تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814650084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زکریای رازی، افتخار علمی کهن دیار ری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
زکریای رازی، افتخار علمی کهن دیار ری

شهرری ـ ایرنا ـ پنجم شهریور روز داروسازی و بزرگداشت محمدبن زکریای رازی است؛ طبیب و اندیشمندی توانا که افتخار علمی کهن دیار ری بود و با اندوخته های ارزشمند علمی خود، زمینه ی پیشرفت علم داروسازی را در ایران فراهم آورد و با اکتشافاتی ماندگار، نام خویش را در جهان جاودانه کرد.
به گزارش ایرنا، دانشمندان و کیمیاگران با پیشرفت در زمینه ی علم پزشکی و داروسازی همواره نقش مهمی را در شناخت و درمان بسیاری از بیماری ها ایفا کرده اند؛ از گذشته های دور تاکنون سرآمدان این علوم با تجربه های فراوان توانسته اند مسیر توسعه ی دانش بشری را هموار سازند.
محمدبن زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی از جمله این دانشمندان است که با اعتبار علمی و تجربی خود، از طبیبان زمانه ی خویش پیشی گرفت.
وی در 244 هجری خورشیدی در شهرری دیده به جهان گشود و دوره ی کودکی و جوانی را در آن دیار با فراگیری علومی چون فلسفه، ریاضیات، نجوم، شیمی و ادبیات سپری کرد.
زکریای رازی ابتدا به کارزرگری مشغول شد و پس از آن به کیمیاگری(علم شیمی) روی آورد، در 30 سالگی به دلیل بیماری چشمی از پژوهش در شیمی بازماند اما این بیماری وی را به مطالعه ی دانش پزشکی علاقه مند کرد.
بنابراین او برای فراگیری علوم پزشکی و فلسفه نزد علی ابن ربان تبری رفت و پس از آن برای افزودن دانش خود در علم طب، راهی بغداد شد و از محضر علی ابن سهل پزشک مشهور آن دیار بهره برد.
وی در بغداد به شهرت فراوانی رسید و رییس بیمارستان معتضدی آن دیار شد، پس از مدتی به دلیل حسادت و کینه ورزی پزشکان آن سامان ترجیح داد که بغداد را ترک کند و به ری بازگردد.
رازی در ری بیمارستانی را تاسیس کرد و ریاست آن را به عهده گرفت. این بیمارستان علاوه بر آن که مانند بیمارستان های امروزی، محلی برای درمان بیماران بود، مرکز تجمع دانشمندان، حکما و پزشکان محسوب می شد.
رازی معتقد بود که طبیب باید با ویژگی هایی چون تزکیه نفس و روحیه ای مخصوص، به امر طبابت بپردازد و هر پزشکی نمی تواند ماهر و چیره دست باشد بلکه ...
[ مشاهده متن کامل خبر زکریای رازی، افتخار علمی کهن دیار ری در خبرگزاری جمهوری اسلامی ]

زکریای رازی، افتخار علمی کهن دیار ری






جمعه ، ۵شهریور۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.tnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن