تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798432415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتلانتیک: مداخله آمریکا در عراق، به افزایش نفوذ ایران منجر شد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: آتلانتیک: مداخله آمریکا در عراق، به افزایش نفوذ ایران منجر شد
نشریه «آتلانتیک» در گزارشی با موضوع نقش ایران در عراق، نوشته است که جنگ‌طلبان تصور می‌کردند مداخله نظامی در عراق، موجب انزوا و هراس ایران می‌شود، اما در عمل تهران اهرمی ژئوپلیتیک در برابر آمریکا به دست آورده و نفوذ خود در منطقه را افزایش داد.
به گزارش نامه نیوز ، نشریه «آتلانتیک» روز چهارشنبه در گزارشی با موضوع روابط ایران و عراق، به افزایش «بی‌سابقه» نفوذ تهران اشاره کرده و نوشته است که محاسبات جنگ‌طلب‌هایی که تصور می‌کردند جنگ عراق ایران را هراسان و منزوی می‌کند، اشتباه از آب درآمد.

«کانر فریدرسدورف» نویسنده این یادداشت با اشاره به گزارش اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد نفوذ ایران در عراق اشاره کرده و نوشته است: «اکنون وقت آن است که به بخش‌هایی از تاریخ سال‌های اخیر نگاهی بیاندازیم.»

این یادداشت می‌افزاید: «تقریبا 13 سال قبل بود که رئیس‌جمهور جورج بوش عراق، ایران و کره شمالی را اعضای "محور شرارت" اعلام کرد (با وجود آنکه ایران و عراق در آن زمان دشمن بودند). مقامات ارشد دولت بوش معتقد بودند که مداخله و اشغال عراق، دست آمریکا را در رویارویی با ایران، تقویت می‌کند. "جان بولتون" معاون وزیر خارجه پیش از جنگ عراق به اسرائیل گفته بود ایالات متحده پس از پایان نبرد، علیه ایران دست به کار می‌شود. ارزیابی‌های مشابه این خیال هم خیلی زود به عنوان امری معقول در رسانه‌های جریان غالب، رواج پیدا کرد.»

آتلانتیک به عنوان به برنامه 60 دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» در تاریخ 11 آوریل 2003 اشاره می‌کند که تحت عنوان «ایران: کشور بعدی» پخش شد و در آن به صراحت عنوان شد که ایران می‌تواند هدف بعدی اقدام نظامی باشد. «جفری کمپ» مدیر برنامه راهبردی منطقه‌ای مرکز «نیکسون» که در این برنامه تحلیلگر اصلی بود، با بیان اینکه با حمله آمریکا به عراق، ایران به شدت احساس انزوا می‌کند، گفت: «نه تنها ما در عراق حضوری گسترده خواهیم داشت، بلکه ما در افغانستان، ازبکستان، پاکستان، عربستان سعودی و عمان هم هستیم. ما دور تا دور آن‌ها را فرا گرفته‌ایم و با فوق‌العاده‌ترین توان نظامی که تاکنون جهان به خود دیده، آن‌ها را محاصره کرده‌ایم. آن‌ها به شدت از این مسئله نگران هستند.»

بنا بر این گزارش، در همان روزها «جاش مارشال» نویسنده نشریه «واشنگتن‌مانثلی» هم به دفاع از اقدام نظامی در عراق پرداخت و نوشت «اغلب کارشناسان معتقدند» که عمر جمهوری اسلامی به شماره افتاده و به زودی «دموکراسی واقعی به ایران می‌آید.» وی همچنین نوشته بود تنها در صورتی که جمهوری اسلامی با آمریکا همکاری کند، می‌تواند طول حیات خود را افزایش دهد.

فریدرسدورف در ادامه نوشته است که با گذشت زمان، مشخص شد که نبرد در عراق «دشوارتر از آن چیزی است که تصور می‌شد»، با این حال هنوز هم برخی راستگرایان تصور می‌کردند که نه تنها دولت بوش در حال پیروزی در نبرد است، بلکه جنگ عراق بخشی از برنامه تغییر نظام در ایران است.

وی با این حال می‌نویسد: «حالا با گذشت این سال‌ها، روشن شده است که تحلیلگران جنگ‌طلب و توجیهاتی که آن‌ها شکل داده بودند، کاملا غلط بوده است. مداخله در عراق، دست آمریکا در برابر ایران را تقویت نکرد. بلکه، اهرمی ژئوپلیتیک در برابر ایالات متحده، در اختیار ایران قرار داد و حتی این کشور را قادر ساخت تا بدون آنکه بهایی بپردازد، جان نیروهای آمریکایی را بگیرد. همانطور که آسوشیتدپرس گزارش کرده، نفوذ ایران در منطقه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. درسی که در زمینه سیاست خارجی باید از این موضوع گرفت، این نیست که جنگ‌طلب‌ها اشتباه می‌کردند، هرچند که می‌کردند. این هم نیست که قدرت گرفتن ایران، آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.»

آتلانتیک در پایان نوشته است: «درسی که باید گرفت، این است که آمریکایی‌ها توان خود برای تدوین راهبردی کلان و پیش‌بینی نتایج مداخلات خارجی در گذر زمان را به میزان بسیار زیادی دست بالا گرفته‌اند. همین رویکرد است که موجب شده تا ایالات متحده به جای آنکه جنگ را آخرین وسیله و دارای تبعات غیرقابل پیش‌بینی ببیند، آن را ابزاری مناسب جهت تغییر ساختار جهان، فرض کند... اما حتی پس از عراق، افغانستان و لیبی، همچنان باز هم پیش‌بینی‌های با اطمینانی که از سوی جنگ‌طلب‌ها ارائه می‌شود، در مرکز مباحث سیاست خارجی ما، حتی در رابطه با ایران قرار دارد. آمریکا چه زمان درس می‌گیرد؟»



منبع: فارس


۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن