تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802783348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بازنگری درونی انجام دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بازنگری درونی انجام دهیم
رهبرانقلاب با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
کد خبر: ۳۸۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵ - 20 February 2014



پایان نامه‌ها و مقالات علمی و پژوهشی
رهبرانقلاب  با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

به گزارش «تابناک»، رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند «1» اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

با توجه به تاکیدات رهبری بر این مقوله  به سراغ تعدادی از نمایندگان مجلس رفتیم و نظرات آنها را درباره راه های تحقق «اقتصاد مقاومتی» جویا شدیم.نظر کلی نمایندگان این بود که اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه‌های فشار و نقاط ضعف و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن و تقویت آنها و در شرایط آرمانی تلاش برای تبدیل این فشارها به فرصت. اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خوداتکایی است.

نمایندگان در تشریح راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، نیز به اقتصاد نفتی که هم اکنون گریبان اقتصاد ایران را گرفته است، انتقاد وارد می کردند و بر این موضوع تاکید داشتند که لازمه تحقق این موضوع رهایی از اقتصاد نفتی است. جلوگیری از تجمل گرایی، عدم واردات کالاهای لوکس، تعامل میان سه قوه، اجرای صحیح قانون هدقمندی یارانه ها و همچنین اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی از جمله راهکارهایی بود که مجلسی ها برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی مطرح می کردند.

حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی در این باره به خبرنگار تابناک گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای استقلال اقتصادی و تامین حداقل های مورد نیاز کشور و مردم است. یکی از پایه های استقلال کشور استقلال اقتصادی است و تا زمانی که استقلال اقتصادی محقق نشود، استقلال سیاسی تحکیم پیدا نمی کند. برای تحقق این موضوع باید از اقتصاد نفتی جدا شویم و تولید و فضای کسب و کار را رونق دهیم تا حداقل های مورد نیاز کشور را تامین کنیم. در چند سال گذشته وابستگی به نفت زیاد شده و راهکار اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی رهایی از اقتصاد نفتی است.

همچنین روح الله بیگی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی بها دادن به سرمایه ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به خصوص در بخش صنعت و کشاورزی اقتصاد مقاومتی را محقق می کند. اگر کشاورزی و صنعت و معدن را رونق دهیم می توانیم نیازهای داخلی را برطرف کرده و به جای واردات به سمت صادرات خواهیم رفت.

جعفر قادری می گوید: صرفه جویی یا اصلاح الگوی مصرف، تاکید روی تولیدات داخلی، تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، تاکید بر فناوری ها با تکنولوژی بالا و تلاش در جهت بومی سازی این تکنولوژی ها، تاکید روی افزایش بهره وری با توجه به محدودیت منابع، اصلاح جهت گیری تجارت با کشورهای همسایه، تاکید روی تامین مواد اولیه داخلی و تلاش در جهت تامین مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات از ظرفیت های داخلی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

غلام علی جعفر زاده در این باره به خبرنگار تابناک گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه برگرفته از یک اقتصاد اسلامی است که می تواند در برابر مجموعه اقتصادی غرب که به طرف کشور هجمه آورده مقاومت کند که نمونه آن نظام بانکداری  بوده که هنوز بعد از 35 سال، مورد اعتراض است و مردم آن را بانکداری اسلامی نمی دانند.

وی ادامه داد: اگر به اقتصاد مقاومتی توجه کامل می شد هیچگاه تحریم فشاری را به ما وارد نمی کرد، یا آثار حداقلی داشت، اما چون نگاه مسئولان همیشه به بیرون بوده و توجهی به توان و پتانسیل داخلی نداشته اند نتیجه آن شرایط موجود اقتصادی و وابستگی به برخی کشورها است.

وی تصریح کرد: نگاه به خود کردن و استوار بودن بر داشته ها، تعریف ساده ای از اقتصاد مقاومتی است، ما اکنون از تمام ظرفیتهای کشور استفاده نمی کنیم، در صورتی که کشور ایران سرشار از پتانسیل های انسانی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس به کشور تایوان اشاره کرد واظهار داشت: این کشور 23 میلیون جمعیت داشته و تنها دارایی آنها صخره و موج است، بدون آنکه منابع زیر زمینی و قابل فروش داشته باشند، اما با این حال چهارمین منابع مالی دنیا را در اختیار دارند، به نحوی که تنها بر منابع انسانی سرمایه گذاری می کنند، در صورتی که ما توجهی چندانی به منابع انسانی و داشته های خود نداریم.

وی بیان داشت:  برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بازنگری درونی انجام دهیم و نقشه و راهبرد آن باید اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری باشد، چون ایشان مسیر را  نشان داده اند و ما باید آن را اجرا کنیم.

جعفر زاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه سال 93 به اقتصاد مقاومتی توجه شده یا خیر اظهار داشت: یکی از شاخص ها برای آن که متوجه شویم به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت می کنیم یا خیر، میزان وابستگی به نفت است، کاهش این وابستگی ما زمانی که در حدود 60 درصد بوده یعنی آن طور که باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت نکرده ایم، لذا تنها راهکار سرعت دادن به حرکت و توجه به پتاسنیل های موجود است.

نماینده مردم رشت در مجلس ،گفت: باید نگاه خود را به بودجه ریزی تغییر دهیم، چرا که این شیوه بودجه نویسی کشور را به سمت خود کفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت نمی دهد، باید توجه داشت که از تمام ظرفیتها و پتانسیل های موجود در تمام بخشها استفاده کنیم، در صورتی که تمام نگاه ما به بیرون بوده و این موضوعی است که رهبری نیز از آن انتقاد کرده اند.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن