تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819408774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران و واشنگتن درحال محک زدن یکدیگر برای ترمیم روابط هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد دانشگاه آمریکایی در پاسخ به ایرنا : تهران و واشنگتن درحال محک زدن یکدیگر برای ترمیم روابط هستند تهران – ایرنا – استاد صاحب نام علوم سیاسی دانشگاه های آمریکا معتقد است تهران و واشنگتن در دوره کنونی درحال آزمودن و محک زدن یکدیگر و ارزیابی شرایط برای برای ترمیم روابط هستند.


پروفسور «نورمن گری فینکلشتاین» (Norman Gary Finkelstein ) که بتازگی به تهران سفر کرده است، روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا تماس ها و دیدارهای ماه های اخیر میان مقامات ایران و آمریکا می تواند زمینه ای برای ترمیم تدریجی روابط تهران - واشنگتن باشد، گفت: مسایل و اختلاف نظرهای زیادی بین ایران و آمریکا وجود دارد و در عین حال دو کشور درخصوص برخی موضوع های مهم، منافع مشترک دارند که این منافع مشترک می تواند زمینه ای برای افزایش تماس های دوطرف و عادی شدن تدریجی روابط شود.
فینکلشتاین با تاکید بر اینکه اختلاف نظرها میان ایران و آمریکا به این معنان نیست که هیچ پیشرفتی در روابط آنها ایجاد نشده باشد گفت: آمریکا بخوبی می داند که درخصوص موضوعات منطقه ای از جمله در عراق و افغانستان ، با ایران منافع مشترک دارد و برای استفاده از منافع خود در این کشورها، نیازمند به همکاری ایران و داشتن روابط با تهران است.
وی افزود: اگرچه نمی توان آمریکا را شکست خورده نظامی در جنگ های عراق و افغانستان دانست، اما شکست های استراتژیک آمریکا در این دو کشور سنگین بوده و واشنگتن برای جبران ضعف های ناشی از این شکست استراتژیک، گزینه مطلوب را ایجاد روابط با ایران و کاستن از خصومت ها با این کشور می داند.
این استاد دانشگاه آمریکایی همچنین با اشاره به تحریم های ضد ایرانی گفت: واشنگتن معتقد است تحریم هایی که علیه ایران وضع کرده، این کشور را مجبور به حرکت به سمت برقراری روابط با آمریکا خواهد کرد. البته این موضوعی است که من به آن اعتقادی ندارم.
پروفسور فینکلشتاین تاکید کرد: به هر حال آمریکا به دنبال حفظ سلطه جویی های خود در منطقه است و بدون تردید روابط با «ایران خارج از کنترل خود» را نخواهد پذیرفت.
وی تصریح کرد: آنچه برای واشنگتن مهم است، پیدا کردن راهی برای حفظ کنترل و سلطه خود بر کشورها است بنابراین موضوع هایی مثل حقوق بشر یا مسلمان بودن ایران و دیگر موضوع ها صرفا بهانه است تا واشنگتن بتواند با متوسل شدن به این بهانه ها و ابزار قرار دادن آن، بر ایران کنترل و سلطه داشته باشد.

** تهران از تل آویو شکایت کند
این استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه های آمریکا که عقاید و دیدگاه های ضدصهیونیستی او کاملا معروف است و همین امر باعث شد که وی در سال 2007 از دانشگاه «دی پل» DePaul University اخراج شود، با انتقاد شدید از تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: تهدید های مکرر ایران به حمله نظامی از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نقض آشکار قوانین بین المللی است و لازم است وزارت امور خارجه ایران به خاطر این موضوع، نزد سازمان ملل از اسراییل شکایت کند.
پروفسور فینکلشتاین گفت: طبق قوانین بین المللی، نه تنها حمله نظامی یک کشور به کشور دیگر نقض قوانین و مقررات محسوب می شود، بلکه تهدید به حمله نظامی هم نقض صریح قوانین بین المللی است و این کاری است که نتانیاهو به طور مرتب علیه ایران مرتکب می شود.
وی تاکید کرد: سازمان ملل باید پاسخگو باشد که چرا به اسراییل اجاز می دهد تا این قدر صریح و آشکار علیه ایران تاخت و تاز کند.

** تصویر نادرستی از ایران به مردم غرب ارائه شده است
این استاد دانشگاه آمریکایی با تمجید از جامعه ایران و مردم این کشور، ایرانیان را مردمی مودب تر و با فرهنگ تر از مردمان جوامع غربی و مدعی پیشرفت دانست و گفت: از چند روز قبل که وارد ایران شده ام، برخلاف تبلیغاتی که علیه این کشور در رسانه های غرب می شود، نه تنها هیچ چیز غیرمعمول و منفی در ایران ندیدم ، بلکه مردم ایران را حتی مودب تر از غربی ها یافتم و دیدم که چگونه با احترام با من و دیگران رفتار می کنند.
پروفسور فینکلشتاین با اشاره به موج تبلیغات منفی رسانه های غربی از جمله بی بی سی علیه ایران گفت: در نظرسنجی سالیانه بی بی سی ، ایران در کنار کشوری مثل کره شمالی در پایین ترین مکان جدول میزان محبوبیت کشورها نزد مردم جهان قرار گرفته که کاملا خلاف واقعیت و بسیار مضحک است.
وی این چنین نظرسنجی هایی را تنها یکی از هجمه های رسانه ای علیه ایران دانست و تاکید کرد که رسانه های ایران باید متقابلا تلاش کنند تا ضمن خنثی کردن تلاش رسانه های ضد ایرانی، چهره ایران و ایرانیان را آنگونه که هست، به جهانیان نشان دهند.

** استفاده مقامات ایران از شبکه های اجتماعی مطلوب است
این فعال ضدصهیونیست و عضو برجسته جامعه علمی در آمریکا با اشاره به استفاده وزیر امور خارجه ایران از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر، این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مردم کشورهای مختلف جهان با مشاهده فعالیت وزیر خارجه ایران در این شبکه ها، آن را با علاقه مندی دنبال می کنند و همین می تواند باعث ترمیم بخشی از چهره نادرست ارائه شده از ایران شود.

** استعداد و توانایی علمی ایرانیان در دنیا شناخته شده است
این شخصیت علمی آمریکایی با اشاره به وجود استعدادهای درخشان و افراد نخبه به ویژه در زمینه های علوم و ریاضیات در ایران، درصد بالای زنان در میان استعدادهای برتر و نخبگان ایرانی را مورد تاکید و توجه قرار داد و گفت: این حقیقت ثابت می کند که ادعاهای غرب مبنی بر ضایع شدن حقوق زنان و وجود محدودیت های شدید علیه آنان در ایران کاملا بی اساس است.

** ترویج ناامیدی و ناهنجاری های اجتماعی در آمریکا
این استاد دانشگاه آمریکایی در بخشی ازسخنانش به ناهنجاری ها و معضلات اجتماعی و اقتصادی در آمریکا از جمله تعداد بالای بی خانمان ها، بیکاران و نرخ بالای بزهکاری در این کشور اشاره کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت بالا بودن تیراندازی های منجر به مرگ و میر در مدارس و اماکن عمومی در آمریکا گفت: این مسئله می تواند ریشه در وضع اقتصادی نامساعد و ناهنجاری های اجتماعی در آمریکا باشد.
وی افزود: تعداد زیادی از مردم در آمریکا بعد از پرداخت هزینه های گزاف مدرسه و دانشگاه، بعد از فراغت از تحصیل با معضل بیکاری مواجه می شوند و احساس شدید سرخوردگی و ناامیدی به آنها دست می دهد و شدت این حالت در برخی موارد به حدی است که افراد از شدت فشارهای روحی و اقتصادی دست به اسلحه برده و همنوعان خود را به رگبار می بندند.
وی کاهش میزان مطالعه و اعتیاد به فضای مجازی در میان کودکان و جوانان آمریکایی را یکی از معضلات بزرگ امروز و تهدیدی جدی برای آینده آمریکا برشمرد و گفت : متوسط میزان کتابخوانی و مطالعه در آمریکا رو به کاهش است، در صورتی که در کشورهایی مثل آلمان یا برخی دیگر از کشورهای پیشرفته، توانسته اند به گونه ای عمل کنند تا مردم همچنان کتابخوانی و مطالعه را از مهم ترین کارهای روزمره خود بدانند.
پروفسور نورمن گری فینکلشتاین دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه پرینستون Princeton University آمریکا است.
سیام ** 1723*1449
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن