تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805093626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مايكروسافت به پروژه«يك لپ‌تاپ براي هر كودك» پيوست


واضح آرشیو وب فارسی:الف: مايكروسافت به پروژه«يك لپ‌تاپ براي هر كودك» پيوست


دقيقاً چهار ماه بعد از جدايي پرحاشية سازمان غير‌انتفاعي "يك لپ‌تاپ براي هر كودك" (OLPC) و غول سازنده ريز‌پردازنده آمريكايي (اينتل)، خبر اتحاد اين سازمان و يك غول ديگر در دنياي فناوري (مايكروسافت) به گوش مي‌رسد. قرار است حاصل اين اتحاد قرار گرفتن ويندوز XP‌ روي لپ‌تاپ‌هاي سازمان OLPC باشد –كه با نام XO شناخته مي‌شوند. XO براي كمك به آموزش كودكان فقير در كشورهاي جهان سوم طراحي شده است.
اين همكاري البته چندان هم غافلگيركننده نبود. اكنون مدت‌هاست كه سازمان OLPC در مورد امكان قرار گرفتن سيستم‌عامل ويندوز روي لپ‌تاپ‌هاي سبز و سفيدش صحبت مي‌كند. ولي اهميت خبر مذكور در اين است كه در يك زمان بحراني اعلام شد. بعد از جدايي پرسر و صداي اينتل و استعفاي چند كارمند اصلي OLPC، اعتبار و شهرت اين سازمان به خطر افتاده بود و خبر مذكور مي‌تواند قدم بزرگي در احياي اعتبار خدشه‌دار شدة آن باشد.

حالا كه مايكروسافت هم در شمار حاميان اين پروژه قرار گرفته، هزاران برنامه مفيد آموزشي كه براي پلتفرم ويندوز طراحي شده‌اند، روي XO‌ نيز قابل اجرا خواهند بود. در نتيجه موارد كاربرد XO در مدارس بيشتر مي‌شود و مي‌توان انتظار داشت كه دولت‌ها انگيزه بيشتري براي خريد لپ‌تاپ‌هاي مذكور پيدا كنند. نيكولاس نگروپنته، مؤسس و رئيس OLPC، در اين مورد مي‌گويد: «اين همكاري از جنبه رواني هم تأثير بسيار بزرگي روي پروژه OLPC ‌خواهد داشت. به اين ترتيب XO در ذهن كاربران جايگاه بهتري پيدا خواهد كرد.»
مايكروسافت اعلام كرده است كه علت همكاري‌اش تا حدي تشويق و دلگرمي مقامات آموزشي كشورهاي در حال توسعه بوده است. جيمز آزشاينر، مدير بازاريابي مايكروسافت در كشورهاي در حال توسعه مي‌گويد: «بسياري از افراد در كشورهاي در حال توسعه دوست دارند XP را روي اين لپ‌تاپ‌هاي زيباي سبز و سفيد ببينند.» او از مصر، گواتمالا، روسيه، و روماني به عنوان كشورهايي كه مشوق مايكروسافت در پيوستن به اين پروژه بوده‌اند، نام برد.
سلطه بيشتر مايكروسافت؟
اگرچه اين همكاري شانس XO‌ را در به دست آوردن مخاطب گسترده بيشتر مي‌كند، اما بسياري از حاميان OLPC‌ كه XO‌ را به عنوان پادزهري در برابر سلطه همه جانبه مايكروسافت در بازار سيستم‌عامل مي‌ديدند، رضايت خاطر چنداني از قرار گرفتن XP‌ روي لپ‌تاپ‌هاي مخصوص كشورهاي در حال توسعه ندارند.
والتر بندر، رئيس سابق OLPC‌ كه ماه گذشته استعفا داد، اعتقاد دارد كه سيستم‌عامل لينوكس براي XO‌ مناسب‌تر است چون به طور مداوم بهبود پيدا مي‌كند و روزآمد مي‌شود درحالي كه XP‌ محصول سال 2001 است و ديگر توسط مايكروسافت روزآمد نمي‌شود. او مي‌گويد: «به نظر من فرهنگ آزادي و اتكا به نفسي كه در محيط اُپن سورس و نرم‌افزارهاي آزاد وجود دارد، با هدف اصلي OLPC سازگاري بيشتري دارد.»
OLPC محصول تفكرات آقاي نيكولاس نگروپنته است. او كه مدت‌ها رئيس آزمايشگاه‌هاي مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) بود، پروژه OLPC‌ را سه سال پيش با هدف تهيه لپ‌تاپ‌هاي ارزان‌قيمت براي كودكان فقير پايه‌گذاري كرد. ايدة اصلي او ساخت لپ‌تاپي بود كه كودكان كشورهاي در حال توسعه بتوانند در خانه و مدرسه به كار ببرند و از طريق آن نحوة تجربه كردن و كار گروهي را فرا بگيرند. هدف اوليه نگروپنته براي قيمت XO‌ حدود 100 دلار بود، اما در حال حاضر اين لپ‌تاپ‌ها 200 دلار قيمت دارند.
نگروپنته در ابتدا پيش‌بيني كرده بود كه تا پايان سال 2008 حدود 150 ميليون لپ‌تاپ XO‌ توزيع شود. اما تاكنون فقط چند ده هزار لپ‌تاپ به اين سازمان سفارش داده شده است. تعدادي از كشورها به خاطر بالا بودن قيمت دست نگه داشته‌اند. چند كشور ديگر گزينه‌هاي مشابه از شركت‌هاي تجاري مانند اينتل را به XO‌ ترجيح داده‌اند.
بندر به علت اختلاف در ديدگاه بين خودش و بقيه دست‌اندركاران OLPC‌ استعفا داد و اعلام كرد كه سازمان از اهداف اصلي خود كه «آموزش از طريق انجام دادن كارها» بود دور افتاده است. به گفته بندر OLPC‌ بيش از حد روي فروش XO‌ در حجم زياد تمركز كرده و در نتيجه تمركز روي اهداف آموزشي خود را از دست داده است. اما نگروپنته موافق نيست و در جواب سؤال ما گفت كه OLPC هنوز هم روي اهداف اصلي خودش تمركز دارد.
استفاده از سيستم‌عامل ويندوز
مايكروسافت از سال گذشته مشغول آماده كردن مقدمات نصب ويندوز XP‌ روي XO بوده است. آماده‌سازي XO‌ براي نصب ويندوز شامل اضافه كردن نرم‌افزارها و درايورهاي لازم براي پشتيباني از سخت‌افزار اين لپ‌تاپ، دوربين، و صفحه لمسي آن بوده است. كاربرد آزمايشي نسخه ويندوزي اين لپ‌تاپ‌ها از ماه آينده در چند كشور در حال توسعه آغاز خواهد شد. اضافه كردن ويندوز به اين لپ‌تاپ‌ها قيمت هر دستگاه رايانه XO را در حدود 3 دلار افزايش خواهد داد.
اولين نسخه از XO نوامبر سال گذشته عرضه شد. اين نسخه به سيستم‌عامل لينوكس و يك واسط كاربري جديد به نام شوگر (Sugar) مجهز بود. ويندور XP‌ از طريق يك حافظه فلش دو گيگابايتي روي XO‌ اجرا خواهد شد.
OLPC قصد دارد در آينده تمام XO‌ها را با هر دو سيستم‌عامل ويندوز و لينوكس عرضه كند تا كاربر امكان انتخاب سيستم‌عامل موررد نظر خود را داشته باشد. اين سازمان همچنين قصد دارد نسخه‌اي از شوگر را براي كار با ويندرز آماده كند.
نگروپنته از ابتداي آغاز پروژه OLPC‌ با اينتل و مايكروسافت رابطه پر فراز و نشيبي داشته است. مديران ارشد هر دو شركت تاكنون چندين بار ميزان مفيد بودن و تأثيرگذاري XO را زير سؤال برده‌اند. اينتل سال گذشته به پروژه مذكور ملحق، و فقط چند ماه بعد با حاشيه‌هاي فراوان از ‌آن جدا شد.
مديران اينتل علت اين جدايي را تحت فشار قرار گرفتن از طرف مديران OLPC‌ براي سنگ‌اندازي در سر راه پروژه Classmate‌ اعلام كردند. لپ‌تاپ‌هاي آبي و سفيد Classmate‌ محصول اختصاصي اينتل براي كشورهاي در حال توسعه و فقير هستند. از سوي ديگر دست‌انداركاران پروژه OLPC اينتل را به كارشكني در فروش XO‌ به دولت كشور‌هاي مختلف متهم كردند. اينتل اين اتهامات را انكار مي‌كند.
بازسازي اعتماد از دست رفته
از‌ آن زمان تاكنون سازمان غيرانتفاعي OLPC با مشكلات زيادي دست به گريبان بوده است. بندر و دو مدير ارشد ديگر اين سازمان آن را ترك كرده‌اند و نگروپنته نيز در ماه مارس اعلام كرد كه سازمان OLPC‌ به دنبال يافتن يك مديرعامل جديد براي مديريت امور روزمرة خودش است. در روز دوم ماه مه مدير ارشد مالي اين سازمان، چارلز كين، به سمت مديرعاملي ارتقا داده شد.
OLPC‌ در نظر دارد كه در روز بيستم ماه مه در شهر كمبريج مراسمي برگزار كند و در مورد برنامه‌هاي جديدش اطلاعاتي را در اختيار خبرنگاران و نشريات قرار بدهد. به نظر مي‌رسد هدف OLPC از اين كار بازسازي اعتماد از دست رفتة‌ بسياري از مردم به اهدافش باشد. قرار است در اين مراسم نگروپنته و كين راهبرد عملياتي سازمان را تشريح كنند. همچنين انتظار مي‌رود در اين مراسم مقامات دولتي اوروگوئه و پرو، دو كشوري كه شروع به خريد XO‌ در حجم زياد كرده‌اند، تجربه عملي خود را
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن