تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804520799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهمیت جایگاه دولت در توسعه خدمات بانک‌داری الکترونیک


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: لزوم پیاده سازی استانداردها و بالا بردن امنیت از الزامات توسعه خدمات بانک‌داری الکترونیک در کشور است.




اهمیت جایگاه دولت در توسعه خدمات بانک‌داری الکترونیک


 


 

لزوم پیاده‌سازی استانداردها و بالا بردن امنیت از الزامات توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در کشور است. 

به گزارش موسسه دیده‌بان آی‌تی، در برنامه رادیویی اقتصاد فردا، مهندس علی‌اکبر نامداری، مدیرعامل شرکت توسن و مهندس حمید بابادی‌نیا، رییس کمیسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی کشور، به‌عنوان کارشناسان میهمان و دکتر علیرضا صالحی به‌عنوان کارشناس مجری برنامه، نقش دولت  را در استفاده از فناوری اطلاعات و توسعه بانک‌داری الکترونیک مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. 

نامداری با اشاره به سابقه نسبتا طولانی بانک‌داری الکترونیک در کشور و به‌ویژه در دهه اخیر، عوامل موثر در بانکداری الکترونیک را به دو بخش درون‌زا و برون‌زا تقسیم کرد و گفت: در قسمت عوامل درون‌زا، مواردی مانند ارائه سرویس‌های متنوع‌تر و باکیفیت‌تر با نوآوری بیشتر و زیرساخت‌های بهتر وجود دارند که هر بانکی خودش می‌تواند عامل و نقش‌آفرین باشد. درمجموع مؤلفه اصلی در این بخش، جلب اعتماد مردم به سرویس‌های
دولت باید در ایجاد قوانین شفاف و جامع و موثر پیشرو باشد و جلوتر از بخش خصوصی گام بردارد.


ارائه‌شده است. میزان دسترسی به این سرویس‌ها می‌تواند با SLA بررسی و سطح دسترسی‌پذیری هر سرویس در آن با درصد بیان شود. ویژگی مشتریان و مردم این است که با ورود یک نوآوری و سرویس جدید کم‌کم آن را می‌پذیرند و اعتماد پیدا می‌کنند اما از دست دادن این اعتماد با یک عدم دسترسی و یک اتفاق کوچک روی می‌دهد. 

مدیرعامل شرکت توسن  با تاکید بر تاثیر و نقش دولت در بخش عوامل برون‌زا در زمینه فرهنگ‌سازی و ایجاد قوانین بسترساز برای طرح‌های نوآورانه بانک‌ها، تصریح کرد: باید قوانین و سیاست‌گذاری‌های به‌موقع، کامل و جامع با شفافیت لازم وجود داشته باشد تا فعالان بانک‌داری الکترونیک بدانند که در چه چارچوبی حرکت کنند؛ نه این‌که شاهد آن باشیم یک فناوری نوآورانه ایجاد شود و بعد بانک مرکزی دستور توقف آن را تا زمان تنظیم مقررات مربوط به آن بدهد. 

وی دلیل این امر را عقب بودن رگولاتور از بانک‌داری الکترونیک دانست و با بیان این‌که بانک‌داری ما از بانک‌داری دنیا عقب‌تر است، گفت: سیاست‌گذار باید سعی کند که جلوتر از فعالان حوزه بانکداری الکترونیک و پیشروتر از آن‌ها قوانین را به‌صورت جامع تنظیم کند تا جلوی اجرای طرح‌های نو در بانک‌ها گرفته نشده و این مساله توقف نوآوری‌ها کمتر و کمتر اتفاق بیافتد. 

در بخش دیگر برنامه مهندس حمید بابادی‌نیا در یک گفتگوی تلفنی، ضمن اشاره به این مطلب که همیشه قوانین خوب‌اند
ایجاد فضای امن بانکی با استفاده از استانداردهای بین‌المللی به مشتریان انگیزه و اعتماد می‌بخشد.


اما اجراکنندگان هستند که به این قوانین قدرت می‌دهند و فرصت استفاده بهینه از آن‌ها را در جامعه ایجاد می‌کنند، بر اهمیت امنیت در بانکداری الکترونیک تأکید کرد و گفت: بانک مرکزی درباره استفاده از مدیریت امنیت اطلاعات و ایزو ۲۷۰۰۱ بخش‌نامه صادر کرده اما این بخش‌نامه تاکنون اجرایی نشده است. متاسفانه از معضلات بانک‌داری الکترونیک ما بی‌توجهی به این استانداردهای امنیتی است که با پیاده‌سازی ISMS می‌توان تا حدی آن را در فاز اولیه تامین کرد و پس‌ازآن با تشکیل تیم‌های امنیتی و تعریف پروژه‌های خاص، اطمینان مشتریان به این حوزه و نوآوری‌های موجود در آن را ارتقا داد و این امر یکی از الزامات توسعه این خدمات است. 

وی با اشاره به تحریم‌های یک‌طرفه بین‌المللی در عرصه فناوری اطلاعات و وجود نیروی خلاق توانمند در کشور برای تسریع توسعه بانکداری الکترونیک توسط رگولاتور تصریح کرد: ما طبق مصوبه مجلس، سازمانی به نام نظام صنفی رایانه‌ای کشور داریم که تاکنون از نظرات متخصصان و کارشناسان فعال در آن استفاده‌نشده است. دولت برای تدوین مقررات و اصول منطقی و کارشناسی می‌تواند از توان مشاوره‌ای و مهارت فنی و کارشناسانه بخش خصوصی فعال در نصر کشور به‌ویژه در کمیسیون‌های تخصصی بهترین استفاده‌ها را ببرد. 

در ادامه برنامه، نامداری نیز به استفاده از تجارب بهینه دنیا که در قالب کسب استاندارهای بین‌المللی ارائه می‌شوند، تاکید کرد و با توجه به این امر
دولت با تدوین قوانینی نظیر هدف‌مندی یارانه‌ها می‌تواند اشاعه دهنده فرهنگ استفاده از خدمات بانک‌داری الکترونیک در کشور باشد.


که در کشور ما تاکنون بانکی موفق به کسب گواهی‌نامه ISMS یا ایزوی ۲۷۰۰۱ نشده است، ابراز امیدواری کرد که بانک‌ها به سمت پیاده‌سازی این استانداردها و ارائه سرویس‌های امن به مشتریان بروند. 

مدیرعامل شرکت توسن، تصریح کرد: وقتی‌که یکی دو سال قبل، امنیت در سیستم پرداخت بانکی کشور ما با قضیه لو رفتن رمز تعدادی از کارت‌های مردم زیر سؤال رفت، رگولاتور متعاقبا الزام توجه به پیاده‌سازی استانداردها توسط شرکت‌ها را مطرح کرد و این امر هرچند دیر اما اتفاق خوبی بود که پیش آمد و استاندارد PCI-DSS و تاسیس شرکت شاپرک که مرتب در حال پایش و امتیازدهی به شرکت‌های مرتبط در سطح امنیتی است، نمونه‌های خوبی هستند که اگر در سیستم بانکی هم به آن‌ها توجه شود درروند رشد و توسعه بانک‌داری الکترونیک و مشتری‌مداری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

وی در پایان بر اهمیت نقش دولت در توسعه بانکداری الکترونیک تاکید کرد و گفت: شاید به دلیل عدم وجود قوانین جامع گاهی دولت نقش بازدارنده و متوقف‌کننده در نوآوری‌ها را داشته اما از سویی، گاهی اوقات باعث تعمیم استفاده از بانکداری الکترونیک و رو آوردن اقشار محافظه‌کار به این مقوله شده است. مثلاً طرح هدفمندی یارانه‌ها، هر خانوار ایرانی را به داشتن یک حساب بانکی و بعدها در ارائه سبد کالا به داشتن کارت‌بانکی ملزم کرد و این به‌نوعی گام خوبی در این مسیر بود. 

گفتنی است برنامه اقتصاد فردا کاری از گروه اقتصاد صدای جمهوری اسلامی ایران است که هر پنج‌شنبه ساعت ۱۰ صبح روی موج FM ردیف ۹۸ مگاهرتز پخش می‌شود و به مسایل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور می‌پردازد.

مرجع : موسسه دیده بان آی تی

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن