تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803503701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصفیه فاضلاب روستاها؛ کمک به محیط زیست و تامین بخشی از آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob کارشناسان و مسوولان مطرح کردند؛ تصفیه فاضلاب روستاها؛ کمک به محیط زیست و تامین بخشی از آب یزد - ایرنا - خشکسالی های پیاپی و گرمای طاقت فرسای سال های اخیر در یزد موجب شده است تا ضرورت استفاده بهینه از آب های موجود و جلوگیری از هدر رفت آن به هر شکل ممکن بیش از پیش آشکار شود.


به گزارش ایرنا، به باور کارشناسان و دست اندرکاران این بخش؛ تصفیه پساب فاضلاب های روستایی ضمن آنکه از آلوگی محیط زیست جلوگیری می کند بخشی از آب مورد نیاز بخشهای مختلف را نیز تامین خواهد کرد.
استان یزد به عنوان منطقه ای خشک و کویری با بارندگی سالانه 80 تا 100 میلیمتر در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده است.
در این میان نبود سامانه دفع فاضلاب در روستاها علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی به هدر رفت آب به میزان قابل توجهی منجر شده است.
هر چند شبکه فاضلاب روستایی در استان یزد وجود ندارد اما نباید این بهانه ای برای آلوده شدن محیط زیست و پیامدهای ناشی از آن باشد ضمن آنکه می توان از همین آب هم استفاده بهینه کرد.

*** استفاده از پساب های تصفیه شده از راه حل های دفع فاضلاب های روستایی
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد، استفاده مجدد از پساب های موجود را بهترین راه حل این معضل می داند.
ˈمحمدرضا حاتمیˈ در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رشد پیوسته جمعیت، آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی، توزیع غیر یکنواخت منابع آبی و خشکسالی های دوره ای، سازمان ها و متخصصان آب و فاضلاب را برآن داشته است که بدنبال منابع جدیدی برای تامین آب باشند.
به گفته وی فن آوری استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب با کیفیت بالا به عنوان یک منبع آب قابل اعتماد توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
این مسوول اظهار داشت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش های تصفیه پیشرفته فاضلاب، می توان بخش عمده ای از فاضلاب های تولید شده را تصفیه کرد و پساب آنها را به سیکل استفاده مجدد باز گرداند.
حاتمی اضافه کرد: روش تصفیه فاضلاب و نوع سامانه انتخابی برای بازگردانی و استفاده مجدد از پساب تابع نوع پساب تولید شده اولیه، کیفیت پساب اولیه، نوع کاربرد پساب بعد از تصفیه و کیفیت مورد نیاز پساب جهت بازگردانی و استفاده مجدد است.
وی گفت: از فاضلاب های روستایی می توان در موارد گوناگونی استفاده بهینه و از هدر رفت آب و آلودگی محیط زیست جلوگیری و بدنیال آن از پسابهای تصفیه شده استفاده کرد.
این مسوول ˈآبیاری کشاورزیˈ را از جمله این موارد ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه در ایران مصارف کشاورزی بیشترین مقدار مصرف آب را به خود اختصاص می دهد می توان با استفاده از ˈتکنیکهای استفاده مجدد از پسابˈ، منبع آبی مناسبی را برای این بخش تامین کرد.
حاتمی از ˈآبیاری مناظر طبیعیˈ به عنوان مصداق دیگر استفاده از پساب های تصفیه شده نام برد و گفت: این بخش شامل آبیاری پارکها، مناظر طبیعی اطراف فضاهای اداری، تجاری و صنعتی و نیز فضای سبز اطراف مناطق مسکونی است.
به گفته وی بدلیل گستردگی مساحت این مناطق، آب قابل توجهی صرف این امور می شود که می توان از طریق بازگردانی و بازیابی پساب مورد استفاده در منازل، ادارات و فضاهای تجاری (فاضلاب بهداشتی) بخش عمده ای از آن را تامین کرد.
وی استفاده از پساب تصفیه شده روستایی در ˈفعالیت های صنعتی بخصوص در بخش فرایند و خنک سازیˈ را هم یادآور شد و افزود: در استفاده از پساب برای خط تولید صنایع مختلف، لازم است بدلیل نیاز به آب با کیفیت مطلوب، بسته به شرایط، تصفیه متناسبی انجام شده و پساب بعد از ارتقای کیفیت به خط تولید بازگردانده شود.
حاتمی، ˈتغذیه منابع آب زیر زمینیˈ را از دیگر موارد استفاده از این آب دانست و یادآور شد: این عمل هم از طریق حوضچه های پخش پساب و هم از طریق تزریق مستقیم به آبخوان های زیر زمینی انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به استفاده از این اب در ˈمصارف تفریحی و زیست محیطیˈ گفت: این بخش شامل تعداد زیادی از مصارف غیر آشامیدنی از قبیل ایجاد دریاچه های تفریحی، تزریق به تالاب ها، افزایش جریانات سطحی و رودخانه ها است.
به گفته این مسوول، در بخش مصارف غیر آشامیدنی از قبیل آتش نشانی، تهویه مطبوع، فلش تانک، ساخت و ساز نیز می توان از پساب ناشی از دفع فاضلاب بهره برد.
حاتمی تاکید کرد: برای مصارف حاضر عموما باید شبکه مختصری برای بازگردانی نصب شود که هزینه آن در مقابل هزینه ناشی از صرفه جویی بسیار اندک بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

*** عوارض و آسیب های دفع پساب ها با روش سنتی
دیگر کارشناس آب و فاضلاب روستایی استان یزد نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نشت پساب و مشکلات ناشی از آن در روستاهای استان موضوع مهمی است که باید در دستور کار مسوولان و مردم قرار گیرد.
محمد فاتحی افزود: هر چند امروزه مشکلات آب، برق، گاز و حتی تلفن مناطق روستایی تا حدودی حل شده و مردم در آرامش و رفاه بیشتری زندگی می کنند اما مشکل فاضلاب در برخی از روستاهای استان یزد همچنان به قوت خود باقی و مشکلات زیادی را بوجود آورده است.
وی از جمله این روستاها را مل کوه و هفتادر در شهرستان اردکان، خوانسار در شهرستان خاتم، علی آسفیج در شهرستان بهاباد، گزستان و هریس در بافق، کذاب و هامانه در اشکذر، سورک و ندوشنˈ در شهرستان میبد و دامنه کوه منشاد در شهرستان مهریز ذکر کرد که از مشکل دارترین روستاهای استان در زمینه فاضلاب هستند.
معاون طرح و توسعه آبفار یزد اضافه کرد: بخش عمده ای از مناطق این روستاها در ناحیه کوهستانی قرار گرفته و بدلیل بالا بودن سنگ کف، عدم نفوذ پذیری زمین و شیب زیاد، امکان حفر چاههای جذبی برای فاضلاب وجود ندارد.
وی تاکید کرد: به همین دلیل اهالی این روستاها معمولا به حفر چاههای کم عمق اقدام می کنند که دوام زیادی ندارد و هر 30 تا 40 روز یک بار سر ریز شده و باید تخلیه شود.
این مسوول ادامه داد: دفع فاضلاب خانگی بدین شکل موقتی بوده و مشکلات عدیده ای را برای اهالی بوجود آورده است.
وی به بخشی از این مشکلات اشاره کرد و گفت: پرداخت هزینه های سنگین تخلیه هر چاه، وجود انگل و حشراتی مانند سالک و کک و احتمال انتقال بیماریهای گوناگون و سر ریز شدن فاضلاب و نمایان شدن ظاهر نامطلوب آن در منطقه از جمله معضلات آن است.
فاتحی افزود: نفوذ فاضلاب به پایه های ساختمان و حتی نمناک شدن و تخریب دیوار ساختمانها، سر ریز شدن فاضلاب به خانه همسایه و ایجاد مزاحمت برای آنها، نفوذ فاضلاب به استخر آبهای کشاورزی و تاثیر آن در کشاورزی منطقه، وجود چاههای متعدد در قسمتهای مختلف روستا که روی آنها به صورت موقتی پوشانده شده و علاوه بر ایجاد خطر موجب نامطلوب شدن چهره روستا می شود را از دیگر معضلات ناشی از این امر اعلام کرد.
وی یکی از راه حل های نامناسب و البته مضری که اهالی روستاها برای دفع فاضلاب اندیشیده اند را تهیه حوضچه های سرپوشیده ذکر کرد که مقداری سطح آن از زمین بلندتر است.
فاتحی، عواقب این کار را حتی از حفر چاه خطرناکتر دانست و گفت: این اقدام علاوه بر جا گذاشتن معایب ذکر شده، مناظر بسیار زشت و نامطلوبی از فاضلاب در سطح روستا بوجود می آورد که زیبنده نیست.
وی از تدبیر دیگر روستاییان تبدیل چاههای قدیمی خشک شده آب به چاه فاضلاب اشاره کرد و افزود: این روش هم 4 تا 5سال بیشتر دوام نمی آورد.
این مسوول گفت: در آخر هر هفته و روزهای تعطیل سال بدلیل خیل عظیم جمعیتی که به امید یافتن محیطی پاک و هوایی آزاد به روستاهای استان سفر می کنند مشکلات موجود چند برابر می شود.

*** استفاده از شبکه های غیر متمرکز مدیریت فاضلاب در روستاهای دور افتاده
معاون بهره برداری آبفار یزد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برای رفع این مشکلات به برخی راه حل ها اشاره می کند.
محمد حسین سیفی معتقد است: استفاده از فاضلاب تصفیه شده در جوامع کوچک به عواملی همانند گستردگی جامعه، جنبه های اجتماعی -اقتصادی، موقعیت آنها نسبت به دیگر جوامع و دسترسی به زمین برای استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده بستگی دارد.
وی افزود: استفاده از شبکه های متمرکز جمع اوری و تصفیه فاضلاب روشی گسترده برای تولید آب بازیابی شده در مناطق توسعه یافته شهری و دیگر نواحی با جمعیت زیاد است.
این کارشناس اضافه کرد: البته این سامانه ها از لحاظ هزینه های زیربنایی و راه اندازی برای مناطق با تراکم جمعیتی کم و خانه های پراکنده مناسب نیستند.
سیفی گفت: شبکه های غیرمتمرکز مدیریت فاضلاب برای تصفیه فاضلاب تولید شده در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق دورافتاده که نصب سیستمهای متمرکز تصفیه فاضلاب از نظر فنی، سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی مناسب نیست، قابل استفاده هستند.
وی افزود: بنابر این شاید بهترین راه حل برای رفع مشکل دفع غیر بهداشتی فاضلاب در روستاهایی مانند ˈهفتادرˈ و ˈمل کوهˈ با جمعیت نسبتا محدود و ساختار ویژه زمین در این مناطق، استفاده از سیستمهای غیر متمرکز مدیریت فاضلاب و تصفیه و استفاده بهینه از آن است.
به گفته این مسوول، از آنجا که مشکل یاد شده در این روستاها زندگی روزمره مردم را مختل کرده و اهالی از این مشکل به تنگ آمده اند، آنها خواستار پیگیری جدی طرح فاضلاب و تصفیه پساب در این روستاها توسط متولی شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.

*** استفاده از پساب های فاضلاب در بخش کشاورزی منتفی است
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در هیچ نقطه از استان از آب ناشی از دفع فاضلاب در بخش کشاورزی استفاده نمی شود.
ˈمحمدرضا مصطفویˈ علت را آلوده بودن این آبها اعلام و اظهار کرد: از نظر این سازمان استفاده از این آبها منتفی است.
معاون نظارت و پایش مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز اثرات نامطلوب دفع فاضلاب ها بصورت غیربهداشتی در روستاها را تایید کرد.
ˈمحمدرضا کوچک زادهˈ در گفت وگو با خبرنگار افزود: این اثار یا زیربنایی یا بهداشتی است که آثار زیربنایی آن بر روی اب و خاک اثر گذار بوده و حتی بوی آزار دهنده آن هم مد نظر است.
به گفته وی، همچنین این آبها که بخشی از آن بصورت حوضچه نگهداری میشود بر محیط زیست اثرگذار است که البته
این مشکل مربوط به همه روستاها نیست.
بکار بستن توصیه کارشناسان برای دفع بهداشتی فاضلاب و پرهیز از روش های غیر بهداشتی و نابجا در این زمینه می تواند بخشی از مشکلات فاضلاب های روستایی را رفع کند.
استان یزد افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد که کمتر از یک چهارم آنها در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
این استان نزدیک به چهار هزار روستا و آبادی دارد که افزون بر یکهزار روستا دارای سکنه است. ک/4
650 /616
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





26/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن