پیرامون روزه و فلسفه روزه فراوان است. عطار افطار را "مشاهده" می داند و "روزه " را حفظ دل از خطرات:روزه حفظ دل است از خطرات پس بود با مشاهده افطار... قصیده ایی از او كه در آن به جوانب روزه و روزه داری اشارتهاست:ای در غرورنفس به سر برده روزگار برخیز، كار كن كه كنونست وقت كارای دوست ماه روزه رسید و تو خفته ایی آخر زخواب غفلت دیرینه سربرآرسالی دراز بوده ایی اندر هوای نفس ماهی خدای را شو و دست از هوابدارپنداشتی كه چون بخوری روزه تو نیست بسیار چیز هست جز آن شرط روزه دارهر عضو را بدان كه به تحقیق روزه ایی است تا روزه تو روزه بود نزد كردگاراول نگاه دار نظر، تا رخ چو گل در چشم تو نیفكند از عشق خویش خواردیگر ببند گوش زهر ناشیدنی كز گفت و گوی هرزه شود عقل تار و ماردیگر زبان خویش كه جای ثنای اوست از غیبت و دروغ فروبند استواردیگر به وقت روزه گشادن مخور حرام زیرا كه خون خوری تو از آن به هزار باردیگر: بسی مخسب كه در تنگنای گور چندانت خواب هست كه آن هست در شماردیگر: زفكر آینه دل چنان بكن كز غیر ذكر حق ننشیند برو غباراین است شرط روزه اگر مرد روزه ایی گر چه ز روی عقل یكی گفتم از هزار(8)این سخن عطار كلام معصوم را به خاطر می آورد كه ایشان نیز بیان می دارند كه برای هر عضوی روزه ایی خاص وجود دارد زبان، گوش، چشم، دست وپا." عطار باز می گوید كه... روزه آن است كه میلاد و ولادتی تازه پیشكشت كند.دیگر بسی مخور كه هر آنكس كه سیر خورد اعضاش جمله گرسنه گردند و بی قرارتو خود نشسته تا كه كی آید پدید شب چون شمع جان خویش بسوزی زانتظارتا خانمان بسازی ازغایت شره گویی دو چشم تو شود از هر سویی چهارچندان خوری كه دم نتوانی زد از گلو ور دم زنی برآورد آن دم ز تو دماراین روزه نیست گر شرف روزه بایدت بیرون شوی زتویی تو بر مثال ماریارب به حق طاعت پاكان پاكدل یارب به حق روزه مردان روزگاركز هر چه دیده ایی تو زعطار ناپسند كان را نبوده ایی تو به وجهی پسندگارعفوش كن و ببخش كه دانی كه لایق ست با جرم آفریده كرم ز آفریدگار"(9)شعر سبك خراسانی( نیمه دوم) و اشعار عارفانه و صوفیانه در كنار رویكردشان به مسائل عمقی و جانی با دیدی نو به رمضان می نگرند. نگاهی كه تا پیش از آنها در میان شاعران بنام بی سابقه بوده است. اشعار عطار، سنایی، ناصر خسرو و دیگران كه در این بخش ذكری از آنان رفت در برابر اشعار خداوندگار شعر، مولانا جلال الدین محمد بلخی مانند مشقی كودكانه است. در قسمت بعدی به دیدگاه مولانا به رمضان خواهیم پرداخت و بر گوشه ایی از رمضانیات این عارف بزرگ نظری كوتاه می افكنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 826]
صفحات پیشنهادی
مائده جان رسید (2)
مائده جان رسید( بخش دوم) تقدیر انجمن قرآن نگاران ایران از مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس مولانا جلال الدین محمد بلخی ، خداوندگار شعر وعرفاندر قسمت پیشین به ...
مائده جان رسید( بخش دوم) تقدیر انجمن قرآن نگاران ایران از مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس مولانا جلال الدین محمد بلخی ، خداوندگار شعر وعرفاندر قسمت پیشین به ...
مائده جان رسید - پایگاه جامع ایرانیان
مائده جان رسید دریا جستارهایی در باب رمضان و ادب فارسیماه مبارك رمضان همواره مضمون پردازش چامه های بلند شاعران ایرانی از پدر شعر فارسی رودكی تا شهریار و. ...
مائده جان رسید دریا جستارهایی در باب رمضان و ادب فارسیماه مبارك رمضان همواره مضمون پردازش چامه های بلند شاعران ایرانی از پدر شعر فارسی رودكی تا شهریار و. ...
مائده جان رسید ( بخش سوم)
مائده جان رسید ( بخش سوم)در این قسمت رمضانیات را در سبك عراقی در اشعار :مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر دردمند ومصلح اجتماعی سیف فرغانی شاعری گمنامحافظ شیرازی ...
مائده جان رسید ( بخش سوم)در این قسمت رمضانیات را در سبك عراقی در اشعار :مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر دردمند ومصلح اجتماعی سیف فرغانی شاعری گمنامحافظ شیرازی ...
مائده جان رسید - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
مائده جان رسید. بررسی ماه رمضان وروزه در شعر فارسی - بخش اول)مقدمه سبك خراسانینیمه نخست :.فرخی سیستانی.منوچهری دامغانی.امیری معزینیمه دوم :. ...
مائده جان رسید. بررسی ماه رمضان وروزه در شعر فارسی - بخش اول)مقدمه سبك خراسانینیمه نخست :.فرخی سیستانی.منوچهری دامغانی.امیری معزینیمه دوم :. ...
مقالههای شفیعی كدكنی
لینک: شعر ، گره خوردگی عاطفه و تخیّل مائده جان رسید شب شعر « دنیای آویزان» در دانشگاه تربیت معلم برگزار شد شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: تبیان] ...
لینک: شعر ، گره خوردگی عاطفه و تخیّل مائده جان رسید شب شعر « دنیای آویزان» در دانشگاه تربیت معلم برگزار شد شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: تبیان] ...
اعتراف مادر به قتل کودک چهارساله
ديگر صداي خنده هاي گرمش به گوش نمي رسيد. ديگر آن دست هاي ظريفش دور گردن پدر حلقه نمي ... مائده ديگر جان نداشت. به گزارش اعتماد ، گزارش يک جنايت تلخ ساعت سه ...
ديگر صداي خنده هاي گرمش به گوش نمي رسيد. ديگر آن دست هاي ظريفش دور گردن پدر حلقه نمي ... مائده ديگر جان نداشت. به گزارش اعتماد ، گزارش يک جنايت تلخ ساعت سه ...
اخباری داغ از نقل و انتقالات فوتبال ایران (4)
مائده جان رسید. . نمایش تصادفی مطالب. دانلود بازی کامپیوتری شبیه ساز پرواز هواپيما Wilco AirBus A380 v2 PC Game · نخستین واکنش به مصاحبه فولادگر: حزب عدالت ...
مائده جان رسید. . نمایش تصادفی مطالب. دانلود بازی کامپیوتری شبیه ساز پرواز هواپيما Wilco AirBus A380 v2 PC Game · نخستین واکنش به مصاحبه فولادگر: حزب عدالت ...
رمضان در سخن شاعران
مائده جان رسید (2) ... سماع كنان در پی عشق می چرخد و می رقصد و به عارفی بزرگ و خداوندگار سخن بدل می شود. ... بی لاف و گزاف مولانا رمضان ستاترین شاعر تاریخ ...
مائده جان رسید (2) ... سماع كنان در پی عشق می چرخد و می رقصد و به عارفی بزرگ و خداوندگار سخن بدل می شود. ... بی لاف و گزاف مولانا رمضان ستاترین شاعر تاریخ ...
جایزه تماشاگران جوان به ایران رسید
جایزه تماشاگران جوان به ایران رسید. ... جدال او با بیماری سرطان را به تصویر میکشد و در آن بهناز جعفری و مائده طهماسبی به ایفای نقش میپردازند. ... را میشناسد" به کارگردانی جان بارکر از آفریقای جنوبی نیز جایزه بالن نقره را از آن خود کرد. ...
جایزه تماشاگران جوان به ایران رسید. ... جدال او با بیماری سرطان را به تصویر میکشد و در آن بهناز جعفری و مائده طهماسبی به ایفای نقش میپردازند. ... را میشناسد" به کارگردانی جان بارکر از آفریقای جنوبی نیز جایزه بالن نقره را از آن خود کرد. ...
جايزه جنبي، صيدتازه سينماي ايران
... را به تصوير ميكشد و در آن بهناز جعفري و مائده طهماسبي نيز بازي كردهاند. ... به كمدي «باني چاو خود را ميشناسد» ساخته جان باركر از آفريقاي جنوبي رسيد. ...
... را به تصوير ميكشد و در آن بهناز جعفري و مائده طهماسبي نيز بازي كردهاند. ... به كمدي «باني چاو خود را ميشناسد» ساخته جان باركر از آفريقاي جنوبي رسيد. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها