تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819017640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خميني هويتي جديد به همه مسلمانان جهان بخشيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امام خميني هويتي جديد به همه مسلمانان جهان بخشيد
همايش يك روزه دين و سياست: ميراث امام خميني روز شنبه به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لندن برگزار شد.

در اين همايش يك روزه كه به مناسبت نوزدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) و به زبان انگليسي برگزار شد، شماري از اساتيد و انديشمندان خارجي در حضور ده‌ها تن از علاقهمندان مسايل ايران و انقلاب اسلامي به بيان ديدگاه‌ها و تحقيقات خود در زمينه اسلام، ايران، انقلاب اسلامي و حضرت امام خميني پرداختند.

در ابتداي اين همايش، دكتر علي محمدحلمي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لندن با خوش آمد گويي به سخنرانان و حاضران به اختصار به بيان عظمت امام خميني، ضرورت برگزاري چنين نشست و معرفي اجمالي برنامه‌هاي رايزني فرهنگي پرداخت.

رسول موحديان سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن نيز در سخنان كوتاهي به بيان ويژگي‌هاي جاودانه امام خميني و ادامه ضرورت بازانديشي و واكاوي در ديدگاه‌ها و سيره عملي بنيانگذار جمهوري اسلامي به عنوان چهره تابناك و بي‌بديل علم و عمل اسلام معاصر پرداخت و اين مهم را مسئوليت انديشمندان صادق و كارآمد داخلي و خارجي دانست.

نخستين سخنران نشست تخصصي اين همايش يك روزه، كشيش پيتر شالن روحاني بازنشسته كليساي انگليكن در جنوب لندن بود كه با عنوان دين و سياست با ارجاع به تجربه ايران سخنراني كرد.

كشيش شالن در ابتداي سخنان خود اعتراف كرد كه با وجود آن كه سال‌هاي طولاني با نام حضرت امام خميني آشنا بوده، ولي تنها در سال‌هاي اخير بوده كه عظمت و گستره زندگي و پيام ايشان را به طورعميق كشف كرده است.

اين روحاني مسيحي با اشاره به سيطره مادي گرايي و خود محوري در جهان غرب اعلام كرد كه با ظهور امام خميني روح جديدي بر كالبد انديشه خدا محوري در اديان ابراهيمي در تاريخ قرن بيستم جهان دميده شد.

كشيش شالن با تاكيد بر اين كه در ايران دين راهبر سياست است اظهار اميدواري كرد كه چنين مناسباتي بين دين و سياست در كشورهاي غربي نيز جاري شود.

وي گفت: در شرايطي كه ايران در تلاش يافتن راهكاري براي رفع ربا از سيستم بانكداري است ، متاسفانه رهبري كليساي انگليكن تا حد مشخصي ربا خواري را در چرخه اقتصاد داخلي و جهاني مجاز شمرده است.

اين روحاني مسيحي در پايان سخنان خود پيام قابل انتقال انقلاب ايران به ديگر كشورها را تغيير گفتمان بشري از عشق به قدرت به قدرت عشق اعلام كرد.

دومين سخنران اين نشست دكتر يعقوب زكي نويسنده و استاد دانشگاه لنكستر بود كه تحت عنوان حكومت اسلامي در تجربه ايران سخنراني كرد.

يعقوب زكي در ابتداي سخنان خود اعلام كرد كه يكي از مهم‌ترين ويژگي هاي حضرت امام خميني، در هم نورديدن مرزهاي فرقه گرايي و گسترش دامنه پيام خود نه تنها به ديگر فرق اسلامي كه به پيروان ديگر اديان بود.

اين استاد نومسلمان اروپايي تبار در ادامه سخنانش انقلاب ايران را تنها انقلاب واقعي در كل منطقه دانست و گفت: ديگر تحولات يك قرن گذشته در منطقه خاورميانه و جهان اسلام جنبه كودتا و تغيير ناگهاني داشته و نظاميان را به قدرت رسانده است.

پروفسور جان كين استاد علوم سياسي دانشگاه وست مينستر لندن نخستين سخنران نشست دوم اين همايش بود كه با موضوع اسلام و دمكراسي: تجربه ايراني سخنراني كرد.

اين استاد انگليسي با مروري اجمالي بر سابقه انديشه آزادي خواهي و جامعه مدني در بين متفكران اسلامي به بررسي فراز و نشيب‌هاي حركت‌هاي مدني در ايران پرداخت و گفت: اين روند همچنان در ميانه راه خود است.

دو سخنران ديگر اين نشست آصف حسين و رضا حسين رحيم دو محقق پاكستاني تبار مقيم انگليس بودند كه ضمن معرفي امام خميني به عنوان برجسته‌ترين انديشمند اسلام معاصر به بررسي و واكاوي ابعاد مختلفي از آموزه‌ها و سيره عملي بنيانگذار جمهوري اسلامي به ويژه در زمينه تاثير-گذاري در مسلمانان خارج از ايران پرداختند.

به گفته آصف حسين، امام خميني ضمن آشنايي كامل به فلسفه يوناني و غربي مقهور انديشه غربي نشد و ديدگاه خالص و ناب خود در زمينه حكومت اسلامي را با عزمي مثال زدني و بي‌بديل تا پيروزي كامل انقلاب پيش برد.

نشست بعد از ظهر اين همايش با نمايش يك فيلم مستند درباره زندگي امام خميني و انجام سه سخنراني برگزار شد.

غلام شابير رييس انجمن پاكستاني‌هاي پيتربورو در سخنان خود با استناد به تجربه شخصي به بررسي تاثيرات شگرف ظهور امام خميني بر زندگي مسلمانان مقيم كشورهاي غربي پرداخت و گفت: ظهور انقلاب اسلامي و حركت حضرت امام خميني هويتي جديد و روح تازه‌اي به مسلمانان جهان به خصوص در انگليس بخشيد.

پروفسور رادين شكسپير اقتصاددان انگليسي نيز با تمجيد از برخي از دستاوردهاي اقتصادي ايران، به مسئولان جمهوري اسلامي توصيه كرد تا ضمن جدي گرفتن و تداوم سياست خصوصي‌سازي متوجه باشند تا از اين طريق پاي شركت‌هاي استعماري غربي را به كشور خود باز نكرده و بدانند سرمايه خود را به چه كسي واگذار مي‌كنند.

شكسپير تاكيد كرد: كشورهاي داراي نفت و ديگر منابع خدادادي برخلاف كشورهاي غربي كه فقط روي كاغذ و بر اساس صفرهاي مجازي كامپيوتري ثروتمند هستند، داراي ثروتي ملموس و قابل دسترسي و داراي ارزش واقعي دانست.

آخرين سخنران اين نشست دكتر حلمي بود كه به طور مختصر به بيان ويژگي هاي ديدگاه حضرت امام خميني در مشاركت مردم در حكومت اسلامي پرداخت.

حلمي عنوان كرد: برخلاف ديگر رهبران انقلاب قرن بيستم از قبيل لنين و مائو، امام خميني از آموزه‌هاي سياسي معاصر براي پيشبرد اهداف خود بهره نگرفت و بر استفاده از ارزش‌ها و تعاليم اسلامي در مسير انقلاب خود كه ريشه در انديشه شيعي ولايت فقيه داشت تاكيد كرد.

حلمي در ادامه با استناد به نوشته‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي به بيان ديدگاه امام خميني در اهميت دادن به مشاركت مردم در حكومت و نقد حكومت خودكامه پهلوي پرداخت.

به گفته حلمي، امام خميني با برپايي همه پرسي جمهوري اسلامي و برپايي منظم انتخابات مختلف در ايران پس از پيروزي انقلاب، در عمل به آراي مردم كشورش احترام گذاشت و اين موضوع را در حد حرف باقي نگذاشت.

به گفته رايزن فرهنگي جمهوري سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن، امام خميني در همه اركان نظام به راي مردم معتقد بود و بر كسب مشروعيت نظام از طريق آراي اكثريت شهروندان تاكيد داشت.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن