تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802741973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسيه در جاده خودمختاري شرق اوكراين «گاز» مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روسيه در جاده خودمختاري شرق اوكراين «گاز» مي‌دهد
پس از مذاكرات ميان سران اوكراين، روسيه، آلمان و فرانسه كه در 23 بهمن(12 فوريه) به امضاي توافقنامه‌اي موسوم به مينسك - 2 براي حل بحران اوكراين منجر شد، قرار بر اين شد كه آتش بس از بامداد دوشنبه 27 بهمن به اجرا درآيد، با اين حال آتش‌بس بارها نقض شده است
نویسنده : دكتر سيدرضا ميرطاهر 


پس از مذاكرات ميان سران اوكراين، روسيه، آلمان و فرانسه كه در 23 بهمن(12 فوريه) به امضاي توافقنامه‌اي موسوم به مينسك - 2 براي حل بحران اوكراين منجر شد، قرار بر اين شد كه آتش بس از بامداد دوشنبه 27 بهمن به اجرا درآيد، با اين حال آتش‌بس بارها نقض شده است. در مقطع كنوني با عقب كشيدن تسليحات سنگين از خطوط درگيري، آتش‌بس بين مخالفان جدايي‌طلب و نيروهاي دولتي اوكراين برقرار شده است. مخالفان به دليل اصرار روسيه به ناچار آتش‌بس را قبول كرده‌اند. در واقع كي‌يف مخالفان را متهم مي‌كند كه از فرصت كنوني براي تجديد قوا استفاده كرده و و قصد دارند در آينده به بندر ماريو پل در ساحل درياي آزوف حمله كنند و آن را به تصرف درآورند. اگر اين سناريو محقق شود مي‌توان گفت مخالفان جدايي‌طلب بر جنوب شرق اوكراين مسلط شده و مستقيماً به شبه جزيره كريمه دسترسي خواهند داشت. در اين صورت روسيه عملاً موفق به ايجاد يك منطقه حائل بين قلمرو خود و اوكراين خواهد شد. اكنون تقابل روسيه و غرب و آينده اوكراين در چند پرده قابل طرح است.

   پرده نظامي
ادامه روند كنوني به شكست سنگين نيروهاي دولتي اوكراين منجر خواهد شد و اين سناريويي است كه به منزله كابوسي بزرگ براي غرب تلقي مي‌شود. در واقع غربي‌ها اميدوار بودند كه بتوانند با در دست گرفتن سير رخدادها در اوكراين، آن را در مسير دلخواه خود پيش ببرند. تصور آنها اين بود كه روسيه در مقابل اين تحولات واكنشي انفعالي خواهد داشت و ناچار به قبول تغييرات خواهد شد. اما سير تحولات يك سال اخير خلاف اين مسئله را نشان داده است. در واقع روسيه از ابتدا ابتكار عمل را در دست گرفت وبا الحاق شبه جزيره كريمه در مرحله بعدي براي وصول به اهداف خود در اوكراين به حمايت همه‌جانبه از مخالفان جدايي‌طلب شرق اوكراين پرداخت. اين در حالي است كه دولت اوكراين با وجود برخي حمايت‌هاي مالي و لجستيكي غرب، اكنون با وضعيت وخيمي مواجه است و در آستانه ورشكستگي قرار دارد. در عين حال پترو پوروشنكو رئيس‌جمهور جديد اوكراين با وجود اظهارات آتشين اوليه درباره پايان دادن سريع درگيري‌ها در شرق اوكراين اكنون با واقعيت تلخي مواجه شده است. اين واقعيت، ناكامي نيروهاي دولتي در سركوب شبه نظاميان مخالف از يك‌سو و عزم مخالفان براي پايداري در برابر حملات و تأكيد بر خواسته‌هايشان از سوي ديگر است. اتهامات اوكراين عليه روسيه درباره ارسال انواع كمك‌هاي تسليحاتي و لجستيكي براي مخالفان در شرق اين كشور، حاكي از آن است كه مسكو كماكان بر تحقق اهداف خود در اوكراين تأكيد دارد و لذا به پشتيباني از مخالفان به صورت مستقيم و غيرمستقيم ادامه مي‌دهد. در مقابل شاهد افزايش كمك‌هاي نظامي ناتو و امريكا به دولت غربگراي اوكراين هستيم. در اين زمينه مي‌توان به طرح واشنگتن براي ارسال سلاح‌هاي كشنده براي كي‌يف، اعزام 300 نظامي امريكايي به اوكراين و نيز افزايش سطح همكاري‌هاي ناتو و اوكراين اشاره كرد.
   پرده انرژي
با افزايش تنش‌ ميان روسيه و اوكراين، ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در 6 اسفند، مقامات كي‌يف را به قطع گاز تهديد كرد. پوتين هشدار داد كه اگر اوكراين نتواند پيشاپيش هزينه گاز مصرفي خود را بپردازد، روسيه چاره‌اي جز توقف صدور گاز به اوكراين ندارد. هرچند پوتين در اين پيام تهديدآميز، ضرب‌الاجلي براي اوكراين تعيين نكرد، اما تأكيد كرد كه قطع گاز اوكراين ممكن است تأمين ذخاير گازي اروپا را هم با اختلال مواجه سازد. پوتين در عين بستن گاز به روي شرق اوكراين از سوي دولت اوكراين را «نسل‌كشي» خواند. اتحاديه اروپا هم در مقابل، روسيه را به تشديد تحريم‌ها تهديد كرد. روسيه و اوكراين در اكتبر ۲۰۱۴ توافق كرده بودند كه اوكراين پيشاپيش بهاي گاز مصرفي خود را بپردازد. با عميق‌تر شدن بحران جاري در اوكراين، روسيه اخيراً مقامات كي‌يف را متهم كرد كه ذخاير گاز را به روي مناطقي در شرق كه تحت كنترل مخالفان است بسته‌اند. از آن زمان روسيه پمپاژ مستقيم گاز به شرق اوكراين را آغاز و اعلام كرد كه اين ميزان گاز مصرفي به عنوان بخشي از حجم كلي گاز صادر شده به اوكراين محاسبه خواهد شد. اوكراين به اين مسئله اعتراض كرده كه نمي‌تواند هزينه‌هاي توزيع گاز در مناطقي كه كنترلي بر آنها ندارد را بپذيرد.

   تقابل گازي
به نظر مي‌رسد در ادامه رويارويي روسيه و دولت غربگراي اوكراين، اين منازعه به مراحل خطرناكي رسيده و اكنون هر يك از طرفين درصدد هستند به نوعي از سلاح گاز استفاده نمايند. اين مسئله درباره دولت اوكراين به صورت توقف ارسال گاز به شرق اين كشور كه اكنون تحت سيطره مخالفان جدايي است بروز يافته است. بدين ترتيب كي‌يف براي تحت فشار قرار دادن مخالفان و مردم غير نظامي دونباس، سياست تشديد فشار را در پيش گرفته است. در مقابل روسيه كه مدت‌هاست با اوكراين بر سر صدور گاز و بهاي آن دچار اختلاف نظر بوده است، موقع را مغتنم شمرده و در صدد است كه انتقال گاز به اين كشور به ويژه به مناطق تحت كنترل دولت غربگراي اوكراين را متوقف سازد. بدين ترتيب دولت كي‌يف كه هم اكنون نيز به‌شدت به دليل شكست‌هاي متوالي در شرق اوكراين تحت فشار افكار عمومي و متحدان غربي خود قرار دارد، بيش از پيش تحت فشار قرار خواهد گرفت. در عين حال وضعيت اقتصادي اوكراين نيز به نحوي است كه اين كشور در آستانه ورشكستگي اقتصادي قرار دارد و تأمين منابع مالي لازم به‌منظور اجابت درخواست روس‌ها براي پيش‌پرداخت گاز صادراتي خود به پيچيدگي اوضاع افزوده است. شواهد حاكي از آن است كه به‌رغم برخي كمك‌هاي گازي اتحاديه اروپا به اوكراين كه به صورت صدور معكوس گاز به اوكراين صورت گرفت، كي‌يف كماكان به گاز روسيه وابستگي دارد و همين مسئله به عنوان نقطه ضعفي براي آن محسوب مي‌شود.
   توافق موقت
 در 12 اسفند اعلام شد كه انتقال گاز روسيه به اوكراين و اروپا به طور موقت با وساطت كميسيون اروپا تمديد شد. اتحاديه اروپا اعلام كرد كه اوكراين و روسيه روز دوشنبه در بروكسل، پايتخت بلژيك با ادامه انتقال گاز روسيه به اوكراين و اروپا تا پايان ماه مارس 2015 توافق كردند. گاز روسيه حدود 30 درصد تقاضاي اروپا را تأمين مي‌كند. روس‌ها به دليل بي‌اعتمادي به دولت غربگراي كي‌يف ديگر حاضر نيستند بدون دريافت بهاي گاز، اقدام به صدور آن به اوكراين نمايند. مسئله توقف صدور گاز فقط به اوكراين محدود نمي‌ماند و مسلماً گاز صادراتي روسيه به اروپا را نيز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. شايد به همين دليل باشدكه كميسيون اروپا با عجله دست به كار شده و در مناقشه گازي روسيه و اوكراين وساطت كرده و زمينه ادامه صدور گاز به اوكراين را فراهم كرده است تا بدين ترتيب خيال اروپايي‌ها نيز از ادامه ارسال گاز به كشورهاي غرب اروپا راحت شود. با اين حال بايد به ‌ياد داشت كه حتي همين توافق نيز فقط تا پايان مارس 2015 است و باز در پايان اين مهلت بايد انتظار مناقشه گازي جديدي را داشت.

   مقاصد مسكو
روس‌ها تاكنون در تعقيب اهداف خود در اوكراين با جدا كردن و انضمام كريمه سپس كمك‌هاي گسترده به مخالفان جدايي‌طلب كه منجر به توفيقات چشمگير آنها شده است، به موفقيت‌هاي بزرگي دست يافته‌اند. با اين حال بايد به اهداف روسيه در بلند مدت توجه داشت. هدف روس‌ها در وهله نخست اين است كه اوكراين به صورت يك كشور فدرال در آمده و بر اين اساس ايالت‌هاي آن قادر باشند علاوه بر خودمختاري داخلي در عرصه سياست خارجي و دفاعي نيز صاحب رأي باشند. در صورت تحقق اين سناريو، روسيه اطمينان پيدا خواهد كرد كه با توجه به روس‌گرا بودن ايالت‌هاي شرقي، موضوع گرايش اقتصادي و نظامي اوكراين به غرب با توجه به رويكرد ايالت‌هاي شرقي منتفي خواهد بود. با اين حال واقعيات كنوني نشان مي‌دهد كه روس‌ها اكنون بيشتر به دنبال وضعيت به اصطلاح «آبخازيايي» در شرق اوكراين هستند. در اين راستا در صورت سلطه كامل جدايي‌طلبان بر شرق اوكراين كه البته دورنماي آن كاملاً به‌چشم مي‌خورد، مي‌توان انتظار داشت كه استان‌هاي دونتسك و لوهانسك اعلام استقلال كامل كرده و روسيه نيز آنها را به‌رسميت بشناسد. در وهله بعد روسيه با اين دو كشور جديد، پيمان استراتژيك منعقد كرده و آنها از حمايت كامل مسكو برخوردار خواهند گشت. بدين ترتيب كي‌يف در موضع ضعف و انفعال كامل قرار خواهد گرفت و تلاش عظيم غربي‌ها ظرف يك سال گذشته براي جدا ساختن اوكراين از مدار نفوذ روسيه با پاتك روس‌ها متحمل شكست بزرگي خواهد شد. شواهد حاكي از آن است كه نه تنها احتمال كاهش دامنه بحران در اوكراين وجود ندارد، بلكه چشم‌انداز گسترش اختلافات و تنش‌ها بين روسيه و اوكراين از يك‌طرف و روسيه و غرب از سوي ديگر بيش از پيش محتمل به نظر مي‌رسد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن