تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798397525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمیسیون امنیت ملی عملکرد نظارتی خود را گزارش دهد/ جان عزیزان ناجا صرفا در گرو دیپلماسی نیست/ سه هزار و پانصد زندانی خارج از کشور داریم/ وزارت‌خارجه و نامه‌های بابک


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در گفتگوی مشروح باشگاه خبرنگاران با حسن قشقاوی مطرح شد
کمیسیون امنیت ملی عملکرد نظارتی خود را گزارش دهد/ جان عزیزان ناجا صرفا در گرو دیپلماسی نیست/ سه هزار و پانصد زندانی خارج از کشور داریم/ وزارت‌خارجه و نامه‌های بابک
معاون پارلمانی،کنسولی و امور ایرانیان وزارت امورخارجه در مورد آمار زندانیان خارج از کشور، ضرورت ارئه گزارش عملکردی کمیسیون امنیت ملی، ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، اغراق بی‌جهت برخی رسانه‌ها،جرم اصلی زندانیان خارج از کشور، نامه‌های بابک زنجانی و ... توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، وزارت خارجه یکی از راهبردی‌ترین وزارتخانه‌های کشور است که همواره نحوه سیاست گذاری این وزارتخانه تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم وزارت امور خارجه با تصمیم رئیس‌جمهور به صورت مستقیم عهده‌دار مسئولیت پرونده هسته‌ای شد،‌ تصمیمی که واکنش برخی‌ها را به دنبال داشت چرا که معتقدند وزارت امور خارجه عمده توان خود را صرف مسئله هسته‌ای می‌کند و از  سایر حوزه‌ها غافل است.

تشدید اقدامات تروریستی در مرز شرقی کشور که نمونه اخیر آن در سراوان به وقوع پیوست منجر به افزایش انتقادها از وزارت امور خارجه شده است به طوری که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دستگاه دیپلماسی کشور خواسته تا از طریق دیپلماتیک این مسئله را حل کند.

در چنین شرایطی باشگاه خبرنگاران مصاحبه‌ای مشروح با "حسن قشقاوی" معاون وزیر امور خارجه انجام داده که در این مصاحبه به نکات مهمی اشاره شده است.

معاون محمدجواد ظریف با رد این موضوع که وزارت خارجه عمده توان خود را صرف مسئله هسته‌ای می‌کند، می‌گوید : چه کسی چنین خبری را القا می‌کند،‌ وزارت خارجه 6 معاونت دارد که فقط 2 معاونت درگیر بحث هسته‌ای هستند و 4 معاونت دیگر کار مستقیمی به مسئله هسته‌ای ندارند.

قشقاوی معتقد است: هیچ کس حق ندارد در کشور فرافکنی کند.

معاون ظریف تصریح می‌کند: انتظار ما  این است کمیسیون امنیت ملی ورود نظارتی فعال‌تری داشته باشد و عملکرد نظارتی خود را به افکار عمومی گزارش بدهد.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه معتقد است: این حرف صحیح نیست که ما امنیت جان عزیزان جان بر کف ناجا را در قالب دیپلماسی با یک کشور دیگر جستجو کنیم.

قشقاوی می‌گوید دکتر لاریجانی در اجلاس اخیر بین‌المجالس کشورهای جهان با همتای پاکستانی خود در مورد امنیت مرز شرقی کشور گفتگو کرده است.

معاون پارلمانی وزیر خارجه با بیان این که جرم 80 درصد زندانیان خارج از کشور مواد مخدر است بیان کرد: در حال حاضر 3500 نفر زندانی خارج از کشور داریم و البته این تعداد زندانی نسبت به 5 الی 6 میلیون ایرانی خارج از کشور آمار زیادی نیست.

قشقاوی در مورد ظرفیت ایرانیان خارج  از کشور می‌گوید: این که چه قدر بتوانیم از ظرفیت این عزیران استفاده کنیم بستگی به ما دارد.

در ادامه گفتگوی خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران با حسن قشقاوی معاون پارلمانی،‌ کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه را بخوانید: 








بین‌المجالس جهانی فرصتی برای تقریب دیدگاه‌ها

باشگاه خبرنگاران: مطلع‌ هستید موضوع زندانیان ایرانی خارج از کشور یکی از بحث‌های مهمی است که مربوط به وزات امور خارجه بوده و انتظار می‌رود این وزاتخانه اقدامت لازم را به عمل آورد، آیا بررسی موضوع زندانیان ایرانی خارج از کشور در مجامع جهانی همچون اجلاس بین‌المالس جهان موضوعیت دارد؟

قشقاوی: معمولا اجلاس‌های بین‌المجالس یک فرصت دیدار و گفتگوی رئیس مجلس با همتایان خود از کشورهای مختلف جهان است و در این سفر جناب آقای لاریجانی دیدارهای فراوانی با همتایان خود داشت، در این دیدارها همه ابعاد روابط مطرح شد البته همیشه اولویت با روابط پارلمانی است و در کنار این اجلاس که یک بین‌المجالس جهانی بوده و دستور کارهای مشخصی دارد در جهت تقریب دیدگاه‌ها و مواضع مجالس دنیا فعالیت می‌شود.

دیدارهای دو جانبه قطعا فرصت خوبی است تا ابعاد مختلف روابط دو کشور مطرح شود و یکی از این روابط‌ها روابط کنسولی یعنی امضای موافقت نامه‌های انتقال محکومین، استرداد مجرمین و معاضدت قضایی یا تسهیلات ویزایی بین دو طرف است.

حضور بنده در این سفر که هم عنوان معاون پارلمانی، هم کنسولی و هم ایرانیان دارم یک فرصت بود تا در این دیدارها بتوانیم مواردی با کشورهای خاص که فکر می‌کنیم مسائل کنسولی مطرح می‌شود بحث کنیم و قطعا آقای لاریجانی هم با طرف خارجی به صورت کلان این موضوعات را مطرح کردند.

قرارداد با22 کشور برای انتقال مجرمین

باشگاه خبرنگاران: در حال حاضر با چند کشور قرارداد انتقال مجرمین داریم؟

قشقاوی: ما با 22 کشور توافقنامه انتقال محکومین، استرداد مجرمین و معاضدت قضایی داریم که برخی کشورها یا هر سه توافق را با ما امضا کردند یا یک یا دو موافقت نامه را امضا کردند.

باشگاه خبرنگاران: تلاشی برای افزایش این کشورها دارید؟

قشقاوی:به 46 کشور جهان پیشنهاد داه‌ایم منتهی کشورها برای امضای این موافقت‌نامه انگیزه‌های مختلفی دارند و معمولا کشورهایی که این موافقت‌نامه‌ها بیشتر به کارشان می‌آید علاقه برای امضای آن نشان می‌دهند و کشورهایی که زندانی ندارند یا دورنمای خیلی گسترده برای مجرمین نمی‌بینند اشتیاق کمتری برای امضای این توافق نامه‌ها دارند.

آمار زندانیان خارج از کشور دقیق نیست

باشگاه خبرنگاران: مجموع زندانیان ایرانی خارج ازکشور چند نفر است؟

قشقاوی: ما هیچ موقع آمار دقیقی را نمی‌توانیم بگوییم.

باشگاه خبرنگاران: ندارید یا نمی‌خواهید بگویید؟

قشقاوی: نه نداریم

باشگاه خبرنگاران:علت چیست؟

قشقاوی:علت خیلی واضح است چون مبنای آمار زندانیان خارج از کشور با خود اظهاری به دست می‌آید.

باشگاه خبرنگاران: منظورتان از خود اظهاری کشورهاست یا خود اظهاری زندانیان؟

قشقاوی: خود اظهاری خود زندانی‌ها.

باشگاه خبرنگاران: شخص زندانی چگونه می‌تواند خوداظهاری کند؟

قشقاوی: اگر یک شخص زندانی باشد و مایل نباشد مورد حمایت کنسولی قرار بگیرد، می‌گوید به سفارت ایران و به سرکنسول نگویید و طبق کنوانسیون وین آن کشور به ما نمی‌گوید یعنی زمانی ما می‌توانیم از یک زندانی خارج از کشور حمایت کنسولی کنیم که خود آن زندانی بخواهد، پس علت این که ما آمار دقیقی نداریم به خاطر این موضوع است البته ممکن است آمارهای مبهمی داشته باشیم.

3500 زندانی خارج از کشور

باشگاه خبرنگاران: طبق همین آمارهایی که دارید تعداد زندانیان خارج ازکشور چند نفر هستند؟

قشقاوی: بین 3200 تا 3500 نفر زندانی خارج از کشور داریم.

باشگاه خبرنگاران: آیا این آمار آمار زیادی نیست؟

قشقاوی: خیر، البته به نسبت وجود 5 الی 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور 3500 نفر زندانی در خارج از کشور آمار زیادی نیست ولی آن چه مهم است وزارت خارجه در راستای آزاد کردن این زندانیان خارج ا کشور فعال است.

آزادی 924 نفر از زندانیان خارج از کشور در سال 92

باشگاه خبرنگاران: آماری هم در مورد زندانیانی که موفق به آزاد کردن آن‌ها شده‌اید دارید؟

قشقاوی: طبق آخرین آمار ما فقط در سال گذشته 924 نفر از زندانیان خارج از کشور را آزاد کردیم که یک رقم بالایی است و امسال هم زندانیانی آزاد شده‌اند ولی رقم دقیقی نداریم.

هر سال حدود یک سوم زندانیان خارج از کشور را آزاد می‌کنیم ولی مجددا جای آن‌ها پر می‌شود بنابراین باید با موضوع زندانی های خارج از کشور به صورت علت برخورد شود نه معلول، رها کردن زندانیان معلول است گر چه وظیفه ماست اما مهم این است که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی کنیم تا افراد قاچاق مواد مخدر نکنند یا عبور غیرمجاز نداشته باشند یا عمل غیرقانونی در کشور دیگری انجام ندهند که این بهترین شیوه پیشگیری است.

مواد مخدر، جرم اصلی زندانیان خارج از کشور
باشگاه خبرنگاران: عمده‌ترین جرم زندانیان خارج از کشور چیست؟

قشقاوی: جرم 80 درصد زندانیان خارج از کشور مواد مخدر است.

باشگاه خبرنگاران:کنترل نهایی خروج مواد مخدر از کشور برعهده چه نهادی است؟

قشقاوی: در حال حاضر موضوعی رسم شده که هر مسئله‌ای خارج از کشور اتفاق می‌افتد می‌گویند مسئول آن دستگاه دیپلماسی است معنای این حرف این است که همه وارتخانه‌ها در داخل کشور هیچ مسئولیتی ندارند و همه امورات داخلی کشور در حوزه اقتصاد، امنیت، کشاورزی، صنعت و.... برعهده وزارت کشور است. مثلا اگر یک حادثه مرزی اتفاق بیفتد ...

وزارت خارجه در مورد حادثه سراوان مسئول است
باشگاه خبرنگاران: اتفاقا به موضع خوبی اشاره کردید، محور سوال بعدی من همین موضوع حوادث مرزی از جمله سراوان بود، به صورت مصداقی بفرمایید که دستگاه دیپلماسی در حادثه اخیر سراوان دخیل است یا خیر؟

قشقاوی: بله، ما موظف هستیم با همه کشورهای همسایه از جمله در مرز شرقی کشور با پاکستان از طریق دیپلماتیک گفتگو کنیم.

جان عزیزان صرفا در گرو دیپلماسی نیست
باشگاه خبرنگاران:پس قبول می‌کنید که در این رابطه مسئولیت دارید؟

قشقاوی: بله، قطعا؛ اما در داخل کشور همه باید دست در دست هم دهیم، هیچ کشوری نمی‌آید که جان عزیزانش را در گرو صرفا دیپلماسی با یک کشور خارجی تعریف کند.

اغراق بی‌جهت برخی رسانه‌ها

باشگاه خبرنگاران:البته برخی‌ها معتقدند وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف رایزن فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و... دارد بنابراین در همه موضوعات باید ورود کند.

قشقاوی: ما در کل کشور استاندار و فرماندار داریم اما نمی‌توانیم بگوییم مسئول آب و برق و... فقط فرمانداران هستند، نقش سفرا هم مثل استانداران یا فرمانداران است، این خیلی بحث مهمی است متاسفانه برخی رسانه‌ها بی‌جهت در این زمینه اغراق می‌کنند ما مسئولیت خودمان را در حوزه دیپلماسی می‌پذیریم،  ما موظف هستیم در چارچوب روابط دیپلماتیک مخصوصا با کشورهای همسایه آنچه مربوط به حوزه منافع ملی و امنیت ملی ماست فعال شویم، سفرای ما موظف هستند اگر مشکلاتی پیش می‌آید با دستگاه دیپلماسی یا مقامات طرف خارجی مطرح کنند، به همین دلیل بارها موضع گرفتیم و گفتیم دولت پاکستان نمی‌تواند خودش را از این حوادث ناامنی که اتفاق می‌افتد  بری‌الذمه بکند، این خیلی واضح و روشن است ما این را منکر نیستیم اما این که هر حادثه‌ای ولو در مرز اتفاق بیفتد بگوئید پس دستگاه دیپلماسی مسئول آن است معنای آن دقیقا این است که هر وزارتخانه‌های داخل کشور تعطیل و بگوئیم فقط استانداران و فرمانداران مسئول هستند.

جان عزیزانمان را در گروه توجه دولت خارجی نبینیم

باشگاه خبرنگاران: در بحث سراوان کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقداست دستگاه دیپلماسی باید با مذاکره موضوع را مرتفع کند و اگر مقامات پاکستان نمی‌توانند کاری انجام دهند بگویند ما خودمان اقدام میکنیم، آیا این روش به نفع دستگاه دیپلماسی نیست و آیا وزات خارجه دران رابطه وظیفه‌ای ندارد؟

قشقاوی: این کاملا درست است که دستگاه دیپلماسی باید بستر تعامل ارگان‌ها را با هم فراهم کند، وقتی می‌گوئیم مذاکرات کنسولی از جمله راجع به ارتباط‌های پلیسی هم صحبت می‌کنیم اما نهایتا زمینه را فراهم می‌کنیم، شما توجه داشته باشید در ارتباط با پاکستان چندین بار وزرای کشور و خارجه ایران و پاکستان با یکدیگر صحبت کرده‌اند و حتی نیروهای پلیس و مرزبانی ما هم با هم در تعامل هستند.

البته آقای دکتر لاریجانی در حاشیه یکصدو سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهان در رابطه با این موضوع بحث جدی با همتای پاکستانی‌اش داشت. وزارت‌خارجه در حوزه دیپلماتیک بی آن‌که بخواهد منکر مسئولیت دیپلماتیک در چهارچوب دیپلماسی باشد تلاش می‌کند، باید همه تلاش کنیم که جان عزیزانمان را فقط در گرو توجه دولت خارجی نبینیم باید در این زمینه فعالیت شود.

کمیسیون امنیت ملی خوشبختانه جلسات خوبی در این زمینه  داشت، آخرین جلسه‌ای که مسئولین بودند در کنار مسئله هسته‌ای در مورد مسائل مرزی هم صحبت شد، جلسه هفته پیش بود که آقای ظریف 4 ساعت در کمیسیون بوده و بحث‌های مرزی مطرح شد، مقامی از وزرات کشور هم حضور داشت، فکر می‌کنم همه ما باید یک مقدار جدی‌تر از این‌ها وارد عمل شویم، بالاخره اگر مسئله بودجه، تجهیزات و.... است پیگیری شود ما همه در درون کشتی امنیت در حرکت هستیم این که بگوییم وزارت کشور یا خارجه فقط مسئولیت دارند، منطقی نیست.

کمیسیون امنیت ملی عملکرد نظارتی خود را به افکار عمومی گزارش دهد

به هیچ وجه هیچکس حق ندارد در کشور فرافکنی کند، هر کسی مسئولیت خودش را دارد انتظار ما این است که کمیسیون امنیت ملی ورود نظارتی فعالتری در این زمینه داشته باشد چون این برادران از مرز بازدید داشتند فکر می‌کنم کمیسیون امنیت ملی عملکرد نظارتی خود را به افکار عمومی گزارش دهد.

باشگاه خبرنگاران: کمیسیون امین ملی و سیاست خارجی مجلس که فقط بحث نظارتی دارد

قشقاوی: بله، ما که نمی‌توانیم قانونا از کمیسیون سوال کنیم یا آنها را استیضاح کنیم دنبال این موضوع همه نیستیم چون ارتباط برادرانه و دوستانه بسیار صمیمی با کمیسیون داریم، خوشبختانه کمیسیون همواره از دستگاه دیپلماسی  و ارگان‌های زیرمجموعه خودش  حمایت کرده است.

فکر می‌کنم در بعد نظارتی زمان آن فرا رسیده که کمیسیون باید به افکار عمومی گزارش بدهند نه به وزارت خارجه بلکه برای افکار عمومی گزارش بدهند چون چندین جلسه من خودم در جلسات کمیسیون حضور داشتم.

 جلسه صرف  به درد نمی‌خورد

باشگاه خبرنگاران: از چه موضوعی گزارش ارائه کند؟

قشقاوی: اینک کار نظارتی خودشان را به کجا رسانده‌اند، چندین جلسه گذاشته‌اند فقط در 10 جلسه کمیسیون من حضور داشته‌ام، ارگان‌های مختلف بوده است بالاخره این جلسات باید یک دستاوردی برای کشور داشته باشد، صرف جلسه به درد نمی‌خورد مگر اینکه نتایج ملموسی داشته باشد ما چندین جلسه در کمیسیون داشتیم، الان فک می‌کنم موقع آن است که هم کمیسیون امنیت ملی، هم وزارت کشور، هم ناجا، هم وزارت اطلاعات و هم وزارت خارجه با هم جمع شویم، بالاخره افکار عمومی الان منتظر این است که حاصل این هماهنگی‌ها چیست! و هر کسی در چارچوب وظایف خودش چه قدر قصور داشته است آیا وزارت خارجه قصور داشت یا جای دیگری هم قصور داشته است؟

فقط با مصاحبه کردن که مشکل حل نمی‌شود، ما باید افکار عمومی را در این زمینه توجیه کنیم، همه ما هم‌درد هستیم منافع مشترک داریم، حفظ امنیت ملی وظیفه قوای سه گانه است، لذا احساس طلبکاری نسبت به کمیسیون امنیت ملی یا دیگران نداریم ولی عرض من این است هر کس در چهارچوب وظایف خود عمل کند.

بعضی رسانه‌ها می‌خواهند وزارت خارجه را بدهکار جلوه دهند

باشگاه خبرنگاران: به صورت مصداقی بفرمایید در مورد امنیت در شرق کشور چه اقداماتی انجام داده‌اید، از جمله بعد از اتفاقات اخیر سراوان که افکار عمومی متوجه دستگاه دیپلماسی شده است

قشقاوی:  بعضی رسانه‌ها با مصاحبه‌های جهت‌دار می‌خواهند همواره وزارت خارجه را در افکار عمومی بدهکار جلو بدهند این صحیح نیست که با سربازان خط مقدم دستگاه دیپلماسی اینگونه رفتار می‌کنند، هر اتفاقی می‌افتد می‌گویند دستگاه دیپلماسی چه کار کرده است یک نفر زندانی می‌شود می‌گویند وزارت خارجه چکار کرده است این سیستم خبررسانی باید عوض شود وزارت خارجه از این گونه سیستم اطلاع رسانی گله‌مند است برای چی که وزارت خارجه در چندین جبهه مشغول است اینگونه رفتار می‌کنند، رسانه‌ها باید در چارچوب اساسنامه و اختیارات وزارت خارجه از آنان مطالبه کند از نهادها و ارگان‌های دیگری هم باید در چارچوب وظایف سوال کنیم.

باشگاه خبرنگاران:چه نهادهای در حوزه موضوعات خارج از کشور مسئولیت دارند؟

قشقاوی: ببخشید این مسائل متاسفانه در درون مرزها اتفاق می‌افتد گرچه ممکن است و حتما منشا بیرون از مرز داد ما این را قبول داریم.

باشگاه خبرنگاران: پس شما معتقدید باید نهادهای داخلی ذیربط باید وظیفه خودشان را خوب انجام دهند

قشقاوی: بله، ما باید وظیفه داخلی را خوب انجام دهیم،  یک بار دیگر تاکید می‌کنم این حرف صحیح نیست که ما امنیت جان  عزیزان جان برکف ناجا را در قالب دیپلماسی با یک کشور دیگر جستجو کنیم، البته این نافی مسئولیت ما نیست، من تاکید می‌کنم ما وظیفه خودمان را باید انجام دهیم از جمله وزارت خارجه حتما باید دیپلماسی فعال با پاکستان داشته باشیم، اما هیچ کشوری نمی‌آید جان سربازان خودش را وصل کند به اقدامات کشور  آن طرف مرز، خب پس ما درون مرز چه کار می‌کنیم .

گزارش کمیسیون امنیت ملی نباید در قالب مصاحبه یک نماینده باشد

باشگاه خبرنگاران: البته برخی مسئولان معتقدند از طریق دیپلماسی موضوع را با پاکستان حل کنیم و گرنه اجازه بدهند ما خودمان عمل کینم

قشقاوی: بالاخره ارگان‌های دیگری مثل شورای عالی امنیت ملی و ... در این حوزه دخیل هستند، و این موضوعات تصمیماتی است که شورا تصمیم می‌گیرد، بنده در ارتباط با وزارت خارجه عمل می‌کنم که ما باید اقدامات همه جانبه را در این زمینه داشته باشیم و وزارت خارجه به وظیفه خودش باید عمل کند و همه باید در چارچوب اقدامات خودشان عمل کنند، از جمله کمیسیون امنیت ملی که چندین جلسه گذاشت باید به افکار عمومی توضیح دهد بالاخره چندین جلسه تشکیل داده است باید اقدام نظارتی خودش را بگوید آنهم نه در قالب مصاحبه یک نماینده محترم عضو کمیسیون که ممکن است برداشت خودش را داشته باشد یا اطلاعات کافی نداشته باشد حتی ممکن است بی‌غرضانه نباشد یا یک برخورد سیاسی در اظهار نظر داشته باشد.

بپذیریم منطقه ما نا امن است

باشگاه خبرنگاران: البته اخیرا نظرات کمیسیون به صورت بیانیه رسمی کمیسیون صادر می‌شود

قشقاوی: در حال حاظر زمینه زمینه انجام وظیفه است رسانه‌ها هم سعی نکنند صورت مسئله را پاک کنند و بگویند فقط وزارت خارجه یا فلان ارگان، الان زمینه زمینه فرافکنی نیست، البته باید بپذیریم که در  منطقه ما از نظر ناامنی چه می‌‌گذرد بالاخره هدف عوامل خشونت و افراط و تروریسم است.

فقط 2 معاونت وزارت خارجه درگیر هسته‌ای هستند

باشگاه خبرنگاران: برخی‌ها معتقدند وزارت خارجه تمرک کرده روی مسئله هسته‌ای و از بعضی موضوعات غافل است، این موضوع را قبول دارید؟

قشقاوی: خیر وزارت خارجه معاونت‌های مختلفی دارد، از 6 معاونت وزارت خارجه فقط معاونت بین‌المللی و شاید یک معاونت دیگر درگیر بحث هسته‌ای باشند، 4 معاونت دیگر کار مستقیمی به مسئله هسته‌ای ندارند، من که کاری به مسئله هسته‌ای ندارم به عنوان معاون پارلمانی وزیر خارجه، گر چه موضوع هسته‌ای بسیارمهم است ولی این گونه نیست، بنده چکار دارم با حوزه هسته‌ای! آقای امیرعبدالهیان چه کار دارد یا آقایان رحیم‌پور و  سلیمان‌پور به عنوان معاونان وزی خارجه چه کاری به مسئله‌ای هسته‌ای دارند! چه کسی چنین خبری را القا می‌کند که وزارت خارجه فقط درگیر مسئله هسته‌ای است.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا این موضوع در مورد شخص وزیر امور خارجه صحت دارد؟

قشقاوی: همین اخیرا با بسیاری از معاونت‌ها از جله بنده حدود 5 ساعت فقط جلسه بود که حتی 5 دقیقه هم ربطی به مسئله هسته‌ای نداشت، موضوعات مختلف هم بود، چه کسی گفته آقای ظریف فقط به بحث هسته‌ای می‌پردازد، هسته‌ای مهم است کسی منکر آن نیست ولی اینکه وزیر یا قائم مقام و یا وزارت خانه فقط به بحث هسته‌ای می‌پردازد درست نیست، بنده هیچ کاری با هسته‌ای ندارم، آقای امیر عبدالهیان معاون خاورمیانه، عربی و آفریقایی، آقای رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه، آقای سلیمان‌پور مسئول آموزش و پرورش کاری به هسته‌ای نداریم.

هماهنگی در درون دولت وجود دارد

باشگاه خبرنگاران: رابطه شما با سایر وزارتخانه‌ها از جمله کشور، اطلاعات و دفاع چگونه است؟

قشقاوی:در درون دولت بسیار هماهنگی وجود دارد خوشبختانه ما مرتب جلسه داریم با وزارت کشور و حتی با قوه قضاییه و مجریه، معاونت بنده با 32 ارگان در سه قوه ارتباط مستقیم دارد این تعامل کاملا وجود دارد و نقطه اوج در قوه مجریه است که همه از هم حمایت می کنند و کسی باری از مسئولیت را به دوش دیگری نمی‌اندازد.

وزارت خارجه و نامه‌های بابک

باشگاه خبرنگاران: برخی معتقدند دستگاه دیپلماسی ظرفیت خوبی دربحث مبارزه با مفاسداقتصادی از جمله در حوزه برگرداندن اموال خارج شده از کشور دارد، لطفا بفرمائید در این حوزه چه اقدامی انجام دادید و در مورد پرونده بابک زنجانی وزرت خارجه اقدامی انجام داده است؟

قشقاوی: هر کسی و هر ارگانی هر چیز مکتوب به ما ارائه دهد ما موظف به همکاری هستیم و این کار را  انجام می‌دهیم، مگر می‌شود یک چیزی از وزارت خارجه بخواهند بگوییم ما انجام نمی‌دهیم، مگر  وزارت خارجه می‌تواند نامه‌ای در مورد بابک زنجانی دریافت کند و پاسخی ندهد؟! اگر پاسخی نمی‌دهد پس ممکن است نامه‌ای دریافت نکرده است.

باشگاه خبرنگاران: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معتقد است وزارت خارجه می‌تواند در برگرداندن اموال خارج از کشور بابک زنجانی کمک کند، در این زمینه همکاری داشته‌اید؟

قشقاوی: هر کاری که از وزارت خارجه خواسته شده در جا انجام داده است مگر حوزه دیگری باشد که بنده اطلاع ندارم، قاعدتا هم نباید به حوزه‌های دیگری برود باید به معاونت من بیاید، چون مطالبه حقوق ایرانیان در حوزه کنسولی است و بنده چیزی دریافت نکرده‌ام، به جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دعوت شدیم و شرکت کردیم آنجا هم همکاری داشتیم و غیر از این آن چه چیزی را که در این رابطه گفته می‌شود من بیشتر در رسانه‌ها می‌بینم مگر وزارت خارجه می‌تواند شرکت نکند و جواب ندهد، فردی که می‌خواهد ادعا کند بگوید نامه به این شماره و به این تاریخ به وزارت خارجه رفته و جواب نداده‌اند اگر این جور حرف بزند ما قبول داریم و گر نه قابل قبول نیست.

مگر ما پسرخاله بابک زنجانی هستیم؟

باشگاه خبرنگاران: آیا نامه‌ای در رابطه با بابک زنجانی به شما رسیده است؟ 

قشقاوی: من تا جایی که اطلاع داریم به جلسات کلان دعوت شده‌ایم اما نه به اسم این آقایی که شما اسم بردید (زنجانی)، شده و ما هم همیشه  در این جلسات حضور پیدا کرده‌ایم و ارتباط خیلی نزدیکی با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داریم، به چه دلیل نباید وزارت خارجه فعال شود؟ مگر ما پسرخاله بابک زنجانی هستیم؟وزارت خارجه چه نسبتی با بابک زنجانی یا فرد دیگری دارد؟

فصل انتقاد گذشت

ما پذیرفتیم کشور چند صدایی باشد، موافق و مخالف باشد ولی این انتقادات بدون پیشنهاد راه به جایی نخواهد برد؛ممکن است یک مقدار انگیزه‌های ژورنالیستی باشد یا انگیزه شخصی یا سیاسی باشد،ما در وزارت خارجه نیاز به انتقاد نداریم فصل انتقاد گذشت ما نیاز به پیشنهاد داریم.

انتقادات بدون پیشنهاد تاثیری برمردم ندارد

هر کس در حدود مرز پاکستان پیشنهاد دارد؛بدهد، در مورد مبارزه با فساد اقتصادی پیشنهاد بدهد، ما باید الان در زنگ ریاضی با هم کار کنیم نه زنگ انشا، انتقاد فقط زنگ انشا است و هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد انتقاد بدون پیشنهاد فایده ندارد، این همه مقالات که در مورد انتقاد از دستگاه دیپلماسی نوشته می‌شود باید همگام با ارائه راهکار و پیشنهاد باشد و خود افکار عمومی هم از این انتقادات خسته شده است، آمار و نظرسنجی که داریم این انتقادات تاثیری روی افکار عمومی ندارد مردم قضاوت خودشان را دارند می‌بینیند نوع انتقادات عموما فاقد پیشنهاد است و این ذهن را فعال می‌کند، ذهن‌های انتقادی بدون پیشنهاد ذهن خمود است و دچار جمود فکری می‌شوند.

برداشت واحدی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران: رئیس جمهور ایرانیان خارج از کشور را یک ظرفیت برای کشور می دانند، شما برای استفاده از این ظرفیت چه برنامه‌ای دارید؟

قشقاوی: ما نیاز داریم اول راجع به موضوع ایرانیان خارج از کشور یک اجماع ملی به وجود بیاید و یک برداشت ملی به وجود بیاید یعنی هم از این ظرفیت یک برداشت واحد داشته باشیم، فعلا چنین چیزی در داخل کشور وجود ندارد حداقل در عمل ندیده‌ام.

باشگاه خبرنگاران: به نظر شما علت این امر چیست؟

قشقاوی: باید بحث شود

1000میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور


باشگاه خبرنگاران: آیا این امکان وجود دارد که همه در این مورد  به اجماع برسند؟

قشقاوی: من فکر می‌کنم این یکی از کارهای خوب رسانه‌هاست، به مسائل ایرانیان خارج از کشور توجه کمی شده است، بالاخره یک ادعایی است که 1000میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور است،  یعنی بودجه چندین سال کشور، اگر به این مسئله اعتقاد دارید آن وقت سوال مطرح می‌شود پس چرا این 1000 میلیارد دلار داخل کشور نمی‌آید.

باشگاه خبرنگاران: برای انتقال این سرمایه به داخل کشور چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

قشقاوی: من فکر می‌کنم نیاز به جلسات داریم که به یک اجماع ملی در مورد توان ایرانیان برسیم، مثل هسته‌ای که اجماع ملی داریم.

باشگاه خبرنگاران: آیا ایرانیان خارج از کشورحاضرهستنند در داخل کشور کاری انجام بدهند؟

قشقاوی: این دیگر هنر ماست که بیاوریم، سرمایه که وجود دارد هر چه قدر به داخل کشور بیاوریم هنر است.

باشگاه خبرنگاران: آقای قشقاوی از اینکه وقت خودتان را در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار داده‌اید سپاسگذاریم.

قشقاوی: من هم از شما سپاسگذارم.


گفتگو از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/









تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن