واضح آرشیو وب فارسی:ایسکا نیوز: فیلم "اسپات لایت" که اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرده است، داستان گروه روزنامه نگاری را روایت می کند که موضوعات خاص شهر بوستون را در کانون توجه قرار می دهد و این بار قرعه به نام پرونده ای افتاده است که فساد کشیش های شهر بوستون و تجاوز آنان را به کودکان، فاش می کند. تا اینجا برای کسی که فیلم را ندیده است، داستان بسیار جذاب است و مخاطب حس می کند با داستانی جدی و افشاگرانه روبرو است اما پس از دیدن فیلم بسیار ناامید خواهد شد. اسپات لایت هیچ المان سینمایی ندارد، نه نما و قاب حساب شده، نه شخصیت پرداخته شده و نه داستان پرپیچ و خم و جذاب. اگر روایت این فیلم به صورت گزارش چند صفحه ای در ژورنال به چاپ می رسید شاید نتیجه بهتری هم داشت، سینما قدرت این را دارد تا هم سرگرمی باشد و هم امکان اندیشه را فراهم کند و هم لذتی عمیق به مخاطب هدیه کند، اما اسپات لایت کاملا به این موارد بی توجه است و به هیچ وجه در صدد تولید اثر سینمایی نیست بلکه تمام آن چیزی را که در ذهن دارد از طریق دیالوگ تولید می کند. شخصیت ها در این فیلم همگی روی هوا هستند و مخاطب را به شناخت شان هم فرا نمی خواند. با این که موضوع فیلم بسیار جذاب و دغدغه مند است اما مخاطب را ترغیب نمی کند، حال آن که با داستانی سر راست روبروییم بهتر است جزئیات پرداخته شوند و حتی در این رایطه به شخصیت یک قربانی و کشیش پرداخته شود تا در مخاطب حس همدردی ایجاد کند اما فیلم بسیار محافظه کارانه عمل می کند که گویی کارگردان حتی به این فرآیند اعتقاد خاصی ندارد. اما چرا این فیلم ناقص و بد اسکار گرفته است؟! تنها پاسخی که می توان به آن رسید، نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست. جایی که بیم آن می رود که با روی کار آمدن حزب جمهوری خواه به نهاد کلیسا بیشتر امکان ظهور دهد و در ابعاد جهانی موجب شود کوس های جنگ به صدا درآیند. در جایی از فیلم، حادثه یازدهم سپتامبر رخ می دهد که تمامی توجه را به خود جلب می کند و از طرفی با افتضاح کلیسا روبروییم، هنگامی که این دو در کنار هم نشان داده می شوند مخاطب را به آن دوران سخت پرتاب می کند و او را می ترساند که دوباره با قدرت گرفتن یک دولت جمهوری خواه، افتضاح های مشابه رخ دهد. فیلم مانند یک فیلم تبلیغاتی برای حزب دموکرات عمل می کند تا خیلی غیر مستقیم و زیرپوستی بیننده را به طرفداری از دموکرات ها تشویق کند. به هر حال این سال ها جوایز اسکار و حتی جشنواره های دیگر به دلایل سینمایی به کاندیدها داده نمی شود بلکه بر اساس مصلحت این اتفاق روی می دهد. سینما قدرت نفوذ بسیار زیادی در ذهن و جان و سبک زندگی همگان دارد و می توان سیاست های مورد نظر را از این طریق اعمال کرد، این رویکرد به هدفی مهم تر از گذشته تبدیل شده است که دیگر سینما بودن مهم نیست بلکه هدف و نقطه آخر مد نظر است! 502502
جمعه ، ۶فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکا نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]