محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831169470
استوديوي تدوين ديجيتالي Adobe Premiere 6.5
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : استوديوي تدوين ديجيتالي Adobe Premiere 6.5 Jalal26-09-2007, 11:47 AMاشاره : امروزه كمتر مي توان مراسمي را مشاهده نمود كه در آن يك يا چند نفر مشغول فيلمبرداري نباشند. علاقه مردم به ثبت خاطرات، مناسب بودن قيمت دوربين هاي هندي كم و سادگي كار با آنها همگي مي تواند دلايلي بر گسترش روزافزون تصويربرداري در بين مردم باشد البته هدف اين مقاله اين نيست كه در زمينه اهميت و تكنيك فيلمبرداري صحبت كند بلكه ما مي خواهيم در خصوص فرآيند پس از فيلمبرداري مطالبي را ارائه نماييم كه نه تنها اهميت آن از فيلمبرداري كمتر نيست بلكه به اعتقاد بسياري به مراتب بيشتر نيز مي باشد. احتمال بروز خطاهاي ناخواسته و اشكالات احتمالي در حين فيلمبرداري امري اجتناب ناپذير است، لرزش دست، عبور افراد از جلوي دوربين، كافي نبودن نور محيطي، وجود صداهاي مزاحم در صحنه، بهم خوردن تنظيمات رنگ و اشكالات فني همه مي تواند مشكلاتي باشد كه حتي براي افراد حرفه اي نيز پيش آيد و قطعا ديدن فيلمي با صحنه هاي يكنواخت و طولاني و اشكالات فني بسيار نمي تواند خيلي جذاب و خوشايند باشد. همه اين موارد اهميت تدوين را براي ما روشن مي سازد. در حقيقت تدوين يا اصطلاح فرانسوي آن مونتاژ(montage) هنر و فني خلاقه مي باشد كه با انتخاب، نظم بخشيدن و تعيين اندازه زمان نمايش نماها بر طبق اصول فني مشخص و مباحث زيبايي شناسي تصوير و صدا، حس و انديشه اي معين را منتقل مي سازد يا به عبارتي ساده تر فرآيند كامل قراردادن فيلم در فرم نهائي را تدوين گويند و همانطور كه مي دانيد استوديوهاي حرفه اي و نيمه حرفه اي بسياري در اين زمينه فعاليت مي كنند اما آنچه كه مسلم است استفاده ازخدمات اينگونه استوديوها براي همه امکان پذير نمي باشد و علاوه بر آن بسياري از فيلم هاي شخصي، خانوادگي فاقد يك سناريوي مشخص براي تدوين مي باشند و يقينا بهترين تدوينگر براي چنين فيلم هايي ، صاحبان واقعي آنها مي باشد اما سوال اين است كه چگونه مي توان يك استوديو تدوين خانگي را راه اندازي نمود؟ در حقيقت داشتن چنين استوديوئي در گذشته بدليل هزينه هاي بالا امري دشوار و تقريبا غيرممكن مي نمود در حاليكه امروزه به لطف پيشرفت علم و تجهيزات كامپيوتري ، با صرف هزينه اندكي مي توان يك استوديوي تدوين كامپيوتري را راه اندازي کرد. هدف ما در اين سلسله مقالات اينست كه اين استوديوي تدوين ديجيتالي را به منازل شما آورده و با بياني ساده روش هاي اصلاح و تدوين فيلم را آموزش دهيم به همين دليل بايد با يكي ازنرم افزارهاي تدوين كه به VIDEO EDITING SOFTWARE معروف مي باشند آشنا شويد. در زمينه تدوين ديجيتالي برنامه هاي بسياري وجود دارند كه برخي از آنها از قابليت هاي بسياربالايي برخوردار مي باشند كه از جمله مي توان به برنامه هاي ADOBE PREMIERE ، ULEAD VIDEO STUDIO، POWER DIRECTOR و PINNACLE STUDIO اشاره نمود. ما براي اين مقاله برنامه PREMIERE 6.5 ADOBE را انتخاب كرده ايم چون علاوه بر سادگي و امكانات بالايي كه دارد توسط اكثر كارت هاي ويدئويي نيز پشتيباني مي شود و ديگر اينكه در بيش از 70 درصد استوديوهاي تدوين در ايران از اين برنامه استفاده مي گردد و همچنين بيش از100 پلاگين (PLUG-IN) براي اين برنامه موجود است كه تعدادي از آنها را در شماره هاي بعدي معرفي خواهيم نمود. شيوه آموزشي مورد استفاده در اين راهنماي آموزشي كاملا عملي و توام با تصاوير خواهد بود و علاوه بر تكنيك هاي اوليه شما را با تكنيك هاي حرفه اي برنامه نيز آشنا خواهيم نمود. پيشنهاد مي كنيم همراه با تمرين هاي اين مقاله، پروژه اي شخصي باز نموده و تكنيك هاي آموخته شده را در آن بكار بگيريد اكنون پريمير را بر روي سيستم خود نصب نموده و مراحل آموزشي را دنبال نماييد. شروع كار براي شروع كار ابتدا بايد تصاوير مورد نظر را وارد كامپيوتر نماييد اگر منابع تصويري شما آنالوگ باشد (S-VHS , VHS ) براي دريافت و ضبط تصاوير بر روي هارد ديسك به يك كارت ويدئويي يا همان كارت كپچر نياز داريد. كارت هاي ويدئويي قطعات سخت افزاري هستند كه امكان ورود و خروج سيگنال هاي آنالوگ و ديجيتال را بداخل كامپيوتر فراهم مي سازند البته برخي از كارت هاي گرافيكي مانند ATI ALL IN WONDER داراي ورودي آنالوگ بوده و بوسيله آنها مي توان تصاوير را ضبط نمود. در صورتيكه تصاوير توسط دوربين فيلمبرداري DV يا تجهيزات ديجيتالي VIDEO 8 تهيه شده باشد مي توانيد با استفاده از پورت IEEE 1394 ( فايرواير ) از طريق پنجره CAPTURE نرم افزار پريمير يا برنامه همراه دوربين، تصاوير را بر روي هارد ديسك ضبط نماييد( در شماره هاي بعد در ارتباط با نحوه ضبط تصاوير و انواع كارت هاي ويدئويي بيشتر توضيح خواهيم داد. براي شروع مي توانيد از نمونه فيلم قرارداده شده در وب سايت مجله و يا ازفايل هاي صوتي و تصويري موجود درپوشه SAMPLE برنامه پريمير كه در آدرس زير قرار دارد استفاده نماييد. …Program FilesAdobePremiere 6.5Sample Folder ابتدا برنامه پريمير را اجرا نماييد.اولين باري كه برنامه پريمير را بعد از نصب اجرا مي كنيد پنجره INITIAL WORKSPACE يا انتخاب كارگاه اوليه ظاهر مي شود. كارگاه A/B EDITING را انتخاب كنيد سپس از پنجره LOAD PROJECT SETTINGS يكي از تنظيمات پيش فرض را كه با خصوصيات پروژه و تصاوير ضبط شده مطابقت دارد انتخاب نماييد بعنوان مثال چنانچه رزولوشن تصاوير ضبط شده 576 * 720 باشد بهتر است آيتمي را انتخاب كنيد كه اندازه فريم(FRAME SIZE) آن همين مقدار باشد. بطور كلي اكثر سازندگان كارت هاي ويدئويي تنظيماتي را براي كار با محصول خود پيشنهاد مي كنند كه اين تنظيمات ، هنگام نصب برنامه بطور خودكار در ليست LOAD PROJECT SETTINGS قرار مي گيرد. در اين مقاله به اين دليل كه از فايل هاي تصويري و صوتي موجود در پريمير استفاده شده است آيتمي را انتخاب مي كنيم كه خصوصيات آن به تصاوير ما نزديك باشد بدليل اينكه اندازه فريم تصاوير 180 *240 مي باشد لذا در پنجره LOAD PROJECT SETTINGS آيتم MULTIMEDIA VIDEO FOR WINDOWS را انتخاب مي كنيم (شکل 1 ) . http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-01-1_s.jpg شکل 1 چون فريم سايز اين پروژه بطور پيش فرض 240 * 320 تعريف شده است لذا پس از باز شدن پروژه ، وارد منوي PROJECT شده و و از قسمت PROJECT SETTINGS گزينه VIDEO را انتخاب و مقدار فريم سايز را بر روي 180 * 240 قرار مي دهيم. همانطور كه در شکل 2 مشاهده مي نماييد برنامه پريمير از سه پنجره اصلي و تعدادي پالت در سمت راست تشكيل شده است پنجره هاي اصلي پريمير شامل پنجره PROJECT ، پنجره TIMELINE و پنجره MONITOR مي باشد كه وظايف هر كدام از اين پنجره ها به شرح زير مي باشد: 1ـ پنجره PROJECT براي وارد كردن، مرتب و بايگاني نمودن كليپ ها بكار مي رود. 2ـ پنجره TIMELINE براي ويرايش كليپ ها و ايجاد افكت هاي صوتي و تصويري مورد استفاده قرار مي گيرد. 3ـ پنجره MONITOR كه براي مشاهده كليپ ها و برنامه ويدئويي مي باشد. بنابراين با توجه به توضيحات بالا ابتدا بايد فايل هاي صوتي و تصويري را بداخل پنجره PROJECT وارد نمود. نكته : كليه فايل هاي صوتي و تصويري كه در برنامه پريمير مورد استفاده قرار مي گيرد كليپ (CLIP) ناميده مي شود كليپ يك نام كلي است كه مي تواند فرمت هاي مختلفي مانند AVI, MOV, MPG,WAV, AIFF را در بر گيرد. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-02-2_s.jpg شکل 2 وارد كردن كليپ هاي صوتي و تصويري همانطور كه در شكل 2 ملاحظه کرديد كارگاه تدوينA/B EDITING فاقد منابع صوتي و تصويري مي باشد بنابراين براي شروع كار ابتدا بايد منابع مورد نياز را از داخل هارد به داخل پنجره PROJECT وارد نمود. براي اين منظور در منوي FILE گزينه IMPORT FILE را انتخاب مي كنيم و در پنجره IMPORT ، فايل مورد نظر را انتخاب و با كليك بر روي كليد OPEN پنجره را مي بنديم بدين ترتيب تمام فايل هاي مورد نياز را كه مي تواند فيلم، عكس، صدا باشد وارد پنجره پروژكت كنيم. در اين تمرين ، وارد پوشه SAMPLE پريمير در مسير …Program Files AdobePremiere 6.5Sample Folder شده و فايل هاي BOYS ، FINALE وMUSIC را IMPORT نمايد( شکل 3 ). http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-03-3_s.jpg شکل 3 • پنجره PROJECT در اين قسمت قبل از ورود به مرحله بعد، بطور مختصر با پنجره PROJECT آشنا مي شويم. اين پنجره از دو قسمت تشكيل شده است : سمت چپ ، « بين » ها (BIN) قرار دارند و سمت راست محلي براي نمايش محتويات « بين » ها مي باشد . « بين » ها(BIN) پوشه هايي براي نگهداري و ساماندهي كليپ ها مي باشند و مي توان آنها را از يك پروژه به پروژه ديگر منتقل كرد. براي ايجاد « بين » جديد كافيست كه وارد منوي FILE شده ،گزينه BIN و سپس NEW را انتخاب و در پنجره CREATE BIN نامي را به آن اختصاص دهيد.پيشنهاد مي كنيم كليپ ها را در درون « بين » هاي مجزا قرار داده تا كاركردن با آنها براي شما راحت تر شود در اين تمرين ما كليه فايل هاي صوتي را داخل يك « بين » بنام AUDIO قرار داده و « بين » VIDEO را براي نگهداري فايل هاي تصويري ايجاد نموده ايم( شکل 4 ). اكنون بدين شيوه تمام منابع صوتي و تصويري را كه مي خواهيم در برنامه نهايي مورد استفاده قرار گيرد وارد پنجره پروژكت نموده و در « بين » هاي مستقل قرار داده ايم. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-04-4_s.jpg شکل 4 • پنجره TIMELINE اكنون براي تغيير، اصلاح و ايجاد جلوه هاي ويدئويي بايد كليپ هاي صوتي و تصويري را داخل پنجره TIMELINE قرار دهيد. اين پنجره از چهار قسمت تشكيل شده است ( شکل 5 ) : 1ـ بخش تصويري 2ـ بخش صوتي 3ـ جعبه ابزار 4ـ خط كش زمان بخش تصويري شامل تراك هايي مي باشد كه كليپ هاي تصويري در آنها قرار مي گيرد و بصورت پيش فرض شامل تراك هاي VIDEO 2 , VIDEO 1B , VIDEO 1Aو TRANSITION مي باشد. بخش صوتي نيز شامل تراك هاي صوتي مي باشد كه پيش فرض آن AUDIO 2 , AUDIO 1 و AUDIO 3 مي باشد. حداكثر تراك هاي صوتي و تصويري كه در پنجره TIMELINE مي توانيم داشته باشيم 99 تراك است كه براي ايجاد آنها بايد از منوي TIMELINE گزينه TRACK OPTIONS را انتخاب و در پنجره بعدي با استفاده از كليد ADD تعداد تراك هاي مورد نياز را وارد نماييد. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-05-5_s.jpg شکل 5 جعبه ابزار كه در سمت چپ پنجره TIMELINE قرار دارد داراي ابزارهايي مي باشد كه براي ويرايش و اصلاح كليپ هاي صوتي و تصويري بكار مي رود كه البته عملكرد برخي از اين ابزارها بصورت فرمان در نوار منو وجود دارد. خط كش زمان در بالاي پنجره TIMELINE قرار دارد و زمان را در طول برنامه ويدئويي به ما نشان مي دهد. پريمير براي نشان دادن زمان از استاندارد SMPTE استفاده مي كند كه به صورت فريم : ثانيه : دقيقه : ساعت ( 00:00:00:00 ) مي باشد كه تعداد فريم ها براي سيستم هاي PAL وSECAM عدد 25 براي سيستم هاي NTSC عدد 30 و براي فيلم هاي سينمايي عدد 24 است. براي اينكه بتوانيد تغييرات و اصلاحاتي را در كليپ ها ايجاد نماييد بايد آنها را به داخل پنجره TIMELINE منتقل كنيد. براي اين منظور كليپ را در پنجره PROJECT انتخاب و در حاليكه كليد چپ ماوس را پايين نگه داشته ايد آن را به داخل TIMELINE بكشيد (Drag & Drap) . اكنون كليپ ها بر اساس زمان خود در پنجره TIMELINE قرار مي گيرند كليپ صوتي را نيز بدين شيوه به بخش صدا منتقل مي كنيم همانطور كه در شکل 6 مشاهده مي كنيد هر كليپ از دو نقطه تشكيل شده است نقطه شروع يا اولين فريم آن كليپ را نقطه ورودي يا IN POINT و نقطه پايان يا آخرين فريم را نقطه خروجي يا OUT POINT گويند بنابراين هر زمان كه بخواهيد زمان پخش يك كليپ را كم و زياد نماييد بايد اين تغييرات را روي نقاط ورودي و خروجي يك كليپ انجام دهيد از همين رو به اين نقاط EDIT POINTS يا نقاط ويرايش مي گويند. براي مشاهده تصوير يك كليپ در پنجره TIMELINE ، نشانگر ماوس را بر روي نقطه شروع كليپ قرار داده و كليد PLAY را در پنجره MONITOR و يا كليد SPACE BAR را بر روي كيبورد فشار دهيد اكنون بايد تصوير را داخل پنجره مانيتور مشاهده نموده و صدا را از طريق بلندگوهاي كامپيوتر بشنويد. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-06-6_s.jpg شکل 6 ابزارهاي ويرايش پس از آشنايي با نحوه وارد نمودن كليپ ها به داخل پنجره TIMELINE، لازم است كه با ابزارها و دستورات موجود در برنامه پريمير آشنا شده تا بتوانيد كليپ ها را مطابق نظر خود اصلاح و ويرايش نماييد: • زمان يا Duration مدت زمان پخش يك كليپ را Duration يا زمان آن كليپ مي گويند.در حقيقت زمان يك كليپ فاصله زماني بين اولين فريم و آخرين فريم آن كليپ مي باشد . براي بدست آوردن زمان يك كليپ، ابتدا آن را در TIMELINE انتخاب ، سپس از منوي CLIP دستور Duration را كليك نماييد.اكنون با استفاده از روش فوق به راحتي مي توانيد زمان نمايش كليپ هاي موجود در TIMELINE را بدست آوريد : كليپ BOYS برابر است با 7 ثانيه و 14 فريم (07:14) كليپ FINALEبرابر است با 15 ثانيه و 22 فريم (15:22) كليپ MUSIC برابر است با 32 ثانيه و 1 فريم (32:01) • پيش نمايش براي مشاهده كليپ هاي موجود در TIMELINE به روش هاي زير مي توان عمل نمود : 1ـ نشانگر ماوس را بر روي نقطه ورودي (IN POINT) كليپ قرار داده و كليد PLAY در پنجره MONITOR يا كليد SPACE BAR در صفحه كيبورد را فشار دهيد. 2ـ نشانگر ماوس را بالاي كليپ و بر روي خط كش زمان قرار داده تا شكل نشانگر بصورت مثلث وارونه درآيد آنگاه در حاليكه كليد چپ ماوس را نگه داشته ايد به سمت انتهاي كليپ SCRUB نماييد براي ديدن اثر فيلترها و ترانزيشن ها و افكت هايي كه به رندر نياز دارند كليد ALT را پايين نگه داريد. 3ـ از پنجره كليپ براي نمايش استفاده كنيد براي اين منظور دو بار بر روي كليپ در TIMELINE كليك نماييد تا كليپ مورد نظر در پنجره خودش باز شود. نكته : بياد داشته باشيد كه راه هاي مختلف و زيادي براي اجراي يك دستور در پريمير وجود دارد و مي توان يك دستور يا عمليات كاربردي را به روش هاي مختلفي انجام داد ولي چون نمي خواهيم مقاله طولاني و كسل كننده شود لذا از بيان همه روش ها خوداري نموده و فقط سعي مي كنيم ساده ترين و كاربردي ترين روش ها را ارائه دهيم. • ابزار برش يا RAZOR اين ابزار براي ايجاد برش در كليپ ها بكار مي رود و داراي دو حالت برش تك و چند لايه مي باشد در برش تك ، ايجاد برش فقط بر روي كليپ انتخاب شده اعمال مي شود در حاليكه در برش چند لايه تمام كليپ هايي كه در يك خط عمودي قرار دارند برش داده مي شوند. • ابزار بزرگ نمايي يا ZOOM چنانچه بخواهيم كليپ ها را در پنجره TIMELINE از نمايي نزديك تر و با جزئيات بشتري مشاهده نماييم از ابزار ZOOM استفاده مي كنيم. مبناي نمايش زمان در پنجره TIMELINE در بخش TIME ZOOM LEVEL مشخص مي شود كه كوچكترين واحد آن، يك فريم و بزرگترين واحد آن، هشت دقيقه مي باشد هر چقدر مقدار اين پارامتر بزرگتر باشد ( به سمت دقيقه) مي توان قسمت بيشتر و زمان طولاني تري از پنجره TIMELINE را مشاهده نمود(شکل 7 ) و هر چقدر مقدار پارامتر بزرگ نمايي زمان كوچكتر باشد ( به سمت فريم) مي توان جزئياتي بيشتري از كليپ و زمان كوتاهتري از پنجره TIMELINE را در صفحه كامپيوتر مشاهده نمود (شکل 8 ) بعنوان مثال چنانچه مقدار پارامتر بزرگ نمايي بر روي 8 دقيقه باشد زماني در حدود 2ساعت و 16 دقيقه از پنجره TIMELINE قابل مشاهده مي شود در حاليكه اگريك فريم انتخاب شود فقط قادر به مشاهده 16 فريم از پنجره TIMELINE خواهيد بود. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-07-7_s.jpg شکل 7 http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-08-8_s.jpg شکل 8 به سراغ كليپ BOYS در پنجره TIMELINE باز مي گرديم زمان اين كليپ 7 ثانيه و14 فريم مي باشد و از دو صحنه تشكيل شده است زمان صحنه اول 05:28 و صحنه دوم 01:16 فريم مي باشد فرض كنيد كه به صحنه دوم نيازي نداريد و مي خواهيد آن را از پروژه حذف كنيد دقت داشته باشيد كه نمي خواهيم حتي يك فريم از صحنه اول حذف شود بنابراين خودتان را براي يك برش دقيق آماده كنيد ابتدا نوع نمايش كليپ ها را در پنجره TIMELINE براي مشاهده دقيق تر فريم ها تغيير مي دهيم. از منوي WINDOW گزينه WINDOW OPTIONS سپس TIMELINE WINDOW OPTIONSرا انتخاب کنيد. در بخشTRACK FORMAT قسمت اول را انتخاب ( شکل 9 ) و سپس با استفاده از ابزار ZOOM براي نمايش جزييات بيشتر و دقت برش، پارامتر بزرگ نمايي را بر اساس فريم قرار داده و كاملا به فريم هاي انتهايي صحنه اول نزديك مي شويم سپس با استفاده از ابزار برش بر روي آخرين فريم صحنه اول كليك كرده و كليپ BOYS را به دو قسمت تقسيم كنيد بدين ترتيب بخشي را كه نياز نداشته ايم جدا نموده ايم اكنون اين بخش را با استفاده ازدستور CLEAR از منوي سمت راست و يا كليد Delete صفحه كيبورد حذف نماييد. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-09-9_s.jpg شکل 9 زمان كليپ FINALE ، 15 ثانيه و 22 فريم مي باشد و از سه صحنه تشكيل شده است با استفاده از روش فوق اين صحنه ها را از هم جدا كنيد اكنون بايد سه كليپ بترتيب با زمان هاي 02:02 ، 02:04 و 11:16 داشته باشيد. مي توانيد براي هر كدام از اين كليپ ها يك نام جداگانه اختصاص دهيد. جهت تغيير دادن نام كليپ ها بر روي كليپ اول كليك راست كرده و دستور SET CLIP NAME ALIAS را انتخاب كنيد در قسمت NAME ALIAS نام جديد را وارد نماييد مثلا FINALE-A و به همين شيوه به دو قسمت بعدي نام هاي FINALE-B و FINALE-C را اختصاص دهيد ( شکل 10 ) توجه داشته باشيد كه تغييراتي را كه بر روي كليپ ها در پنجره TIMELINE اعمال مي كنيد هيچگونه تاثيري بر روي كليپ اصلي در پنجره PROJECT ندارد. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-10-10_s.jpg شکل 10 اكنون شما بايد چهار كليپ تصويري و يك كليپ صوتي در پنجره TIMELINE طبق شكل 11 داشته باشيد. در حال حاضر تمام كليپ هاي تصويري بر روي تراك VIDEO 1A قرار دارند براي استفاده از ترانزيشن بايد تعدادي از آنها را به تراك VIDEO 1B منتقل نماييم. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-11-11_s.jpg شکل 11 • ترانزيشن ها TRANSITION يك جلوه انتقالي ميان دو كليپ ويدئويي است كه در آ ن نمايش از كليپ اول به شكلي خاص وارد كليپ دوم مي شود در حقيقت ترانزيشن ها انتهاي يك كليپ را به ابتداي كليپ بعدي متصل مي كنند برخي از ترانزيشن ها مانند گراديان ها (GRADIENTS) با الگوي خود مي توانند مفاهيمي را به ذهن بيننده منتقل سازند يكي از ترانزيشن هاي معروف DISSOLVE مي باشد كه در اين ترانزيشن عمل انتقال تصوير براي هردو كليپ بصورت همزمان آغاز مي شود پريمير 6.5 داراي 75 ترانزيشن مي باشد كه در پالت ترانزيشن و در مسير زير قرار دارد: WINDOW > SHOW TRANSITIONS الف ) نحوه اعمال نمودن ترانزيشن ها : ابتدا كليپ ها بايد در تراك هاي VIDEO 1A وVIDEO 1B به گونه اي قرار بگيرند كه قسمتي از آنها بر روي همديگر باشد ( شکل 12) . سپس ترانزيشن مورد نظر را از پالت ترانزيشن ها انتخاب و در پنجره TIMELINE مابين دو كليپ رها نماييد پريمير بطور خودكار فضاي بين دو كليپ را پر مي نمايد طول ناحيه مشترك بين دو كليپ، زمان ترانزيشن و سرعت اجراي آن را مشخص مي نمايد. اگر مي خواهيد سرعت اجراي ترانزيشن آهسته و به خوبي براي بيننده قابل رويت باشد لازم است كه طول ناحيه مشترك بين دو كليپ را افزايش دهيد مثلا فضايي بين 3 تا 4 ثانيه براي ناحيه مشترك در نظر بگيريد انتخاب زمان ترانزيشن كاملا امري سليقه اي مي باشد ولي زمان 2 ثانيه تقريبا مناسب مي باشد. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-12-12_s.jpg شکل 12 همانطور كه در شکل 13 مشاهده مي کنيد ترانزيشن CROSS DISSOLVE بين دو كليپ BOYS و FINALE-A اعمال شده است ولي از آنجايي كه طول زمان كليپ FINALE-A دو ثانيه دو فريم مي باشد پس از اتمام ترانزيشن فريمي براي ادامه پخش باقي نمي ماند و اين مسئله كيفيت ترانزيشن را در اين صحنه پائين مي آورد بنابراين در جائيكه زمان كليپ شما كوتاه مي باشد يا بايد از ترانزيشن استفاده نكنيد (CUT)، يا ترانزيشن كوتاه مدت استفاده كنيد و يا اينكه زمان كليپ را افزايش دهيد مطمئنا روش اول و سوم بهترين روش مي باشد چون استفاده از ترانزيشن كوتاه مدت نه تنها جلوه بصري ندارد بلكه ذهن بيننده را نيز منحرف مي سازد. ما در اين تمرين از روش سوم استفاده مي كنيم و زمان كليپ را افزايش مي دهيم. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-13-13_s.jpg شکل 13 ب ) جهت تغيير زمان و سرعت نمايش يك كليپ سرعت نمايش يك كليپ در واقع مقايسه اي است بين سرعت نمايش فعلي آن با سرعتي كه در ابتدا ضبط شده است مثلا خورشيد در پديده غروب در حدود يك ساعت طول مي كشد تا ناپديد گردد در حاليكه مي توان اين فرآيند را در زماني كمتر از 20 ثانيه نمايش داد در واقع با تغيير سرعت نمايش يك كليپ، زمان آن را از يك ساعت به بيست ثانيه تقليل داده ايم و يا برعكس با كاهش سرعت يك كليپ مي توانيم زمان پخش آن را بيشتر نماييم از اين تكنيك در مسابقات ورزشي براي تكرار يك صحنه بسيار استفاده مي شود. براي ايجاد تغيير در سرعت نمايش به روش زير عمل نماييد : پس از انتخاب كليپ از منوي CLIP گزينه SPEED را انتخاب كنيد در پنجره SPEED در قسمت NEW RATE مقدار جيدي را وارد نماييد پريمير نرخ اوليه براي هر كليپ كه بيانگر سرعت واقعي آن كليپ در هنگام ضبط مي باشد را با عدد 100 نشان مي دهد افزايش اين واحد باعث افزايش سرعت نمايش يك كليپ و كاهش آن باعث نمايش آهسته آن كليپ مي شود وارد كردن مقادير منفي باعث نمايش وارونه كليپ و از انتها به ابتدا مي شود براي افزايش زمان و كاهش سرعت نمايش كليپ FINALE-A سرعت جديد را بر روي 30 قرار دهيد و نتيجه را مشاهده نماييد. شايد تاكنون متوجه خطوط قرمز رنگ در بالاي خط كش زمان شده ايد همانطور كه در شکل 14 ديده مي شود اين خطوط بالاي ترانزيشن و كليپ FINALE-A مي باشد كه تغيير سرعت داده شده است. هنگام نمايش اين مناطق علامت X بر روي پنجره MONITOR مشاهده مي شود و به معناي اين مي باشد كه پريمير قادر به نمايش اثر اين افكت ها بصورت مستقيم يا REAL TIME نمي باشد براي مشاهده REAL TIME اين مناطق بايد آنها را رندر نماييد براي اين منظور بر روي نوار قرمز رنگ كليك راست نموده و گزينه PREVIEW را انتخاب كنيد ( يا كليد ENTER در صفحه كيبورد را فشار دهيد) پس از اتمام فرآيند رندر خطوط قرمز رنگ به رنگ سبز در مي آيد و با فشردن كليد PLAY قادر به مشاهده اثر افكت هاي استفاده شده، خواهيد بود. http://www.computernews.ir/Files/Gallery/2007/7/Tadvin_Digital1-14-14_s.jpg شکل 14 در شماره با محيط پريمير و تعدادي از ابزارهاي آن آشنا شديد و حتما دريافته ايد كه ترتيب آموزش ابزارها بر اساس كار عملي مي باشد مبحث ترانزيشن ها كه از مهمترين بخش هاي پريمير مي باشد هنوز پايان نيافته است . در شماره بعد خواهيد آموخت كه چگونه از ترانزيشن براي ايجاد افكت هاي پيشرفته استفاده نماييد و همچنين با نحوه استفاده از فيلترهاي صوتي و تصويري و فارسي نوشتن در محيط پريمير را نيز آشنا خواهيد شد. Jalal26-09-2007, 11:48 AMاستوديوي تدوين ديجيتال ( قسمت دوم ) اشاره : در شماره قبلي با پنجره هاي پريمير آشنا شديد و آموختيد كه چگونه از دستورات DURATION SPEED و RAZOR استفاده نمائيد. مطالبي را نيز در ارتباط با ترانزيشن ها فرا گرفتيد اما احتمالا سوالاتي در حين كار با ترانزيشن ها براي شما بوجود آمده است از آنجا كه ترانزيشن ها يكي از بخش هاي مهم در برنامه هاي تدوين ويديوئي مي باشد سعي مي كنيم كه بطور كامل در اين شماره آن را توضيح داده و تمرين هايي را نيز با آن انجام دهيم . ترتيب در ترانزيشن ها همانطور كه قبلا گفتيم يك ترانزيشن انتهاي يك كليپ را به ابتداي كليپ ديگر متصل مي سازد بنابراين ترانزيشن حتما بايد بين دو كليپ قرار گيرد به نحوي كه ابتدا و انتهاي آن توسط كليپ ها پوشانده شود ( شكل 1) . چ� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 790]
-
گوناگون
پربازدیدترینها