تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797908961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدای پای کتاب در محرومیت خاموش شد/۱۲ کتابخانه سهم ۴۰۰ هزار نفر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از کمبود کتابخانه روستایی در اردبیل؛
صدای پای کتاب در محرومیت خاموش شد/۱۲ کتابخانه سهم ۴۰۰ هزار نفر

کراپ‌شده - کتابخانه روستایی


شناسهٔ خبر: 3824655 - سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
استانها > اردبیل

.jwplayer{ display: inline-block; } اردبیل – غربت کتاب در اردبیل به واسطه کمبود زیرساخت‌های مطالعه حرف تازه‌ای نیست. غربتی که در روستاهای محروم این استان موج می‌زند، اما صدای تلخ آن هنوز به گوش مسئولان نرسیده است. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بر اساس آمارهای احصا شده از سرشماری سال ۱۳۹۰، استان اردبیل برخوردار از هزار و ۶۹۶ آبادی است که در هزار و ۴۷۷ آبادی سکنه دائمی و در مابقی موسمی هستند. آمارها می گوید ۱۱۹ هزار و ۳۸۷ خانوار با ۴۴۹ هزار و ۵۴۶ نفر جمعیت در روستاهای استان ساکن هستند که از این تعداد ۲۹۴ هزار و ۷۸۹ نفر از بین مردان و زنان سواد خواندن و نوشتن دارند. بی‌شک سرشماری سال جاری آمار باسوادان روستاها را تغییر خواهد داد و بعید نیست که آمار روستاها نیز در این پنج سال با تغییرات کلان همراه شود. تمامی برنامه‌ریزی‌هایی که در سال‌های اخیر برای ترویج فرهنگ مطالعه در روستاها اجرا شده است، انتظار می‌رود ما را به ارقام و اعداد مطلوب و امیدوارکننده‌ای برساند. با این وجود واقعیت‌ها حرف دیگری می‌زنند. تنها ۱۲ کتابخانه روستایی ثمره عملکرد دستگاه‌های فرهنگی بخش عمده‌ای از محرومیت روستاهای اردبیل به محرومیت آموزشی و سواد و آگاهی روستاها برمی‌گردد. موضوعی که کارشناسان به آن تأکید دارند و معتقدند اگر کمی آموزش روستایی جدی‌تر گرفته می‌شد وضعیت توسعه روستاها با تغییرات قابل‌توجه همراه می‌شد. اما تکلیف آموزش روستا تنها محدود به آموزش و پرورش مانده و این نهاد صرفاً با دایر کردن کانکس یا مدرسه معتقد است حتی یک دانش‌آموز را از تحصیل محروم نگاه نداشته است. آموزش‌های مدرسه که توسط معلمان اعزامی به روستاها پیاده می‌شود، سهم اندکی در کسب معلومات عمومی دارد و جای آموزش کتب غیردرسی به جد خالی است. با این وجود به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر فقط ۱۲ باب کتابخانه روستایی در سطح استان اردبیل دایر است.

رباب عزیزخانی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: از ۶۸ باب کتابخانه تاکنون ۱۲ باب را در روستاها دایر کردیم و در کل نیازمندی روستاها قابل‌توجه است. ساعت‌ها مسافرت برای خرید یک جلد کتاب دستاوردهای تلخ بی‌توجهی به مطالعه در روستا که کمبود اعتبارات بهانه اصلی آن است، موجب شده کتاب‌خوانان روستایی برای خرید یک کتاب ۱۰ هزارتومانی، هزینه چند برابری را بابت حمل‌ونقل پرداخت کرده و خود را به شهرها برسانند. تعجبی ندارد که در اغلب مواقع وقتی قیمت کتاب را با هزینه‌ها مقایسه می‌کنند از خرید منصرف می‌شوند. اما غربت دانایی در شهرها نیز تداوم دارد. تا جایی که به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان حتی در شهرهای استان نیز کتاب‌فروشی تخصصی کم داریم و برخی شهرها فاقد یک کتاب‌فروشی هستند. یکی از اهالی روستای امیدچه به خبرنگار مهر گفت: یکی از خواسته‌های اصلی اهالی روستا داشتن کتابخانه مناسب است. برخی علاقه‌مندان به کتاب برای تهیه کتاب به اردبیل سفر می‌کنند.نادر رحمت زاده با بیان اینکه فاصله روستا با مرکز استان اندک است اما روستا امکانات لازم را ندارد، اضافه کرد: برخی علاقه‌مندان به کتاب برای تهیه کتاب به اردبیل سفر می‌کنند. هر چند اهالی روستاهای پیرامون شهر اردبیل می‌توانند به مرکز استان سفر کرده و کتاب خریداری کرده و یا به امانت بگیرند اما مشکلات ساکنان روستاهای سایر شهرستان‌ها به مراتب بیشتر است. اهالی روستای علی کران بخش ارشق از شهرستان مشگین شهر نه تنها کتابخانه ندارند بلکه مدرسه موجود نیز کتب مناسبی برای امانت ندارد. این روستای مرزی که در اوج محرومیت است در زمستان به دلیل بارش سنگین برف و نبود راه مناسب ارتباطی، ارتباط خود با شهر را نیز از دست می‌دهد. یکی از اهالی به خبرنگار مهر گفت: در چنین شرایطی حتی تأمین نیازمندی روستا نیز دچار مشکل می‌شود؛ چه رسد که دانش‌آموزان بتوانند کتب کمک‌درسی برای مطالعه داشته باشند. خدیجه علیزاده تاکنون از اهالی روستایش کسی که کتاب به دست بگیرد ندیده است و معتقد است فقط بچه‌های مدرسه کتاب می‌خوانند.

وی افزود: خیلی از پا به سن گذاشته‌ها سواد ندارند و آن‌هایی که سواد دارند چیزی نیست که بخوانند و اصلاً برای چه باید بخوانند. امدادهایی که راه به جایی نمی‌برد فرهنگ مطالعه در روستاهای اردبیل جا نیفتاده است. واقعیتی که تنها صحبت با چند روستایی می‌تواند بر آن صحه بگذارد. اما در طول سال‌های اخیر برای جبران کمبودها طرح‌هایی به اجرا در آمده که حداقل اهالی دو روستای ذکر شده نصیبی از آن نداشته‌اند. طرح‌هایی که بیشتر جنبه گزارش عملکردی داشته تا اینکه بتواند تأثیرگذاری در ترویج مطالعه در روستاها به ویژه برای کودکان و نوجوانان داشته باشد. زمانی مساجد روستایی کتابخانه دایر کرده‌اند و زمانی کاروان‌های کتاب به راه افتاده و کتابخانه‌های سیار کتاب به روستاها برده‌اند. اما تاکنون هیچ مسئولی میزان تأثیرگذاری این طرح‌ها را از خود نپرسیده است. بسیاری از ایده‌های ترویج مطالعه به دلیل محدودیت‌های اعتباری بیشتر سهم مرکز استان و نهایتاً شهرستان‌ها بوده و باز بخش روستایی در غربت و فراموش‌شدگی جرعه‌های ناچیز کتاب‌های فرسوده را سر کشیده است. بطوریکه تنها یک کتابخانه سیار روستایی نیز در بیله سوار دایر بوده و ۱۷ روستا را تحت پوشش دارد. از سویی محدودیت‌ها مانع از این بوده کتابخانه‌ها رشد کمی داشته باشند، بطوریکه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان معتقد است برای جبران این نیاز ضروری است خیرین وارد میدان شوند.

احداث شش کتابخانه روستایی دیگر وی از احداث شش کتابخانه در روستاهای نیارق، شایق، ایران آباد، آراللو، موران و لمبر خبر داد و افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی در ساخت کتابخانه لازم است خیرین در احداث کتابخانه‌های روستایی مشارکت کنند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تأکید کرد: سرانه فضاهای مطالعاتی در استان مطلوب نیست و ما برای هر ۱۰۰ نفر باسواد حدود سه مترمربع سرانه داریم. عزیزخانی تصریح کرد: تعداد منابع نیز با محدودیت مواجه است و برای هر نفر باسواد یک جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است. وی با اذعان به تلاش این مجموعه برای محرومیت‌زدایی و توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در مناطق محروم افزود: لازم است برای افزایش سرانه فضاهای مطالعاتی خیرین نیز مشارکت کنند. اما زمانی که دست دستگاه‌های متولی به سوی خیرین دراز می‌شود نمی‌توان برنامه مشخصی برای تحقق نیازها در نظر داشت. در واقع این اتفاق و پیش آمد است که می‌تواند دست خیری را در یک پروژه بند کند و تا محقق نشده محرومیت در روستاها بر جای خود باقی است. کودکان محروم روستایی  اردبیل بیگانه از داستان‌های لطیف و آموزنده دنیا هستند و این همه در حالی است که در جایی دیگر از جهان کودکان در آرامش خیال داستان‌های آموزنده را خوانده و با امیدواری به آینده به خواب می‌روند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن