تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803277902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاكيد لاوروف بر لزوم شركت ايران در ژنو 2


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تاكيد لاوروف بر لزوم شركت ايران در" ژنو 2"
وزير امور خارجه روسيه بر لزوم شركت داشتن ايران در مذاكرات صلح سوريه تاكيد كرد و گفت كه همه كشورها از ضرورت شركت كردن ايران در ژنو 2 با خبرند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرگئي لاوروف در گفت‌وگو با شبكه خبري راشا تودي در پاسخ به اينكه «نظر شما درباره توافقات حاصله در زمينه سوريه و ايران چيست و فكر مي‌كنيد چشم‌انداز مذاكرات ژنو 2 چگونه است؟» گفت: اين توافقات بسيار مثبت بودند و من معتقدم كه به واسطه تلاش‌هاي مشترك ما تحقق يافتند. اين بار ديگر ثابت مي‌كند كه ابتكارات تنها زماني مي‌تواند اجرايي شوند كه تلاش‌هاي مشترك و صادقانه ما وجود داشته باشد و تعادلي را بين منافع ايجاد كند و با قوانين بين‌المللي هماهنگي داشته باشد.

وي افزود: من زياده‌روي نمي‌كنم و نمي‌گويم ما در سال ميلادي جاري دستاوردي را در زمينه سوريه و ايران به دست آورديم. اول اينكه توافقات براي نابود كردن زرادخانه شيميايي سوريه و برگزاري كنفرانس ژنو 2 و همين‌طور توافق اوليه در زمينه گام‌هاي بيشتر براي حل موضوع هسته‌يي ايران نتيجه تلاش‌هاي چندين ساله است. حداقل تا جايي كه به سوريه مربوط مي‌شود، ما درباره سه سال تلاش‌هاي منسجم روسيه براي دفاع از حقوق بين‌الملل صحبت مي‌كنيم. همين امر درباره برنامه هسته‌يي ايران نيز صدق مي‌كند.

لاوروف در ادامه گفت:‌ ما به مدت بيش از سه سال به دنبال دو چيز بوديم: اول اينكه همه كشورهاي دخيل در مذاكرات را متقاعد كنيم كه قبول كنند كه ايران در نهايت بايد حق به رسميت شناخته شده‌اي براي توسعه برنامه هسته‌يي صلح‌آميزش داشته باشد و اورانيوم را براي توليد سوخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي‌اش غني‌سازي كند و در عين حال اطمينان حاصل كنيم كه اين برنامه ابعاد نظامي ندارد و تحت كنترل كامل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد و امنيت همه بازيكنان منطقه از جمله اسرائيل را تامين كنيم. اما مدت‌ها طول كشيد تا شركاي غربي ما به چنين استدلالي برسند، استدلالي منصفانه و جامع كه منافع جامعه بين‌المللي يعني كشورهاي غربي، كشورهاي منطقه‌اي و ايران را در نظر مي‌گيرد و علاوه بر آن رژيم منع اشاعه هسته‌يي را تقويت مي‌كند.

وزير امور خارجه روسيه در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: بنابراين ما در پايان سال ميلادي جاري توانستيم به اين توافق دست يابيم. يك نقطه ديگر اين است كه ما چندين سال تاكيد داشتيم كه لازم است يك نقشه راه به دست آيد زيرا نمي‌توان درگيري را يك شبه حل كرد. بنابراين پيشنهاد داديم كه گام به گام و بر اساس مقابله به مثل پيش برويم و اين يعني ايران بايد به درخواست‌هايي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح كرده است و شوراي امنيت سازمان ملل از آنها حمايت كرده است عمل كند و در ازاي آن لغو تحريم‌ها عليه ايران آغاز مي‌شود. اين امر تا زماني كه ايران به طور كامل به همه الزامات عمل كرده است ادامه مي‌يابد و آنگاه همه تحريم‌ها لغو مي‌شود. ما چندين سال از دو چيز حمايت كرديم: آنچه به‌اصطلاح پايان بازي خوانده مي‌شود و همين‌طور روند گفت‌وگوها و نيز ارتقاي حل سياسي بحران سوريه. بنابراين اين دستاورد، البته اگر بشود نامش را دستاورد گذاشت، نتيجه تلاش‌ها و بردباري درازمدت روسيه بود.

لاوروف در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به اينكه احتياطش در استفاده از كلمه «دستاورد» به آينده ربط دارد، گفت: تصميماتي كه در زمينه سوريه و ايران گرفته شده است فاصله زيادي با اجرايي شدن كامل دارد. درباره نابود كردن ذخاير سلاح‌هاي شيميايي سوريه همه چيز طبق برنامه پيش مي‌رود. درباره ژنو 2 هم هنوز راه زيادي در پيش داريم. مطمئن نيستيم كه اين كنفرانس موفقيت‌آميز باشد. درباره برنامه هسته‌اي ايران نيز فقط درباره فاز اول به توافق رسيده‌ايم. ما يك برنامه تفصيلي داريم و كارشناسان فني در حال حاضر مشغول كار روي يك جدول زماني هستند كه به طور مشخص همه گام‌هايي را كه ايران و جامعه بين‌المللي به صورت متقابل بر مي‌دارند توضيح مي‌دهد. پس از آن بايد به سراغ فاز دوم برويم كه نيازمند يك برنامه تفصيلي از گام‌هاي دوجانبه توسط دو طرف است تا اينكه سرانجام به مرحله نهايي برسيم بنابراين ما در مرحله مقدماتي قرار داريم. كارهاي زيادي صورت گرفته است، ولي هنوز براي جشن گرفتن زود است. كارهاي سختي را پيش‌رو داريم. بنابراين به جاي جشن گرفتن بايد به اين فكر كنيم كه چطور مي‌توان دو پروسه بسيار مهم را به سرانجام رساند.

وزير امور خارجه روسيه در پاسخ به اينكه «مساله دعوت كردن يا نكردن ايران به كنفرانس ژنو 2 همچنان يك مانع است. غرب تاكيد دارد كه ايران نبايد به اين كنفرانس بپيوندد، آيا فكر مي‌كنيد اين كنفرانس مي‌تواند بدون ايران برگزار شود؟» گفت: اين مساله هنوز حل نشده است. اگر به فهرست شركت‌كنندگان كه مذاكره درباره آنها ادامه دارد نگاه كنيد مي‌بينيد كه نام ايران داخل پرانتز است. ما متقاعد شده‌ايم كه همه كشورهايي كه تاثيري در اين وضعيت دارند بايد در كنفرانس شركت داشته باشند. در اين مورد اين كشورها شامل همسايه‌هاي سوريه و ساير بازيكنان كليدي به ويژه ايران و عربستان است. اين دو كشور به يك تهديد بسيار جدي پيوند خورده‌اند. منظور من درگيري‌هايي است كه بين شيعه و سني جريان دارد. ما نمي‌توانيم اجازه دهيم اين اتفاق بيفتد. در حال حاضر تنش‌هايي حتي در بين سني‌ها وجود دارد و اين بسيار خطرناك است. به همين دليل عربستان و ايران هر دو بايد در كنفرانس حضور داشته باشند. آنها در هر صورت روي اين وضعيت تاثير خواهند گذاشت، بنابراين بهتر است كه آنها را در گفت‌وگوهاي كلي دخيل كنيم و اجازه دهيم به نظرات همه شركت‌كنندگان به ويژه دولت سوريه و اپوزيسيون سوريه گوش دهند. تظاهر به اينكه آنها نفوذي ندارند غيرعملي است. اين يك رويكرد ايده‌آل است كه به اين پروسه آسيب مي‌رساند.

لاوروف در بخش ديگري از اظهاراتش، گفت: برخي مي‌گويند كه ايران تاثير منفي دارد و هنوز بيانيه ژنو سال گذشته را امضا نكرده‌ است. ولي برخي از كشورها كه غرب با شركت كردنشان در اين كنفرانس مخالفت نكرده است نه تنها با اصول بيانيه ژنو مخالفت كرده‌اند، بلكه در حال سنگ‌اندازي براي تشكيل كنفرانس ژنو 2 هستند. همه اين را مي‌دانند. بنابراين براي ما آشكار است كه ايران بايد در اين كنفرانس شركت داشته باشد و اين براي همگان آشكار است. كشورهاي اروپايي خواستار اين اتفاق هستند، كشورهاي عربي از آن حمايت مي‌كنند و دبيركل سازمان ملل و همين‌طور اخضر ابراهيمي نماينده ويژه‌اش از اين اتفاق حمايت كرده‌اند. آمريكا مخالفت‌هايي دارد، ولي زمان هنوز باقي است و ما بيشتر در اين باره گفت‌وگو خواهيم كرد. هر چه باشد در گذشته هنگامي كه‌آمريكا با مشكلاتي در عراق يا افغانستان روبرو شده بود واشنگتن بدون يك لحظه ترديد ارتباط مستقيم با ايران برقرار كرد و كاري به كار ايدئولوژي نداشت بنابراين اگر زماني كه پاي منافع آمريكا وسط بود اين كار امكان‌پذير بود، چرا اكنون كه پاي منافع سوريه وسط است با ايران گفت‌وگو نمي‌كنند؟ هنگامي كه طالبان بر افغانستان حكومت مي‌كرد ما يك گروه 2+6 داشتيم يعني شش كشور همسايه افغانستان به علاوه روسيه و ايران. ايران بخشي از آن گروه بود و توانايي همكاري در يك چارچوب چند كشوري را به عنوان بخشي از راه‌حل داشت، نه به عنوان بخشي از مشكل.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن