تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804778549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قفل بحران اوکراین بر اقتصاد روسیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قفل بحران اوکراین بر اقتصاد روسیه تهران-ایرنا- در یادداشتی که با عنوان «تحریم کابوس پوتین» روز شنبه در روزنامه شرق چاپ شد، این نکته مطرح شد که تبعات بحران اوکراین، روسیه را بر سر دوراهی خطرناک انتخاب بین ژئوپلیتیک و توسعه اقتصادی قرار داده است.


در این مطلب «جهانگیر کرمی » نوشت: دولت روسیه در اقدام نظامی علیه اوکراین و حضور در شبه جزیره کریمه به عنوان ابزاری برای فشار علیه دولت موقت این کشور در حرکت به سمت همکاری با اتحادیه اروپا و ناتو استفاده کرده است؛ اما این اقدام نظامی با واکنش کشورهای غربی روبه رو شد و آنها نیز در مقابل با تعلیق مقدمات نشست «سوچی» و تحریم آن و همچنین برداشتن گام هایی برای فشار اقتصادی و تحریم و انزوای سیاسی روسیه اقدام کردند.
دولت روسیه در روزهای اخیر کوشیده از طریق گفت وگو طرف غربی را به آرامش دعوت کند، زیرا مسکو نگران اعمال دور جدیدی از فشارها و تحریم ها علیه اقتصاد آسیب پذیر خود است. اقتصاد روسیه با حدود هزارو500میلیارددلار تولید ناخالص ملی با عنوان دهمین اقتصاد در سال 2013 با مشکلات زیادی روبه رو است. مشکل صنعت و فناوری کهنه و نیاز به ورود موج جدیدی از فناوری های نوین از غرب و نیز وابستگی به درآمد ناشی از مواد خام و به ویژه انرژی،؛ اقتصاد این کشور را به یک اقتصاد جهان سومی تبدیل کرده است. از این رو هر تحریم جدیدی از سوی دولت های غربی می تواند وضعیت را به لحاظ فنی و اقتصادی در روسیه وخیم تر کند. البته این تحریم ها طبیعتا دوسویه خواهد بود، اما با توجه به شرایط خاص روسیه و نیز محدودیت هایی که در دهه های گذشته درباره انتقال فناوری های نوین به این کشور وجود داشته و ازدست رفتن بخش مهمی از بازارهای روسیه در خارج طبعا اقتصاد روسیه ظرفیت کمتری برای تحمل تحریم ها دارد. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که دولت روسیه در سال های اخیر برای ایجاد یک همگرایی اقتصادی در قالب سازمان «یوراسیک» (سازمان همکاری های اقتصادی اوراسیاسی مرکزی) کوشیده است با کشورهای قزاقستان و بلاروس توافقنامه همکاری های گمرکی را امضا کند. مسکو در نظر داشت تا در گام دوم، اوکراین را وارد چنین سازمانی کند و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان و تاجیکستان را به پیوستن به این سازمان تشویق کند. با ازدست رفتن اوکراین به عنوان یک جامعه 46 میلیونی و همچنین ویژگی های درهم تنیده اقتصادی روسیه و اوکراین، به نظر می رسد آن نهاد همگرایی اقتصادی بخش مهمی از ظرفیت و موقعیت خود را از دست داده است. اینکه در شرایط وجود چنین بحرانی و آینده مبهم آنچه بر سر ایده تشکیل همگرایی اقتصادی اوراسیاسی به سبک اتحادیه اروپا خواهد آمد، روشن نیست و از طرفی ظرفیت های داخلی اقتصادی روسیه نیز با فشارها و تحریم های احتمالی می تواند دستخوش مشکلات و آسیب های بیشتری شود. از این رو؛ به نظر می رسد که روسیه میان دو گزینه بین انتخاب ژئوپلیتیک و انتخاب توسعه اقتصادی در شرایط دشواری قرار گرفته است. اقتصاد شوروی در دهه 1980 میلادی وارد یک دوره رکود خطرناک شد که نتیجه آن تن دادن به اصلاحات اقتصادی و نهایتا فروپاشی بود. پس از فروپاشی برنامه های اقتصادی خصوصی سازی برای یک دهه کشور را اسیر الیگارش های سودجو کرده و نظام اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور از هم پاشید. به طوری که این نابسامانی منجر به بحران های امنیتی و جنگ داخلی شد. در دوره پوتین اقتصاد روسیه به تدریج سامان یافت و دولت در جهت کنترل الیگارش ها و کارآمد سازی نظام خدمات اجتماعی با تکیه بر درآمدهای نفتی توانست به بازسازی اقتصادی بپردازد و شرایط در جامعه روسیه روزبه روز بهبود یافت. در سال های 2008 تا 2010 تحت تاثیر بحران اقتصادی جهانی اقتصاد روسیه نیز آسیب دید و با مشکلات زیادی روبه رو شد. اما دامنه این بحران کنترل شده و روسیه در مسیر مساعدتر قرار گرفت. دولت مدودف در راستای توانمند سازی اقتصاد کشور بر برنامه ای برای نوسازی و مدرنیزاسیون فنی و اقتصادی کشورهای صنعتی و پیشرفته تاکید کرد. در روسیه ساختارهایی با هدف انتقال و جذب و فعال سازی ابداعات و اختراعات فنی و صنعتی پیشرفته ایجاد شد، طبعا فعال سازی چنین موضوعی و بهره مندی از آن در اقتصاد کشور نیازمند تعاملات اقتصادی و فنی است که به نظر می رسد بحران اوکراین برای چنین مقصودی دشواری هایی ایجاد خواهد کرد.
اول**1654
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن