تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820884726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشیار دانشگاه ایلام عنوان کرد:پندارهای اجتماعی، ریشه‌ مشکل اشتغال زنان ایلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶




217-61.jpg

دانشیار دانشگاه ایلام ریشه‌ی بسیاری از مشکلات زنان در موضوعاتی مانند اشتغال آنان در استانی مانند ایلام را پندارهای اجتماعی نادرست عنوان کرد و گفت:حتی اگر نهادهای سیاسی قدرتمند هم قانون‌گذاری کنند فرهنگ جامعه تعریف خود را محور قرار می‌دهد و مشکلات و مسائل زنان حل نمی‌شود. دکتر «یارمحمد قاسمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه ایلام، اظهار کرد: طبق آمارهای جهانی تا سال 2010 میزان اشتغال زنان درجهان با نرخ بین 16 تا 50 درصد درحال افزایش است که در این بین ژاپن به دلیل مبانی انسان‌شناسی و فرهنگی یک استثنا محسوب می‌شود زیرا نرخ اشتغال زنان در این کشور ثابت و حتی رو به کاهش است. وی با بیان این‌که درایران به ازای هر 15 مرد 2 زن شاغل است که نسبت به آمار جهانی نرخ پایینی است، تصریح کرد: بر اساس یک منطق فرهنگی در دو حوزه آموزش و پرورش و علوم پزشکی زنان سهمی بیش از 30 درصد را به خود اختصاص می‌دهند چون مردم شغل معلمی و پرستاری را برای زنان ایرانی مناسب‌تر می‌دانند. دانشیار دانشگاه ایلام ادامه داد: بر اساس تحقیقات دانشجویی، زنان ایرانی و خصوصا ایلامی اکثرا خواهان اشتغال در زمینه‌های آموزشی و امور مراقبتی هستند و باور دارند که نمی‌توانند مانند مردان در همه امور و زمینه‌های شغلی فعال باشند و تغییر این نگرش و خودباوری کاری بسیار سخت است و این خود باوری ناشی از تاریخ گذشته و یادگار قرن‌ها خانه‌نشینی و انزوای زنان است و به صورت بخشی از شخصیت ثانویه زنان درآمده ست. قاسمی با بیان این‌که سیاست‌گذاران فرهنگی جامعه می‌توانند با همکاری چند نهاد که درگیر این پدیده هستند فضای فرهنگی جامعه را تغییر داده و زمینه‌ی حضور زنان را تقویت کنند، درخصوص نقش دولت در این باره گفت: دولت با گسترش امکانات آموزشی به نیاز فرهنگی آموزش در جامعه پاسخ داده و نرخ دانشجویان دختر که 60 درصد فضای دانشگاه را به خود اختصاص داده است نشانگر این امر است. ولی در زمینه اشتغال، به ازای هر 20 پسر یک دختر مجال وارد شدن به عرصه اشتغال را دارد. وی تصریح کرد: در اینجا با چندین مسئله مواجه می‌شویم دانشجویان دختر با صرف هزینه‌های اقتصادی و مالی به مدارج عالیه تحصیلی می‌رسند، ولی بعد از فارغ‌التحصیلی فاقد شغل هستند و به ناچار خانه‌دار می‌شوند که در این صورت با بازتولید نابرابری جنسی دختران جامعه ما دچار هرمان و ناامیدی اجتماعی می‌شوند. استرس روحی و روانی در آنها افزایش می‌یابد و پتانسیل‌های علمی آنان روبه فرسایش می‌رود که همین مسئله باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به فرد و جامعه می‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام ادامه داد: درهرحال رشد اشتغال زنان کم است و علت آن را می‌توان در مبانی انسان‌شناسی جست‌وجو کرد که تعریف زن و مرد را به ما ارائه می‌دهد. در مبانی انسان‌شناسی ما بر این اعتقادیم که انسان‌ها با هم رابطه موازی ندارند یعنی همه‌ی انسان‌ها در یک سطح از فهم و توانایی نیستند بلکه عده‌ای قوه درک و فهم و توانایی بالاتری نسبت به بقیه‌ی افراد جامعه دارند و وقتی این تعریف را به جنسیت نیز تعمیم دهیم به این نتیجه می‌رسیم که مردان بهتر از زنان می‌فهمند و مدیریت و قوه تجزیه و تحلیل و قدرت بدنی بالاتری دارند، پس رابطه از حالت موازی خارج و عمودی می‌شود یعنی با این ذهنیت از زن و مرد مسئله نرخ پایین اشتغال زنان را امری طبیعی می‌دانیم و مسلم فرض می‌کنیم که حتی در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی عرصه را بر زنان تنگ‌تر نگه داریم و با ایمان به نابرابری در تقسیم مسئولیت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی نابرابری‌های جنسیتی را باز تولید کنیم و این یک امر فرهنگی است. وی تصریح کرد: حتی اگر نهادهای سیاسی قدرتمند هم قانون‌گذاری کنند فرهنگ جامعه تعریف خود را محور قرار می‌دهد و مشکلات و مسائل زنان حل نمی‌شود. قاسمی با اشاره به تاریخ گذشته‌ی غرب ادامه داد :اتفاقی که تحت عنوان انقلاب کپرنیکی کانت در غرب و حدود 250 سال پیش اتفاق افتاد سرچشمه بسیاری از تحولات فرهنگی و اجتماعی غرب شد ولی شرق با دیده تردید به آن نگریست و استقبالی از آن نکرد .در محاسبات کانت که انسان را مرکز همه امور دانست رابطه عمودی بین انسان‌ها از بین رفت و رابطه جنسیتی زن و مرد هم در خلال این تفکر تبدیل به رابطه‌ای موازی و مشمول این برابری در مرکزیت قرار گرفتن انسان شد. دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه ایلام با بیان این‌که ما با دو نوع مبانی انسان‌شناسی سنت‌مدار و انسان‌مدار(تجدد مدار) مواجه هستیم، تصریح کرد: حدود 200 الی 300 سال پیش در غرب تحول گفتمانی پیش آمد هرچند باعث نشد تمام کلیشه‌های جنسیتی از بین برود ولی وضعیت زنان را بهبود بخشید.در غرب از لحاظ کمی نرخ اشتغال زنان بالاست و حدود 50 درصد را به خود اختصاص می‌دهد ولی از لحاظ کیفی زنان همچنان سطح پایین‌تری دارند و کارهای فنی و پیچیده و مدیریت کلان را به مردان اختصاص داده‌اند. قاسمی تصریح کرد: در گفتمان سنت مردم معتقدند که مرد و زن متفاوتند (از لحاظ فیزیکی) و در کشورهای صنعتی هم پذیرفته شده است، اما نتیجه‌ی حاصل در دو جامعه متفاوت است.در جوامع سنتی اعتقاد بر این است که چون زن و مرد از لحاظ جسمی و فیزیکی متفاوتند از لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز باید تفاوت داشته باشند و حوزه اشتغال یکی از نمادهای این تفاوت است، بنابراین ما با مرزبندی تصلب جنسیتی مواجهیم که نرخ اشتغال زنان را به حدود 2 به 20 در استان ایلام می‌رساند. تصلب جنسیتی یک نوع نابرابری کمی و کیفی را ایجاب کرده و جایگاه حاشیه‌ای در نظام شغلی با درآمد کم و غیرفنی و بیشتر آموزشی و مراقبتی ایجاد می‌کند. دانشیار دانشگاه ایلام افزود: ما درایلام با یک مسئله که مشکل را مضاعف می‌کند مواجهیم، مشکل فرهنگی عام در سطح کشور و مشکل فرهنگی بزرگ‌تر در سطح ایلام به علت وجود جامعه سنتی و مردسالار که این نابرابری فرهنگی مشکل اشتغال بانوان ایلامی را جدی‌تر می‌کند. در پشت این نابرابری‌ها پندارهای اجتماعی است که به عنوان مانعی بزرگ بر سر راه اشتغال بانوان ایلامی قرار گرفته است. قاسمی با ابراز نگرانی از بازتولید فرهنگی نابرابری‌های جنسیتی گفت:متاسفانه این نابرابری به وسیله فیلم‌ها، کتاب‌ها، رسانه‌ها و خانواده‌ها به عناوین مختلف در نسل‌های آینده بازتولید می‌شود. وقتی در نظام خانواده در آموزش عمیقا به نابرابری جنسیتی معتقدیم نمی‌توانیم انتظاز نرخ بالای بیکاری زنان را از ذهن خود خارج کنیم، وقتی بازتولید نابرابری‌ها در نحوه پوشش، سخن گفتن و حتی غذا خوردن دو جنس در خانواده تاثیرگذار است، انتظار داریم زن و مرد در حوزه نهاد اقتصادی برابر باشند؟ وی درمورد آسیب‌هایی که اشتغال زنان می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: هرگونه تغییر فرهنگی باید گام به گام باشد، یکی از خصیصه‌های جامعه ایلام تزریق سریع و یک شبه تکنولوژی روز به فرهنگ مردم ایلام بود. زیرساخت‌های اقتصادی تغییر کرد ولی بنیادهای اجتماعی فرهنگی راکد ماند و همین مسئله باعث کجروی اجتماعی در ایلام شد . به طوری که نرخ اعتیاد، خودکشی، طلاق و ... در ایلام بالاتر از سطح ملی در کشور است. دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه ایلام تصریح کرد: اگر بخواهیم به سلامتی اجتماعی و فرهنگی فکر کنیم باید تدریجی و با برنامه پیش برویم، اگر فضای اشتغال کشور یکباره به نفع زنان بالا رود می‌تواند به تولید آسیب‌هایی مانند خلاء تربیتی در خانواده، کمبود عاطفه و پایین آمدن سطح معاشرت اجتماعی و بالا رفتن نرخ طلاق و خشونت بیانجامد. عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه ایلام با بیان این‌که سه نوع تعریف از زن در جوامع مختلف شده است، گفت: درجوامع با سه نوع تفسیر سنت‌مدار، مدرن و پست مدرن مواجهیم که هر کدام یک نوع تعریف جداگانه از انسان‌شناسی زن ارائه می‌دهند. در تفسیر سنتی هژمونی اصلی مردسالارانه است و نابرابری جنسیتی طبیعی و مرد قدرتمندتر از زن تعریف می‌شود. در تفسیر مدرن هژمونی مردانه زیر سوال می‌رود البته در این جوامع نابرابری جنسی امری نامعقول و غیرقابل پذیرش است، ولی نابرابری در مشاغل کیفی و حتی در تبلیغات مشاهده می‌شود و از زن سوءاستفاده ابزاری می‌شود و این نوع نابرابری نرم‌افزاری است. قاسمی گفت: در تفسیر پست‌مدرن از زن تاکید بر تفاوت است یعنی صرفا بحث نابرابری زن و مرد نیست بلکه تفاوت در نژاد و مذهب و قومیت و شغل و ... هم مهم است و درکل در همه عرصه‌ها نابرابری و تفاوت نمایان است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید به اشتغال زنان به دیده امیدوارانه نگریست و چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرد، زیرا با نگاهی به گذشته‌ی تاریخ ایران شاهد این موضوع هستیم که زنان ایرانی تا سال1341 هجری شمسی از حق رای محروم بودند، ولی در حرکتی فرهنگی و اجتماعی و بعد از سه دهه عرصه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را به تسخیر خود درآوردند (نرخ 60 به40 ). قاسمی در اشاره به جامعه در حال گذار ایلام به ایسنا گفت: ما شاهد گذار گفتمانی در جامعه ایلام هستیم، به طور مثال نسل جدید که متاهل می‌شود گفتمان سنت را کنار می‌گذارد و تعریف دیگری از زن و نقش او در جامعه دارد که هنوز تثبیت نشده و همین موضوع بلاتکلیفی هویتی را در خانواده‌های ایلامی باعث شده است. در ایلام خانواده‌های جدید بین سنت و تجدد درگیرند تقریبا دو دهه دیگر زمان نیاز است که به گفتمان تثبیت خانواده برسیم که ارتقای بهتر موقعیت زنان جامعه‌ی ایلام نتیجه‌ی آن باشد. دانشیار دانشگاه ایلام در ادامه راهکار نابرابری جنسی را در بازتعریف فرهنگی از موجودات انسانی به عنوان زن و مرد دانست و گفت: اگر به بازتعریف نرسیم تحول و تغییر چشم‌گیری نخواهیم داشت، آموزش به تنهایی کافی نیست، نهادهای مدرن باید ایجاد و همسویی نهادی هم برقرار شود. همه یک صدا باشند و دولت و خانواده به همسویی برسند که نهاد خانواده و سیاسی در تعریف زن تجدیدنظر کنند و به توافق برسند که گرچه زن از لحاظ ویژگی‌های فیزیکی با مرد یکی نیست، اما حقوق فرهنگی و اجتماعی متفاوتی با مرد ندارد. عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با بیان این‌که باید این بازتعریف را از خانواده، کتاب درس و فیلم شروع کرد که کلیشه‌های فرهنگی را بازتولید می‌کنند، تاکید کرد: اگر عرصه اشتغال زنان گسترده باشد سرمایه اجتماعی آنان بالا می‌رود و گروه همکاران به آنها اضافه می‌گردد، ما ناگزیریم که عرصه فعالیت زنان را به رسمیت شناخته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. وی در پایان گفت: خانواده ایرانی به نحوی تحت‌تاثیر خانواده در جهان است و از تجارب آنها استفاده می‌کند، دولت باید این تحولات را بپذیرد، جهانی شدن خانواده یعنی خانواده از جهان متاثر است و دولت باید به استقبال آن رفته و به فکر جایگاه اشتغال و مشارکت و ارتقای زنان جامعه باشد. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن