تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818989104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دور باطل نفتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ دي ۱۳۹۳ (۱۱:۴۸ق.ظ)
دور باطل نفتي دکتر محمودرضا اميني
شايد سخت‌گيري آمريکا، همکاري کشورهاي عربي و نفوذ و دخالت آنان در قيمت نفت براي به زانو درآوردن اقتصاد مبتني بر نفت جمهوري اسلامي ايران باشد؛ اگرچه اين سناريو در شرايط موجود تهديدي براي روسيه هم به شمار مي‌رود؛ اما واقعيت اين است که بيشترين خسارت ناشي از عدم ثبات قيمت‌هاي نفتي و تعادل بازار نفت را اقتصاد ايران متحمل خواهد شد. اين در حالي است که تاکنون در هر شيوه بودجه‌نويسي که دولت‌ها مدعي آن بوده‌اند، بودجه کشور مبتني بر نفت بوده است؛ آن هم نفت خام.
سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و سمت‌ و سوي آن اين استنباط را به روشني سر راه تصميم گيران و تصميم سازان قرار مي‌دهد که نفت و روند توليد، استخراج و فروش آن علاوه بر اين‌که مانع رشد و پيشرفت اقتصاد کشور شده است، در اين رابطه موجبات سوءاستفاده و بهره‌کشي از ما را نيز براي ساير کشورها فراهم آورده است و لاجرم ما بايد اين دندان لق را کنده و نسبت به آن تدبيري صحيح داشته باشيم؛ تدبيري که ما را از اين فرايندهاي فشار آور نجات دهد.
کسي مدعي عدم استخراج و توليد نفت نيست؛ بلکه بايد در اين رابطه تلاش کرد و همواره با کشف ميعانات نفتي پشتوانه ثروت کشور را افزايش داد؛ اما شايد بهترين تدبير آن باشد که بودجه‌بندي کشور بدون نفت صورت پذيرد تا:
1 ـ ساير ظرفيت‌هاي درآمدي کشور اعم از ريالي و ارزي فعال و به کار گرفته شود.
2 ـ از فرايندهاي استکباري و بازي با متغير نفت رهايي يابيم.
3 ـ با تبديل اين ماده مهم به ساير توليدات به‌وسيله صنايع پايين‌دستي، ارزش‌ افزوده قابل‌ملاحظه‌اي ايجاد کرده و بازارهاي بيشتر و جديدي را در اختيار گيريم.
نگارنده مدعي است که بايد مدتي نفت را از لوله‌ها و بشکه‌هاي فروش به کارخانه‌هاي توليدات متعدد وابسته به آن هدايت کرده و با ديپلماسي جديد براي محصولات جديد، بازارهاي جديدي را جست و جو کنيم.
همکاران رسانه‌اي من بدانند محال است رهروي بودجه مبتني بر نفت همچون سال‌هاي گذشته، اجازه دهد اقتصاد کشور مسيري به‌ سوي توسعه‌اي پايدار بپيمايد؛ بنابراين لازم است با مطالبات و پي گيري‌هاي خود به‌ صورت جدي مسوولان را در راستاي رفع اين نقيصه هدايت کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن