تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801775109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از نشست استاندار کرمان با عشایر وقتی مشکلات صدای عشایر غیور کرمان را هم درمی‌آورد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست استاندار کرمان با عشایر
وقتی مشکلات صدای عشایر غیور کرمان را هم درمی‌آورد
عشایر استان کرمان با مشکلات بسیاری از جمله نبود آب آشامیدنی و راه مناسب، کمبود نقدینگی و نبود خانه بهداشت دست به گریبان هستند.

خبرگزاری فارس: وقتی مشکلات صدای عشایر غیور کرمان را هم درمی‌آورد



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عشایر استان کرمان با مشکلات بسیاری از جمله نبود آب آشامیدنی، کمبود نقدینگی، نبود خانه بهداشت دست به گریبان هستند که رفع این مشکلات به مدیریت جهادی نیاز دارد. کرمان دومین جمعیت عشایری ایران را دارد جمعیت عشایری استان کرمان حدود 190 هزار نفر است و این خطه دومین جمعیت عشایری کشور را دارد، اما عشایر غیور دیار کریمان طی سال‌های اخیر با مشکلاتی دسته و پنجه نرم می‌کنند و این مشکلات موجب جدایی بسیاری از جوانان از خانوارهای عشایر و شهرنشینی آنها و در نتیجه پیر شدن جمعیت عشایری شده است. خشکسالی‌های اخیر در استان کرمان ضربه شدیدی به مراتع این خطه وارد کرده است و حدود 40 درصد جمعیت عشایری ثابت شده‌اند و دیگر به ییلاق و قشلاق نمی‌روند. قصه تلخ پایان زندگی یک جوان عشایری حسین سالاری یکی از عشایر منطقه دُرغستان در 40 کیلومتری بردسیر است، وی به خبرنگار فارس گفت: جاده منطقه عشایری دُرغستان خیلی خراب است و ما خانه بهداشت نداریم. وی ادامه داد: مدتی قبل یک پسر 20 ساله از عشایر منطقه دُرغستان به علت تشنج جان خود را از دست داد، زیرا جاده خراب است و خانه بهداشتی هم نداریم که در این جور مواقع بتوانیم با سرعت عمل کنیم. سالاری اظهار داشت: آب خوردن عشایر منطقه دُرغستان هم تعریف چندانی ندارد، زیرا لوله‌کشی آب شده است، اما آب درون لوله‌ها آلوده است. وی تصریح کرد: 10 بار مشکلات خود را به مسئولان گفته‌ایم و آنها هم قول داده‌اند که مشکلات را رفع کنند، اما هیچ کاری صورت نگرفته است. سالاری افزود: ما شش ماه نخست سال را در منطقه دُرغستان بردسیر و شش ماه دوم سال را هم در میناب بندرعباس در نزدیکی امامزاده پیرچوگان زندگی می‌کنیم. زنان عشایر پابه‌پای مردان کار می‌کنند همسر این مرد عشایر نیز به خبرنگار فارس گفت: زنان عشایر منطقه دُرغستان مشغول دامپروری و کشاورزی هستند و فرش دستباف هم می‌بافند. وی خاطرنشان کرد: بیشتر محصولات لبنی عشایر توسط زنان تولید می‌شود و این زنان زحمت زیادی می‌کشند. این بانوی عشایر با اشاره به اینکه  منطقه عشایرنشین دُرغستان شهرستان بردسیر فاقد مدرسه است، یادآور شد: بچه‌های ما برای تحصیل به بردسیر می‌روند. مهمترین مشکلات عشایر کرمان چیست؟ تخریب مراتع عشایر توسط معدن‌کاوان از مهمترین مشکلات عشایر شهرستان‌های سیرجان و شهربابک است، نبود آب آشامیدنی مناسب هم مشکل اصلی عشایر در شهرستان‌های شرقی استان کرمان است. بسیاری از عشایر هم از این موضوع گلایه دارند که در زمان رای‌گیری از آنها به عنوان افراد بومی مناطق عشایری نام می‌برند، اما در زمان استخدام بچه‌های عشایر در دستگاه‌های دولتی به آنها نیروی غیربومی گفته می‌شود. آشنایی نزدیک استاندار کرمان با فداکاری و مهربانی عشایر استاندار کرمان به همراه جمعی از مدیران استانی و قائم مقام سازمان امور عشایری و معاون توسعه و عمران سازمان عشایری کشور در زیر یکی از سیاه‌چادرهای عشایر شهرستان بردسیر نشستی را با بعضی از سران عشایر استان کرمان برگزار کرد. این در حالی است که نشست اصلی استاندار کرمان با عشایر در راستای بررسی مشکلات این قشر به زودی برگزار می‌شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: افتخارم این است که با سردار سلحشور حاج قاسم سلیمانی که از جنس عشایر است، همرزم بوده‌ام و با روحیه  فداکاری و مهربانی عشایر آشنا هستم. علیرضا رزم‌حسینی عشایر را به صبر و حوصله دعوت کرد و ادامه داد: شش ماه از عمر خدمتگزاری من به مردم استان کرمان می‌گذرد و به زودی جلسه‌ای سه ساعته را با سران عشایر و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار می‌کنیم. وی بیان داشت: ما اکنون در شرایطی هستیم که اقتصاد ایران به علت فشارهای بین‌المللی زخم‌هایی برداشته که در حال ترمیم است. مقام عالی دولت در استان کرمان متذکر شد: دولت روحانی که مدبر، قانون‌گرا و راستگو است و تردید نکنید که دولت در حد مقدورات برای رفع مشکلات گام برمی‌دارد. مشکلات عشایر با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی قبال رفع است رزم‌حسینی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات عشایر با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی قبال رفع است و به پول هم نیازی نیست. وی بر توانمندسازی بانوان عشایر تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای توانمندسازی بانوان و به ویژه زنان عشایر وجود دارد و شورای بانوان عشایر در کرمان تشکیل شود. استاندار کرمان ادامه داد: اینکه بخواهیم، دولت همه کارها را انجام دهد، تفکر اشتباهی است، زیرا اختیار خود را به دولت داده‌ایم. رزم‌حسینی که مخالف سیستم بروکراسی اداری است، افزود: دولت نباید موانعی را بر سر راه اقتصاد مردمی و بخش خصوصی ایجاد کند بلکه باید مشکلات را از میان بردارد. لزوم توجه ویژه به سلامت زنان عشایر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان هم اظهار داشت: تلاش همگانی و همکاری زن و مرد در جامعه عشایری خودش را بیشتر نشان می‌دهد و بانوان عشایر الگوهای پرتوانی برای جامعه ما هستند. فاطمه سادات حسینی تصریح کرد: زنان عشایر از صبح زود کار و فعالیت خود را آغاز می‌کنند و برنامه‌ریزی دقیقی برای بهره‌گیری از تمام فرصت‌ها دارند. وی افزود: زن عشایری مسائل اقتصادی خانواده و سبد دارایی مصرف را مدیریت می‌کند، اما دستمزدی نمی‌گیرد و ارزش‌افزوده را صرف خانواده و جامعه می‌کند و این تلاش ارزشمند زنان باید پررنگ دیده شود. این مسئول بیان داشت: باید به آسیب‌های زنان عشایر در حوزه سلامت و بهداشت بیشتر توجه شود، زیرا آب‌های آشامیدنی آلوده موجب بیماری‌های زنان عشایر می‌شود.

راه‌اندازی کمیسیون ویژه زنان عشایر در کرمان حسینی همچنین نبود پزشک، عدم ارائه آموزش‌های احکام و مشکلات موجود زمینه فرزندآوری را از دیگر کمبودهای زنان عشایری خواند و متذکر شد: کمیسیون ویژه زنان عشایر در اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان راه‌اندازی می‌شود. وی اظهار داشت: بیکاری زنان را با الگوگیری از زنان عشایر می‌توان رفع کرد، زیرا ایجاد مشاغل خانگی از بروز طلاق‌های عاطفی و فسادهای اخلاقی جلوگیری می‌کند. 14 هزار دانش‌آموز عشایر در کرمان تحصیل می‌کنند مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: 14 هزار دانش‌آموز عشایری در کلاس‌های درس استان کرمان حضور دارند. ابراهیم جهانگیری بیان داشت: آموزش و پرورش عشایری استان کرمان به صورت مستقل عمل می‌کند و تمام دانش‌آموزان دبیرستانی عشایر کرمان در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند. اختصاص پول گاز به خانوارهای عشایری شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی هم بیان داشت: با توجه به اینکه گازرسانی به مناطق عشایری انجام نمی‌شود در مجلس مصوب شد که درصدی از درآمد گاز به عشایر اختصاص یابد.  عشایر؛ سرمایه‌های ملی مشاور استاندار کرمان در امور عشایر بیان داشت: عشایر استان کرمان از توانمندی و قابلیت‌های خوبی برخوردارند و هرچه برای زیرساخت‌های مناطق عشایری هزینه شود، یک سرمایه‌گذاری است. منصور بهمنی ادامه داد: عشایر از سرمایه‌های ملی کشور هستند و به زودی جلسه‌ای با حضور استاندار کرمان و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط و سران عشایر استان کرمان با هدف بررسی مشکلات عشایر و ارائه راهکارها ارائه می‌شود.

عشایر آب آشامیدنی می‌خواهند قائم مقام سازمان امور عشایری و معاون توسعه و عمران سازمان عشایری کشور بیان داشت: تامین آب یکی از مشکلات اصلی عشایر است و آبرسانی به عشایر به ویژه در قشلاق از طریق تانکر صورت می‌گیرد. میرولی صفرزاده تصریح کرد: مشکل کمبود عشایر را باید از طریق آبرسانی ثابت برطرف کرد، اما اعتبار ما در این زمینه ناچیز و مربوط به اسکان عشایر است و برای کوچندگان اعتباری نداریم. وی یادآور شد: جامعه عشایری تولیدکننده هستند و طرحی در سازمان امرو عشایری کشور با عنوان طرح زنجیره گوشت عشایر اجرا می‌شود که از تولید تا مصرف گوشت را مدیریت می‌کند. این مسئول گفت: طرح زنجیره گوشت عشایر در استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی به صورت پایلوت اجرا شد و فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت. صفرزاده خاطرنشان کرد: با اجرای طرح زنجیره گوشت عشایر زیربناها در کانون‌های اسکان عشایر در زمینه دامداری، دامپروری، پرواربندی و تولید گوشت صورت می‌گیرد که عشایر دام خود را به صورت ناقص نفروشند. اراضی عشایر سنددار می‌شود وی متذکر شد: واگذاری قطعی اراضی و چاه‌های حفرشده به عشایر هم انجام می‌شود تا عشایر مالک این اراضی شوند و برای تولید خود از سندها برای دریافت تسهیلات بهره ببرند. قائم مقام سازمان امور عشایری کشور عنوان کرد: اعتبارات کوچندگان عشایر به صورت استانی است، اما بعضی از دستگاه‌ها خدمات لازم را به عشایر ارائه نمی‌دهند در حالی که آیین‌نامه ساماندهی عشایر دستگاه‌ها را مکلف به ارائه خدمات به عشایر می‌کند. به گزارش فارس، مسئولان با توجه به کاهش جامعه عشایری در ایران توجه بیشتری را نسبت به گذشته به این قشر دارند، اما رفع مشکلات عشایر باید هر چه سریع‌تر پیگیری شود، زیرا به نظر می‌رسد اگر جوانان عشایر از خانواده‌های خود جدا شده و شهرنشین شوند، دیگر بازگرداندن آنها به مناطق عشایری کار غیرممکنی باشد که این امر خسارت جبران‌ناپذیری را به جامعه عشایر ایران وارد می‌کند. =================== گزارش و عکس از: مهسا حقانیت =================== انتهای پیام/80019/

93/03/31 - 05:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن