واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: بهترين زنان شما زني است که وقتي همسرش او را مي نگرد، شاد و مسرورش گرداند. رسول خدا (ص) در مورد انتخاب همسر به منظور ايجاد و توليد نسل سالم و صالح، احاديث و روايات فراواني وجود دارد که بسياري از آنها حاکي از اهميت قانون وراثت و ثأثير عامل محيط است. پيامبر اسلام براي توليد نسل بهتر، دقيق ترين نکات را در امر انتخاب همسر گوشزد فرموده است که، به برخي از آنها اشاره مي کنيم: پيامبر فرموده: با خويشاوندان نزديک ازدواج نکنيد زيرا فرزندي [که از آن به ثمر مي رسد] نحيف و ضعيف خواهد بود. چون دانستن سلامتي اجداد غير ممکن است بايد ازدواج ميان خويشاوندان نزديک، ممنوع گردد، زيرا بعضي از بيماري هاي مخفي در افراد وجود دارد؛ که در شرايط خاصي ظاهر مي شود. شرايط همسر شايسته 1- متدين بودن: اولاً بايد همسر انسان، متدين باشد، زيرا دين مي تواند انسان را از هرگونه انحراف هاي روحي و اجتماعي مصون دارد، و مسلماً زن و مرد با ايمان مطابق موازين و برنامه هاي ديني فرزند خود را تربيت کرده و احساس مسئوليت نسبت به اين امر مي نمايند، پيغمبر اسلام (ص) فرموده است: «با زن نبايد صرفاً به خاطر زيبايي او ازدواج کرد. ممکن است همين زيبايي او را به پستي و ابتذال سوق دهد، و نه صرفاً براي مال و ثروتش چون ممکن است مال هم، او را طاغي و سرکش سازد. با زن صرفاً به خاطر دين او ازدواج کن». 2- حُسن خلق: که مبدأ اساسي پرورش نسل سالم است، و اين اصل چه در دوران جنيني و شيرخوارگي، و چه در دوران تربيت کودک در خانواده، اثر مستقيم و يا غير مستقيم دارد. 3 - زيبايي و شادابي: که اين امر غالباً کمک به دين است و ضامن جلوگيري مرد از انحراف و خلاف عفت است، به اين معني که زيبايي زن غالباً مردها را اعمال غيرمشروع باز مي دارد. اين موضوع نيز بيشتر با حُسن خلق توأم است. زيرا زن زيبا غالباً داراي اخلاق ملايم و دلچسب است. پيامبر اسلام (ص) براي اطمينان خاطر مرد از زيبايي زن، اجازه داد پيش از ازدواج، مرد او را ببيند، تا خاطر وي از نظر زيبايي و دلپسندي زن مطمئن گردد. رسول اکرم (ص) مي فرمود: بهترين زنان شما، زيبا چهره ترين آنهاست. و در حديث ديگر آمده است که پيغمبر اسلام فرمود: بهترين زن هاي امت من، زيبا چهره ترين و اندک مِهرترين آنهاست. و نيز ازدواج با زن زيبا معمولاً فرزندان زيبا را نصيب انسان مي سازد. 4- زن بايد ولود باشد: يعني خوش زا و بسيار زا باشد. چون قهراً، فرزند به کانون خانواده حرارت مي بخشد. 5 - اصالت خانوادگي: همسر انسان بايد از خانواده ي اصيل و تربيت شده و نجيب باشد، زيرا او بهتر مي تواند کودکان را تربيت کند. اگر زن، خود فاقد تربيت باشد نمي تواند فرزند خوب پرورش دهد. رسول اکرم (ص) مي فرمايد: از سبزه اي که در ميان کثافات و پليد ي ها مي رويد بپرهيزيد. (مراد زن زيبايي است که در محيط پست و آلوده پرورش يافته باشد.) از نظر علمي اين طور است که اگر سلامتي طرفين تا چند پشت معلوم و صفات خانوادگي آنان شايسته مي بود ازدواج با خويشاوندان موجب تقويت صفات خوب خانوادگي مي شد. ولي چون دانستن سلامتي اجداد غير ممکن است بايد ازدواج ميان خويشاوندان نزديک، ممنوع گردد، زيرا بعضي از بيماري هاي مخفي در افراد وجود دارد؛ که در شرايط خاصي ظاهر مي شود. اگر فرض کنيم شخص سالمي (س) با شخصي که داراي بيماري ارثي نهفته (م) باشد، ازدواج کند، نتيجه از اين قرار خواهد بود، س س + م س = س س × م م ، يعني: نيمي از اين فرزندان سالم خواهند بود، و نيم ديگر از آنها به حسب ظاهر سالم هستند ولي نطفه ي بيماري ارثي در آنها نهفته مي باشد. حال اگر يکي از اين افراد که داراي بيماري ارثي نهفته است با يک شخص سالم ازدواج کند نتيجه به شرح زير خواهد بود: م س ، دوم + س س ، دوم = س س × م س يعني باز هم در اينجا نصف از عده ي فرزندان کاملاً سالم و نصف ديگر ظاهراً سالم خواهند بود؛ و نطفه ي بيماري ارثي در آنها نهفته است. ضمناً بايد دانست که هيچ گونه تفاوتي ظاهراً بين اين دو نوع فرزند ديده نمي شود. پس اگر افراد حامل نطفه ي بيماري با افراد کاملاً سالم ازدواج کنند هيچ وقت بيماري ارثي نهفته آشکار نخواهد شد. ولي هرگاه دو فرد که هر دو حامل بيماري ارثي نهفته باشند با هم ازدواج کنند بيماري ارثي نهفته ي آنان در بعضي فرزندانشان واضح خواهد شد. از اين قرار : 1م م + 2م س + 1س س = م س × م س يعني يک فرزند، سالم خواهد بود. ضمناً لازم است گفته شود که ظهور بيماري ارثي نهفته – در ازدواج بين اشخاصي که هيچ گونه خويشاوندي با هم ندارند- نيز ممکن است وقوع يابد. ولي اين احتمال در ازدواج ميان خويشاوندان، بسيار زياد است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]