تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803274247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور نظامی آمریکا عامل وخامت اوضاع خاورمیانه است/همکاری پایدار قدرت های منطقه ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در کنفرانس سالانه اندیشکده آمریکایی مطرح شد؛ حضور نظامی آمریکا عامل وخامت اوضاع خاورمیانه است/همکاری پایدار قدرت های منطقه ضروری است تهران-ایرنا- "سیدحسین موسویان" دیپلمات سابق ایرانی، طی نشستی در واشنگتن تاکید کرد حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه از سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم، بی ثباتی و افراطی گری را تشدید کرده و تشکیل یک سازوکار منطقه ای تحت حمایت بین المللی کلید حل بحران های خاورمیانه است.


به گزارش ایرنا، اندیشکده آمریکایی "موسسه خاورمیانه" در واشنگتن دی سی روز پنجشنبه 29 آبان ماه (20 نوامبر) شصت و هشتمین کنفرانس سالانه خود را برگزار کرد و در قالب چهار مساله جاری خاورمیانه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
در این کنفرانس که نزدیک به 20 تن از کارشناسان مطرح روابط بین الملل و خاورمیانه حضور داشتند، تحولات مصر، تونس، لیبی و یمن، روند سازش ، بحران عراق و سوریه و گروهک های تروریستی تکفیری مانند "داعش" مورد بحث قرار گرفت.
دومین نشست تخصصی این کنفرانس به بحران داعش اختصاص داشت و "سید حسین موسویان"، "چنگیز چاندار"، "عمر النیداوی" و "عبدالعزیز سقر" حضور داشتند. تمامی این افراد از چهره های مطرح سیاست خارجی در کشورهای ایران، ترکیه، عراق و عربستان اند و در عرصه آکادمیک، رسانه ای و اجتماعی نیز صاحب نظر هستند.
در این نشست که با عنوان "مهار داعش" برگزار شد، موسویان، سفیر سابق ایران در آلمان و یکی از اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ، در کنار کارشناسان عراقی، ترکیه ای و عربستانی حاضر در جلسه درباره این گروهک تروریستی و شیوه های برخورد و مبارزه موثر با آنها صحبت کرد.
مجری این جلسه "کیم قطاس" خبرنگار لبنانی تبار شبکه خبری "بی بی سی" بود. وی که مانند سایر خبرنگاران و کارشناسان غربی در تمامی مدت جلسه از عبارت "دولت اسلامی" و نه حتی مخفف انگلیسی آن IS برای اشاره به گروهک داعش استفاده می کرد، در ابتدا با اشاره به اینکه آشوب کنونی خاورمیانه و گروه داعش در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد، گفت: "یکی از مهم ترین پرسش هایی که دراین میان وجود دارد این است که آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه و سراسر جهان یا بازیگران منطقه ای مانند ایران که تلاش می کنند این تهدید را مهار کنند با چه چالش هایی رو به رو خواهند شد؟ آیا واقعا چند حمله حمله هوایی روزانه به مواضع داعش در عراق و سوریه کافی است؟ ترکیه، ایران و عربستان سعودی و عراق چگونه می توانند با یکدیگر برای برچیدن بساط داعش با یکدیگر همکاری کنند و آیا چنین همکاری ای ممکن خواهد بود؟
وی همچنین تاکید کرد که موضوع این نشست "مهار" داعش است نه "نابودی" آن چرا که بحث درباره اینکه آیا اصلا نابودی داعش امری شدنی است یا خیر نیز مطرح است.
وی افزود: "یکی دیگر از مسائل مورد بحث این است که اصلا چه شد که ما به اینجا رسیدیم؟! یافتن پاسخ این سوال می تواند به معنای واقعی ما را در این خصوص به جلو براند."
مجری نشست با اشاره به اینکه ائتلاف مبارزه با داعش که به سردمداری آمریکا شکل گرفته یکدست نیست و در میان کشورهای حاضر چند دستگی عمیق و اختلاف نظر مشاهده می شود، افزود: "برخی از متحدان اعتقاد دارند که حملات هوایی کنونی به نفع "بشار اسد" است و این موجب ناخرسندی و بی میلی عربستان و ترکیه شده است."
قطاس هدف از حضور کارشناسان ایرانی، عربستانی، عراقی و ترکیه ای در این جلسه را شناخت کارشناسان این کشورها به عنوان بازیگران اصلی منطقه در این خصوص عنوان کرد که در نهایت موفقیت در برخورد با داعش به تصمیمات آنها بستگی خواهد داشت.
وی بحث درباره مهار داعش را با این سوال آغاز کرد:
"فرض کنید اوباما شما را به کاخ سفید دعوت کرده و از شما می خواهد طی یک دقیقه یا بیشتر با استدلالی منطقی راه مهار یا نابودی –اگر این امر را ممکن می دانید- داعش را به وی نشان دهید. وی به شما اطمینان داده است که هرچه بگویید انجام خواهد داد مشروط به اینکه استدلال های تان وی را کاملا قانع کند."
"عبدالعزیز سقر"، کارشناس عربستانی و رییس و موسس "مرکز تحقیقات خلیج فارس" و استاد دانشکده اقتصاد و دولت دانشگاه "ملک عبدالعزیز" در پاسخ به این پرسش به چند نکته اصلی اشاره کرد:
-آمریکا کار خود را در عراق ناتمام گذاشت و همین امر موجب سربرآوردن داعش شد. بنابراین آمریکا ابتدا باید کار ناتمام خود را در عراق به پایان برساند.
-مقابله با داعش با حملات هوایی میسر نیست و به همکاری نیروهای آمریکایی با ارتش عراق و " مخالفان میانه روی سوری" نیاز دارد.
-حملات هوایی در کوتاه مدت می تواند موثر باشد اما در طولانی مدت پاسخگو نخواهد بود.
-آمریکا باید استراتژی کوتاه مدت "مهار" داعش را به استراتژی بلند مدت "نابودی" داعش تغییر دهد.
"عمر النیداوی" کارشناس عراقی مسائل خاورمیانه که یکی از چهره های بین المللی در عرصه روزنامه نگاری آنلاین است در پاسخ به این سوال، استراتژی تیم اوباما را برای حمله هوایی برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه ستود و خاطر نشان کرد که کاخ سفید در این اقدام یک مساله کلیدی را مد نظر قرار نداده است.
وی نیز مانند کارشناس عربستانی حضور 5 تا 10 هزار سرباز آمریکایی در خاک عراق را برای کمک به نیروهای محلی و افزایش تاثیر حملات لازم دانست و استدلال کرد که تاکنون نیروهای عراقی برخلاف نیروهای سوری علیه داعش موفق عمل کرده اند و با وجود سربازان آمریکایی در خاک عراق موفق تر خواهند بود.
النیداوی همچنین خاطر نشان کرد دولت عراق یک چارچوب سیاسی مشخص با عناصر مشخص برای اداره کشور دارد ولی آمریکا باید در خصوص اصلاحات سیاسی در عراق نیز وارد عمل شود و به دولت جدید عراق برای تثبیت شرایط کمک کند.
"چنگیز چاندار" کارشناس ترکیه ای و از نویسندگان "المانیتور"، در پاسخ به این سوال، به مشاهدات هفته گذشته خود از چند صد کیلومتری شهر "کوبانی" مرکز درگیری کردها با تروریست های داعش، اشاره کرد و گفت: "کردها با جدیت علیه داعش می جنگند . بنابراین من به اوباما خواهم گفت حمایت خود را از کردها افزایش دهد و بیش از قبل با آنها تعامل کند."
سید حسین موسویان، کارشناس ایرانی حاضر در این جلسه در پاسخ به سوال فوق گفت: "من به رییس جمهوری آمریکا توصیه خواهم کرد که از حملات نظامی به کشورهای مسلمان دست بردارد. قبل از داعش ما با "طالبان" و "القاعده" رو به رو بودیم. دولت آمریکا در سال 2001 (بعد از حادثه یازده سپتامبر) استراتژی "جنگ علیه ترور" (War on Terror) را اعلام کرد و طی 10 سال بعد به عراق و افغانستان حمله کرد اما در عمل نه القاعده از بین رفت و نه طالبان و اکنون ما با "جبهه النصره" و داعش رو به رو هستیم که همگی حاکی از گسترش تروریسم و وخامت بحران دارد."
وی همچنین تاکید کرد: "با این تفاسیر من شک دارم که اصلا آمریکا صلاحیت لازم را برای هدایت حمله نظامی علیه داعش را داشته باشد. آنچه که مورد نیاز است یک ائتلاف فراگیر از کشورهای منطقه با حضور ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق به عنوان کشورهای قدرتمند و مطرح منطقه است.
"ما به "نیروهای اسلامی" نیاز داریم. ما به کشورهای غربی به خصوص به آمریکا که در منطقه محبوبیت ندارد و طی یک دهه اخیر به دو کشور مسلمان عراق و افغانستان حمله کرده است نیاز نداریم. این حملات پیامدهای بسیار ناگواری برای این دو کشور، کل منطقه و خود آمریکا داشته است. به عقیده من باید استراتژی آمریکا در این خصوص مورد بازنگری قرار گیرد."
سید حسین موسویان درباره رویکرد کنونی دولت ترکیه به داعش و آشوب عراق و سوریه گفت:"واقعیت این است که دولت کنونی ترکیه از "اخوان المسلمین"، "جبهه النصره" (یکی از گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و لیبی ) حمایت می کند، عضو "ناتو" (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و متحد آمریکاست و حمایت کنونی آنکارا از این گروه ها، رفتاری تند و افراطی را به نمایش می گذارد که می تواند عجیب باشد.
از سوی دیگر، جمعیت زیادی از "علوی ها" و "کردها" در این کشور ساکن هستند بنابراین بحران سوریه و عراق اثرات منفی بلند مدتی بر ثبات داخلی ترکیه خواهد گذاشت."
موسویان همچنین درباره مبارزات ایران و آمریکا علیه داعش گفت:
هرچند آمریکا حملات هوایی انجام می دهد ولی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای ارتش عراق، ارتش سوریه و حزب الله و پیشمرگ های کرد تنها نیروهای زمینی قدرتمند و موثری هستند که علیه داعش می جنگند و ایرانی ها عنصر کلیدی این مبارزه هستند.
"من اعتقاد دارم که آمریکا باید به جای شکل دادن به یک ائتلاف غربی علیه داعش، به شکل گیری یک ائتلاف منطقه ای کمک کند. این امر علاوه بر اینکه منافع کشورهای منطقه را تامین می کند به نفع خود آمریکا نیز هست. باید قبول کنیم که آمریکا در منطقه محبوب نیست و نباید چهره خود را بیش از این تخریب کند."
وی همچنین تاکید کرد که اقدام نظامی علیه داعش به هیچ وجه کافی نیست و باید به ریشه های شکل گیری و خیزش این گروه توجه کرد چرا که داعش نه فقط یک گروه شبه نظامی تروریست بلکه یک تشکیلات ایدئولوژیک است.
وی ریشه های اصلی افراطی گری و شکل گیری جریان های سلفی در خاور میانه را نیز توضیح داد:
-تفکر داعش که مانند القاعده و طالبان و سایر همتایان خود است در برخی کشورهای سنی ریشه دارد و از سوی دولت های سنی حمایت می شود.
-تسلط دولت های ناکارآمد و دیکتاتوری های مورد حمایت آمریکا بر خاور میانه طی 50 سال اخیر و نارضایتی شدید توده های مردم بسیاری از ناآرامی ها را کلید زده و تحت آنها جریان های تندرو نیز رشد کرده اند.
- شیوه برخورد رژیم صهیونیستی با فلسطینی ها طی 50 سال اخیر وخامت شرایط خاورمیانه را تشدید کرده و می توان آن را معضل اصلی منطقه دانست.
-نبود یک سازوکار منطقه ای مستحکم برای تصمیم گیری در خصوص مشکلات مشترک، فضا را برای حضور خارجی ها و دخالت های آنها باز کرده است.
موسویان درباره رویکرد ایران نسبت به دولت "بشار اسد" و حمایت از وی برای باقی ماندن بر سر قدرت تصریح کرد:
"ما باید بدانیم که افراطی گری سنی از سوریه و اسد و داعش شروع نشده است بلکه از سال 2001 آغاز شد. قبل از اسد نیز ما شاهد این بحران ها و طالبان و القاعده بودیم. مساله اصلی درباره اسد دیکتاتور یا دموکرات بودن او نیست! "مبارک" دیکتاتور و مورد حمایت آمریکا و عربستان سعودی بود. بنابراین مساله چیز دیگری است.
نبرد با تروریسم و افراطی گری به یک راه حل جامع و پایدار و اتحادی فراگیر در منطقه نیاز دارد که جامعه بین المللی از آن حمایت کند.
"نکته دوم این است که در صورت سقوط اسد، اوضاع سوریه به مراتب وخیم تر خواهد شد چرا که اکنون ارتش سوریه و نهادهای امنیتی دولت اسد هستند که در میدان سوریه با داعش می جنگند و در صورت حذف اسد، سوریه به عنوان یک کشور مستقل ظرف کمتر از یک هفته سقوط خواهد کرد. ما باید واقع بین باشیم."
این کارشناس ایرانی در توضیحات خود درباره راهکار پیشنهادی و عملی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران های کنونی عراق و سوریه، بر سه امر مهم تاکید کرد:
-لزوم شکل گیری نظام امنیتی منطقه ای بدون حضور قدرت های بیرون از منطقه
-دستیابی به درک مشترک و اتفاق نظر درباره پدیده تروریسم بین قدرت های منطقه
- مبارزه با "افراطی گری" در تمامی اشکال آن نه فقط مقابله با داعش یا جبهه النصره
وی همچنین تصریح کرد:"رویکرد دوگانه غرب نسبت به جریان های افراطی در منطقه به وخامت اوضاع دامن زده است چرا که آنها گاهی اوقات برای پیشبرد منافع خود به لحاظ نظامی و مالی از تروریست هایی مانند داعش حمایت می کنند و گاهی به اقتضای منافع خود داعیه مبارزه و مخالفت با آنها را سر می دهند.
"دیدگاه های ایران، ترکیه و عربستان نسبت به شرایط کنونی با یکدیگر تفاوت هایی دارد و نمی توان این امر را انکار کرد یا نادیده گرفت اما اگر ما در پی برقراری ثبات پایدار و قابل دوام هستیم و از سوی دیگر نمی خواهیم یک همکاری منطقه ای در این خصوص شکل بگیرد، موفق نخواهیم شد و دخالت خارجی ها در این خصوص لازم می شود."
رسانام**9330**1586*


03/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن