تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804519444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظرات برخی ناشران درباره تعطیلی رادیو کتاب


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نظرات برخی ناشران درباره تعطیلی رادیو کتاب
خبر تعطیلی رادیو کتاب و ادغام آن با رادیو فرهنگ، در چند هفته‌ی اخیر انتقاد برخی اهالی کتاب و دست‌اندرکاران نشر را در پی داشته است.
به گزارش نامه نیوز، مدیر انتشارات پازینه با انتقاد از عملکرد مسؤولان در حوزه فرهنگ گفت: به نظرمن مسئولان از فرهنگ به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند.


علی اصغر شریعت‌زاده با مقایسه دو مقوله کتاب و فرهنگ، به ادغام رادیو کتاب با رادیو فرهنگ اشاره کرد و گفت: فرهنگ مقوله جامعی است که بسیاری از مسائل و زمینه‌ها را دربرمی‌گیرد. اگر ما بخواهیم صرفا به ابعاد فرهنگی بپردازیم، حوزه کتاب به جزء کوچکی از آن تبدیل شده و از ذهن و بیان خارج می‌شود. اگر مسئولان می‌خواهند به کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی کارآمد اهمیت دهند، می‌توانند نهادهای فرهنگی کشور را درگیر کار کنند تا در حوزه کتاب و نشر نظارت داشته و همکاری کنند.

وی افزود: اگر ما کتاب را جزئی از مقوله فرهنگ بدانیم، مانند این است که قطره‌ای را در تنگی بیندازیم. بنابراین به دلیل گسترده بودن زمینه‌های فرهنگی، کتاب در فرهنگ گم می‌شود. همچنین اگر فرهنگ مادی و معنوی و ابعاد و عناصر آن را با هم در نظر بگیریم، موضوع به قدری گسترده می شود که بحث دربارهآن از توان خارج است.

وی ادامه داد: بنابر این ادغام یا منحل کردن رادیو کتاب که تنها صدای تخصصی کتاب به شمار می رود، بسیار ناعادلانه است. شاید در رادیو فرهنگ زمان محدود پخش برنامه ها و پرداختن به ابعاد دیگر فرهنگی اجازه ندهد که کتاب ها و ناشران به خوبی معرفی شوند.

مدیر انتشارات پازینه اظهار کرد: بزرگترین نقد من به عنوان یک ناشر این است که همه دست اندرکاران کارهای فرهنگی تنها به پر کردن خلاءها می پردازند و هیچ گاه کار هدفمند انجام نمی‌دهند. اگر کارها هدفمند و مدبرانه و با زیرساخت‌ها و نیازسنجی‌های مناسب صورت می گرفت، بدون شک امروز وضعیت فرهنگ و به ویژه کتاب بسیار بهتر از حالا بود.

وی افزود: استفاده محتوایی ازفرهنگ و همچنین هنرمندان باید هدفمند و بابرنامه‌ریزیب اشد. به نظر من مسئولان از فرهنگ به عنوان یک ابزار استفاده می کنند در حالی که فرهنگ مجموعه ای از محتوا و فرم است. تاثیرگذاری فرهنگ زمانی مشخص می شود که نمود بیرونی داشته و ما در جامعه شاهد آن باشیم.

او ادامه داد: علاوه بر آن، مسئولان زمانی که به موج بحران بر‌می خورند اولین چیزی که به سراغ آن می روند حوزه فرهنگ است و همه تلاششان را می کنند تا هزینه ها را در این بخش کاهش دهند؛ در حالی که در زمینه های دیگر را به حال خود رها کرده اند.

قبله رادیو فرهنگ با قبله رادیو کتاب متفاوت است

مدیر انتشاراتجمال نیز از مسئولان صدا و سیما به دلیل اعلام ادغام رادیو کتاب با رادیو فرهنگ گلایه کرد و گفت: مسئولان می‌خواهند یکی از بهترین کارهایی که بزرگان نظام و دیگران به آن عنایت دارند را از بین ببرند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان صدا و سیما برای ادغام رادیو کتاب با رادیو فرهنگ اظهار کرد: رادیو کتاب به عنوان یک رسانه صدای ناشر، نویسنده، تصویرگر، چاپخانه دار و صحاف و تمام زنجیره تولید کتاب تا کتابفروشی را به گوش مخاطبان رسانده است. اگر این کار تا حالا درست بوده پس از بین نرفته است. به قول افراد حوزوی علت موجده، علت مبقیه نیز هست و کسی که چیزی را به وجود می آورد علت بقای آن است.

وی افزود: اگر تاسیس این شبکه رادیویی از ابتدا اشتباه بوده و کارشناسان از ابتدا تصمیم نادرستی مبنی بر تشکیل رادیو کتاب گرفته اند،‌ باید آن را اعلام کنند. مسئولان علت ادغام رادیو کتاب با رادیو فرهنگ را چابک سازی و پیشرفت بهتر کار ها اعلام می‌کنند. آنها اعتقاد دارند برای اینکه سیستم کارکرد سریع تر و بهتری داشته باشد کند و از نظر اقتصادی روان تر پیش برود این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: برای ادغام و چابک سازی دو مولفه لازم است. یکی اینکه اگر دو موسسه یا مجموعه هم عرض و هم سو باشند و هر دو هزینه های زیادی را برای کار صرف کنند، برای صرفه جویی در هزینه می توان آن ها را ادغام کرد و هزینه ها را مشترک کرد.

مدیر انتشارات جمال اظهار کرد: در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا رادیو کتاب همسو با رادیو فرهنگ است؟ من معتقدم اگر این شبکه های رادیویی همسو بودند مسئولان قبلا همکاری با رادیو فرهنگ را در دستور کار قرار می دادند. به اعتقاد من قبله رادیو فرهنگ با قبله رادیو کتاب متفاوت است و اگر این طور باشد ادغام دیگر معنا ندارد. ادغام یعنی دو گروه در کنار هم کار کنند، اما این اتفاق استهاله نام دارد و رادیو کتاب در رادیو فرهنگ مضمحل می شود.

او افزود: رادیو کتاب با نیت‌های مقدسی تاسیس شد، کار مقدسی را شروع کرد و به اندازه‌ی خودش مخاطبان خاص پیدا کرد و رو به بلوغ خود حرکت می‌کرد. اما به یکباره با تغییر سیستم این رادیو را مضمحل کردند. به نظر من کارشناسان برای اینکه این نهال مقدس از جا کنده شود، این کار را مغرضانه انجام داده‌اند و یا اینکه نا‌آگاهانه این کار را انجام می‌دهند. آنها به فلسفه ظهور و ایجاد این رادیو توجه نکرده اند.

حجت الاسلام سبحانی نسب ادامه داد: رادیو کتاب به وجود آمد تا تاثیر متفاوتی در فضای رسانه‌ای داشته باشد، پس باید بماند و فعالیت کند. علاوه بر این ها هزینه رادیو کتاب، هزینه یک کار رادیو فرهنگ هم نمی‌شود. با این اتفاق جغرافیای مکانی بزرگی به صدا و سیما نمی رسد و یا تعدیل نیرو و هزینه سنگینی انجام نمی شود.

مدیر انتشارات جمال اظهار کرد: اگر مدیران نا‌آگاهانه به صحبت های مشاوران خود گوش دادند، باید بدانند که این اتفاق، حرکت خزنده ای برای استهاله‌ کاری است که چند سال برای آن زحمت کشیده شد تا به ثمر برسد. شاید این نهال هنوز آنقدر پربار نباشد که همه برای از بین رفتن آن گله و شکایت کنند اما یک نهال بالاخره رشد می کند و بار می‌دهد. حتی رادیو پیام نیز از ابتدا مخاطبان زیادی نداشت.

فعالان جبهه فرهنگی انقلاب باید با کار منسجم صداهای مخالف را خاموش کنند

احمد برادری، مدیر انتشارات برادری هم با اشاره به دلایل تعطیلی رادیو کتاب گفت: افراد فرهنگی و به ویژه وابسته به جبهه انقلاب فرهنگی باید بسیار قوی تر و محکم تر نسبت به گذشته در عرصه های مختلف فعالیت کنند.

وی افزود: من معتقدم هرجا افراد فرهنگی موافق با جبهه انقلاب فرهنگی حضور دارند باید تلاش کنند به طور جدی و محکم به هدف خود برسند. اگر عرصه‌هایی برای مخالفان وجود دارد آنها باید تلاش کنند به آن نفوذ کرده و آن را تحت الشعاع قرار دهند نه اینکه عقب نشینی کنند و حصاری دور خود بکشند. در صورتی که اصل انقلاب اسلامی این بود که مردم حصاری دور خود نکشیدند.

مدیر انتشارات برادری به صدای مخالف جبهه فرهنگی انقلاب اشاره کرد و گفت: مهم نیست که صدای مخالفی با این جبهه فرهنگی به گوش برسد اما افراد رادیو کتاب و جبهه انقلاب فرهنگی باید اینقدر جدی و کوشا به کار خود ادامه دهند که دیگر کسی به آن صدای مخالف گوش فرا ندهد.

او ادامه داد: ادغام رادیو کتاب با رادیو فرهنگ به شرطی خوب است که حرکت فرهنگی افراد انقلابی کاهش نیابد و آنها نا‌امید و دلسرد نشوند بلکه با فعالیت بیشتر کارهای فرهنگی خود را پیش ببرند. این افراد می‌توانند اینقدر قوی و متنوع کار کنند که کل عرصه فرهنگی را در دست بگیرند.

برادری اظهار کرد: به نظر من مسئولان رادیو فرهنگ نمی توانند برنامه معرفی کتاب را حذف کنند اما اگر برنامه منسجم دقیقی برای اجرا شدن نداشته باشند آن برنامه به خودی خود حذف می‌شود. بنابراین افراد رادیو کتاب باید برنامه‌هایشان را منسجم‌تر و قوی‌تر ارائه کرده و آن را حفظ کنند. اگر رادیو کتاب بخش کوچکی از رادیو فرهنگ باشد، مشکلی پیش نمی‌آید چون این رادیو عمومیت بیشتری دارد و می‌توانند رفته رفته کارها را انجام دهند و آن را تعمیق کنند.



منبع: ایسنا


۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن