تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820289471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مثلث «هاشمی، ناطق نوری و خاتمی»؛ عصای موسی روحانی می‌شوند/ بازگشت آیت الله به نماز جمعه برای خلع سلاح مخالفان روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مثلث «هاشمی، ناطق نوری و خاتمی»؛ عصای موسی روحانی می‌شوند/ بازگشت آیت الله به نماز جمعه برای خلع سلاح مخالفان روحانی

مثلث «هاشمی، ناطق نوری و خاتمی»؛ عصای موسی روحانی می‌شوند/ بازگشت آیت الله به نماز جمعه برای خلع سلاح مخالفان روحانی
رئیس جمهور در شطرنج طاقت فرسای سیاسی خود با مخالفان دولت تدبیر و امید، احتیاج به یاری دوستان به ویژه سه شخصیت تاثیرگذار انقلاب دارد.
مصطفی داننده: روحانی این روزها سخت ترین دوران سیاسی زندگی خود را سپری می‌کند. رئیس جمهور از چند جهت درگیر مشکلات اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی است. رئیس دولت تدبیر و امید که در اولین گام به سراغ سیاست خارجی و حل پرونده هسته‌ای ایران رفت، در داخل با منتقدان جدی روبرو است، منتقدانی که تمام تلاش خود را می‌کنند که این مذاکرات را شکست خورده معرفی کنند.

آخرین نمونه این نقدها توسط یکی از نمایندگان جوان مجلس مطرح شد که در آن تیم مذاکره کننده توسط او به تیم مالدیو تشبیه شد.  مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر به خاطر داشته باشید مربی تیم مالدیو در بازی تیم خود با ایران وقتی 17 گل دریافت کردند، گفت: ایران تیم بسیار قوی‌ای است، در نتیجه باخت در مقابل این تیم طبیعی است.حالا که مذاکرات ایران در حال انجام است این مذاکرات ما را یاد آن بازی می‌اندازد و تیم مذاکره کننده ما مانند مالدیوی‌ها شده‌اند و می‌گویند چون امریکا کشوری قدرتمند است پس ما هر چقدر امتیاز بدهیم طبیعی است.»

در کنار سیاست خارجی، روحانی با درخواست‌های بی شماری داخلی برای رفع حصر و رفع فشارها بر روی مطبوعات روبرواست. او که در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود، در دولت او روزنامه‌ای تعطیل نخواهد شد، با مشکل بزرگ توقیف‌ روزنامه‌های نزدیک به خود توسط دادستانی روبرو است، اتفاقی که باعث شده است که دوستان روحانی به رفتار محافظه کارانه او در داخل معترض هستند و اعتقاد دارند که او همه چیز را فدای سیاست خارجی کرده است.

درخواست رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دیگر مسئله داخلی است که روحانی از روزهای ابتدایی دولتش با آن درگیر بوده است و بخشی از کسانی که به او رای داده‌اند هنوز اولین درخواست خود را رفع حصر می‌دانند.

اجرای فاز دوم هدفمندی و عدم انصراف بیش از 96 درصد از مردم از دریافت یارانه دیگر سد محکم پیش روی « شیخ دیپلمات است». منتقدان روحانی اعتقاد دارند که عدم انصراف مردم نشان از بی اعتماد به دولت است. آنها می‌گویند در هشت ماه گذشته مردم فقیر تر شده‌اند و دولت تدبیر و امید نتوانسته است شعارهای خود را محقق کند. روح الله حسینیان از اعضای برحسته جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در مجلس با اشاره به نماد انتخاباتی روحانی گفت:« شما قرار بود در مدت 100 روز تحول اساسی در اقتصاد بوجود آوردید، شما قول دادید در اقتصاد، قانونی رفتار کنید، شما در تحلیلتان 20 درصد مشکلات اقتصادی را به تحریم ها و 80 درصد را به بی درایتی ها و بی برنامه گی ها ربط می دادید. برادرم ظاهرا کلید چوبی به قفل آهنین می زنید یا کلید را وارونه می چرخانید. آقای رییس جمهور قرار بود هم چرخ زندگی مردم بچرخد هم سانتریفیوژ. چرخ زندگی می چرخد اما نه بهتر از قبل بلکه بدتر یا لااقل مطابق گذشته می چرخد. ولی آنچه لنگ لنگان می چرخد و منتظر فرمان توقف است سانتریفیوژ است. و آنچه کمتر می چرخد لبنیات و مایحتاج اولیه مردم بر سر سفره مستضعفان است.»

شاید او فکر نمی‌کرد که این چنین درگیر، مشکلات و ناملایمت‌های سیاسی قرار بگیرد و مخالفان کار را به جایی برسانند که حتی دیدار اعضای دولت یا سید محمد خاتمی، تبدیل به جنجالی علیه دولت شود. این روزها حسن روحانی کمی احساس تنهایی می‌کند. تنهایی که از هجمه‌ها و ناملایمت‌ها منشا گرفته است.

روحانی فکر می‌کرد با سخنان وحدت بخش خود می‌تواند مجلس و نهادهای نظامی را با خود همراه کند، اما اینگونه نشد و آنها ساز مخالفت خود را با دولت کوک کردند و اعلام داشتند که دولت به حرف آنها گوش نمی‌دهد.

باید پذیرفت که تیم مخالفت دولت با عملکرد خود توانسته است، تا حدود بسیار زیادی، دولت را در فضای رسانه و عمومی به گوشه رینگ ببرد و مشکلات فراوانی را برای دولت بوجود آورد. بزرگ کردن مهمانی همسر رئیس جمهور و ایجاد شایعه‌های عجیب و غریب باعث شدند تا در جامعه نگاهی منفی نسبت به دولت ایجاد شود و حتی برخی بگویند که در مهمانی همسر رئیس جمهور، رقص مختلط صورت گرفته است.

روحانی در این هجمه‌ها احتیاج به همراهی و کمک دولتمردان گذشته به ویژه هاشمی رفسنجانی، خاتمی و ناطق نوری دارد. این سه ضلع سیاسی این روزهای ایران، می‌توانند زمینه روشنگری در داخل کشور را فراهم کنند. آنها باید بدانند که روحانی در جبهه سنگین نبرد، احتیاج به پشتیبانی قوی و تاثیرگذار دارد.

کاریزما و نفوذ هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و محبوبیت خاتمی در جامعه می‌توان به عنوان پشتوانه قوی دولت روحانی باشد. یکی از این حمایت‌ها می‌تواند حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران باشد. هنوز هم بسیاری از مردم خطبه‌های هاشمی در نماز جمعه تهران را فراموش نکرده‌اند که در آن به روشنگری و تشریح دستاوردهای کشور می‌پرداخت، تا خطبه‌های او تبدیل به یک استراتژی سیاسی در کشور شود. بدون شک بازگشت هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه می‌تواند خنثی کننده، سیاست‌های مخالفان روحانی باشد.

ناطق نوری دیگر چهره‌ی تاثیرگذار در جریان‌های سیاسی کشور به ویژه جریان اصول گرایی است. دوست قدیمی حسن روحانی می‌تواند، از نفوذ خود در جریان‌های سیاسی برای روشنگری و تشریح عملکرد روحانی استفاده کند. نباید فراموش کرد که ناطق نوری قبل از پیروزی حسن روحانی نیز طرفدار گفتمان اعتدال بود و بدون شک سکوت او می‌تواند، به قدرت گرفتن جریان بداخلاقی در کشور کمک کند. همانطور که سکوت چهارساله او بعد از سال 88، زمینه بداخلاقی‌های زیادی را در کشور فراهم کرد.

سید محمد خاتمی، دیگر چهره شناخته شده‌ای است که می‌تواند با سخنان خود، جریان حامی روحانی که به شدت دنبال رسیدن به رفع حصر و آزادی‌های مدنی هستند، متوجه این معنا کند که امروز باید یار روحانی بود نه بار روحانی!ً خاتمی می‌تواند با توجه به محبوبیت خود در بین این جریان، خیال روحانی را از سوی این گروه راحت کند تا رئیس جمهور با خیال راحت به شطرنج سیاسی خود با گروه‌های تندرو بپردازد.

آن چیزی که مشخص است اتحاد تمام نیروهای مخالف روحانی با یکدیگر است و بر اساس همین معنا باید متحدان روحانی نیز در کنار یکدیگر برای ترویج گفتمان اعتدال به ویژه تا فرا رسیدن انتخابات مجلس دهم تلاش کنند. برنده این شطرنج بدون شک، پیروز انتخابات مجلس دهم است.





1393/2/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن