تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802504185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۱۰۰۰ روز از دستور رهبر معظم انقلاب در عسلويه گذشت؛ مشعل‌ها همچنان مي‌سوزند


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: ۱۰۰۰ روز از دستور رهبر معظم انقلاب در عسلويه گذشت؛ مشعل‌ها همچنان مي‌سوزند
پس از گذشت ۱۰۰۰ روز از سفر رهبر انقلاب به عسلويه و دستور ايشان براي خاموش كردن مشعل‌هاي گازي، هنوز اين مشعل‌ها روشنند و عده‌اي نيز به آن افتخار مي‌كنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس نزديك به 1000 روز است كه از سفر مقام معظم رهبري كه در اوايل سال 90 به عسلويه صورت گرفت،مي گذرد.

ايشان در اين سفر موضوعات مختلفي را مطرح كردند كه يكي از اين موارد و به نوعي مطالبات رهبري، خاموش كردن مشعل هايي بود كه گاز را مي سوزاند.

موسي سوري مديرعامل اسبق شركت نفت وگاز پارس كه كارفرماي پروژه هاي گازي منطقه عسلويه محسوب مي شود پس از بازديد مقام معظم رهبري از منطقه عسلويه در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري به نكاتي اشاره مي كنند كه بازخوانيش خالي از لطف نيست.

سوري در بخشي از اين مصاحبه مي گويد: «در بازديد از عسلويه وقتي آقا به مشعل‌هايي رسيدند كه شعله‌هاي بسيار بلندي داشت، اشاره كردند كه چرا اين شعله‌ها اين‌قدر بلند است؟ يكي از دوستان توضيح داد كه اين به لحاظ فني است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول اين‌كه آيا اين شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادي دارد؟ گفتيم بله.

آقا گفتند:دوم اين‌كه آيا محيط زيست را آلوده مي‌كند؟ گفتيم بله. گفتند: پس بايد تدبير كنيد. توجيه نكنيد، تدبير كنيد.»

سوري در ادامه اين گفت‌وگو تصريح مي كند: پس از دستور ايشان ما پروژه‌اي را تعريف و اجرا كرديم كه دو سه ماه ديگر تمام مي‌شود به طوري كه دو بخش از آن پروژه انجام شده و ارتفاع شعله از سي، چهل متر به كمتر از نيم متر رسيده است.

پس از گذشت اين 1000 روز نگاهي دوباره به وضعيت مشعل هايي مي اندازيم كه اگرچه ارتفاعشان كمتر شده اما هنوز روشن است.

در سفري كه اخيرا براي بازديد از پارس جنوبي به اين منطقه داشتيم آنچه كه از همه بيشتر توجه را به خود جلب مي كرد همان مشعل هايي بود كه گاز را مي سوزاند. هنگامي كه با برخي از مسئولان فازها در اين خصوص صحبت مي كرديم به جاي آنكه به دنبال راه كار براي خاموش كردن اين مشعل ها باشند مي گفتند «اين مشعل ها نشان دهنده اقتدار ملي است!!! بايد ديد خود را نسبت به اين موضوع تغيير دهيم.»

گازي كه در مشعل‌ها مي سوزد چيست؟

عمليات توليد گاز و نفت خام در خشكي و دريا با توليد گازهاي غني همراه است كه اين گازها در واقع همراه با H2s (سولفيد هيدروژن)است و داراي حجم زيادي گوگرد است، البته لازم به ذكر است بخش زيادي از گوگرد درون اين گازها استخراج شده و مابقي آن در مشعل ها مي سوزد.

بايد گفت اگر غلظت گاز گوگرد بالاباشد، قطعا در چند ثانيه موجب مرگ خواهد شد اما همين مقدار گازي كه در هوا نيز دود مي شود داراي آلودگي شديد زيست محيطي است.

هم اكنون بيش از 45 مشعل در عسلويه روشن است كه با اين شرايط كساني كه براي اولين بار به اين منطقه سفر مي كنند و آشنايي با اين شرايط نداشته باشند به جاي آنكه بوي درياي جنوب را استشمام كنند بوي گازي كه در هوا پراكنده است را حس مي كنند.

مشعل هاي روشن، جديد يا قديم؟

اگر چه از خرداد ماه سال 89 همه فازهاي گازي پارس جنوبي تعيين تكليف شده اند، اما بايد گفت كه از آن سال تاكنون يك فاز جديد نيز در مدار توليد قرار نگرفته است، بنابراين بايد تاكيد كرد همه آنچه كه در مشعل ها مي سوزد مربوط به فازهاي قديمي است و اگر بي تدبيري در اين خصوص وجود دارد مربوط به فازهاي قديمي است، كه بايد فلرهايشان خاموش مي شد و هنوز روشن است.

نكته قابل تامل ديگر اين است كه اگرچه برخي از مسئولان فازهاي جديد مي گويند طرح اوليه احداث اين فازها كاملا بومي است، اما پيگيري ها حاكي از آن است كه اين ادعا درست است و اكثر فازهاي جديد در حال ساخت نمونه كپي برداري شده از دو فاز 15 و 16 است.

بنابراين متاسفانه بايد گفت پس از راه اندازي فازهاي جديد شاهد مشعلي به ارتفاع 30 متر در مابقي فازها خواهيم بود، همانند مشعل فاز 15 و 16 كه در عكس زير مشاهده مي شود.

از اين رو لازم است قبل از احداث فازهاي جديد به فكر مشعل فازهاي جديد بود تا دچار اين مشكلات نشوند.

افتخاراتي كه تنها در ايران مي سوزد

بايد گفت آنچه كه برخي از مسئولان فازها به آن افتخار مي كنند، هم اكنون تنها در ايران مي سوزد و در كشورهاي ديگر همچون عربستان امارات، كانادا و برخي ديگر از كشورهاي جهان از اين گازها استفاده بهينه مي شود به طوري كه هم اكنون عربستان از اين گاز به عنوان خوراك پتروشيمي استفاده مي كند و يا امارات آن را به منظور توليد صيانتي ميادين نفتي و گازي دوباره به مخزن تزريق مي كنند تا بتوانند حجم بيشتري سرمايه ملي داشته باشند.

ولي در ايران نه تنها هيچ يك از اين كارها انجام نمي شود بلكه بخش خصوصي كه متقاضي استفاده از اين گازها است نيز نمي تواند از ان استفاده كند و با اين جواب روبه رو مي شود كه منافع ملي را به بخش خصوصي نمي دهيم.

از اين رو بايد گفت تا زماني كه اين مسئولان دلسوز وجود دارند بايد به اين مشعل ها افتخار كرد و ميلياردها دلار پولي كه متعلق به مردم ايران است را دود كرد و به هوا فرستاد.

گزارش از محمد حسين سيف اللهي مقدم

نظر شما:
------------

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن