تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819264917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین پیروزی انسان در مقابل هوش مصنوعی گوگل در بازی چین باستان/بازی فکری پیچیده تر از شطرنج


واضح آرشیو وب فارسی:انتخاب: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : لی سدول،استاد بزرگ بازی گو(GO) بعد از سه باخت متوالی در مقابل هوش مصنوعی گوگل سرانجام توانست یک پیروزی را برای خود در سئول ثبت کند. بازی فکری گو یک بازی متعلق به چین باستان است که پیچیده تر از شطرنج به حساب می آید. پیش از این AlphaGo توانسته بود لی سدول را در سه مسابقه پیاپی شکست دهد. تصور اینکه کامپیوترها بتوانند بازی «گو» را که متعلق به چین باستان است، با مهارت بالایی بازی کنند، تا به امروز دور از ذهن به نظر می رسید. alphaGo برنامه ای است که توسط شرکت Deepmind توسعه یافته است. گوگل در سال 2014 این شرکت را خریداری کرده بود. هوش مصنوعی Alpha Go توانایی یادگیری دارد و بر اساس شبکه های عمیق عصبی (Deep Neural Networks) کار می کند. قرار بود اگر لی در مقابله با Alpha Go برنده شود، یک میلیون دلار جایزه دریافت کند. از مجموع پنج بازی اما این استادبزرگ تاکنون سه بر یک عقب است و حتی در صورت بردن بازی بعدی که سه شنبه برگزار می شود هم نمی تواند پیروزی نهایی را کسب کند. پیش از این برای سال ها بسیاری تصور می کردند که در بازی گو هیچ وقت کامپیوتر نمی تواند بر انسان پیروز شود. گو بازی پیچیده ای است اما قوانین ساده ای دارد. بازی روی تخته ای انجام می شود که یک جدول ۱۹ در ۱۹ روی آن رسم شده است. بازی دو نفره است و یک نفر مهره های سفید و نفر دوم مهره های سیاه دارد. هر بازیکن باید به نوبت مهره های خود را روی تقاطع بین هر چهار خانه قرار دهند. در حقیقت تعداد تقاطع ها در هر ردیف ۱۹ عدد است نه تعداد خانه ها. هرکدام از بازیکن ها باید سعی کند با استفاده از مهره های خودش، مهره یا زنجیره ای از مهره های حریف را به طور کامل محاصره کند و در عین حال نگذارد مهره های خودش محاصره شوند. مهره های محاصره شده از روی تخته برداشته می شوند و در نهایت بازیکنی برنده است که مهره های بیشتری روی تخته داشته باشد. برای برنده شدن در این بازی اما باید تحلیل های پیچیده ای صورت بگیرد. آنالیز کامپیوتری این بازی هم به همین خاطر کاری بسیاری پیچیده است. تخته خیلی بزرگ و تعداد حرکت های ممکن برای مهره ها بسیار بسیار زیاد است. بعد از پنج دست بازی کردن، تخته بازی می تواند بیش از پنج تریلیون آرایش مختلف از مهره ها به خود دیده باشد و در کل تعداد حالت های قرارگیری مهره ها روی تخته به چیزی بیش از ۱۰ به توان ۱۰۰ حالت می رسد.


یکشنبه ، ۲۳اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: انتخاب]
[مشاهده در: www.entekhab.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن