تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819139342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امید کشاورزان کرمان یخ زد/ سرمازدگی در کمین محصول سال جاری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
امید کشاورزان کرمان یخ زد/ سرمازدگی در کمین محصول سال جاری

سرمازدگی شکوفه های درخت زرد آلو


شناسهٔ خبر: 3589405 - یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
استانها > کرمان

کرمان – سرمای بهاره در حالی این روزها در کرمان شدت یافته که سرمازدگی در بسیاری از شهرستان‌های استان اقتصاد کشاورزان این استان را با تهدید جدی مواجه کرده است. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – اسما محمودی: استان کرمان یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی در کشور محسوب می‌شود و سهم عمده‌ای درزمینهٔ تولید محصولات مختلف کشاورزی به‌خصوص محصولات باغی و محصولات خارج از فصل دارد. همچنین یک‌سوم باغ‌های کشاورزی کشور در این استان قرارگرفته است و طبق آمار اعلام‌شده کشاورزی مهم‌ترین شغل مردم استان را تشکیل می‌دهد. گردش مالی کشاورزی به‌خصوص درزمینهٔ تولید محصولاتی ازجمله پسته، گردو، خرما، سیفی جات میلیاردها تومان در طول هرسال برآورد می‌شود و درزمینهٔ تولید پسته رتبه اول، گردو رتبه دوم، خرما رتبه سوم و سیفی جات جزو سه استان برتر است. این آمارها نشان می‌دهد توجه به حراست از اقتصاد استان کرمان که برمبنای کشاورزی استوارشده است مهم‌ترین نقش را در بحث دوام اقتصاد خرد در بزرگ‌ترین استان کشور دارد این آمارها نشان می‌دهد توجه به حراست از اقتصاد استان کرمان که برمبنای کشاورزی استوارشده است مهم‌ترین نقش را در بحث دوام اقتصاد خرد در بزرگ‌ترین استان کشور دارد. این در حالی است که تغییرات عمده اقلیمی و خشک‌سالی و گسترش آفات در سال‌های اخیر به مشکلی عمده برای استان کرمان تبدیل‌شده است. درحالی‌که در ابتدای سال آبی جاری گمانه‌زنی‌هایی در خصوص بروز پدیده ال نینو در کرمان انجام می‌شد اما نه‌تنها میزان بارندگی‌ها تا ابتدای اسفندماه به حد عادی خود هم نرسید که سونامی خشک‌سالی به مهم‌ترین تهدید کشاورزی در کرمان تبدیل شده است. این درحالی‌که است که تغییرات اقلیمی در استان کرمان طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش‌یافته است بطوریکه در زمستان سال جاری شاهد بیشترین افزایش دما طی سال‌های اخیر در استان بوده‌ایم.

افزایش دما در اواخر زمستان سال جاری در استان کرمان منجر به شکوفه دهی زودرس درختان شد و این درحالی است که پس از تعطیلات عید به‌یک‌باره دمای هوا در استان به‌شدت کاهش‌یافته است و درنتیجه درختان پسته استان به‌عنوان اولین تولیدکننده پسته جهان در معرض تهدید جدی قرارگرفته است. طی دو شب گذشته افت دمای شدید در استان موجب شده است کشاورزان و گلخانه داران کرمان با نگرانی به آینده کشاورزی استان نگاه کنند. طی دو شب گذشته افت دمای شدید در استان موجب شده است کشاورزان و گلخانه داران کرمان با نگرانی به آینده کشاورزی استان نگاه کنند رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان به خبرنگار مهر گفت: پس از چند روز بارندگی در استان کرمان که در روزهای منتهی به سیزدهم فروردین‌ماه روی داد شاهد افت دما در استان کرمان بودیم. حمیده حبیبی افزود: روند کاهش دما در استان کرمان همچنان ادامه دارد و در روز جاری به اوج خود می‌رسد و احتمال سرمازدگی محصولات باغی و زراعی استان را افزایش داده است. وی تصریح کرد: این رویه کاهش دما از روز جمعه آغازشده است و به کشاورزان هشدار می‌دهیم که درزمینهٔ اجرای راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از سرمازدگی اقدام کنند. وی گفت: دمای لاله‌زار به دو درجه زیر صفر رسیده است و گرم‌ترین منطقه کرمان شهداد با ۲۸ درجه ثبت‌شده است. کاهش بی سابقه دما در کرمان حبیبی ادامه داد: دمای شهر کرمان نیز در همین مدت به دو درجه رسیده است که یکی از کمترین دمای ثبت‌شده در این زمان از سال طی سال‌های اخیر است. مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به سرمای هوا در روزهای اخیر به کشاورزان به‌خصوص باغداران هشدار لازم در خصوص سرمازدگی داده‌شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش دما از امشب در شهرهای شمالی استان کرمان احتمال وقوع پدیده سرمازدگی به‌ویژه در باغات پسته شمال استان وجود دارد. وی افزود: در شهرهای شمالی استان نظیر کرمان، زرند، رفسنجان، انار و راور و بخش‌هایی از شهربابک و سیرجان باغات کشاورزی با خطر سرمازدگی روبرو می شوند. وی از کشاورزان خواست اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت را هرچه سریع‌تر انجام دهند. به باغداران، کشاورزان، گلخانه داران، مرغداری‌ها و دیگر مشاغل حساس در مقابل نوسانات دمایی توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خسارات احتمالی سرمازدگی، اقدامات لازم را به عمل‌آورند سلاجقه گفت: به باغداران، کشاورزان، گلخانه داران، مرغداری‌ها و دیگر مشاغل حساس در مقابل نوسانات دمایی توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خسارات احتمالی سرمازدگی، اقدامات لازم را به عمل‌آورند. وی افزود: هوای کرمان هم‌اکنون کمی ابری و دمای آن ۱۴‌ درجه است، سرعت باد ۳ متر بر ثانیه و از سمت شمال و پیش‌بینی ۲۴ ساعته وضعیت هوای در کرمان صاف تاکمی ابری گاهی افزایش ابر وزش باد و بیشینه دما ۱۴ و کمینه دما ۲‌ درجه است. محمد خسروی، کارشناس کشاورزی در گفتگو با مهر اظهار داشت: کاهش شدید دما طی روزهای اخیر خسارت‌های زیادی به کشاورزان زده است و طبق پیش‌بینی‌ها روند کاهش دما طی روزهای انتها هفته جاری ادامه خواهد داشت. کشاورزان به توصیه های کارشناسان توجه کنند وی افزود: باغ‌های پسته در این فصل از سال به گرما نیاز دارند و کاهش دما روند رشد درختان پسته را مختل کرده است. خسروی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم با مشورت کارشناسان هواشناسی اقدامات لازم برای متعادل کردن دمای باغ‌ها و جلوگیری از سرمازدگی را انجام دهند. وی افزود: اقدام به پوشش بیمه‌ای یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند بخشی از خسارت‌های کشاورزان را جبران کنند. به نظر می‌رسد با توجه به نوسانات شدید دمای طی روزهای اخیر باید اطلاع‌رسانی دقیق به کشاورزان انجام شود تا ضمن جلوگیری از ضربه به اقتصاد کشاورزی استان کرمان زمینه پیشگیری از سرمازدگی مزارع و باغ‌های کشاورزی نیز در استان کرمان مهیا شود.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن