تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819495186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نه» روسيه به آتش‌بس حلب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «نه» روسيه به آتش‌بس حلب
نبرد حلب با گذشت زمان حساس‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود...
نویسنده : محمد بابايي 


نبرد حلب با گذشت زمان حساس‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود؛ در حالي كه هر دو طرف خود را براي از سرگيري نبرد آماده مي‌كنند روس‌ها با برقراري آتش‌بس در اين شهر مخالفت كردند و همزمان آنكارا كه به صورت علني از عمليات شورشيان در حلب پشتيباني مي‌كند اعلام كرد با مسكو درباره سوريه به يك مكانيزم رسيده است.

به گزارش «جوان»، نيروهاي مقاومت از عصر روز سه‌شنبه عمليات محدودي را در جنوب و جنوب غربي حلب آغاز كردند و با پيشروي خود موفق شدند محدوده بازار «الجبس» را زير آتش قرار دهند كه در نتيجه تروريست‌ها مجبور به فرار از اين منطقه شدند. گروه‌هاي تروريستي از جمله جيش فتح الشام ( جبهه النصره سابق)، نورالدين زنكي و حزب اسلامي تركستاني از منطقه الجبش براي حمله به مواضع مقاومت در مناطق 1070 و ضاحيه الاسد استفاده مي‌كردند. شبكه تلويزيوني المنار وابسته به حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه گزارش داد كه نيروهاي مقاومت جلوي پيشروي شورشيان به مناطق تحت كنترل مخالفان در حلب را گرفته‌اند. اما تروريست‌ها اين پيشروي نيروهاي مقاومت را تكذيب كردند. آنچه مشخص است گروه‌هاي مسلح بر خلاف تبليغات و جنگ رواني گسترده نتوانسته‌اند محاصره را بشكنند و تنها موفقيت آنها در منطقه راموسه با تلفات سنگيني همراه بوده است. بنابر گزارش‌ها گروه‌هاي تروريستي براي دستيابي به اين منطقه دست‌كم 500 نفر از نيروهاي خود را از دست داده‌اند. در همين حال، دستاورد تروريست‌ها در راموسه به دليل اينكه تحركات آنها درمناطق جنوبي حلب در نطفه از طريق حملات هوايي و توپخانه‌اي خفه مي‌شود، ‌علنا عقيم مانده است. از طرف ديگر پهپادهاي هجومي حزب‌الله مواضع تروريست‌ها را در جنوب غرب حلب هدف قرار دادند. انتشار تصاوير هدف قرار گرفتن تروريست‌ها توسط پهپادهاي حزب‌الله بازتاب گسترده‌اي در فضاي مجازي داشت. از سوي ديگر، انتظار مي‌رود با ورود نيروهاي تقويتي گسترده مقاومت به‌ويژه نيروهاي ويژه حزب‌الله، حلب به زودي شاهد شديدترين نبردها باشد. در همين حال، فرماندهي كل ارتش سوريه در بيانيه‌اي اعلام كرد، وزير دفاع سوريه يك بازديد ميداني در حلب داشت و با نيروهاي فعال در حلب ديدار كرد.  
 
مخالفت روسيه
تلاش گروه‌هاي مسلح پس از گذشت نزديك به دو هفته همچنان به در بسته خورده است، در چنين شرايطي غرب تحركات ديپلماتيك خود را براي برقراري آتش‌بس در حلب تشديد كرده است. «فدريكا موگريني» مسئول سياست‌ خارجي اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه‌اي در خصوص تحولات اخير در استان «حلب» در سوريه ابراز نگراني كرد و خواستار توقف درگيري‌ها در اين منطقه شد. در اين بيانيه كه در سايت اتحاديه اروپا قرار گرفته آمده است: «يكبار ديگر حمايت كامل خود را از درخواست اخير سازمان ملل براي اعمال آتش‌بس 48 ساعته و توقف درگيري‌ها به منظور فراهم كردن فرصتي براي نهادهاي سازمان ملل در خصوص ارائه كمك‌هاي انساني به مردم سوريه و تعمير و بازسازي شبكه‌هاي آب و برق در منطقه اعلام مي‌كنيم. » شبكه الجزيره گزارش داد كه فرانسه و امريكا در جريان يك نشست غيرعلني در شوراي امنيت سازمان ملل، از سرگيري مذاكرات سوريه را به ارسال «كمك‌ها» به شهر حلب منوط كرده‌اند كه با مخالفت مسكو مواجه شده است. ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل با اشاره به اينكه «نبايد براي ازسرگيري مذاكرات صلح سوريه پيش‌شرط گذاشته شود» تاكيد كرد كه دور بعدي مذاكرات صلح سوريه نبايد باعث توقف درگيري‌ها در حلب شود.  
 
ابهام آنكارا
همزمان كه نبرد حلب به مراحل حساس رسيده، ابهام در سياست خارجي تركيه نسبت به سوريه بيشتر مي‌شود. بر اساس گزارش روز دوشنبه فايننشال تايمز تركيه نقش مهمي از طريق حمايت از گروه‌هاي مسلح در عمليات حلب به عهده دارد. از طرف ديگر آنكارا اعلام كرده است يك مكانيزم قوي با روسيه براي سوريه ايجاد مي‌كنيم. مولود چاوش اوغلو، وزير خارجه تركيه به خبرگزاري آناتولي گفت كه آنكارا و مسكو در مورد سوريه به‌ساز و كار مستحكمي دست پيدا كرده‌اند.  وي افزود كه به زودي يك هيئت «نظامي‌ـ‌امنيتي» از تركيه عازم مسكو خواهد شد تا پرونده سوريه را با مقامات روسيه مورد بررسي قرار دهد.  مسكو از حاميان اصلي دمشق محسوب مي‌شود و جنگنده‌هاي روسي نقش مهمي در نبرد حلب دارند. تلاش تركيه براي نزديكي به روسيه باعث شده تا شورشيان در وضعيت گيج‌كننده‌اي به سر ببرند. بعضي تحليلگران معتقدند هدف تركيه از حمايت از نبرد حلب و همزمان تلاش براي نزديكي به مسكو، مهار كردن كردها است. فابريك بالانج، كارشناس جفرافياي سياسي سوريه در يك مركز نزديك به لابي‌هاي صهيونيستي موسوم به «مؤسسه واشنگتن براي سياست‌گذاري خاور نزديك» نوشت: «اگر اردوغان واقعاً مي‌خواهد با پوتين آشتي كند، بايد ثابت كند اراده متوقف كردن حمايت از شورشيان را دارد. علاوه بر اين تركيه مي‌تواند مرزهاي خود با سوريه را ببندد و حمايت لجستيكي جيش الفتح را قطع كند. در عوض، آنكارا مي‌خواهد مطمئن شود كه روسيه از ايجاد كردستان از عفرين تا رودخانه تيگريس، در امتداد مرزهاي تركيه حمايت نخواهد كرد. » اين كارشناس در ادامه آورده است: « اگر اين توافق شكل بگيرد اردوغان احتمالاً همانند انور سادات در جريان جنگ كيپور عمل خواهد كرد، زماني كه ارتش مصر حمله‌اي در شبه جزيره سينا براي كاهش دادن تحقير جنگ 1967 آغاز كرد و سپس وارد مذاكرات صلح با اسرائيل شد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن