تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798666909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سقوط قيمت نفت، خاورميانه و آفريقا را با بحران مواد غذايي مواجه مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ دي ۱۳۹۳ (۷:۵۷ق.ظ)
سقوط قيمت نفت، خاورميانه و آفريقا را با بحران مواد غذايي مواجه مي کند گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، بسياري بر اين باورند که کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني در چند ماه اخير، موج جديدي از مشکلات بويژه بحران مواد غذايي را در کشورهاي صادرکننده اين سوخت ارزشمند به جود آورده است. از آنجايي که بيشتر کشورهاي صادرکننده نفت در منطقه خاورميانه و آفريقا قرار دارند، بنابراين نگاهي به وضعيت اقتصادي اين کشورها بويژه پس از تحولات سياسي داخلي، موضوع کمبود مواد غذايي در اين منطقه را بيشتر و بهتر نمايان مي کند.
چهار سال از آغاز زمان تغييرات سياسي در شمال آفريقا و خاورميانه گذشته است. پس از وقوع جنبش‌هاي مردمي و سرنگوني رژيم‌هاي گذشته و استقرار حکومت‌هاي جديد، مساله جدي پيش‌روي اين کشورها، حل معضلات اقتصادي بود. ساختار اقتصادي اين کشورها که ميراث دوران استعماري است، بعد از استقلال هم معيوب مانده است. فساد اقتصادي و عدم شفافيت اقتصادي در اين کشورها امري جاري بوده و همه فعاليت‌هاي اقتصادي به راس ساختار قدرت متصل است.
بعد از اين تحولات در کشورهاي شمال آفريقا ميزان تورم و نرخ بالاي بيکاري به عنوان دو معضل مهم اين کشورها همچنان بعد از گذشت تقريبا چهار سال با قوت در اين کشورها باقي است.
برآوردها نشان مي‌دهند که با وجود استفاده از سوبسيدهاي مرتبط با قيمت مواد غذايي و مداخلات دولتي، افزايش قيمت جهاني مواد غذايي به ميزان قابل توجهي به افزايش قيمت آن در داخل بسياري از کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا مرتبط است. اگرچه در اين بين گوناگوني تفاوت‌هاي درون کشوري نيز قابل توجه هستند. در شرايطي که ميزان مصرف غذا بالا باشد انتقال انبوه مواد غذايي منجر به افزايش فشارهاي تورمي مي‌شود. در کنار آن عوامل داخلي نيز با ذخيره سازي موادغذايي نقش مهمي در انتشار تورم بالاي قيمت مواد غذايي در اکثر کشورهاي منطقه دارند.
از سوي ديگر، نگاهي به داده‌ها نشان مي‌دهد که چه قدر اين خطر جدي است. تخمين زده‌اند که هزينه واردات مواد غذايي در کشورهاي عربي تا سال 2020 به 115 ميليارد دلار خواهد رسيد. اين تخمين بر اساس ميزان رشد جمعيتي برابر 5/3 درصد در دهه آينده است.
درحالي‌که بسياري از کشورهاي عرب در حال تلاش براي وفق دادن خود با پيامدهاي اقتصادي بهار عربي هستند، بحران ديگري در حال حاضر در حال پديدار شدن است: هزينه روبه افزايش مواد غذايي. اين‌که چه قدم‌هايي بايد براي مواجهه با اين بحران برداشت، نه تنها براي کشورهايي که خيزش اعراب را پشت سر گذاشته‌اند بلکه براي تمام منطقه، از جمله اميرنشين‌هاي ثروتمند خليج‌فارس، جالب است. اصولاً، تقريباً تمام کشورهاي دنياي عرب با عدم امنيت غذايي روبرو هستند. کشورهاي عرب 60 تا 80 درصد مواد خوراکي را وارد مي‌کنند. احتکار در بازارهاي جهاني غذا در سال 2008 باعث ايجاد بحراني منطقه‌اي شد. قيمت کالاها سر به فلک کشيد و باعث شد که تورم به سطوح بسيار بالاي بي‌سابقه‌اي برسد. بسياري از کشورهاي عربي دست به فعاليت‌هاي هدفمندي زدند که سعي داشتند اين تورم را کاهش دهند. ولي اين اقدامات در برخورد با دلايل اصلي بحران مواد غذايي با شکست مواجه شدند.
بيشتر کشورهاي عرب اخيراً براي مواد خوراکي يارانه اختصاص داده‌اند، بنابراين، ديگر انگيزه‌اي براي يافتن راه‌حلي مبتکرانه براي مشکل رشد امنيت مواد غذايي وجود ندارد. ولي اين کار را تا ابد نمي‌توان ادامه داد. صعود قيمت جهاني به معناي کمبود بودجه در بيشتر کشورهاي عربي است و گرچه کشورهاي عربي همچنان با مازاد آن مواجه هستند، هزينه بالاي واردات مواد خوراکي اثر شديدي خواهد گذاشت.
خاورميانه و آفريقاي شمالي معمولاً در ميان مناطق بسيار محروم جهان به حساب مي‌آيند، چون ملاک رفاه در اينجا منابع آب شيرين است. نبود انگيزه براي مردم و کشاورزان مشکل را بدتر کرد يعني نتوانستند به آن‌ها انگيزه‌هايي بخشند تا آب باران را درست ذخيره و بهره‌برداري کنند.
از سوي ديگر کاهش شديد قيمت نفت در بازارهاي جهاني، مشکل بحران کمبود مواد غذايي را در برخي از اين کشورها به وجود آورده است. به عنوان مثال سقوط شديد قيمت نفت، بحران شديد مواد غذايي را در ونزوئلا به وجود آورده است.
منابع خبري اين کشور در هفته هاي گذشته اعلام کردند که سقوط شديد قيمت نفت موجب شده است که مردم ونزوئلا وقت شان را در صف هاي طويل تلف مي کنند. صف هاي بلندي در برابر فروشگاه هاي بزرگ مواد غذايي ايجاد شده است. مردم ونزوئلا به طور متوسط در هفته هشت ساعت در صف مي ايستند. برخي از اين وضع سود مي برند و جاي خود را به ديگران مي فروشند.
تهيه مواد غذايي و اقلام ضروري در فروشگاهها دشوار شده است و ونزوئلايي ها ناچارند تامين نيازهاي خود را از بازار سياه تهيه کنند. بنابراين کاهش شديد و ناگهاني قيمت نفت، به عنوان مهترين منبع درآمد ونزوئلا، اين کشور را با مشکلات اقتصادي جدي روبرو کرده است.
از سوي ديگر در کشورهايي نظير سومالي، که گروه تروريستي "الشباب" کنترل برخي از شهرهاي اين کشور را در عهده دارند نيز بحران مواد غذايي مشکلاتي را به وجود آورده است. تعدادي از سوماليايي ها اکنون در اروگاههاي بشر دوستانه اقامت گزيده اند. بسياري از آوارگاني که در اين اردوگاه ها زندگي مي کنند، اعلام کرده اند که از آخرين باري که غذا توزيع شده يک سال گذشته است.
در سومالي، يکي از مهم ترين موانع توزيع کمک هاي بشر دوستانه گروه اسلامگراي الشباب است که از توزيع مواد غذايي جلوگيري مي کند. در همين رابطه، يکي از مشاوران واحد امنيت غذايي مي گويد: «ريشه تمام اين مسايل، مناقشه در سومالي است. چيزي که نه تنها بحران را دامن مي زند بلکه رسيدن کمک هاي بشر دوستانه و توزيع آن را با مشکل مواجه مي کند. با اينکه دوران قحطي به پايان رسيده ولي همچنان بيش از يک چهارم از مردم سومالي از سو تغذيه رنج مي برند و نياز فوري به مواد غذايي، آب آشاميدني و دارو دارند.»
بحران کمبود مواد غذايي و افزايش تقاضاي آن به يکي از مشکلات اصلي بشر در قرن حاضر تبديل شده است. با افزايش درگيري هاي مسلحانه در مناطق مختلف جهان بخصوص در خاورميانه و گسيل شدن سيل آوارگان در اين منطقه انتظار مي رود که جهان بايد در آينده‌اي نه چندان دور دچار بحران امنيت غذا شود. کارشناسان بر اين باورند که علاوه بر تغييرات زيست محيطي، گران شدن مواد غذايي، افزايش تقاضا، خشکسالي و کم بودن زمين هاي کشاوري در نقاط مختلف جهان، در دهه حاضر اين جنگ ها هستند که آينده ي امنيت غذايي بشر را رقم مي زند.
جنگ ها فاكتور مهمي در گسترش گرسنگي و فقر شناخته مي شوند. از سال 2008 شاهد افزايش قابل توجهي در تعداد پناهندگان،به دليل افزايش خشونت ها در عراق و سومالي و متعاقبا سوريه و ديگر مناطق بوده ايم. تعداد آوارگان سوري که در اثر جنگ داخلي خانه هاي خود را ترکي کرده اند به بيش از 6 ميليون نفر رسيده است.
امسال، براي چندمين بار متوالي جهان بيشتر از توليد خود مواد غذايي مصرف كرده است، كه عمده دليل آن بحران آب و هواي آمريكا و ديگر كشورهاي توليد كننده مواد غذايي اعلام شده است. از هر هفت نفر جمعيت جهان، يک نفر گرسنه مي خوابد. در مجموع 870 ميليون نفر، غذاي کافي براي خوردن ندارند. قيمت مواد غذايي در طول چند سال گذشته همواره افزايش يافته است و در صورت ادامه اين روند وقوع جنگ ها و انقلابها براي رفع گرسنگي نزديک خواهد.
اکثريت قريب به اتفاق گرسنگان در کشورهاي درحال توسعه زندگي مي کنند - حدود 15 درصد از جمعيت اين كشورها - در حالي که 16 ميليون نفر در کشورهاي درحال توسعه دچار سوء تغذيه مي باشند. درحال حاضر بيش از 100 ميليون کودکان زير پنج سال کم وزن هستند، و سوء تغذيه دوران کودکي علت مرگ بيش از 2.5 ميليون کودک در سال است.
به نظر مي رسد با توجه به عوامل ياد شده بعلاوه عواملي نظير خشکسالي، رشد جمعيت، افزايش تقاضاي موا غذايي، گراني محصولات کشاورزي، ناکارآمدي شيوه هاي توليد و از همه مهم تر شعله ور شدن جنگ ها و تشديد خشونت ها در چند سال اخير جهان را در آستانه روبرويي با بحران غذايي جديدي قرار داده است. با وجود اقدام‌هاي صورت گرفته، كاهش گرسنگي در جهان در يك دهه گذشته پيشرفت اندكي داشته است.

سارا هاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن