تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805024050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیدگاه اصلاح طلبان در خصوص جایگاه اقوام در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 15:04:48 , 1393/11/15
در نشستی در دانشگاه تهران/
دیدگاه اصلاح طلبان در خصوص جایگاه اقوام در کشور
دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران روز گذشته میزبان جمعی از فعالان حوزه اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی بود. نشستی که با حضور علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری، حمید‌رضا جلایی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و ناصر فکوهی، انسان‌شناس برگزار شد.
علي يونسي با‌‌بيان‌اينکه «بايد درک درستي از مشکلات اقوام داشت»، گفت: «دولت به مشارکت سياسي همه اقوام تاکيد دارد و معتقد است اين بهترين راه براي مقابله با واگرايي‌ است.» دستيار ويژه رييس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي راهکار دوم براي حل مشکلات را برقراري عدالت در مناطق کمترتوسعه‌يافته و محروم کشور دانست.


او تاکيد کرد که اين مناطق، اغلب مناطقي هستند که اقوام ايراني در آن زندگي مي‌کنند. او گفت: «اولويت امروز دولت رفع محروميت است.» به اعتقاد يونسي مشکل اصلي کشور‌ فقرفرهنگي و اقتصادي است. 


برنامه دراز مدت دولت توسعه متوازن است


يونسي با ‌بيان ‌اينکه «برنامه دولت در درازمدت، توسعه متوازن است»، گفت: «البته دولت مشکلات جدي دارد، حتي اگر بتواند مشکلات اقتصادي را حل کند باز موانع جدي‌تري هستند که آن موانع فکري است.» او پيش از اين گفته بود برخي افراد و جريان‌هاي تندرو در ايران هستند که به اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي نگاه امنيتي دارند. يونسي گفته بود اين افراد ممکن است در نهادها و ارگان‌هاي امنيتي هم نفوذ کرده باشند. دستيار ويژه رييس‌جمهوري تاکيد کرده بود با اينکه اين افراد کم هستند، ولي صدايشان بلند است.


علي يونسي ديروز گفت: «در موضوع اقوام در ميان عامه‌مردم مشکل کمتر است، در اين حوزه بين خواص و نخبگان جامعه مشکل داريم. در آنجا وحدت فکري کمتري وجود دارد.» او افزود: «حتي اگر جايي موضوعات ديني، مذهبي يا قومي وجود نداشته باشد، برخي گروه‌ها اختلافات جناحي را مطرح مي‌کنند.»


يونسي با اشاره به اينکه «ما نگراني عمده‌ قومي نداريم و بيشتر گروه‌هاي سياسي هستند که شلوغ مي‌کنند»، افزود: «يک ‌نگاه تاريخي درمورد اقوام وجود دارد، به ‌همين ‌دليل اين جزيي از تاريخ کشور شده که کرد، بلوچ و... يک‌ تهديد است.» دستيار ويژه رييس‌جمهوري گفت: «دقت داشته باشيد که امروز قدرت مذهب بسيار تاثيرگذار شده است و بايد برايش راه‌حل پيدا کنيم.»


يونسي راهکار حل اين مشکل را پذيرش تکثر در جامعه عنوان کرد و گفت: «بايد به اقوام به‌عنوان يک فرصت نگاه کنيم و براساس قانون‌اساسي حقوق آنها را رعايت کنيم.»


يونسي با ‌اشاره‌ به دوران وزارتش در وزارت اطلاعات دولت اصلاحات، افزود: «در دوران وزارتم يک ‌‌نظر‌سنجي در کشور انجام شد، که ايراني‌ها به چه چيزي بيشتر افتخار مي‌کنند و نتيجه دوچيز بود؛ يک، ايراني بودن و دوم خداپرستي. اين موضوع به ما مي‌گويد، کجا يکسان فکر مي‌کنيم و کجا متفاوت فکر مي‌کنيم، هر‌چند نبايد تفاوت‌ها را براي کشور مضر بدانيم.»


دستيار ويژه رييس‌جمهوري در ادامه سخنان خود تاکيد کرد بايد آرمان‌هاي‌مان را هدايت کنيم و از اسلام و ايراني‌بودن آن بخش واقعي را بپذيريم نه آن چيزهايي که به اشتباه وارد فرهنگ ما شده است. علي يونسي در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال «شرق» درباره اينکه چه زماني وعده تشکيل معاونت امور اقوام و اقليت‌هاي مذهبي و ديني تکميل خواهد شد، گفت: «دولت پيگير است.»


او با لبخند افزود: «البته شما امروز مي‌گوييد، مطالبه ما تشکيل همين معاونت است اما به‌محض ‌اينکه، دستياري ويژه به معاونت تبديل شد آن موقع از دولت همه‌چيز مي‌خواهيد. کمااينکه پيش از انتخابات، اقوام به ما مي‌گفتند فقط احمدي‌نژاد برود ديگر هيچ چيزي نمي‌خواهيم، اما الان مي‌گويند بايد از اقوام در تمام امور استفاده شود که البته حرف اشتباهي نيست.»


يونسي در ادامه با پذيرش اين مطلب که در حوزه اقوام مشکل داريم، تاکيد کرد: «اما بحراني وجود ندارد. واقعيت اين است که احساس تبعيض در کشور وجود دارد که اين احساس بسيار خطرناک است. به‌همين‌دليل هم به‌محض‌ اينکه مشکلي در مناطق اقوام‌نشين کشور به وجود مي‌آيد آن را به حساب تبعيض حاکميت نسبت به مناطق ديگر مي‌گذارند.»


دستيار ويژه رييس‌جمهوري همچنين با ‌بيان ‌اينکه «خطري از سوي اقوام براي تماميت ارضي وجود ندارد»، گفت «امروز ما داريم در اين حوزه گفتمان‌سازي مي‌کنيم، واقعيت اين است که اين موانع در رده‌هاي بالاي حاکميت وجود ندارد و زماني که پايين مي‌آيد و به مرحله اجرا مي‌رسد اين موانع به وجود مي‌آيد.» او دليل اين موضوع را رنگ قومي و مذهبي‌دادن به اختلافات و اعتراضات دانست.


يونسي گفت: «برخي احساسات محلي است و نبايد آن را به حساب همه آن قوم گذاشت، مثل اينکه در نماز جمعه عده‌اي شعاري مي‌دهند و برخي آن را به حساب همه مردم ايران مي‌گذارند.»   يونسي در پايان با اشاره به اينکه «دولت در انتصابات در حوزه اقوام بسيار خوب عمل کرده است»، گفت: «بايد آرام‌آرام مطالبات را مطرح کرد چون اگر قرار باشد همه موانع را مطرح کنيم، عده‌اي کفن مي‌پوشند و صداي وااسلاما آنها بلند مي‌شود. بايد بدانيم در کشور مشکلات قانوني بسيار اندک است، اما مشکلات فرهنگي بسياري وجود دارد و در اجرا هم با مشکلات کمي مواجه هستيم.»


روحاني به‌دنبال ناسيوناليسم عظمت‌طلب نيست


ديگر سخنران اين نشست حميد جلايي‌پور در ابتداي سخنانش تاکيد کرد که اتفاق خوبي است که از سوي دولت اين صحبت‌ها مطرح مي‌شود و امروز دولتي‌ها حرف حساب مي‌زنند. اين فعال اصلاح‌طلب گفت: «در دوره احمدي‌نژاد مسوولان حرف بي‌ربط مي‌زدند و با همان حرف‌ها کشور را به‌هم مي‌ريختند.»  


او افزود: «اگر کتاب‌هاي روحاني را بخوانيد متوجه مي‌شويد که روحاني ايران را براي همه ايرانيان مي‌خواهد. نه مثل دوران احمدي‌نژاد که طبقات مختلف - حتي طبقه بي‌خودي‌ها- ايجاد شده بود.» جلايي‌پور با عنوان اينکه «روحاني به‌دنبال ناسيوناليسم عظمت‌طلب نيست»، گفت: «دولت روحاني به‌دنبال توسعه ايران براي همه ايراني‌هاست، بنابراين به‌شدت به‌دنبال اجراي قانون براي همه ايرانيان است. گفتن درباره حقوق شهروندي و بحث ناسيوناليسم مدني بسيار مهم است.»


او افزود: «دقت داشته باشيد که دولت روحاني صريحا اعلام کرده اصل15 قانون‌اساسي را اجرا مي‌کند که به اعتقاد من حتي طرح اين موضوع جلوتر از دولت اصلاحات است.» اين فعال اصلاح‌طلب با اشاره به انتصابات دولت در مناطق اقوام‌نشين، گفت: «من اطلاع دارم که همه اين افراد توسعه‌گرا هستند.»


جلايي‌پور در بخش ديگري از صحبت‌هايش به تشکيل معاونت اقوام در دولت اشاره کرد و گفت: «اين تصميم بسيار مهم است و شروع اين حراست از حقوق اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي ارزشمند است؛ يا اينکه در آموزش‌و‌پرورش که بحث اصل 15 قانون‌اساسي مطرح مي‌شود، بسيار ارزشمند است يا حل موضوع گروگان‌ها در سيستان‌وبلوچستان که با همکاري نيروهاي محلي اتفاق افتاد، بسيار کار بزرگي بود.» اصل 15 قانون‌اساسي جمهوري‌اسلامي به تدريس زبان‌هاي محلي و قومي پرداخته و آن را به‌رسميت شناخته است.  


اين فعال اصلاح‌طلب در پايان گفت: «تنها راه‌حل برطرف‌کردن مشکلات اقوام ايراني، ارتقاي سطح توسعه اين مناطق، آن هم با مشارکت خود مردم و ارتقاي گشايش سياسي است. البته با توجه به اينکه بايد در‌اين‌راستا، به هويت‌طلبان قومي واگرا توجه داشت.»


ايران پهنه‌اي متکثر است


سومين سخنران کرسي نقد سياست‌هاي دولت تدبير و اميد درخصوص اقليت‌هاي قومي و مذهبي، ناصر فکوهي بود. او سخنانش را با اين جمله آغاز کرد: «من از انتخاب آقاي روحاني دفاع کردم، تنها به اين دليل که عقلانيت به کشور بازگردد.» او در ادامه گفت: «دولت نهم و دهم، تخريب‌هاي بزرگي انجام داد و بزرگ‌ترين ضربات هم در حوزه اقتصاد به کشور وارد شد که بزرگ‌ترين اشتباه در تاريخ ايران، ازبين‌بردن سازمان برنامه‌و‌بودجه بود و شاهد آن هم فسادهاي گسترده در رده‌هاي بالاي دولت گذشته است.»


فکوهي با طرح اين موضوع که «اينکه دولت حرف جامعه‌شناسان را مي‌شنود و اين نگاه وجود ندارد که اينها برانداز هستند» گفت: «مشکلات به‌جامانده از گذشته، آنقدر زياد هستند که اگر حتي روحاني دو دوره هم انتخاب شود، شايد بتواند 30 تا 40درصد تخريبي که در دولت گذشته اتفاق افتاده است را جبران کند.»


او افزود: «بايد در‌نظر داشت که دولت يک بخش حکومت است، بنابراين به اندازه‌اي که اختيار دارد بايد قضاوت شود.» اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: «به‌همين اندازه که اين اراده در دولت وجود دارد که نگاه امنيتي از دانشگاه کنار برود، اتفاق مثبتي است.» فکوهي ادامه داد: «دولت بايد بداند در يک منطقه حساس قرار دارد و بايد مسوولانه رفتار کند. ما فرصت آزمون‌وخطا نداريم، در منطقه دولت‌هاي زيادي نابود شدند و من معتقدم اگر ايران اين سرنوشت را پيدا نکرده است به‌دليل وجود يک نوع عقلانيت است.»


فکوهي با اشاره به اينکه «ايران از دوران هخامنشيان تاکنون از بين نرفته‌ و قديمي‌ترين دولت جهان است»، افزود: «دليل آن اين بوده که هرگز حاکمان دين، زندگي و زبان خود را به مردم تحميل نکرده‌اند. اين شاهدي است براي اينکه ايران يک پهنه متکثر است.»


استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران در ادامه با تاکيد ‌بر ‌اينکه «در ايران سيستم يکسان‌سازي غيرممکن است»، گفت: «تنها جايي که هم کردستان، هم سيستان ‌و بلوچستان و هم آذربايجان دارد، ايران است و اين يک اتفاق بسيار خوب است.»


فکوهي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به دو‌گروه «شوونيست‌هاي ملي» و «شوونيست‌هاي قومي» اشاره کرد و گفت: «اين تفکرات، پايگاهي در بين مردم ندارند و اين افراد بيشترين انتقاد را هم نسبت به موضوع اقوام دارند.» او در پايان، برخي مطالبات اقوام از دولت را مطرح کرد. اجراي اصل15 قانون‌اساسي، تقسيم مسووليت‌هاي اداري در استان‌ها به معتمدان محلي، مبارزه با شوونيست‌ها و ازميان‌برداشتن نگاه امنيتي به اقوام، از جمله اين مطالبات بودند.


او تاکيد کرد: «اين تصور که اگر کردها در مناطق خودشان مديريت کنند، خطرساز خواهد شد، نگاه غلطي است و اتفاقا بايد کردها، بلوچ‌ها و همه اقوام ايراني احساس کنند در ايران بالاترين اختيارات را دارند.»
...............
روزنامه شرق

 



15:04:48 , 1393/11/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن