تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804930830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از دیدن رنگ‌های نسخه‌ی تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» شوكه شده‌ام!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: از دیدن رنگ‌های نسخه‌ی تلویزیونی شوكه شده‌ام. در نسخه‌ی ۳۵ میلمتری، شدت رنگ تا این حد اصلا وجود نداشت. چون با فیلتر‌گذاری، رنگ‌ها ملایم‌تر شده بود. البته...     علت برخی از نقص‌های صحنه‌ای سریال«یوسف پیامبر(ع)» در گفت‌وگو با مجید میرفخرایی مدیر هنری سریال «یوسف پیامبر(ع)» گفت: به علت نوع كپی‌كشیده شده از نسخه‌ی ۳۵ میلمتری این مجموعه، بسیاری از رنگ‌ها در سریال «یوسف پیامبر(ع)» از بین رفته و كشته شده است. مجید میرفخرایی در این گفت‌وگو، درباره‌ی علت برخی از نقص‌ها در طراحی صحنه، لباس و چهره‌پردازی پاسخ گفت و هم‌چنین مستندات تاریخی دكورهای این پروژه تاریخی را توضیح داد. این پیشكسوت طراحی صحنه و لباس فیلم و سریال‌ها درباره‌ی سریال «یوسف پیامبر(ع)، تصریح كرد: در برخی سكانس‌ها نور زیاد و در بعضی دیگر نور كم است. چون اتالوناژ لازم انجام نشده است، البته فوت فرد باصلاحیتی مانند «رسول احدی»- مدیر فیلمبرداری سریال «یوسف پیامبر(ع)»- از بد شانسی‌های ما بود. فرد دلسوزی مانند او باید به‌طور مداوم بر عملكرد لابراتور بر این سریال نظارت می‌كرد تا این بلا بر سر مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» نیاید و تناسب رنگ‌ها در نسخه‌ی تلویزیونی حفظ شود. او در ادامه گفت: از دیدن رنگ‌های نسخه‌ی تلویزیونی شوكه شده‌ام. در نسخه‌ی ۳۵ میلمتری، شدت رنگ تا این حد اصلا وجود نداشت. چون با فیلتر‌گذاری، رنگ‌ها ملایم‌تر شده بود. البته همین اتفاق برای سریال «روشن‌تر از خاموشی» نیز روی داد. میرفخرایی كه طراحی لباس و صحنه‌ی سریال‌هایی چون «امام علی(ع)»،«مردان آنجلس» را در كارنامه‌ی كاری خود دارد، درباره‌ی پررنگ شدن نقش و نگاره‌های دیواره‌ها به نسبت بازی، دیالوگ، گریم و دیگر عناصر سریال گفت: این نقش و نگاره‌ها وجود دارد و اكنون نیز در مصر دیده می‌شود و تنها رنگ آن‌ها رفته است. در این سریال «ایستایی دوربین» موجب زیاد دیده‌ شدن نقش و نگاره‌ها شده است. وی ادامه داد: در این سریال زمانی كه شخصیتی در حال صحبت است، تمركز بیشتری برصورت او می‌شود، در نتیجه مخاطب فرصت می‌كند تا به اطراف او نیز نگاه كند. اگر دوربین حركت داشت، مخاطب یك لحظه فضایی را می‌دید و از آن گذر می‌كرد. میرفخرایی هم‌چنین با تاكید بر این كه «دیالوگ‌ها برای فرج‌الله سلحشور - كارگردان سریال - مهم بود» گفت: چون دیالوگ‌ها قرآنی بود، كارگردان اصرار به گفته شدن آن‌ها داشت. در نتیجه تمركز بیشتری بر صورت بازیگران می‌شد، البته مكان‌هایی مانند محوطه‌های بیرونی، خالی از نقش و نگار بودند. از سوی دیگر اگر برخلاف منابع موجود عمل می‌كردیم، مخاطبان به ما ایراد می‌گرفتند. مدیر هنری سریال «یوسف پیامبر(ع)» در پاسخ به این پرسش كه هماهنگی صحنه، لباس و چهره‌پردازی این مجموعه چگونه صورت می‌گرفت؟ گفت: هماهنگی بین لباس و صحنه وجود داشته است؛ اما هماهنگ‌كردن چهره‌پردازی و لباس باید از طریق كارگردان محقق شود. البته من به‌عنوان مدیر هنری یا طراح چهره‌پردازی می‌توانستم نظر بدهم، ولی تصمیم و تایید نهایی از سوی كارگردان صورت می‌گرفت. او اضافه كرد: سعید ملكان- طراح چهره‌پردازی «یوسف پیامبر(ع)»- فرد صاحبنظری است. اما نهایتا كارگردان، راس هرم یك سریال است. من هم تا حدی می‌توانستم اظهار نظر كنم. البته در كار خودم (طراحی صحنه و لباس) دیدگاه‌های خود را بیان می‌كردم. درهر حال تلاش شده است كه هماهنگی لباس، صحنه وجود داشته باشد. میرفخرایی در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا به‌عنوان مدیر هنری نمی‌توانستید اظهار‌نظر كنید؟ تاكید كرد: مدیر هنری هنوز در ایران صد‌درصد جانیفتاده است. تا این جا هم هنر كرده‌ام كه توانسته‌ام مدیر هنری را مطرح كنم. مدت زمان زیادی نیاز است تا مدیر هنری در كشورمان جای خود را باز كند و او بتواند درباره‌ی ابعاد مختلف یك فیلم یا سریال اظهار نظر كند. او درباره‌ی نكاتی مانند كثیف‌نشدن لباس نقش «یوسف(ع)» با وجود كار در معدن یا خونی و پاره‌نشدن لباس او پس از تحمل ۵۰ ضربه شلاق، گفت: این اشكالات وجود داشته است. خودم نیز به آن‌ها اعتراض دارم، البته می‌دانم كه لباس كثیف شده بود، اما باید میزان آن بیشتر می‌شد. روشن شدن رنگ‌ها هم در فرایند كپی، این اشكال را تشدید كرد. در كهنه كردن لباس نیز سهل‌انگاری شده بود. میرفخرایی درباره‌ی میزان تطابق طراحی زندان «زاویرا» با مستندات تاریخی گفت: در ساخت آثار تاریخی باید امانت‌دار باشیم. اما اگر صرفا در مبنای تاریخ عمل كنیم نیاز به خلاقیت از بین می‌رود. در واقع وظیفه‌ی ما دراین گونه فیلم‌ها یا سریال‌ها الهام‌گرفتن از واقعیت‌های تاریخی و انطباق آن با تكنیك كارگردان و میزانسن است. او در پاسخ به این پرسش كه آیا زندان‌ها در زمان «حضرت یوسف (ع)» این‌گونه بود؟ اظهار كرد: سلول‌ها باید دو سه نفری یا انفرادی بود، البته مركزیتی نیز بوده است كه زندانیان در آن تجمع می‌كردند. در فیلم «باراباس» هم در لحظاتی، جمع‌شدن زندانیان به تصویر در می‌آید. هر چند كه به ضرورت فیلمنامه نیز مجبور بودیم همه زندانیان را یك جا جمع كنیم و جایی كه این اتفاق می‌افتاد، مركز اجتماعات آنان بود. طراح صحنه و لباس سریال «شیخ مفید» همچنین در زمینه‌ی پژوهش‌های صورت گرفته برای طراحی دكور سریال «یوسف پیامبر (ع)» گفت: پژوهش ما به دو دسته تقسیم می‌شد. دسته‌ای از آن شامل منابع نوشتاری دو - سه جلدی ۲۰۰ -۳۰۰ صفحه‌ای بود كه سلحشور دراختیار ما قرار داد. دسته‌ی دیگر پژوهش‌های تصویری بود كه به این منظور مطالبی را از اینترنت استخراج كردیم؛ علاوه برآن با هزینه‌ی شخصی به فرانسه سفر كردم و یك هفته در موزه‌ی «لوور» پاریس (كه پس از مصر، غنی‌ترین تحقیقات تصویری درباره‌ی مصر را در اختیار دارد)، درباره‌ی تاریخ مصر باستان نمونه‌برداری و عكسبرداری كردم. او ادامه داد: براساس این پژوهش‌ها شهرهای «ممفیس» و «طبس» را در شهرك دفاع مقدس ساختیم. حتی لباس‌ها هم براساس نقش‌های مصری طراحی شد. البته ضمن تلاش برای مغایر نبودن لباس‌ها با مستندات تاریخی، تغییراتی در آن‌ها دادیم. چون به عنوان نمونه بالا تنه مصریان بدون لباس بود. میرفخرایی ادامه داد: موهای بافته‌شده برای نقش «زلیخا» تقریبا براساس تصاویر است. چون زنان در آن زمان با كلاه گیس در مجامع ظاهر می‌شدند. چنین گریمی را در فیلم «كلوپاترا» هم می‌بینیم. بنابراین باتوجه به منابع تاریخی، تلاش كردیم، تصاویر به تاریخ نزدیك باشند. مدیر هنری سریال تاریخی «در چشم باد» با بیان این‌كه دكورهای سریال «یوسف پیامبر(ع)» از نظر عظمت، دست‌كم در ایران و حتی در كارهای قبلی خودم بی‌سابقه بوده است، گفت: تاكنون برای سریال‌های تاریخی مجسمه‌ی ۹ و ۱۲ متری و قصر ۱۲ متری نداشته‌ایم. البته در ساخت آن‌ها از فایبرگلاس استفاده شده است كه در دكورهای امروزی كاربرد دارد. در واقع تحقق این كار، قدمی در جهت صنعتی‌شدن كاردكور بوده است. چون از چوب و تیر و تخته فاصله گرفتیم به استفاده از مواد جدید نزدیك شدیم. او با اشاره به بخش‌های متفاوت طراحی دكور و لباس سریال «پوسف پیامبر(ع)» اظهار كرد: سه نوع بخش در این زمینه وجود داشت. پوشش مردم كنعان به طرف اهالی فلسطین، لباس مردم فدان به سمت بابل نزدیك بود. بنابراین بیشتر شبیه اعراب بودند؛ دسته‌ی سوم مصریان بودند كه پوشش مردم طبس و ممفیس را براساس نوع لباس پوشیدن مردم شمال آفریقا و مصر طراحی كردیم. میرفخرایی در پایان با اشاره به بازخورد سریال «یوسف پیامبر(ع)» گفت: مردم از این مجموعه استقبال كرده‌اند. این سریال ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد، بنابراین نباید تنها عیب‌ها را برجسته كرد.      




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن