تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816841383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از اجراي طرح «ارتقاي آموزش قرآن بين دانش‌آموزان مقطع ابتدايي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارشي از اجراي طرح «ارتقاي آموزش قرآن بين دانش‌آموزان مقطع ابتدايي»
گروه خبرنگاران افتخاري / رضا نباتي: در اين نوشتار گزارشي درباره نحوه اجراي طرح ارتقاي آموزش قرآن در بين دانش‌آموزان مقطع ابتدايي توسط كارشناس آموزش قرآن دوره ابتدايي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتب درسي ارائه مي‌شود.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، مهم‌ترين مأموريت و وظيفه وزارت آموزش و پرورش فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم جهت دستيابي به اهداف تعليم و تربيت اسلامي براي آحاد جامعه است.

آموزش قرآن كريم، به منظور انس و ارتباط دائمي و بهره‌مندي مادام‌العمر از آموزه‌هاي حيات بخش آن، جايگاه ويژه‌اي در نظام تعليم و تربيت اسلامي دارد. توجه جدي به تربيت قرآني و نيز آموزش قرآن كريم در آموزش و پرورش، هميشه و به‌ ويژه در سال‌هاي اخير از تأكيدات و مطالبات مقام معظم رهبري از مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است.

همچنين با عنايت به بند هفتم اهداف كلي وزارت آموزش و پرورش در دوره ابتدايي ( بخش اهداف اعتقادي ) مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، انتظار مي‌رود دانش‌آموزان در پايان دوره ابتدايي بتوانند قرآن كريم را بخوانند. لازمه دستيابي به اين هدف آن است كه دانش‌آموزان حداقل در پايان پايه سوم ابتدايي توانايي روخواني قرآن كريم را به دست آورده باشند.

منظور از روخواني، خواندن شمرده و آرام قرآن كريم است. با توجه به نكات فوق تهيه طرحي كه بتواند با ارتقاء برنامه آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي، تمهيدات لازم را براي تحقق اولين و مهم‌ترين گام در آموزش قرآن يعني توانايي روخواني قرآن كريم فراهم آورد، ضروري است.

اميد است در پرتوي عنايات الهي، مديران و مسؤلان ارشد سازمان آموزش و پرورش آن استان، نهايت سعي و مساعدت خود را در اجراي كامل اين طرح مبذول دارند.

تعريف طرح: طرح ارتقاي آموزش قرآن كريم در پاية سوم ابتدايي درصدد است كه با اصلاح و تكميل اهداف، محتوا و شيوه اجراي آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي، تقويت توانمندي و مهارت معلمان در آموزش قرآن و بهبود فرايند اجراي كامل برنامة آموزش قرآن در مدارس و نظارت مستمر بر آن، زمينة كسب مهارت روخواني قرآن كريم را براي دانش‌آموزان فراهم آورد.

اهداف طرح: در اين برنامه، مهم‌ترين هدف آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي، توانايي روخواني سوره‌ها و عبارات قرآني كتاب درسي به روخواني كل قرآن كريم ارتقاء مي‌يابد و ساير اهداف جنبي مانند آشنايي با آموزه‌ها و پيام‌هاي قرآني، قرائت زيباي برخي از سوره‌هاي كوتاه و ... نيز آموزش نماز، با اصلاحاتي، مناسب سازي خواهد شد.

گستره طرح: اين طرح در 30 درصد از كلاس‌هاي پايه سوم كليه مدارس ابتدايي دولتي و غيردولتي سراسركشور اجرا مي‌شود. تعداد دانش‌آموزان پايه سوم ابتدايي كه در اين مرحله، طبق اين طرح آموزش مي‌بينند 414044 نفر و تعداد معلمان مجري طرح 16874 نفر هستند.

زمان اجرا: اين كتاب در سه فصل تاليف شده است كه طبق زمان‌‌بندي زير آموزش داده مي‌شود كه با توجه به توزيع جديد ساعات آموزش قرآن در اين طرح، تنظيم جدول ساعات آموزش ساير دروس در پايه سوم ابتدايي با نظرخواهي از معلمان اين پايه توسط مدير مدرسه انجام خواهد شد.

1- از تاريخ دوشنبه اول مهرماه سال جاري تا پنج‌شنبه 25 مهرماه، هر هفته به مدت يك‌ساعت در زنگ اول يكي از روزهاي هفته، به آموزش عملي نماز براساس كتاب درسي آموزش قرآن اختصاص دارد.

2- از تاريخ شنبه 27 مهرماه سال جاري تا يك‌‌شنبه سوم آذرماه سال جاري، 30 جلسه 45 دقيقه‌اي در زنگ اول هر روز هفته به آموزش روخواني قرآن اختصاص مي‌يابد.

3- از تاريخ دوشنبه چهارم آذرماه سال جاري تا پايان سال تحصيلي كلاس قرآن طي سه جلسه در هفته ( يك روز درميان ) به صورت زير برگزار مي‌شود : الف) يك جلسه 45 دقيقه‌اي در زنگ اول يكي از روزهاي هفته به آموزش قرآن مطابق كتاب جديد درسي اختصاص مي‌يابد. ب ) دوجلسه 10 تا 15 دقيقه‌اي در زنگ اول دو روز ديگر هفته به تمرين خواندن از روي صفحات قرآن كريم و تمرين اذكار نماز اختصاص مي‌يابد.

دوره‌هاي آموزش مدرسان و معلمان الف - دوره تأمين مدرس قرآن (كشوري) : به منظور ارتقاي مهارت‌هاي حرفه‌اي آموزگاران پايه سوم ابتدايي در آموزش قرآن، دوره‌ تأمين مدرس اين طرح، طي دو دوره سه روزه، به ميزان 24 ساعت، با حضور 173 نفر از مدرسان قرآن سراسر كشور در مرداد ماه 87 برگزار شد. فراگيران دورة تأمين مدرس قرآن پس از موفقيت در دوره، به اجراي دوره مشابه با عنوان « بررسي، تحليل و روش تدريس درس قرآن پاية سوم ابتدايي و بازآموزي بياني علمي آن» مي پردازند.

ب - دوره آموزش معلمان مجري طرح: به منظور آماده‌سازي معلمان در اجراي اين طرح، دورة آموزشي با عنوان «بررسي، تحليل و روش تدريس درس قرآن پاية سوم ابتدايي و بازآموزي مباني علمي آن» به مدت 32 ساعت در مناطق مجري طرح در شهريور و مهر ماه سال جاري برگزار مي‌شود. لوازم و امكانات مورد نياز در مدارس مجري طرح 1- كتاب درسي جديد آموزش قرآن پايه سوم ابتدايي براي كليه دانش‌آموزان مناطق مجري طرح 2- لوحه آموزش قرآن مربوط به بخش‌هايي از كتاب جديد درسي 3- نوار آموزش قرائت نماز ساختار اجرايي طرح و شرح وظايف به منظور تحقق اهداف پيش ‌يني شده، ستاد و كميته‌هاي زير، طراحي ، مديريت و اجراي اين طرح را از حوزه ستادي تا مدرسه برعهده دارند:

الف- ستاد برنامه‌ريزي و مديريت طرح ( حوزه ستادي وزارت ) اهم وظايف: 1- تهيه و تدوين طرح 2- تهيه دستورالعمل‌هاي لازم و ارسال آن به استان‌ها 3- تهيه طرح برگزاري دوره‌هاي آموزشي تأمين مدرسان قرآن و معلمان مجري طرح 4- پيش‌بيني اعتبارات مالي مورد نياز براي اجراي طرح و ارائه به مسؤلان ذي‌ربط جهت تأمين آن 5- بازديد و نظارت مستمر بر فرايند اجراي طرح و پشتيباني از آن 6- ارزش‌يابي از فرايند اجرا و برون‌داد طرح در قالب يك طرح مستقل ارزش‌يابي 7- برنامه‌ريزي براي گسترش و اجراي طرح در سال‌هاي آتي 8- اتخاذ تدابير لازم به منظور فضاسازي مناسب براي اجراي طرح در سطح كشور 9- تشويق دو درصد از مجريان طرح توسط معاون وزير و پنج درصد توسط مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش‌دبستاني و ابتدايي ب – كميته پشتيباني و نظارت طرح در استان مسؤليت اجراي طرح در استان برعهده معاونت آموزش و پرورش عمومي است.

بديهي است ساير معاونت‌ها و بخش‌هاي سازمان آموزش و پرورش استان مساعدت‌هاي لازم را در حسن اجراي طرح مبذول خواهند داشت. اهم وظايف: 1- فراهم آوردن كليه تسهيلات، امكانات و اعتبارات لازم آموزشي، اداري و مالي جهت پشتيباني از اجراي طرح 2- ارسال دستورالعمل اجرايي طرح به مناطق مجري و ارائه توصيه‌هاي لازم 3- انتخاب مناطق مجري طرح، با توجه به شرايط مذكور در طرح 4- برگزاري جلسات توجيهي لازم براي اعضاي كميته و ساير عوامل مرتبط 5- فراهم آوردن امكانات و شرايط لازم براي اجراي طرح 6- انتخاب مدرسان قرآن، با توجه به شرايط مذكور، جهت شركت در دوره تأمين مدرس قرآن 7- نظارت و پشتيباني مستمر از اجراي طرح در استان 8- همكاري در ارزش‌يابي و انجام برونداد طرح 9- فراهم آوردن شرايط برگزاري دوره‌هاي آموزش معلمان مجري طرح 10- تشويق سه درصد از مجريان طرح توسط رئيس سازمان استان 11- اتخاذ تدابير لازم به منظور فضاسازي مناسب اجراي طرح در سطح استان (اطلاع‌رساني و تبليغات)

ج -كميته اجرايي طرح در منطقه اهم وظايف : 1- فراهم آوردن كليه تسهيلات، امكانات و اعتبارات لازم آموزشي، اداري و مالي جهت پشتيباني از اجراي طرح 2- توجيه مديران مدارس مجري طرح و ساير كارشناسان ذي‌ربط منطقه 3- فراهم آوردن تمهيدات لازم براي برگزاري دوره‌هاي آموزشي – توجيهي معلمان مجري طرح 4- بازديد و ارزيابي مستمر از كلاس‌هاي آموزش قرآن و رهنمودهاي لازم 5- صدور ابلاغ براي مدرسان قرآن جهت نظارت و پشتيباني از فرايند اجراي طرح 6- همكاري در اجراي ارزش‌يابي طرح 7- تنظيم گزارش از روند اجراي طرح و ارائه به سازمان متبوع 8- تشويق هفت درصد از مجريان طرح توسط رئيس ناحيه يا مدير منطقه 9- اتخاذ تدابير لازم به منظور فضاسازي مناسب اجراي طرح در سطح منطقه د- مسئوليت اجراي طرح در مدرسه مسئوليت اصلي نظارت برحسن اجراي برنامه درسي آموزش قرآن در مدرسه بر عهده مديرآموزشگاه است.

مدير مدرسه ضمن شركت در جلسات توجيهي طرح، زمينه شركت كليه آموزگاران پايه سوم در كارگاه‌هاي آموزشي و توجيهي ، تأمين لوازم مورد نياز آموزش قرآن و نظارت بر حسن اجراي طرح و هم چنين تنظيم گزارش‌هاي لازم و ارسال آن به اداره متبوع را برعهده دارد.

ارزش‌يابي طرح : با توجه به ضرورت گسترش طرح در سال‌هاي تحصيلي آينده در ساير مدارس وهم چنين ادامه طرح در پايه هاي بالاتر و به منظور تقويت نقاط قوت و شناسايي و برطرف كردن موانع و نواقص اجرايي، از درون‌داد، فرايند و برون‌داد طرح ارزش‌يابي به عمل مي‌آيد. اين ارزش‌يابي در قالب يك طرح پژوهشي مستقل زير نظر ستاد برنامه‌ريزي و مديريت توسط گروهي متخصص و صاحب‌نظر انجام خواهد شد.

********************************************************************

رضا نباتي، كارشناس آموزش قرآن دوره ابتدايي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتب درسي
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2843]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن