تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816210899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند نکته کوتاه درباره قیام سید الشهداء


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: بـه گواهى اسناد تاريخى، سران اين حزب هيچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند و ظهور اسلام و به قدرت رسيدن پيامبر اسلام (ص) را، جلوه اى از پيروزى تـيره بـنى‌هاشم بـر تـيره بـنى اميه...  قيام مقدس و پرشكوه امام حسين (ع) ريشه در انحراف‌هاى بـنيادى و اساسى در جـامعه اسلامى ‌داشت. اين انحراف‌ها زائيده انحراف حكومت اسلامى ‌از مسير اصلى خود از سقيفه به بـعد بـود كه پس از شهادت على (ع) كلا بـه دست سلسله سفيانى و حزب ضد اسلامى ‌اموى افتاد. بـه گواهى اسناد تاريخى، سران اين حزب هيچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند و ظهور اسلام و به قدرت رسيدن پيامبر اسلام (ص) را، جلوه اى از پيروزى تـيره بـنى‌هاشم بـر تـيره بـنى اميه، در جريان كشمكش قبيلگى در درون طايفه بـزرگ قريش مى‌دانستند و بـا يك حـركت خـزنده، بـه تـدريج در پـوشش اسـلام بـه مناصب كليدى دسـت يافتند و سرانجـام از سال چهلم هجـرى، حكومت اسلامى ‌و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى ‌به دست اين حزب افتاد و پس از بيست سال حكومت معاويه، و بـه دنبـال مرگ وى، پـسرش يزيد بـه قدرت رسيد كه اوج انحراف بـنيادى، و جلوه اى آشكار از ظهور (جاهليت نو) در پوشش ظاهرى اسلام بود. امام حـسـين (ع) نمى‌تـوانسـت در بـرابـر چـنين فاجـعه اى سكوت كند و احساس وظيفه مى‌كرد كه در بـرابـر اين وضع، اعتـراض و مخالفت كند. سخنان، نامه‌ها و ساير اسنادى كه از امام حسين(ع) به دسـت ما رسـيده، بـه روشنى گوياى اين مطلب اسـت. اين اسناد بـيانگر آن است كه از نظر امام، پـيشوا و رهبـر مسلمانان شـرائط و ويژگى‌هايى دارد كه امويان فـاقـد آنها بـودند و اسـاس انحراف‌ها و گمراهيها اين بود كه عناصر فاسد و غير لايق، تكيه بر مسند خلافت اسلامى ‌و جايگاه والاى پـيامبـر زده بـودند و حاكميت و زمامدارى آنها، آثار و نتائج بـسيار تلخ و ويرانگرى بـه دنبـال آورده بود. چـند نمونه از تـأكيدهاى امام در اين بـاره يادآورى مى‌شـود: ويژگى‌هاى پيشواى مسلمانان1 - در نخستين روزهايى كه امام حسين (ع) در مدينه، بـراى بـيعت جهت يزيد، در فشار بود، در پاسخ وليد كه پيشنهاد بيعت بـا يزيد را مطرح كرد، فـرمود: اينك كه مسـلمانان بـه فـرمانروايى مانند يزيد گرفتار شده اند، بايد فاتحه اسلام را خواند. 2 - امام ضمن پاسخ نامه‌هاى كوفيان، نوشت: ... امام و پيشواى مسلمانان كسـى اسـت كه بـه كتـاب خـدا عمل نموده راه قسط و عدل را در پـيش گيرد و از حـق پـيروى كرده بـا تمام وجود خويش مطيع فرمان خدا باشد. 3 - امام حـسـين(ع) هنگام عزيمت بـه سـوى عراق در منزلى بـنام (بيضه) خطاب به (حر) خطبه اى ايراد كرد و طى آن انگيزه قيام خود را چنين شرح داد: (مردم! پـيامبـر خدا (ص) فرمود: هر مسلمانى بـا حكومت ستـمگرى مواجـه گردد كه حـرام خدا را حـلال شمرده و پـيمان الهى را درهم مى‌شكند، بـا سنت و قانون پـيامبـر از در مخالفت درآمده در ميان بـندگان خـدا راه گناه و معصـيت و تـجـاوزگرى و دشـمنى در پـيش مى‌گيرد، ولى او در مقابـل چنين حكومتى، بـا عمل و يا بـا گفتار اظهار مخالفت نكند، بـرخـداوند است كه آن فرد(ساكت) را بـه كيفر همان ستمگر (آتش جهنم) محكوم سازد. مردم! آگاه باشيد اينان (بنى اميه) اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بـر خود فرض نموده اند، فساد را تـرويج و حدود الهى را تعطيل نموده فى را (كه مخصوص بـه خـاندان پـيامبـر است) بـه خـود اختصاص داده اند و من بـه هدايت و رهبـرى جامعه مسلمانان و قيام بـر ضد اين همه فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده اند، از ديگران شايسته ترم ...). حاكميت بـنى اميه كه امام در اين سخنان بـه گوشه‌هايى از آثـار سوء آن اشاره نموده، در شئون مختـلف جامعه اسلامى ‌اثر گذاشتـه و فساد و آلودگى و گمراهى را گستـرده و عمومى ‌ساخـتـه بـود. امام حسين (ع) در موارد متعددى انگشت روى اين عواقب سوء گذاشتـه و بـه مردم هشـدار داده اسـت كـه بـه چـند نمـونه آن اشـاره مى‌شـود: محو سنتها و رواج بدعتها آن حـضرت پـس از ورود بـه مكه، نامه اى بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طى آن چنين نوشت: (...اينك پيك خود را بـا اين نامه بـه سوى شما مى‌فرستم، شما را به كتاب خدا و سنت پيامبـر دعوت مى‌كنم، زيرا در شرائطى قرار گرفته ايم كه سنت پيامبر به كلى از بين رفته و بـدعتها زنده شده است، اگر سخـن مرا بـشنويد، شما را بـه راه راسـت هدايت خـواهم كرد...) ديگر به حق عمل نمى‌شود. حسين بـن على (ع)در راه عراق در منزلى بـه نام (ذى حـسم) در ميان ياران خود بـه پـا خـاست و خـطبـه اى بـدين شرح ايراد نمود: پـيشامدها همين است كه مى‌بـينيد، جـدا اوضاع زمان دگرگون شده زشتيها آشكار و نيكيها و فضيلتها از محيط ما رخت بر بسته است و از فضيلتها جز اندكى مانند قطرات تـه مانده ظرف آب بـاقى نمانده است. مردم در زندگى پست و ذلتبارى به سر مى‌بـرند و صحنه زندگى، همچون چراگاهى سنگلاخ، و كم علف، به جايگاه سخت و دشوارى تبـديل شده است. آيا نمى‌بينيد كه ديگر بـه حق عمل نمى‌شود، و از بـاطل خوددارى نمى‌شود؟! در چـنين وضعى جـا دارد كه شخص بـا ايمان (از جـان خود گذشتـه) مشتـاق ديدار پـروردگار بـاشد. در چنين محيط ذلتـبـار و آلوده‌اى، مرگ را جـز سعادت; و زندگى بـا ستـمگران را جـز رنج و آزردگى و ملال نمى‌دانم...). مسخ هويت دينى مردم حاكميت زمامداران اموى و اجراى سياست‌هاى ضد اسلامى‌ توسط آنان، هويت دينى مردم را مسخ كرده ارزشهاى معنوى را در جامعه از بـين برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل (ذى حسم) فرمود: (...مردم بندگان دنيايند، دين بـه صورت ظاهرى و در حد حرف و سخن در زبـانشان مطرح مى‌شود، تا زمانى كه معاش و زندگى ماديشان رونق دارد، در اطراف دين گـرد می‌آيند، اما زمانى كـه بـا بـلا و گرفتارى آزمايش شوند،  دينداران در اقليت هستند. پيام جاويد قيام امام حسين(ع) پيام قيام با شكوه سيدالشهداء (ع) منحصر به آن زمان نيست، بلكه اين پـيام پـيامى ‌جاويد و ابـدى است و فراتـر از محدوده زمان و مكان است، هرجا و در هر جامعه اى كه به حق عمل نشود، و از بـاطل خوددارى نشود، بدعتها زنده، و سنتها نابـود شود، هرجا كه احكام خدا تغيير و تحريف يابد و حاكمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار كنند، در هر جـامعـه اى كه ويژگى‌هاى جـاهليت را داشته باشد آن جامعه، جامعه اى يزيدى بـوده، و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى‌ها و آمران و عاملان آنها، كارى حـسينى خواهد بود.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن