تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819205365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تزريق روزانه 9 ميليون متر مكعب گاز از فاز 15 پارس جنوبي به شبكه سراسري


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "تزريق روزانه 9 ميليون متر مكعب گاز" از فاز 15 پارس جنوبي به شبكه سراسري
شريف آبادي با اشاره به شيرين سازي گاز فازهاي 6 و 7 و 8 گفت: هم اكنون روزانه 9 ميليون متر مكعب گاز از يك ترين (رديف) فاز 15 به شبكه تزريق مي‌شود كه با راه اندازي هر 3 رديف شيرين سازي گاز در فاز 15 مي توان گفت روزانه 25 ميليون متر مكعب گاز به شبكه تزريق خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،حسين شريف آبادي مدير كنسرسيوم فاز 15 و 16 پارس جنوبي در مراسم بازديد از پروژه هاي پارس جنوبي به مناسبت سالروز تاسيس منطقه نفت و گاز پارس گفت: با راه اندازي اين فاز 56 ميليون متر مكعب گاز توليد مي شود كه 50 ميليون متر مكعب از آن گاز متان،400 تن گوگرد و 765 هزار بشكه ميعانات گازي در روز توليد خواهد شد.

شريف آبادي تصريح كرد: گوگرد را از گاز جدا كرده و به 4 نوع محصول تبديل مي شود و محصول حاصله متان به شبكه سراسري انقتال و مورد استفاده مصارف خانگي و صنتي و نيروگاهها و اتان نيز به پتروشيمي و پروپان بصورت مايع به سمت اسكله صادراتي منتقل مي شود.

وي با اشاره به اينكه اين فاز گازي از مرحله اوليه تا طراحي و راه اندازي اين فاز توسط مهندسين ايراني ساخته و راهبري شده است تصريح كرد: همانطور كه مي دانيد يك ترين (رديف) از فاز 15 در اوايل فصل سرما راه اندازي شد كه هم اكنون حدود 9 ميليون متر مكعب گاز به شبكه تزريق مي شود.

شريف آبادي ادامه داد: با راه اندازي هر 3 رديف شيرين سازي گاز در فاز 15 مي توان گفت روزانه 25 ميليون متر مكعب گاز به شبكه تزريق شود.

وي خاطرنشان كرد: هم اكنون گاز فازهاي 6 و 7 و 8 پارس جنوبي براي شيرين سازي به اين پالايشگاه ارسال مي شود.

مديركنسرسيوم فاز 15 و 16 ادامه داد: هم اكنون سكوهاي فاز 15 و 16 در بندرعباس در حال ساخته شدن است كه تا اول فروردين ماه سال اينده كارنصب آنها آغاز خواهد شد.

** ارسال گاز از سكوهاي دريايي فازهاي 15 و 16 به خشكي در فروردين ماه

مدير كنسرسيوم فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي، اظهار داشت: حفاري چاه هاي فاز 16 به اتمام رسيده و عمليات تكميلي اين چاه ها در حال انجام است.

شريف آبادي افزود: تا پايان فروردين ماه سال آينده سكوها آماده شده و ارسال گاز از آنها به پالايشگاه خشكي آغاز مي شود.

مدير كنسرسيوم فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي، خاطرنشان كرد: به دليل قرار گرفتن فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي در مرزهاي آبي با كشورهاي همسايه، اين فازها اهميت استراتژيك براي كشور دارند.

وي اضافه كرد: يك واحد شيرين سازي پالايشگاه فازهاي 15 و 16 به بهره برداري رسيده است و سه واحد شيرين سازي ديگر در مراحل پاياني ساخت قرار دارند.

*** تامين گاز ترش پالايشگاه از فازهاي 6، 7 و 8

شريف آبادي با بيان اينكه حدود 40 روز از آغاز به كار ترين اول فازهاي 15 و 16 مي گذرد، تصريح كرد كه در حال حاضر روزانه 9ميليون مترمكعب گاز شيرين به شبكه سراسري تزريق مي شود.

مدير كنسرسيوم فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده ظرف دو ماه آينده ترين دوم فاز 15 به بهره برداري خواهد رسيد.

شريف آبادي ادامه داد: با راه اندازي ترين دوم مجموعا ظرفيت تزريق گاز شيرين از پالايشگاه فازهاي 15 و 16 به شبكه سراسري به 25 ميليون مترمكعب افزايش مي يابد.

وي گفت: در حال حاضر به دليل آماده نبودن سكوهاي دريايي فازهاي 15 و 16، گاز ترش از فازهاي 6، 7 و 8 به پالايشگاه وارد مي شود، اما قرار است در سال 93 گاز ترش برداشت شده از سكوهاي اين فاز در دريا براي پالايشگاه مصرف شود.

** *ساخت سكوهاي دريايي توسط سازندگان داخلي

مدير كنسرسيوم فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي با اشاره به نقش سازندگان داخلي در ساخت فازهاي 15 و 16، گفت: همه مراحل طراحي و ساخت اين فازها توسط شركت هاي ايران انجام شده است.

شريف آبادي افزود: دو سكوي فازهاي 15 و 16 توسط شركت هاي ايران در بندرعباس ساخته شده اند و در سال آينده آماده فعاليت مي شوند.

وي اضافه كرد: با اتمام ساخت فازهاي 15 و16، حدود 56 ميليون مترمكعب گاز ترش از دريا به پالايشگاه منتقل شده و در نهايت 50 ميليون مترمكعب گاز شيرين به شبكه سراسري تزريق خواهد شد.

مدير كنسرسيوم فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي تصريح كرد: ميعانات گازي توليد شده در پالايشگاه فازهاي 15 و 16 نيز براي فرآوري نهايي به پالايشگاه بندرعباس منتقل مي شود.

شريف آبادي در خصوص هزينه هاي احداث فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي، گفت: تاكنون بيش از چهار ميليارد دلار براي احداث اين فازها هزينه شده و براي تكميل آنها به 800 ميليون دلار سرمايه گذاري ديگر نياز است.

شركت نفت و گاز پارس، در اول دي ماه سال 1377 با هدف توسعه فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي تاسيس شد. كلنگ اولين بخش پالايشگاه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي در مهر سال 1387 به زمين زده شد.

ميدان گازي پارس جنوبي، يكي از بزرگترين منابع گازي جهان است كه بر روي خط مرزي مشترك ايران و قطر در عمق حدود 3000 متري زير كف خليج فارس و به طور ميانگين در 105 كيلومتري سواحل ايران قرار دارد و يكي از اصلي ترين منابع انرژي كشور به شمار مي رود. مساحت اين ميدان 9700 كيلومتر مربع است كه سهم متعلق به ايران 3700 كيلومتر مربع وسعت دارد. ذخيره گاز اين بخش از ميدان 14 تريليون متر مكعب گاز به همراه 18 ميليارد بشكه ميعانات گازي است كه حدود 8 درصد از كل گاز دنيا و نزديك به نيمي از ذخائر گاز كشور را شامل مي شود.

انتهاي پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن