تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819802734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری: دانشگاه ها باید بدنبال تولید ارزش افزوده باشند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری: دانشگاه ها باید بدنبال تولید ارزش افزوده باشند قزوین-ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد نخبگان با بیان اینکه دانشگاه های کشور دنبال تولید ارزش افزوده نیستند، خواستار اصلاح این رویه شد.


به گزارش ایرنا،ˈسورنا ستاریˈ بعدازظهر شنبه در نشست کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری استان قزوین افزود: انتظار می رود مراکز پژوهشی و دانشگاه های ما توان حل مسایل و مشکلات را داشته باشند.
وی اظهارکرد: دانشگاه های ما باید بتوانند بخش عمده ای از درآمدهای خود را از طریق فروش فناوری و قراردادها و ارتباطات خود با صنعت تامین کنند.
ستاری با بیان اینکه هر زمان 40 درصد از درآمد دانشگاه های ما از طریق فروش فناوری حاصل شد می توان اظهار کرد که اقدامات خوبی در حوزه کاربردی کردن پژوهش و تولید ارزش افزوده داشته ایم، گفت: انتظار می رود، پژوهش نزد اساتید دانشگاه ها دارای ارزش بیشتری باشد.
وی، نقش مراکز پژوهشی وابسته به بخش خصوصی برای تولید ارزش افزوده و ثروت از طریق تجاری سازی ایده ها و ابتکارات را مهم دانست و با بیان اینکه در کشور هزینه زیادی برای پژوهش صورت گرفته است، گفت: با این وجود از پژوهشکده های دولتی نمی توان انتظار چندانی داشت و با استخدام محقق نباید منتظر نوآوری بود.
این مسوول اظهار کرد: این روش که پژوهشکده ها اقدام به استخدام محقق کنند و 30 سال منتظر ایجاد یک فناوری باشند، در تمام دنیا منسوخ شده است بلکه زمان مورد نیاز برای کار بروی یک ایده و خلق آن به عنوان یک محصول به چهار سال رسیده بنابراین این زمان باید به عنوان وقتی که در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد، مورد نظر باشد و پس از آن نوبت به کار دیگری برسد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد در حوزه دانش و اقتصاد در کشور، گفت: در اقتصاد دانش بنیان یا نظام ملی نوآوری باید حلقه های واسط را تقویت کرد و به اصلاح جهت گیری ها پرداخت.
ستاری، اقتصاد کشورهای دارای منابع را دچار مشکل دانست و با بیان اینکه بحث ˈنفرین منابعˈ را در علم اقتصاد داریم که به مشکلات کشورهایی که دارای منابع زیادی مانند نفت یا طلا هستند، می پردازد، گفت: در این کشورها با فروش منابع پول و سود براحتی بدست می آید بنابراین تولید کننده ارزش چندانی ندارد و نیازی به مغز و ایده نیست.
وی اظهار کرد: نظامات اقتصاد این کشورها که از آن به عنوان اقتصاد رانتی یاد می کنند ضد تولید هستند، و به خاطر همین موضوع نیز قوانین دست و پا گیری در حوزه تولید در این کشورها از جمله کشور ما وجود دارد که این رویه را باید اصلاح کنیم.
این مسوول با تاکید براینکه باید قوانین دست و پا گیر را در راه اقتصاد دانش بنیان کنار گذاشت اظهارکرد: سیاست دولت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری حمایت از پژوهش های ˈمغز دانشˈ است که با کار روی آنها، می توان ظرف بازده زمانی مناسبی به تولید ارزش افزوده دست یافت.
معاون علمی فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، صندوق نوآوری و شکوفایی را ظرفیت خوب و ارزشمندی برای حمایت از پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: با تلاش مجلس امسال 10هزار میلیارد ریال اعتبار برای این صندوق گرفتیم.
ستاری با تاکید بر تلاش شرکت های دانش بنیان برای استفاده از منابع این صندوق، اضافه کرد: این صندوق به جهت اینکه بانک ها شناختی از بحث های حوزه دانش بنیان ندارند و نمی توانند روی دانش فنی، ایده ها و فکرها قیمت گذاری کرده و به آنها کمک کنند و تسهیلات دهند، راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در خدمت شرکت های دانش بنیان است و از ایده های آنان حمایت می کند، افزود: در نظرگرفتن تسهیلات و امتیازاتی مانند تخفیف و جایزه صادراتی و خطوط اعتباری مناسب در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات اختراع شده آنها جهت گیری خوبی است که توان تحول در اقتصاد کشور را دارد.
ستاری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان نباید منتظر انداختن فرش قرمز برای آنها باشند، گفت: دولت در کنار این شرکت ها و حامی آنها است اما باید آنها نیز پیگیری و تلاش لازم را برای تجاری سازی محصولات خود و انجام فرایندهای لازم داشته باشند.
رییس بنیاد نخبگان در ادامه خواستار تلاش این بنیاد در استان ها برای حفظ و نگه داشتن از افراد نخبه شد و گفت: یکی از وظایف بنیاد نخبگان همین موضوع است و در این رابطه امتیازات و تسهیلات خوبی در نظرگرفته شده است که باید از آنها برای حمایت از افراد نخبه استفاده کرد.
ستاری با اشاره به آغاز به کار ستاد توسعه فناوری نرم در کشور، برای استفاده از ظرفیت های افراد فعال در حوزه علوم انسانی نیز در این ستاد بهره گیری شده است.
وی با ذکر نمونه ای جایگاه علوم انسانی در رشد اقتصاد را تشریح و تبیین کرد و گفت: بازار سوغات مشهد مقدس با 500 میلیارد تومان جنس در اختیار چینی ها است و ما در این عرصه 10برصفر شکست خورده ایم و نتوانسته ایم از ظرفیت های خود استفاده کنیم چرا که باید محصولات وطنی در این بازار حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: فعالان حوزه علوم انسانی می توانند در حوزه فرهنگ سازی ورود پیدا کرده و با طراحی درست خود شرایطی را ایجاد کنند که شاهد استفاده از ظرفیت ها و محصولات داخلی به جای تکیه به اجناس خارجی بود.
این مسوول با بیان اینکه باید به جای شناسایی افراد نخبه از دانشگاه ها این کار از مدارس آغاز شود، اظهارکرد: بنیاد نخبگان در این خصوص به آموزش و پرورش کمک می کند.
وی در پایان خواستار جدی گرفتن طرح شهاب (طرحی که به شناسایی دانش آموزان نخبه می پردازد و بستر لازم را برای شکوفایی استعدادهای آنان فراهم می آورد) از سوی آموزش و پرورش شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور از صبح امروز در سفری یکروزه برای دیدار و گفت و گو با نخبگان و فعالان حوزه علم و پژوهش قزوین و بازدید از طرح های دانش بنیان به این استان سفر کرده است.
7392/ 614
7392

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن