تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819404089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرانه جنگل در استان زنجان نسبت به میانگین کشوری پایین است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان اسکندری:
سرانه جنگل در استان زنجان نسبت به میانگین کشوری پایین است
زنجان - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: سرانه جنگل در استان زنجان حدود 12 صدم هكتار است که نسبت به سرانه کشوری و جهانی پایین می باشد.



به گزارش خبرنگار مهر، بهمن اسکندری ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران درباره وضعیت کنونی جنگل های استان افزود: مساحت جنگلهای طبیعی استان بیش از 97 هزار هكتار است که 4/4 درصد مساحت كل استان را تشكيل مي دهد که این میزان ناشی از موقعيت جغرافيایي و وجود چند نوع اقليم تركيب گياهي حاصل شده است.  

وی ادامه داد: جنگلهاي استان از نوع حفاظتي اعم از گونه های غالب از جمله ارس، بنه، زالزالك و بادام كوهي بوده و بهره برداری از آنها انجام نمی شود. اسکندری، یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش بهره برداری از جنگلهای طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز کشور و استان را زراعت چوب با استفاده از گونه صنوبر عنوان کرد.

وی مساحت صنوبر کاری سطح استان را تا پایان سال 90 ، بیش از 17 هزار هکتار و اشتغالزایی 8766 نفر اعلام کرد و گفت: اهمیت توسعه زراعت چوب از آن جهت است که اکنون تولید چوب سالانه یک هکتار از جنگلهای شمال 2.5 مترمکعب برآورد می شود اما از هر هکتار صنوبرکاری می توان سالانه بین 10 تا 20 مترمکعب چوب بدست آورد. مدیر کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه چوب این گونه درختی در صنایع کاغذ سازی، نئوپان، ام دی اف و غیره استفاده می شود، درباره نحوه کشت زودهنگام صنوبر گفت: با توسعه ارقام اصلاح شده و تند رشد و دستیابی به سطح بالاتری از میزان تولید چوب در هکتار، پایین آمدن زمان بهره برداری و بالا رفتن قیمت چوب امکان رقابت زراعت چوب با برخی کشتها مهیا شده است. اسکندری رشد سریع، تکثیر آسان و سازگاری صنوبر را از مزایای این گونه برشمرد و یادآور شد: صنوبر درختی است که خطر سرمازدگی آن را تهدید نمی کند و نگهداری آن نسبت به گونه های باغی آسانتر است. وی ادامه داد: برای آبیاری هر هکتار صنوبر کاری حدود یک لیتر در ثانیه آب مورد نیاز است و این گونه در حاشیه رودخانه ها و در خاکهای آبرفتی عمیق که بافت رسی شنی دارند بهتر رشد می کند و هر چقدر کیفیت خاک بهتر باشد سرعت رشد درختان افزایش می یابد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۰ - ۱۶:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن