تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821187469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست پروژه تاپي در اسلام آباد، بدون نتيجه پايان يافت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ بهمن ۱۳۹۳ (۱۰:۵۸ق.ظ)
نشست "پروژه تاپي" در اسلام آباد، بدون نتيجه پايان يافت نوزدهمين نشست پروژه‌ي انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند که از راه افغانستان مي‌گذرد ديروز (چهارشنبه) در اسلام آباد آغاز شد
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج , در اين نشست وزيران نفت وگاز چهار کشور و نماينده‌هاي شرکت‌هاي اجرا کننده تا پايان روز به هيچ نتيجه‌ي قطعي درباره‌ي زمان آغاز پروژه و شرکت‌هاي عملي کننده پروژه نرسيدند. هرچند قرار بود در اين نشست زمان آغاز پروژه و شرکت عملي کننده‌ي آن مشخص شود؛ اما به علت وجود اختلاف‌هايي ميان ترکمنستان و شرکت‌هاي عملي کننده پروژه، تکليف پروژه روشن نشد .
هرچند عملي شدن اين پروژه توسط کنسرسيومي متشکل از شرکت‌هاي فرانسوي، چيني و روسي به رهبري شرکت توتال فرانسه پذيرفته شده است، اما ترکمنستان مي‌خواهد اين پروژه را از حوزه‌ي گازي دولت آباد تا مرز افغانستان خود عملي سازد در حالي که کنسرسيوم جهاني مي‌گويد با اينکار اين کنسرسيوم زيان مي‌کند و اگر اين چهار کشور خواهان عملي شدن اين پروژه از سوي کنسرسيوم جهاني است بايد اجازه بدهد تا تمامي مراحل اين پروژه از سوي اين کنسرسيوم عملي شود.
اما پاکستان خواهان عملي شدن اين پروژه از سوي يک کنسرسيوم جهاني است؛ زيرا اين کشور هم از نگاه سياسي و هم از نگاه فني با کشورهاي ديگر شامل در پروژه مانند افغانستان و هند مشکلاتي دارد.
شاهد خاقان عباسي وزير معادن و نفت پاکستان اظهارداشت: "تعيين يک کنسرسيوم براي کشيدن خط لوله گاز ضروري است؛ براي اينکه اين چهار کشور مشکلات سياسي، تخنيکي و امنيتي خاص خود را دارند و يک شرکت مستقل نمي‌تواند اين کار را انجام بدهد؛ زيرا اين يک پروژه‌ي بسيار بزرگ است که درحدود ۱۰ميليارد دالر بالاي آن سرمايه گذاري مي شود، بايد يک کنسرسيوم تشکيل شود که ما به دنبال آن هستيم ."
اما افغانستان که با عملي شدن اين پروژه بيشترين سود را خواهد برد؛ خواهان عملي شدن هرچه زودتر آن است، وزيرمعادن و پتروليم افغانستان مي‌گويد که تلاش مي‌کند گفت‌وگوها به نتيجه برسند و کارعملي شدن اين پروژه هرچه زودتر آغاز شود.
داوود شاه صبا وزير معادن و پتروليم افغانستان خاطرنشان کرد: "افغانستان در وضعيتي است که درهر دو مرحله اجرايي اين پروژه کمک مي‌کند و با کشورهاي خريدار گاز يعني پاکستان و هند در عملي ساختن اين پروژه آماده همکاري است، افغانستان نگران اين است که اين پروژه در زمان معين آن عملي نشود و افغانستان با گذشت هر روز با مشکلات تازه‌اي روبرو شود."
از سويي هم ترکمنستان مي‌گويد که هرگاه کنسرسيوم جهاني خواستار عملي ساختن اين پروژه در داخل ترکمنستان است و بايد ۲۰ شرط اين کشور را بپذيرد .
به گفته وي وزير معادن کشور به دنبال به نتيجه نرسيدن اين نشست؛ بيستمين نشست تاپي به روز چهاردهم ماه مي سال جاري ميلادي در کابل برگزار خواهد شد.
خط لوله‌ي انتقال گاز موسوم به (تاپي) با ظرفيت انتقال ۳۳ميليارد متر مکعب گاز در سال و با درازيي در حدود يکهزارو ۸۰۰ کيلومتر از دولت آباد ترکمنستان آغاز و با گذشتن از ولايت قندهار و چمن به منطقه مرزي فاضليکاي پاکستان و پس از آن به هند خواهد رسيد.
قرار است در حدود ۱۰ميليارد دالر روي اين پروژه سرمايه گذاري شود و افغانستان گذشته از خريد گاز ارزان از اين پروژه به ميزان ۳تريليون مترمکعب گاز در ۳۰سال سالانه در حدود ۴۰۰ميليون دالر از ترانزيت گاز نيز از اين پروژه درآمد خواهد داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن