واضح آرشیو وب فارسی:انتخاب: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری برای یکی دوسال نیست، گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مبتنی بر اسلام ناب است که باید منافع محرومین را تامین و مانع از تعرض به حقوق مردم شود.پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری برای یکی دوسال نیست، گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مبتنی بر اسلام ناب است که باید منافع محرومین را تامین و مانع از تعرض به حقوق مردم شود. به گزارش «انتخاب»، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش اقتصاد مقاومتی که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد یکی از موضوعات بسیار مهم برای بشریت را که هم ذات انسان هاست، مسئله آزادی عنوان کرد و اظهارداشت: نگاه به تاریخ بشر نشان می دهد همیشه برای آزادی دغدغه ای وجود داشته و از سوی دیگر افرادی تلاش کرده اند در جهت منافع خود، آزادی دیگران را محدود کنند. جلیلی ادامه داد: یکی از رسالت ها و اهداف بزرگ پیامبران الهی این بوده است که زنجیر کسانی که دوست دارند بر پای انسان ها غول و زنجیر بیفکنند را باز کرده و آزادی را در شکل متعالی برای بشر به ارمغان بیاورند. عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به اشکال مختلف زنجیرهایی که در راه آزادی برای انسان و جود دارد به تبیین موضوع اسارت و شکنجه پرداخت و گفت: علت طرح این بحث در ذیل موضوع اقتصاد مقاومتی این است که در طول تاریخ یکی از عرصه هایی که افراد توانسته اند به آزادی و حقوق دیگران تعدی و تجاوز کنند، عرصه اقتصاد است. وی با بیان اینکه انبیاء به صورت جدی به دنبال این بودند که مناسبات اقتصادی مناسبات صحیحی باشد تا حقوق انسان ها حفظ شده و آنها به رشد و تعالی برسند، خاطرنشان کرد: بنابراین صرفاً دعوای برخی مردم با انبیاء بر سر ربوبیت نبوده بلکه بعضی مواقع نیز بر سر چنین موضوعاتی بوده است و پیامبران گاهی بحث اصلی شان این است که اگر می گوییم مناسباتی مانند نماز باید باشد، این امر باید امتداد یابد. جلیلی ادامه داد: کسانی که با مناسبات اقتصادی به انسان ها لطمه می زنند از سوی قرآن مفسد خطاب شده اند در واقع کسانی که امنیت و آرامش مردم را تباه می کنند مفسد هستند و وظیفه بزرگ انبیاء و جانشینان آنها این بوده که این مناسبات را تصحیح کنند چراکه دین امری گزینشی نیست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه مناسبات اقتصادی باید اصلاح شده و در بستر صحیح خود قرار بگیرد یادآور شد: از کسانی که ادعای دین دارند باید پرسید که چرا در مناسبات غلط اقتصادی سکوت می کنند و این در حالی است که عده ای از بنی اسرائیل لعنت شدند چون چنین افعالی را انجام می دادند. وی با بیان اینکه اگر انسان بخواهد به تکامل برسد لازمه اش این است که افراد این مناسبات را غلط تعریف نکنند ولو کسانی که ادعای دین دارند اما خلاف آن عمل می کنند تصریح کرد: وظیفه مهم همه ما بنا به توصیه انبیاء این است که در کنار اصلاح امور به اصلاح اقتصادی نیز بپردازیم. جلیلی اظهار داشت: چندین قرن است که تمدن جدید غرب شکل گرفته تا آزادی انسان ها را محدود کرده و به حقوق انسان ها تعرض کند و ریشه آن نیز در همین مبنا است که اگر انسان ها به حقیقت نزدیک شوند و مناسبات صحیح اقتصادی حاکم شود، عرصه بر آنها تنگ خواهد شد لذا سعی کرده اند حقیقت را انکار کنند و چون این موضوع کار راحتی نیست باید آن را با اندیشه های خود تئوریزه کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بنابراین در این پارادایم ما شاهد هستیم که این تفکر ادعا می کند که حقیقت نسبی است و قائل به نوعی تکثر حقیقت هستند، افزود: آنها معتقدند که حقیقت دست نیافتنی و متکثر است و یکی از کسانی که در 5 قرن اخیر بیشترین تعدی و تجاوز را به حقوق انسان ها داشته خود این مواضع را تئوریزه کرده و به عنوان پدر اندیشه آزادی مطرح شده است و امثال جان لاک به راحتی استعمار را تئوریزه کرده و خود از سهامداران عمده شرکت های برده داری بوده اند. وی تصریح کرد: هنر آنها این بوده است که آزادی انسان ها را که قصد داشتند به آن تجاوز و تعدی کنند به اسم آزادی چنین کردند و خود جان لاک به عنوان پدر آزادی مطرح می شود و ما می بینیم که این تمدن امتداد یافته و در عرصه های مختلف خود را تثبیت کرده است. جلیلی با اشاره به انحصاری بودن حق وتو و برخورداری از سلاح هسته ای تنها برای برخی از کشورها خاطرنشان کرد: بر این مبنا یک نگاه قدیمی استکباری می گوید مناسبات اقتصادی باید آنطور که ما می خواهیم باشد چون ثروت ما بیشتر است و برای حفظ آن مناسبات جدیدی تعریف می کنند و دولت نیز باید در جهت حفظ منافع سرمایه دارانی باشد که سرمایه خود را از راه ناحق به دست آورده اند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث جهانی شدن ادامه داد: بنابراین ما می بینیم که ضد آزادی ترین این مردم خود را طرفدار آزادی اعلام می کنند و به طور مثال بعد از برجام گفته می شود طلب هایی که ما از کشور هند داریم تنها از طریق کالا باید دریافت شود و تازه این حرف ها از سوی طرفداران بازار آزاد گفته می شود و آنها معتقدند باید درباره هر تراکنش و فعالیت اقتصادی نظر بدهند. وی با بیان اینکه آنها چنین اندیشه ای را با تئوری های لیبرالیسم بزک می کنند، یادآور شد: این در حالی است که برخی در داخل قصد توجیه آن را دارند و می گویند ما هم شریک آنها شویم و سهمی برای خود بگیریم و این همان چیزی است که امام (ره) درباره آن هشدار داده و فرموده بودند که این همان اسلام آمریکایی است. جلیلی با اشاره به معیارهای اسلام ناب و اسلام آمریکایی خاطرنشان کرد: امام می گوید اسلام سرمایه داران، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام مستکبرین و در یک کلام اسلام آمریکایی و در این تفکر اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اسلام ناب و در برابر همه آنها قرار دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضرت امام اسلام ناب را اسلام پابرهنگان، اسلام مستضعفین، اسلام رنج دیدگان تاریخ و اسلام عارفان مبارزه جو معرفی می کنند و در این تفکر اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری است که صرفا یکی دو سال ساخته شده باشد، نیست بلکه یک اقتصاد مبتنی بر اسلام ناب است که می گوید ما باید مانع از تعرض به حقوق مردم شویم و در عین حال باید منافع محرومان را تامین کنیم. وی در بخش پاسخ به سوالات دانشجویان درباره مذاکرات هسته ای یادآور شد: ما باید از منابع ملی حراست کنیم تا منافع ملی بیشتری را به دست بیاوریم. ما حق تنازل از حقوق ملت را نداریم و اگر شما در مقابل حق خود در مقابل دشمن تنازل کنید باز هم دشمن در مقابل شما طمع می کند لذا چیزی که در دوره قبل در مذاکرات دنبال می شد تنها دفاع از حقوق هسته ای نبود بلکه دفاع از همه حقوق کشورمان بود. جلیلی تاکید کرد: خاکریز هسته ای خاکریز خط مقدم کشور است که باید در این عرصه منابع قدرت خود را افزایش دهیم نه اینکه از این منابع هزینه کنیم و بنابراین ما قدرت هسته ای خود از جمله غنی سازی 20 درصد و سایر پیشرفت های هسته ای را مدیون شهدای هسته ای بوده ایم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما در مذاکرات یک عقب نشینی اتفاق افتاده است، گفت: بله من به صورت جزئی این مسئله را در قضیه برجام مطرح کردم و به تعبیر مقام معظم رهبری ما هزینه های سنگینی در این مسیر پرداخت کردیم. وی در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه انتخابات در تهران در ارتباط با مجلس شورای اسلامی و خبرگان و در پاسخ به این سوال که آیا رای تهران به معنای علاقمندی به ارتباط با انگلیس و کاهش اقبال به اصولگرایان است، گفت: در فروردین 67 که انتخابات مجلس برگزار شد و آخرین مجلسی بود که امام (ره) در بین ما حضور داشت، ایشان پیامی برای انتخابات داده است و این وصایای به یادگار مانده از ایشان است و امام آنجا دو مفهوم اسلام آمریکایی و اسلام ناب را کلید زدند؛ مردم به کشور و نظام علاقمند هستند و حضور آنها در انتخابات موجب تقویت نظام خواهد بود. جلیلی حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات را مایه افتخار و غرور نظام دانست و یادآور شد: ما باید قدردان این مردم باشیم اما بخش دوم کار من و شما است که این دو تفکر را تبیین کنیم و شاخص های اسلام ناب و اسلام آمریکایی را برای جامعه مطرح کنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه امام(ره) فرمودند که باید مانع از این شویم که این تفکر اسلام آمریکایی به اهداف خود جامع عمل بپوشاند، یادآور شد: شاید مصداق این تفکر امروز آقای الف و فردا آقای ب باشد اما ما نباید مردم را در این زمینه متهم کنیم بلکه باید ببینیم خودمان چقدر برای اغنای افکار عمومی و روشنگری دراین زمینه کار کرده ایم. وی با اشاره به نقش مهم نخبگان جامعه تاکید کرد: مردم بر اساس میزان روشنگری و تبیین های صورت گرفته دست به انتخاب می زنند و اینجاست که دیگر بحث بصیرت دهی، شعار نیست و باید نقش اسلام ناب در پیشرفت اقتصاد، کشاورزی، صنعت نفت و سایر زمینه ها تبیین شود و امتداد داشته باشد. جلیلی در پایان تاکید کرد: ما باید وظیفه خود را جدی بگیریم و برای اغنا و بصیرت مردم کار کنیم.
پنجشنبه ، ۱۳اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: انتخاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]