واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش nurbs می خوام.ممنون از لطفتون avazkhan 19 آبان 1389, 13:22دوستان من نیاز شدید به آموزش nurbs دارم یه مدل پیچیده دارم که فقط با nurbs در میاد.اگه دارین لطفا از ما دریغ نکنید :wink: borhani59 19 آبان 1389, 17:57سلام دقت کنید چرا این روش را انتخاب کردید. اول ببینید مدلتون برای یه کار صنعتی هست یا گرافیک سه بعدی فقط داره. برای مدلسازی صنعتی که بعد از روی مدل میشه حجم. مقاومت ها و اطلاعات فیزیکی رو محاسبه کرد و تنش ها رو مطالعه کرد باید مدل دقیق و با شرایط مناسب ساخت که بشه ازش هدف رو برآورده کرد. توی اون روش میشه حتی نقشه سه بعدی اتوماتیک از مدل گرفت یا اون رو مستقیم داد به دستگاههای پیشرفته مدلسازی تا عین اون رو با کیفیت بالا بسازه. برنامه های صنعتی مدلسازی اکثرا به روش nurbs کار میکنند اما بر حسب حالت صنعتی و مدل های جامد و روند دقیق مهندسی ساخته میشه. توی همچنین نرم افزاری میشه مدلسازی کرد بعد از پارامترهای مختلف برای تغییر درختی مدل استفاده کرد و از امکانات ساخته شدن یه مدل solid واقعی استفاده کرد. من قدیمها که یه مقداری کار کرده بودم autodesk inventor و solidworks دو برنامه قوی از این دست بودند. حتی در این نرم افزارهای میشه اتوماسیون مکانیکی و مراحل مونتاژ رو به صورت نمایشی درآورد.... برنامه های nurbs گرافیکی هم میتونند برای صنعت استفاده بشند ولی باید به همون دقت باشند. در واقع شما در یه nurbs حجمی باید اصولی و پله پله کار کنید اما در برنامه هایی مثل rhinoceros , Moi و خود مکس شما میتونید پوسته رو به صورت تکه تکه بسازید و اون رو مونتاژ کرده و سرهم کنید. در واقه یه هنر ساخت پوسته و surface modeling مد نظره . خب برنامه هایی که من میشناسم همین مکس و مایا و برنامه های مرتبط به مایا مثل alias studio که مخصوص طراحی صنعتی هست که کنار بذاریم برنامه خوشدست و ساده و پرطرفدار Rhino رو میشه اشاره کرد. (قبل از توضیحش باید بگم که پلاگین power nurbs رو استاد عزیزمون در مدرسه گرافیکی امیرالمومنین در بخش آموزش مکس دارند درس میدهند به صورت ویدئویی). برنامه زیبای جدیدی هم به نام moi اومده که 2 تا ورژن ازش هست و یه تقلید هوشمندانه و مرتب از rhino هست ولی من به خاطر جامعیت همون rhino رو پیشنهاد میکنم. چر اrhino ? 1- مکس بلدی بسم اله D: 2- این برنامه ژاپنی هست و بسیار پرطرفدار و من در دانشگاه برای ساخت مدل های صنعتی به کمک دوستم و به تنهایی یاد گرفتیم. بسیار ساده و اصولی. هلپ راینو ( راینو یعنی کرگدن!) بهترین هلپ هست: شما هر دستوری رو ندونی همون رو میزنی بعد F1 میبینی که هلپ همون باز میشه. توضیح متنی و مرحله ای به جای خود و هر کدوم یه تکه فلش کوچولوی مراحل رو داره. 3- بیس و پایه nurbs در همه نرم افزارهای این مدلینگ برابره و شما از یکی به دیگری فقط باید یه سری تفاوت های نام دستورها و فرق روندهای داخلی رو یاد بگیری. (مثل پلی مدلینگ که از مکس و مایا تا مودو و سیلو یکی هست و فقط باید زبون برنامه دستت بیاد) 4- محیط برنامه کاملا منظم هست و command line اون به شما در تنظیمات کمک میکنه و مراحل کار رو یکی یک به شما یادآوری میکنه. اگه شما با اتوکد آشنایی یا هر برنامه CAD دیگه خیل راحت میتونی زبون Rhino رو هم یا بگیری. 5- برای یادگیری این روش باید بتونی فهم حجم بر اساس خصوص فضایی رو برای خودت ایجاد کنی. اگر پلی بر اساس قطعات و صفحات هست شما در این روش همش با خطوط منحنی و دستگیره بزیه و لبه صفحات کار داری (مثال تفاوت گرافیک بیتی و برداری یعنی فتوشاپ و کورل مثال آموزنده ای در این مورده) 6- جدا از هلپ برنامه و هلپ برنامه های مشابه شما میتونی از جستجوی مستقیم تاتوریال برای یادگیری استفاده کنی. خود سایت rhino3d.com میتونه شروع یادگیری شما بر اساس تاتوریال باشه. نکته ها: با همه جذابیت های این روش ممکنه شما رو به دردسر و حل معما بندازه و تا یادگیری کامل بسیار معطلتون کنه. در ضمن راینو با همه محاسنش رفاقت کامل با مکس نداره و شما در انتقالات ممکنه کمی به زحمت بیفتی. اما قضیه طاووس و هندوستانه شما اگه فیل دوست داری یا مکن با فیلبانان دوستی، یا بنا کن خانه ای در خورد فیل. برای آشنایی سرنخی میتونم اینجوری شروع کنم: در این روش شما هر تکه صفحه ای که خطهای حامل اونو بتونی آنالیز کنی میتونی بسازی. یه ماوس در نظر بگیر: خطوط مشترک و حدفاصل سطوح خط های راهنما هستند. خط دور سطح زیرین. خطهای شکافها.خطهای تقارن. خطهای دید از طرف راست یا بالا یا جلو. شما مشابه روش بلوپرینت اینجا با ابزار خط جوری فضا رو سیم کشی میکنی که سر اونها درست به هم برسه و یه مدل سیمی کامل و قابل تجسم بهت بده. برای این کار از نماهای مختلف و ادیت spline استفاده میکنی. مرحله بعد پوسته کشی روی این سطوح هست. دستورهای راحتی که به محض شنیدن قضیه تایید میکنی راحت ترین راه بوده. چند تا مثال: - ارتفاع دادن ( خب این مشترک بود و میدونستی) - revolve ( همون lathe در مکس که مقطع رو حول یه خط میچرخونه و کوزه یا جام میسازه) - Loft ( باز در مکس این هست (قسمت غیر nurbs رو میگم حتی ) ولیاین دستور کاملتره و تمام مقطع های موازی و حتی غیر موازی رو به پوسته تبدیل میکنه. مثلا شما میتونی اگه برش های لازم رو داشته باشی یه نهنگ رو با همین روش و به سادگی بسازی. - sweep یه دستور جادویی که بسیار استفاده میشه: این دستور به معنی جاروب کردنه (همون کاری که خط رادار انجام میده یعنی کل مسیر رو طی میکنه) خب روش اینه که شما بر اساس یه مسیر که همون ریل شما باشه میتونی چند تا مقطع رو به هم تبدیل کنی. این ریل ها میتونه یکی یا دو تا باشه و هر چند تا بخواهی مقطع بزنی.مثالش دو شیار غیر موازی و با فرم های مختلف هست که روی یه وسیله برقی وجود داره. هر اتفاقی وسط ها افتاد میشه با مقطع مناسب نشون داد. پیشنهاد آخرم اینه که اگه لازمه در حد نیاز این روش را یادبگیرید چون نوع دیگری از آنالیز و اجرای مدل هست و در بعضی مواقع هم با ترکیب پولی جواب میده. ولی من میدونم که پولی توانایی جادویی و شاهکار مدلسازی گرافیک سه بعدی هست و فقط جلوی ریاضیات nurbs ;l ldhvi. یا علی mostafa 008 19 آبان 1389, 18:35be Emzam bi toy sitem hast?... داش ممد 19 آبان 1389, 22:10دوستان در دادن جواب دقت کنید توی این تاپیک فکر کنم صفحهی 3 یا 4 بود سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 597]