تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799832419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقوق شهروندی با سند ملی بازآفرینی - محمد سعید ایزدی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حقوق شهروندی با سند ملی بازآفرینی - محمد سعید ایزدی* در اصول مختلف قانون اساسی و سند « چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1404» ، دستیابی به عدالت اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته و مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت های دولت است.


از این رو، کم توجهی به سرنوشت بخشی از شهرنشینان کشور که از مسکن نامناسب ، کمبود خدمات و زیرساخت های شهری و فقدان محیط اجتماعی سالم رنج می برند و با فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند فاقد هرگونه توجیه منطقی است.
سند ملی راهبردی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف برنامه های احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری با هدف جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاههای ذیربط در فرآیند بازآفرینی بافت های هدف شهری به منظور حفظ حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروائی محلی و در جهت راهبری مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی ، معماری ایرانی - اسلامی توسط وزارت راه و شهرسازی ( شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ) و با هماهنگی وزارت کشور سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استانها تهیه و به استناد اصل 138 قانون اساسی ، به تصویب هیأت محترم دولت رسیده است.
این سند مرجع تعاریف مشترک ، اهداف ، اصول ، راهبردها و سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه احیاء بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی سکونت گاههای غیر رسمی و توانمند سازی ساکنان در قالب دو دسته تدابیر مربوط به فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف برنامه های احیاء ، نوسازی و بهسازی شهری می باشد.
نظر به اینکه در اصول مختلف قانون اساسی و سند « چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1404» ، دستیابی به عدالت اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته و مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت های دولت است ، کم توجهی به سرنوشت بخشی از شهرنشینان کشور که از مسکن نامناسب ، کمبود خدمات و زیرساخت های شهری و فقدان محیط اجتماعی سالم رنج می برند و با فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند فاقد هرگونه توجیه منطقی است . به همین دلیل دولت جمهوری اسلامی ایران گام های بلندی در جهت احیاء بهسازی و نوسازی شهری برداشته است . تجارب بیش از یک دهه فعالیت مستمر در این حوزه نشان دهنده آن است که بدون توجه به علل پیدایش و گسترش نواحی نابسامان شهری و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه با تأکید بر اقدامات صرفاً کالبدی در زمینه احیاء ، بهسازی و نوسازی ، نمی توان برای این مسأله پیچیده راه حل ارائه داد.
از آن جا که احیاء ، بهسازی و نوسازی شهری مستلزم اتخاذ سیاستهای چند وجهی در حوزه عمران ، خدمات و مسکن شهری و ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی به ساکنان این نواحی است . انجام این وظیفه به تنهائی از عهده یک دستگاه دولتی برنیامده و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و مؤثر ، مستلزم تعهد مشترک و هماهنگ مجموعه دستگاههای دولتی و شهرداریهای در حوزه های ذیربط در سطوح ملی ، استانی و محلی با همراهی و مشارکت مردم و فعالان غیر دولتی و خصوصی می باشد . به همین جهت در این سند برقراری سازوکارهای مناسب به منظور ایجاد وحدت رویه ، تضمین هماهنگی و همکاری دستگاهها و نهادهای ذیربط مورد توجه قرار گرفته است .
دسترسی به سکونتگاه مناسب در شهر بدون دسترسی به زیرساختها و خدمات شهری مناسب و امنیت اجتماعی و شغلی امکان پذیر نیست . چنانچه ساکنان این نواحی سرمایه اجتماعی و اقتصادی خود را که همان روحیه همکاری اجتماعی ، ابتکارهای شخصی ، دارایی ( زمین ، حق سرقفلی و دارائیهای نقدی و غیر نقدی ) و ... است ، به میان نیاورند؛ اقدامات دستگاههای دولتی در این زمینه بی نتیجه خواهد ماند . از این رو ، در این سند مشارکت اجتماعی و مالی مردم و بخش خصوصی به عنوان اصول محوری مورد تأکید قرارگرفته و اقدامات دستگاههای دولتی به بسترسازی ( ابزارسازی ، نهادسازی ، ظرفیت سازی و توانمند سازی ) براساس اولویتها معطوف شده است .
با توجه به اینکه احیاء ، بهسازی شهری امری چند بعدی و بین دستگاهی می باشد و این سند ماهیت فرابخشی - ملی و خصلت محلی دارد ، افق زمانی سند نیز به تبع ماهیت راهبردی آن بلندمدت خواهد بود.
محدوده های هدف این سند شامل: محدوده تاریخی شهرها، پهنه های نابسامان میانی شهرها که حاصل ساخت و ساز دهه های اخیر هستند، پهنه های شهری با پیشینه روستایی که در اثر گسترش بی رویه شهرها در عرصه کنونی شهر ادغام شده اند و سکونت گاههای غیررسمی که در محدوده شهرها واقع اند می باشد.
روند کنونی نشانگر آن است که چنانچه تدابیر پیشگیرانه بکار بسته نشود و سیاستها و برنامه ها و اقدامات دولت و شهرداری ها در زمینه احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در مقیاس محدود، مقطعی و بدون توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مساله صورت پذیرد، در بلند مدت شاهد رشد این نواحی و بغرنج شدن مسائل آن خواهیم بود.
این سند مشتمل بر: مقدمه، تعاریف ، گونه بندی ، اهداف کلان ،چشم انداز، ، اصول هادی(راهنما) ، راهبردها و سیاست ها می باشد.
تعاریف:
1.احیاء(باززنده سازی):
فرایندی است، هدفمند از مجموعه اقدامات، به منظور حفاظت و ارتقاء کیفی با حفظ اصالت و یکپارچگی در محدوده ها و محله های هدف.
2. بهسازی:
تقویت و توانبخشی دوباره و همه جانبه محدوده ها و محله های هدف با حداقل مداخله.
3. نوسازی:
فرایندی است جامع نگر ازمنظر اقتصادی اجتماعی- فرهنگی و کالبدی، برای بازگرداندن شرایط مناسب زندگی بر مبنای ارتباطاتی نو و به تعادلی پویا رساندن محدوده ها و محله های هدف.
4. بازآفرینی شهری:
فرایند توسعه همه جانبه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، محیطی و کالبدی به منظور ارتقای کیفیت زندگی در محدوده ها و محله های هدف در پیوند با باقی شهر.
5. محدوده ها و محله های هدف:
محدوده هایی که به موجب طرح های مصوب احیاء، بهسازی و نوسازی مشمول برنامه های ساماندهی در این سند قرار می گیرند.
6. سکونتگاههای غیررسمی:
محله ها و محدوده هایی که خارج از ضوابط و قوانین در درون یا خارج از محدوده شهرها به صورت شتابزده ساخته شده است و دچار ضعف شدید خدمات و سرانه های شهری است و اغلب آنها دارای مشکلات حقوقی مالکیت می باشد.
7.ساماندهی:
بازآفرینی محدوده ها و محله های هدف از طریق برنامه های باززنده سازی، احیاء، بهسازی و نوسازی که منجر به توانمندسازی ساکنان و ارتقای شرایط کیفیت سکونت زیست و فعالیت در این سکونتگاه ها می شود.
8. توانمندسازی:
افزایش توان اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی ساکنان برای اداره زندگی خود و مشارکت در فرایند ساماندهی محدوده ها و محله های هدف.
9. توسعه درونی:
توسعه شهری است که با هدف دستیابی به توسعه موزون، متعادل و پایدار شهری با شناسایی و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از ظرفیت های موجود توسعه در درون محدوده شهر بر اصل فراهم کردن شرایط زندگی سالم، ایمن و استاندارد و توانمندسازی ساکنان و ارتقای شرایط کیفی زندگی شهروندان استوار است.
10. محدوده تاریخی:
بخش یا بخش هائی از شهر که منعکس کننده ارزش های فرهنگی- تاریخی شهر بوده و از تعامل انسان و محیط پیرامون در طول تاریخ شکل گرفته و به لحاظ ویژگی های شکلی و ساختار متشکله قابل تمایز از سایر پهنه های شهری است (که در قالب محدوده های فرهنگی و تاریخی شهری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین می شوند.)
گونه بندی بافت های هدف:
1-محدوده های تاریخی شهرها
2-پهنه های نابسامان میانی(حاصل ساخت وسازهای دهه های اخیر هستند)
3-پهنه های شهری با پیشینه روستای (در اثر گسترش بی رویه در عرصۀ کنونی شهری ادغام شده اند)
4-سکونتگاه های غیررسمی
5-محدوده های با کاربری ناهمگون شهری
اهداف کلان : اهداف این سند در دو حوزة پیشگیری و درمان مسائل محدوده ها و محلات هدف می باشد که عبارتند از:
- پیش گیری و پیش نگری از گسترش محدوده ها و محله های نابسامان شهری ازجنبه های اقتصادی- اجتماعی؛ محیط زیستی و کالبدی
- ارتقای فرهنگ شهروندی، مشارکت و همکاری نهادهای محلی
- ارتقای کیفیت، ایمنی و پایداری و برخورداری ساکنان از زیر ساخت ها و خدمات مطلوب شهری
- بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان و ایجاد فرصت های اشتغال و درآمد برای آنان؛ با توجه به ظرفیت های توسعه ای محدوده ها و محله های هدف
- حفاظت پایدار و احیای میراث فرهنگی، تاریخی و هویت فرهنگی شهرها؛ و
- تحقق سبک زندگی پایدار در اقدامات احیاء، بهسازی و نوسازی شهری.
اصول هادی(راهنما) : احیاء ، بهسازی و نوسازی محدوده ها و محله های هدف این سند بر اصول راهنمایی ذیل استوار است
- تاکید بر سیاستهای پیشگیرانه - توزیع متوازن جمعیت و فعالیت با رویکرد آمایشی و توسعه سرزمین - توجه به ظرفیت های توسعه پایدار درون شهرها - رویکرد مشارکتی و تقاضامحور - الگوسازی - حضور حداکثری مردم - جذب سرمایه بخش خصوصی، ساکنان و شاغلان محلی -شناسایی،حفاظت و پاسداری از ارزشهای موجود - اجرای پروژه های محرک توسعه - رفع موانع سرمایه گذاری - ساخت مسکن اجتماعی متناسب با هویت شهری؛ محله ای و کالبدی - اجتناب از رویکردهای یک سویة بالا به پایین - نقش محوری مدیریت شهری - اعطای کمک های فنی و اعتباری - برقراری نظامهای انگیزشی مالی - مشارکت موثر دولت و شهرداریها - حفظ هویت شهرها و تأکید بر توسعه درونی و پایدار اجتماعات ساکن - تهیة طرح های احیاء، بهسازی و نوسازی و برنامه های توسعه اجتماع محلی، بهبود معیشت ساکنان و حل مسائل اجتماعی
راهبردها: بمنظور پیشگیری و گسترش نواحی نابسامان شهری ، احیا ء بهسازی و نوسازی این نواحی و تحقق چشم انداز مورد نظر ، راهبرداهای ذیل اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته می شود
- انجام اقدامات مربوط به حوزه احیاء، بهسازی و نوسازی در چارچوب نظام هماهنگ در سیاست گذاری توسعه شهرها با اولویت بخشی به سیاست توسعه درونی
- رفع شکست بازار زمین و مستغلات شهری و بازار سرمایه در پاسخ به تقاضای اسکان قشرهای کم درآمد شهری
- تهیه طرح ها و تنظیم برنامه های احیاء(باززنده سازی)، بهسازی و نوسازی براساس تقاضای واقعی ساکنان و به فراخور ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی هر یک از محدوده ها و محله های هدف به منظور بهبود کیفیت زندگی، تقویت و ارتقای هویت محله ها و محدوده ها
- جلب مشارکت ساکنان و شاغلان محدوده ها و محله های هدف در زمینة احیاء، بهسازی و نوسازی
- خرید زمین در محدوده ها و محله های هدف به استثنای کاربری های مصوب عمومی و خدماتی با الویت به ترتیب توسط بخش خصوصی، شهرداری ها و دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
- بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده ها و محله های هدف
- شناسایی،حفظ، تقویت و بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی اماکن و محدوده های تاریخی- فرهنگی شهرها در جهت احیاء، بهسازی و نوسازی محدوده ها و محله های هدف
- تنظیم نظام تأمین مالی مناسب برای تحقق طرح ها و برنامه های احیاء، بهسازی و نوسازی محدوده ها و محله های هدف
سیاست ها :
سر فصل سیاست هایی که به منظور اجرای هریک از راهبردها و تحقق اهداف مورد نظر در سند اعمال خواهد شد که به تفکیک هر راهبرد در ذیل آمده است .
- انجام اقدامات مربوط به حوزه احیاء ، بهسازی و نوسازی در چاچوب نظام هماهنگ در سیاست گذاری توسعه شهرها با اولویت بخشی به سیاست توسعه درونی
- رفع شکست بازار زمین و مستغلات شهری و بازار سرمایه در پاسخ به تقاضای اسکان اقشار کم درآمد شهری
- تهیه طرح ها و برنامه های احیاء بهسازی و نوسازی براساس تقاضای واقعی ساکنان و به فراخور ویژگی اقتصادی ، اجتماعی و کالبدی به منظور بهبود کیفیت زندگی ، تقویت و ارتقای هویت محد.ده ها و محله های هدف
- جلب مشارکت ساکنان و شاغلان محدوده ها و محله های هدف در زمینه احیاء ، بهسازی و نوسازی شهری
- تسهیل سرمایه گذاری و ایجاد نظام انگیزشی مناسب به منظور تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی از جمله ساکنان و مالکان مستغلات در محدوده ها و محلات هدف
- بهبود وضعیت اقتصادی ، اجنماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده ها و محله های هدف
- شناسایی ، حفظ ، تقویت و بهره گیری از ظرفیت و قابلیت های کالبدی ، اجتماعی ،اقتصادی و محیطی اماکن و محدوده های تاریخی – فرهنگی شهرها در احیاء بهسازی و نوسازی محدوده ها و محله های هدف
- تنظیم نظام تامین مالی مناسب برای تحقق طرح ها و برنامه های احیاء ، بهسازی و نوسازی شهری محدوده ها و محله های هدف
به منظور اجرایی شدن مفاد این سند ، ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف برنامه های احیاء ، بهسازی و نوسازی که به اختصار " ستاد ملی " نامیده می شود به ریاست رییس جمهور و در غیاب ایشان وزیر راه و شهر سازی تشکیل می شود . از نکات بارز در این ستاد می توان به عضویت وزاری کشور - نیرو - صنعت ، معدن و تجارت - نفت – اطلاعات – دادگستری – تعاون ، کار و رفاه اجتماعی – امور اقتصاد و دارایی – بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - روسای سازمان های حفاظت محیط زیست – میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، ثبت اسناد و املاک کشور ، رییس کل بانک مرکزی ، رییس شورای عالی استانها ، فرمانده نیروی انتظامی و شهر دار تهران به نمایندگی از شهرداران کلان شهر ها در آن اشاره داشت. البته دبیر خانه آن نیز بر عهده وزارت راه و شهر سازی ( شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ) گذاشته شده است .
البته متناظر با ستاد ملی ، ستادهای استانی است که وظایف آنها درراستای تدوین ، اولویت بندی ، و تایید طرح و برنامه های احیاء ، بهسازی ، نوسازی ، ایجاد هماهنگی های بین بخشی ، نظارت بر اجرای مصوبات و وظایف بخش های مرتبط ، به ریاست استاندار و با عضویت شهرداری مرکز استان و دبیری مدیر کل راه و شهر سازی تشکیل می شود
چشم انداز این سند تا افق 1404 دستیابی به بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده ها و محله های هدف می باشد به نحوی که :
-استانداردهای مسکن، سرانه فضاهای عمومی، خدمات شهری و زیرساختهای شهری در سطح میانگین شهر محیط برآنها محقق شده باشد.
-سمت و سوی تحول کالبدی و کارکردی در جهت بهبود و بهسازی و توسعه پایدار باشد.
-احساس امید و آسایش در خانواده ها به منظور بسیج توانهای مادی و معنوی آنان و تلاش و پیشرفت به سوی آینده بهتر مشهود باشد.
این سند با توجه به اینکه قرار است به عنوان مرجع و مبنا و در واقع سند مشترک بین همه دستگاههای مرتبط قرارگیرد بطور خلاصه دنبال کننده محورهای ذیل می باشد:
- ایجاد شبکه های همکاری در موضوع بهسازی و نوسازی و ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی
- ساماندهی وضعیت دست اندرکاران دخیل در امر بافت با بازتعریف مجدد نقش ها در ستادها و کمیته های مورد نظر
- توجه به نقش محوری شهرداریها در امر بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و تلاش در جهت حمایت دولت از شهرداریها در امر بهسازی و نوسازی به عنوان یکی از کلیدی ترین بخشهای سند
- بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و مناطق نابسامان شهری فرصتی ذی قیمت است که می بایست ازآن نهایت بهره برداری را نمود و می باید در رأس برنامه های دولت قرارگیرد.
- توجه به موضوع پیش گیری و پیش نگری از گسترش بافتهای فرسوده با پیش بینی موضوع در سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای مورد نظر
- توانمندسازی در همه ابعاد نیز یکی از اصلی ترین محورهای سند خواهد بود و با توانمندسازی ساکنین گامهایی موثر در مسیر بهسازی و نوسازی و ارتقاء کیفیت برداشته خواهد شد.
-خروج از ابعاد صرفاً فیزیکی –کالبدی به سمت ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از محورهای مهم دیگر می باشد.
-توجه به تفاوت شیوه های مواجهه با عرصه ها و پهنه های مختلف محله های هدف در بازآفرینی شهری
- توجه به موضوع رفع فقر شهری و تاب آوری شهری در بافتهای فرسوده و بافتهای تاریخی و توجه به شیوه های متفاوت بهسازی و نوسازی در بافتهای تاریخی، فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی از سایر محورهای مهم سند می باشد.
سند تنظیم شده پیرو تشکیل 21 جلسه کمیته راهبردی بازنگری سند و طرح و بررسی در 7 جلسه کارگروه تخصصی و4 جلسه کمیته فرعی کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست هیات دولت بررسی وتصویب و در نهایت در جلسه مورخ 16/6/1393 هیات محترم دولت تصویب و بنا به ابلاغیه شماره 74900/48601 ه مورخ 2/7/1393 معاون محترم اول ریاست جمهوری به دستگاههای ذیربط ابلاغ گردید.
*معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران
اول**


29/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن