تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803606910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از وقوع زلزله شديد بم تا سونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: از وقوع زلزله شديد بم تا سونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا
وقوع زلزله شديد بم، زادروز رودكي پدر شعر پارسي، درگذشت ايرج بسطامي، تولد رهبر و بنيان‌گذار چين كمونيست، سونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا، و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۵ دي ۱۳۹۲ خورشيدي برابر با ۲۳ صفر ۱۴۳۵ هجري و ۲۶ دسامبر ۲۰۱۳ ميلادي است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

سالروز وقوع زلزله شديد بم (1382 ش)
زمين‌لرزه بم، زمين‌لرزه‌اي بود به شدت ۶٫۶ ريشتر كه در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دي ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان كرمان را لرزاند. در اثر اين حادثه ۹۰ درصد از سازه‌هاي شهر بم به كلي تخريب شدند.

ارگ بم كه با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترين سازهٔ گلي جهان بود، به كلي ويران شد. آمار رسمي جان باختگان اين حادثه بيش از ۵۰ هزار نفر و شمار زخمي ها بيش از سي هزار نفر اعلام شده است.

رحلت عالم جليل و فقيه كبير آيت اللَّه "سيد علي سيدالاطبّاء مرعشي"(1277 ش)
آيت‌اللَّه سيدعلي حسيني مرعشي معروف به سيد الاطبّاء در حدود سال 1176 ش در تبريز به دنيا آمد. آيت اللَّه مرعشي مدتي در حلقه درس فيلسوف اعظم، حاج ملاهادي سبزواري حضور پيدا كرد و طبيعيات، الهيات و ديگر فنون فلسفه را تكميل نمود. ايشان از آن پس به تبريز بازگشت و به معالجه و طبابت مشغول گرديد. از اين مجتهد و طبيب بزرگوار آثار متعددي بر جاي مانده كه تاريخ تبريز، تعيين قبله، حاشيه جواهر الكلام، حاشيه شرح منظومه سبزواري و شرح دعاي سمات از آن جمله‌اند. اين عالم رباني سرانجام پس از عمري طولاني در پنجم دي ماه 1277 ش برابر با دوازدهم شعبان 1316 ق در يكصد و يك سالگي دارفاني را وداع گفت و پس از انتقال جنازه به نجف اشرف، در مقبره خانوادگي در وادي‌السلام به خاك سپرده شد. لازم به ذكر است كه عالم بزرگوار، فقيه اصولي و رجالي كبير، آيت اللَّه العظمي سيدشهاب الدين مرعشي نجفي، نواده آيت اللَّه سيدعلي مرعشي مي‌باشد.

شهادت استاد "كامران نجات اللهي" در جريان تحصن استادان دانشگاه توسط عوامل پهلوي (1357 ش)
همزمان با اوج‌گيري نهضت اسلامي مردم ايران عليه رژيم پهلوي در دوم دي ماه 1357، نزديك به هفتاد تن از استادان و مدرسين دانشگاه‌ها در اعتراض به رفتار خشونت‌آميز مأموران نظامي رژيم شاه و سركوب مبارزات حق‌طلبانه مردم مبارز و مسلمان ايران و نيز تعطيلي دانشگاه‌ها از طرف رژيم، در ساختمان مركزي وزارت علوم در مركز تهران اجتماع و تحصّن كردند. اين تحصُّن، رژيم را به خشم آورد، زيرا ديگر قشرها هم از استادانِ متحصِّن حمايت مي‌كردند. در پي اين تحصّن، عوامل رژيم پهلوي براي درهم شكستن اعتصاب استادان به آنها حمله كردند. در اين تهاجم، استاد كامران نجات اللهي از استادان جوان دانشگاه پلي تكنيك تهران در 27 سالگي به شهادت رسيد. فرداي آن روز در ششم دي ماه 1357، با حضور ده‌ها هزار نفر كه در پيشاپيش آنها، آيت‌اللَّه سيد محمود طالقاني حركت مي‌كرد، پيكر شهيد نجات‌اللهي تشييع شد. مراسم تشييع جنازه استاد نجات اللهي، يكي از صحنه‌هاي خونين دوران انقلاب را رقم زد كه با يورش مزدوران پهلوي به شهادت بيش از 250 نفر از مردم مسلمان در ميدان انقلاب تهران منجر شد.

اعلام عزاي عمومي در مشهد توسط امام خميني (ره) (1357 ش)
حضرت امام خميني به مناسب شهادت شماري از مردم مشهد در روز دوم دي ماه كه در اثر درگيري با ارتش در اطراف بيت آيت‌اللَّه سيدعبداللَّه شيرازي به شهادت رسيده بودند، امروز را در اين شهر، عزاي عمومي اعلام كردند. در پي آن، حدود دويست و پنجاه هزار نفر از زنان و مردان مسلمان و انقلابي مشهد در خيابان‌هاي اين شهر، براي گراميداشت مقام شهداي دوم دي ماه و در اعتراض به جنايات رژيم سفاك و خون آشام پهلوي، تظاهرات باشكوهي برگزار كردند.

درگذشت "حبيب اللَّه ذوالقدر" شاعر معاصر (1367 ش)
تولد: 1289، استهبان. درگذشت: 5 دي 1367، تهران. حبيب‌اله ذوالقدر متخلص به «تابناك» پس از گذراندن دوران ابتدايي و متوسطه به معلمي در شيراز پرداخت و سال‌ها در ادارهٔ فرهنگ خدمت كرد و همچنين مدتي معاون محمدرضا حقيقي در امور اوقاف بود. ذوالقدر داراي شعر بود و بيشتر به «اخوانيات» و سرودن شعرهاي وطني و ملي علاقه‌مند بود. بعد از شهريور 1320 به روزنامه‌نگاري پرداخت. ابتدا سردبيري روزنامهٔ «جهان نما» را به عهده داشت. در سال 1328 امتياز روزنامهٔ «شبيخون» را گرفت و مدتي آن را انتشار داد. مدتي نيز در كار انتشار روزنامهٔ «هنگامهٔ امروز» بود. با اينكه بارها دستگير شد ولي به فعاليت خود در جريان ملي شدن صنعت نفت ادامه داد. بعد از كودتاي 28 مرداد 1332 از طرف فرمانداري نظامي مورد تعقيب بود و پس از مدتي دستگير شد و به زندان افتاد. با آزاد شدن از زندان، به تهران آمد. بار ديگر در سال 1341 با عده‌اي از هم فكرانش دستگير شد و به زندان افتاد. حبيب‌الله ذوالقدر در جلسات شب‌هاي شيراز شركت مي‌كرد.

روزنامه اي به نام (نداي وطن) انتشار يافت (1285 ش)

زادروز رودكي پدر شعر پارسي (239 ش)
ابوعبدالله جعفربن محمدبن حكيم‌بن عبدالرحمن‌بن آدم رودكي زاده اواسط قرن سوم هجري قمري از شاعران ايراني دورهٔ ساماني در سدهٔ چهارم هجري قمري است. رودكي به روايتي از كودكي نابينا بوده‌است و به‌روايتي بعدها كور شد. او در روستايي به‌نام بَنُج رودك (پنجكنت در تاجيكستان امروزي) در ناحيه رودك در نزديكي نخشب و سمرقند به دنيا آمد. رودكي را نخستين شاعر بزرگ پارسي‌گوي و پدر شعر پارسي مي‌دانند كه به اين خاطر است كه تا پيش از وي كسي ديوان شعر نداشته‌است و اين از نوشته‌هاي ايراني عربي نويس هم عصر رودكي- ابوحاتم رازي مسجل مي‌گردد. اشعار غنايي و تعليمي وي راه را بر بزرگان زيادي بازكرده‌است و از اين رو همواره آيين‌هاي پاسداشت مختلفي براي اين شاعر پارسي زبان برگزار مي‌شود.

درگذشت ايرج بسطامي، هنرمند شهير (1382 ش)
ايرج بسطامي در سال ۱۳۳۶ش در شهرستان بم در خانواده‌اي هنرمند به‌دنيا آمد. ايرج با كمك زنده‌ياد حسين سالاري (از نوازندگان نام‌دار كرماني)، به فراگيري آواز و رديف‌هاي آوازي در تهران پرداخت. وي سپس نزد استاد مشكاتيان رفت و به فراگيري تلفيق شعر و موسيقي و ادامه رديف‌هاي آوازي پرداخت كه نخستين كاست بسطامي - تحت عنوان «افشاري مركب» - محصول اين آشنايي و همكاري است. ايرج بسطامي در سن ۴۰ سالگي به اوج فعاليت خود رسيد و در طول ۱۴ سال فعاليت ارزشمند، ۱۱ كاست ماندگار به يادگار گذارد.

او به دور از جنجال‌ها و هياهوهاي هنري در شهرستان بم، سرپرستي خانواده برادر مرحومش را به عهده گرفت كه اين همراهي و سرپرستي تا زمان مرگ ادامه داشت به‌گونه‌اي‌كه تمام اعضاء اين خانواده - به‌جز يكي از فرزندان برادر ايرج - همراه وي درگذشتند. ايرج بسطامي در تمام مدت اقامتش در بم، كلاس‌هاي آواز خويش را براي جوانان محروم و مستعد كوير در شهرهاي بم و كرمان داير مي‌نمود تا اين‌كه در تاريخ پنجم دي‌ماه سال ۱۳۸۲ هجري شمسي طي فاجعه دردناك زلزله بم در سن چهل و شش سالگي دار فاني را وداع گفت.

ذوالفقار علي بوتو نخست وزير جمهوري اسلامي پاكستان وارد تهران شد (1355 ش)

رحلت آيت اللَّه "شيخ محمد باقر آقانجفي اصفهاني" عالم بزرگ مردمي (1301 ق)
شيخ محمدباقر آقانجفي اصفهاني در سال 1234 ق متولد شد و پس از تحصيل در رشته‌هاي مختلف علوم ديني در اصفهان براي تكميل تحصيلات به نجف رفت. آقا نجفي پس از بازگشت از نجف، در اصفهان ساكن شد و به تعليم و تربيت شاگردان و نگارش كتاب پرداخت. وي داراي نفوذ فراوان اجتماعي بود. به امر به معروف و نهي از منكر و اجراي حدود الهي اهميّت زيادي مي‌داد و با منحرفان مقابله مي‌كرد. به همين دليل، آقانجفي در ميان مردم از محبوبيت بسيار برخوردار بود. لَبُّ الفقه و لُبُّ الاصول از كتاب‌هاي ايشان است.

تشكيل دولت موقت در كرمانشاه "اعضاي كميته مهاجرت" (1334 ق)
كميتهٔ دفاع ملي در قم از سران دموكرات مانند سليمان ميرزا، ميرزا سليمان خان ميكده، ميرزا محمدعلي خان كلوپ، وحيد الملك و عدهٔ ديگري تشكيل شد كه با مأمور دولت آلمان به نام شونمان همكاري مي‌كرد. اعضاي اين كميته با حملهٔ قواي روس به قم، از آنجا بيرون رفته و عدهٔ زيادي از مجاهدين نيز با آنان همراه شدند. اين گروه كه افرادي مانند سيدحسن مدرس و علي اكبر دهخدا نيز در آن شركت داشتند به اصفهان و سپس به سوي كرمانشاه رفتند. در آن شهر نظام السلطنهٔ مافي نيز به آنان پيوست و يك دولت ملي به رياست نظام السلطنه تشكيل شد و مدرس نيز وزير عدليهٔ اين دولت گرديد. سرانجام نيروهاي روسيهٔ تزاري در خانقين عراق، نيروهاي دولت ملي را شكست دادند.

تشكيل كنفرانس همبستگي كشورهاي آسيا و افريقا (1957 م)
بعد از روي كار آمدن جمال عبدالناصر در مصر در اوائل سال 1954 م، اين كشور در سياست خارجي خود از يك سو به دميدن روح ناسيوناليستي در جهان عرب پرداخت و از سوي ديگر به تقويت جبهه ضدامريكايي مبادرت ورزيد. در اين راستا مصر به برپايي كنفرانس‌ها و ايجادِ اتحاديه‌ها روي آورد كه تشكيل كنفرانس همبستگي كشورهاي آسيا و افريقا در تاريخ 26 دسامبر 1957 م در قاهره از آن جمله است. در اين كنفرانس كه به كنفرانس آفروْآسيان شهرت يافت نمايندگان 40 كشور آسيايي و افريقايي حضور داشتند. كنفرانس آفرو آسيان از ايده هم‌زيستي مسالمت‌آميز كه شعار شوروي در آن زمان بود، حمايت كرد و از سوي ديگر به محكوميت سياست‌هاي امپرياليستي و استعماري غرب پرداخت و دكترين آيزِنْهاوِر كه به امريكا تحت پوشش كمك‌هاي اقتصادي اجازه مداخله سياسي و نظامي مي‌داد، محكوم گرديد. در حالي كه سمت و سوي اين كنفرانس عليه امريكا و بلوك غرب بود، دولت شوروي تحت عنوان "برادر به برادر" قول كمك‌هاي فني و اقتصادي به تمام كشورهاي مرزي آسيا و افريقا داد.

آغاز رياست جمهوري "اليوركرامْوِل" تنها رئيس جمهور انگلستان (1653 م)
اليور كرامول (به انگليسي: Oliver Cromwell) (۱۵۹۹-۱۶۵۸) تنها رئيس جمهور بريتانيا بود. در ۱۶۴۲ جنگ‌هاي داخلي انگلستان بين طرفداران پارلمان و سلطنت‌طلب‌هاي هوادار شاه چارلز اول آغاز شد. ارتش پارلمان‌گراها كه به‌خوبي توسط توماس فيرفكس و اوليور كرامول سازماندهي شده‌بودند موفق به شكست سلطنت‌طلب‌ها طي دو نبرد مارستن مور در ۱۶۴۴ و نيزبي در ۱۶۴۵ شدند. چارلز اول دستگير و پس از تحمل بيش از دو سال زندان در ژانويه ۱۶۴۹ گردن زده شد. با اعدام پادشاه، اوليور كرامول اعلام جمهوري كرد و خود را رئيس جمهور ناميد اما چون با مقاومت مجلس اعيان روبرو شد مجلس را منحل كرد و روي در آن نوشت «اجاره داده مي‌شود». جمهوري او، كه با جمهوري‌هاي متداول امروزي متفاوت بود و بيشتر به ديكتاتوري شباهت داشت، تشكيل شده بود از سه كنسول، سه اسقف، سي نماينده پارلمان كه همه آنها را وي تعيين كرده بود و در راس همه آنها خود كرامول قرار داشت. وي عده زيادي از مخالفانش را گردن زد. پرونده جمهوري انگلستان با مرگ وي تا كنون بسته است.

امضاء معاهده "مَدْرَس" بين نيروهاي استعماري فرانسه و انگليس (1754 م)
بعد از ورود استعمار فرانسه به منطقه شبه قاره هند در اواخر قرن هفدهم ميلادي، اختلافات ميان اين كشور و استعمار انگلستان وارد مرحله‌اي ديگر گرديد. انگلستان كه منطقه جنوب شرقي آسيا را محل فرمان‌روايي و تحت مالكيت خود مي‌دانست به دنبال راهي جهت پايان حضور فرانسه در اين منطقه بود. با افزايش فشارهاي انگلستان از يك سو و ضعف مالي و كم تجربگي فرانسه در اين منطقه از طرف ديگر، سرانجام "گودهو" فرمانده سپاه فرانسه در هندوستان در 26 دسامبر 1754 م قراردادي تاريخي را به امضاء رسانيد كه به معاهده مَدْرَس و نيز قرارداد گودهو موسوم گرديد. بر اساس اين پيمان كه در بندر مدرس هندوستان به امضاء رسيد، دولت فرانسه از تمام ادعاها و حقوق خود در هند صرف نظر نمود. در حقيقت امضاي اين قرارداد، آغازي بود كه به پايان نفوذ كمپاني هند شرقيِ فرانسه در سال 1769 انجاميد.

تولد "چارلْزْ بِبيج" دانشمند برجسته انگليسي و مخترع ماشين حساب (1792 م)
چارلْزْ بِبيج، دانشمند انگليسي، در 26 دسامبر 1792 م در يكي از ايالت‌هاي جنوبي انگلستان به دنيا آمد. وي از كودكي به فراگيري رياضيات علاقه داشت و در اين رشته معلومات فراواني كسب كرد به طوري كه پس از ورود به كالج به زودي دريافت كه اطلاعات وي در رياضيات بيش از استاد مي‌باشد. اين در حالي بود كه چارلز در آن زمان تنها نه سال داشت. وي در سال 1812 م انجمن تحليلي را براي پيش‌برد رياضي تأسيس كرد و در 24 سالگي به عضويت انجمن سلطنتي انگلستان برگزيده شد. ببيج در سال‌هاي بعد درصدد برآمد دستگاهي بسازد كه از عهده انجام هرگونه اعمال محاسبات رياضي برآيد و هزار عدد پنجاه رقمي را در حافظه نگاه دارد. از اين‌رو تلاش خود را به كار بست تا اينكه در سال 1833 م، ماشين محاسبه‌اي را كه به نام ماشين تفاضلي ببيج مشهور است، ساخت. وي تمام عمر و ثروت خود را صرف ساخت اين دستگاه نمود و آن را به دنياي علم عرضه كرد. او مقالات مفصل درباره فيزيك، زمين‌شناسي، نجوم و باستان‌شناسي دارد كه از اهميت زيادي برخوردارند ولي با اين حال، مهم‌ترين كار علمي او، اختراع ماشين حساب مي‌باشد. چارلز ببيج سرانجام در 18 اكتبر 1871 م در 79 سالگي درگذشت.

تولد "مائوتِسِه تونْگْ" رهبر و بنيان‌گذار چين كمونيست (1945 م)
مائو تسه تونگ تئوريسين ماركسيسم لنينيسم و سياست‌مدار انقلابي كمونيست بود. وي جمهوري خلق چين را در سال ۱۹۴۹ با شكست دادن نيروهاي چيانگ كاي شك، رئيس‌جمهور وقت چين بنيان گذاشت. او تا پايان عمر در راس حكومت جمهوري خلق چين قرار داشت و اين كشور جهان سومي را به يكي از مهم‌ترين كشورهاي دنيا در عرصهٔ سياست و اقتصاد تبديل كرد گرچه روشهايي كه وي در پيش گرفت مورد انتقاد برخي است. برداشت مائو از ماركسيسم كه به نقش برجستهٔ دهقانان و روستائيان در انقلاب كارگري ايمان داشت و بر اهميت فرهنگ به عنوان عنصري كه مي‌تواند بر اقتصاد سوسياليستي تأثير گذارد تاكيد مي‌كرد به مائوئيسم معروف است. از او به عنوان يكي از تأثيرگذارترين و مهم‌ترين شخصيت‌هاي سياسي دنيا در قرن بيستم نام برده مي‌شود.

وقوع زمين لرزه شديد موسوم به سونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا (2004 م)
در 26 دسامبر سال 2004 م زمين لرزه‌اي وسيع، بخش‌هاي گسترده‌اي از منطقه آسياي جنوب شرقي را فرا گرفت. در اين زلزله كه قدرت آن، 8/9 در مقياس ريشتر اعلام شد، كشورهاي اندونزي، سريلانكا، تايلند، مالزي، هند، مالديو و سنگاپور به لرزه درآمدند. اين زلزله در حالي صورت گرفت كه زمين لرزه‌هاي قبل و بعد از آن بر وسعت ويراني و تلفات مي‌افزود. با اين حال، خسارات ناشي از اين حادثه كه از عمق آب‌هاي منطقه برخاسته بود، بيشتر به سبب به راه افتادن موج‌هاي ويران‌گري موسوم به سونامي بود كه همه چيز را طعمه خود مي‌ساخت.

شدت اين امواج سهم‌گين در اقيانوس هند تا منتهي اليه غرب آن اثر گذاشت به نحوي كه در شمال كشور افريقايي سومالي نيز تلفاتي بر جاي گذاشت. در همين رابطه كارشناسان، ضمن اعلام قعر اقيانوس هند به عنوان كانون زمين لرزه، تصريح نمودند كه اگر تمامي اين حادثه در لايه‌هاي خشكي و سطحي زمين روي مي‌داد، فاجعه‌اي به مراتب گسترده‌تر به وقوع مي‌پيوست. در جريان اين حادثه عظيم، بيش از 200 هزار نفر كشته، افزون بر نيم ميليون نفر مجروح و ميليون‌ها نفر آواره شدند. هم‌چنين ميلياردها دلار خسارت وارد آمد. شدت اين زمين لرزه به اندازه‌اي بود كه محققان زمين‌شناسي اعلام كردند محور چرخش زمين 5 تا 6 سانتي‌متر جابه‌جا شده است.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن