تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835927165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طراحي بازيهاي دوبعدي (فعلا دوبعدي) بدون نياز به كدنويسي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: Prince_ of _Persia21-03-2006, 07:27 AMسلام. http://qsmile.com/qsimages/6.gif سال نو مبارك http://qsmile.com/qsimages/226.gif http://qsmile.com/qsimages/85.gif http://qsmile.com/qsimages/303.gif من مي خواهم به عنوان هديه سال نو خودم به شما آموزش طراحي بازيهاي دو بعدي با نرم افزار معروف Game Maker را بدهم. با اين آموزش شما براحتي خواهيد توانست بدون کد نویسی http://qsmile.com/qsimages/293.gif در عرض 5 دقیقه اولین بازی خودتونو طراحی کنید. http://qsmile.com/qsimages/308.gif نظرتون چیه؟ سریع نظر بدین تا کارمو شروع کنم. K053_LSH_KV9021-03-2006, 07:51 AMخب بگو استفاده كنيم حتما بايد نظر داد hippo21-03-2006, 10:11 AMلطفاً شروع كن اگه به صورت pdf باشه (با عكس) خيلي بهتره Prince_ of _Persia22-03-2006, 07:04 AMhttp://qsmile.com/qsimages/6.gif 120 بسيار خوب . با نام خدا شروع مي كنم. اول مي توانيد نرم افزاري رو مي گم به همراه چند pack که شامل موسیقی اسپرایت و تصاویر پس زمینه برای ساخت بازی است از www.gamemaker.nl دانلود کنید. هنگامی که این نرم افزارو بر روی سیستم خود نصب کنید به همراهش چندین فایل gif و صوتی و مثال های open source از بازی به همراه نرم افزار نصب می شود. http://qsmile.com/qsimages/18.gif خوب حالا آموزش طراحی بازی : مقدمه : چگونه يك بازي را طراحي كنيم http://qsmile.com/qsimages/84.gif ؟ بازي كردن بازيهاي كامپيوتري جالب است. اما در حقيقت جالب تر اينست كه بازيهاي كامپيوتري را خودتان طراحي كنيد و اجازه دهيد ديگران با آنها بازي كنند. متاسفانه ساختن بازيهاي كامپيوتري آسان نيست. بازيهاي كامپيوتري تجاري كه شما امروزه ميخريد معمولآ يك تا سه سال براي ساخت توسط تيمي از كشورهاي مختلف كه بين 10 تا 15 نفر هستند زمان ميبرد. مخارج اينگونه بازيها به آساني به چندين ميليون دلار ميرسد. و تمام اين افراد بسيار با تجربه هستند: برنامه نويسان , طراحان هنري , تكنسين هاي صوتي و ... . پس اين به معناست كه ساخت بازي كامپيوتري توسط شما غير ممكن است http://qsmile.com/qsimages/258.gif ؟ خوشبختانه خير http://qsmile.com/qsimages/242.gif ، البته شما نبايد توقع داشته باشيد كه بازيهايي مثل Quake يا Age of Empires را آن هم در مدت چند هفته بسازيد. البته اين هم لازم نيست. بازيهاي كامپيوتري آسانتري مثل Tetris، Pacman، Space Invaders و... نيز همچنين براي بازي جالب و براي ايجاد آسانتر ميباشند. متاسفانه آنها هنوز به مهارتهاي برنامه نويسي براي كنترل گرافيك ، صدا ورابط كاربري نياز دارد. در اينجا از نرم افزار Game Maker استفاده ميشود. نرم افزار Game Maker براي بسيار آسانتر نمودن طراحي بازيها طراحي شده است. احتياجي به برنامه نويسي نميباشد خيلي راحت و مستقيمآ بوسيله رابط كاربري drag-and-drop ( كشيدن و رها نمودن ) به شما اجازه ميدهد تا بازي كامپيوتري خود يسرعت براحتي object ها ( اشياء ) را در Game Maker تعريف مينماييد و رفتار آنها را مشخص مينماييم. شما ميتوانيد room ها ( اتاقهاي بازي ) جذابي با پس زمينه قابل پيمايش اضافه كنيد كه بازي در آن رخ ميدهد. و اگر شما احتياج به كنترل كاملتري بر روي بازي داريد زبان برنامه نويسي با استفاده آسان داخلي Game Maker بدين منظور در نرم افزار طراحي شده كه كنترل تمام اتفاقاتي كه در بازي رخ ميدهد را به شما ميدهد. Game Maker به بازي دو بعدي ، نه به بازيهاي سه بعدي مانند Quake ، توجه دارد. اما اين نبايد شما را نااميد كند. خيلي از بازيهاي معروف ، مثل Age of Empires ، Command & Conquer ، و Diablo از تكنولوژي تصاوير متحرك دو بعدي استفاده ميكنند حتي با اينكه به ظاهر سه بعدي به نظر ميرسند. و همچنين طراحي بازيهاي سه بعدي راحتتر و سريعتر است. در پوشه GameMaker پوشه های زیر وجود دارد : examples: شامل تعدادي مثال از بازيها براي شما ميباشد تا آن ها را تست كنيد ياتغيير دهيد. Lib: شامل كتابخانه هايي از actions ( واكنش ها ( ميباشد. اگر شما ميخواهيد كتابخانه واكنش هاي جديدي را نصب كنيد بايد آنها را در داخل اين پوشه قرار دهيد. Sprites: اين پوشه شامل sprite ( تصاوير متحرك ) هايي است كه ميتوانيد از آنها در برنامه استفاده نماييد. با نصب برنامه Game Maker در اين پوشه فقط تعدادي sprite وجود خواهد داشت ولي شما ميتوانيد از وب سايت Game Maker بسته هاي resource (منبع) را دانلود كنيد كه شامل sprite ها اصوات و موزيك هاي پس زمينه و تصاوير پس زمينه و موارد اضافي ديگري ميباشد. Backgrounds , Sounds : پوشه هايي كه هم معنا با نامشان داراي فايل هاي پس زمينه و اصوات ميباشند. Game Maker براي اجرا به كامپيوتر پيشرفته پنتيومي كه ويندوز 98 ، Me ، XP يا بالاتر را اجرا كند نياز داريد. وهمچنين به حداقل وضوح تصوير 600*800 با 65000 (16bit) رنگ و Directx كه بر روي سيستم نصب باشد احتياج داريد. هنگامي كه بازي را طراحي يا تست ميكنيد به حافظ بالايي ( حداقل MB 32 يا ترجيحآ بيشتر) احتياج داريد. هنگامي كه فقط بازي ها را اجرا ميكنيد به حافظه كمتري احتياج است و مقدار حافظه مورد نياز بستگي به تعداد عناصر موجود در بازي دارد. یک بازی از چند قسمت تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از : 1. sprite : که تصاویر متحرک یا ثابتی هستندکه به عنوان کاراکترهای بازی استفاده می شوند. 2.background : تصاویر پس زمینه ای هستند که برای بک گراند room ها بکار می روند. 3.sound : اصواتی بازی شامل موسیقی و افکت های صوتی 4. objects : آبجکت یا همان اشیای بازی ، این ها روح و مغز متفکر اسپرایت های هستند در حقیقت اسپرایت ها شکل ظاهری و اشیا طرز رفتار و واکنش آنها در بازی هاست. 5.room : مکان هایی که بازی در آنها اجرا می شود. به قسمت های بالا resource گفته می شود . Prince_ of _Persia22-03-2006, 07:17 AMطرح کلی برای طراحی بازی : قبل از اينكه درباره توانايي هاي Game Maker صحبت كنيم خوب است كه درباره طرح كلي برنامه بحث نماييم. بازي هاي ساخته شده بوسيله Game Maker در يك يا چند room رخ ميدهد.( room ها مسطح و دوبعدي ميباشند اما ميتوانند شامل گرافيك هايي باشند كه سه بعدي به نظر برسند ). شما در اين room ها objects (اشياء) را قرار ميدهيم كه در برنامه تعريف نموده باشيد. Object هاي متداول ديوارها ، توپهاي متحرك ، شخصيت اصلي ( main character ) ، غول ها ( monsters ) و غيره ميباشند. بعضي از object ها مثل ديوارها فقط در room ها قرار ميگيرند و هيچ حركتي انجام نميدهند. Object هاي ديگر مثل شخصيت اصلي در اطراف حركت ميكنند و نسبت به ورودي هاي درافتي از كاربر ( مثل فشرده شدن كليدي از صفحه كليد ، ماوس يا جوي استيك ) و يا برخورد با هريك از اشياء ديگر واكنش نشان ميدهند. به عنوان مثال هنگامي كه كاراكتر اصلي با يك غول برخورد ميكند بايد بميرد. Object ها مهمترين اجزاء بازي هايي هستند كه با Game Maker طراحي ميشوند. پس اجازه دهيد در مورد آنها بيشتر بحث كنيم: در ابتداي object ها به تصاويري نياز دارند كه باعث شود آنها در صفحه نمايش داده شوند. اين چنين تصاويري اسپرايت ناميده ميشوند. يك اسپرايت معمولآ يك تصوير تنها نيست بلكه مجموعه اي از تصاوير است كه يكي بعد از ديگري نمايش داده ميشوند تا يك انيميشن را ايجاد نمايند. با اين روش اين طور به نظر ميرسد كه كاراكتر راه ميرود ، يك توپ ميچرخد ، سفينه فضايي منفجر ميشود و ... . در طي بازي اسپرايت يك آبجكت به خصوص ميتواند نغيير كند ( بطوري كه كاراكتر هنگامي كه به سمت چپ يا راست حركت ميكند متفاوت بنظر برسد ). شما ميتوانيد اسپرايت خودتان را طراحي كنيد ( بوسيله Game Maker يا لود كردن آنها از فايل مثلآ فايلهاي تصاوير متحرك gif ). برخي از اتفاق ها براي آبجكت ها رخ خواهد داد كه چنين اتفاقاتي رويداد ( event ) ناميده ميشود. ابجكت ها مي توانند در قبال اين رويداد ها واكنش نشان دهند. تعداد زيادي از رويدادهاي متفاوت وجود دارند كه رخ ميدهند و تعداد زيادي واكنش وجود دارند كه شما مي توانيد بگذاريد آبجكت ها بگيرند. براي مثال يك رويداد creation (خلق) براي هنگامي كه آبجكت ها ايجاد ميشوند وجود دارد. ( براي اينكه دقيقتر گفته باشيم هنگامي كه يك instance (نمونه) خلق ميشود؛ ممكن است چندين نمونه از يك آبجكت موجود باشد.) به عنوان مثال هنگامي كه آبجكت توپ ايجاد ميشود به آن action (واكنش) حركتي نسبت دهيم. مثل اينكه توپ در حال حركت است. هنگامي كه دو آبجكت با هم برخورد ميكنند رويداد collision رخ ميدهد. شما ميتوانيد در اين حالت واكنش ايستادن يا حركت در جهت معكوس را نسبت دهيم. شما همچنين ميتوانيد يك افكت صوتي را به آن نسبت دهيد. براي انجام اين كار Game Maker به شما اجازه مي دهد تا افكت هاي صوتي را تعريف كنيد. هنگامي كه بازيكن يك كليد صفحه كليد را فشار مي دهد يك رويداد keyboard بوجود مي آيد و آبجكت ميتواند واكنش مناسبي مانند حركت در جهت تعيين شده را انجام دهد. من اميدوارم كه طرز كار را فهميده باشيد. براي هر آبجكتي كه شما طراحي مي نماييد ميتوانيد واكنشهايي براي رويدادهاي متفاوت مشخص كنيد. در اين روش شما رفتار آبجكت را تعيين ميكنيد. هنگامي كه شما آبجكت هاي خود را تعريف نموديد وقت آن است كه room ها را كه آنها در آن جان مي گيرند را تعريف كنيد. Room ها مي توانند براي مرحله هاي بازي شما يا بررسي مكانهاي متفاوت استفاده شوند. واكنش هايي براي حركت از room اي به room ديگري وجود دارد. Room در ابتداي همه داراي يك پس زمينه مي باشد. اين پس زمينه ها مي توانند يك رنگ ساده يا يك تصوير باشد. چنين تصاويرپس زمينه اي در Game Maker ايجاد شوند يا شما ميتوانيد آنها را از فايل لود كنيد. (پس زمينه ها ميتوانند كارهاي زيادي انجام دهند ولي براي اكنون فقط مطلع باشيد كه آنها چيزي هستند كه room را زيباتر مي كنند. ) بعد شما مي توانيد آبجكت ها را در room قرار دهيد. شما مي توانيد چندين نمونه از آبجكت يكساني را در يك room قرار دهيد. پس به عنوان مثال شما نياز داريد كه فقط يك آبجكت ديوار را تعريف كنيد و مي توانيد از آن در جاهاي بسياري استفاده كنيد. همچنين شما مي توانيد چندين نمونه از آبجكت يكساني داشته باشيد ، زماني كه آنها بايد رفتار يكساني داشته باشند. اكنون شما براي اجراي بازي آماده هستيد. Room ابتدايي نمايش داده ميشود و آبجكت ها به سبب واكنش هايشان در رويداد creation حيات مي يابند. آنها شروع به واكنش نشان دادن به يكديگر به سبب واكنشهايشان در رويداد collision ميكنند. آنها ميتوانند با استفاده از واكنشهايشان در رويداد mouse يا keyboard خود نسبت به بازيكن نشان دهند. بنابراين بطور خلاصه موارد ذيل ( اغلب منبع يا ابزار ( resource) ناميده ميشوند ) نقش مهمي را ايفا كنند: آبجكت ها: كه در حقيقت نهاد و هستي بازي هستند. Room ها : كه مكانهايي ( مرحله هايي ) هستند كه بازي در آنها حيات مي يابد. اسپرايت ها : تصاوير ( متحرك ) اي هستند كه براي نمايش آبجكت ها مورد استفاده قرار مي گيرند. صوت ها: اين موارد مي توانند به عنوان افكت صوتي يا موزيك پس زمينه در بازي استفاده شوند. تصاوير پس زمينه: اين تصاوير به عنوان پس زمينه براي بازيها استفاده مي شوند. Prince_ of _Persia22-03-2006, 07:33 AMطراحی اولین بازی http://qsmile.com/qsimages/242.gif در ابتدا خوب است به ساخت يك مثال بسيار ساده نگاهي بيندازيم. در اينجا ما فرض مي كنيم كه شما Game Maker را در حالت simple اجرا نموده ايد. اولين گام تشريح بازي است كه ما مي خواهيم طراحي كنيم. ( شما بايد هميشه اين كار را در ابتدا انجام دهيد ، اين عمل در آينده شما را از اعمال اضافي ديگر بر حذر ميدارد. ) بازي كه ما مي خواهيم طراحي كنيم بسيار ساده است : در اين بازي يك توپ وجود دارد كه بين ديوار ها بالا و پايين مي پرد. بازيكن بايد سعي نمايد تا بوسيله ماوس بر روي توپ كليك كند هر زمان كه موفق شد امتياز ميگيرد. تا اين جا كه ديديم به دو شي احتياج داريم: توپ و ديوار.ما همچنين به دواسپرايت مختلف احتياج داريم : يكي براي آبجكت ديوار و ديگري براي آبجكت توپ. در انتها به افكت صوتي احتياج داريم كه هنگامي كه روي توپ كليك مي شود اجرا شود. ما فقط از يك room استفاده مي كنيم كه بازي در آن اتفاق مي افتد. ( اگر شما نمي خواهيد اين بازي را خودتان طراحي كنيد ميتوانيد آن را از پوشه Examples با نام ball.gm6 لود كنيد. ) بياييد اسپرايت ها را طراحي كنيم. از منوي add گزينه add sprite را انتخاب كنيد. ( شما همچنين ميتوانيد از دكمه اختصاصي آن در نوار ابزار استفاده كنيد. ) فرمي باز خواهد شد. در فيلد name نام Wall را تايپ كنيد. دكمه load sprite را كليك كنيد و يك تصوير مناسب را لود كنيد. اين تمام كاري بود كه شما بايد انجام مي داديد. پس فرم را ببنديد و به همين طريق اسپرايت توپ را ايجاد كنيد. در ادامه ما افكت صوتي را ايجاد ميكنيم. از منوي add گزينه add sound را انتخاب كنيد. فرم جديدي باز ميشود. به اين افكت صوتي نامي اختصاص دهيد و دكمه load sprite راكليك كنيد. يك افكت صوتي را انتخاب نماييد و آن را بوسيله دكمه play امتحان كنيد كه افكت مناسبي باشد. اگر افكت مناسبي بود فرم را ببنديد. گام بعدي ساخت دو آبجكت است. بياييد در ابتدا آبجكت ديوار را بسازيم. دوباره از منوي add گزينه add object ا انتخاب كنيد. فرمي كه كمي پيچيده تر از فرمهاي قبلي است كه تا كنون ديده ايد نشان داده ميشود. در سمت چپ فرم اطلاعاتي راجع به آبجكت نمايش داده شده است. به آبجكت نام مناسبي اختصاص دهيد و از منوي پايين افتادني اسپرايت ديوار را انتخاب نماييد. به خاطر اينكه ديوار يك آبجكت ثابت است بايد جعبه چك solid را فعال كنيد. اين تمام كار ايجاد آبجكت ديوار بود. آبجكت ديگري را ايجاد كنيد ، آن را ball بناميد و به آن اسپرايت توپ را اختصاص دهيد. ما توپ را ثابت یا solid نميسازيم. ما براي توپ به كمي واكنش احتياج داريم. در وسط فرم شما يك ليست خالي از رويداد ها را مي بينيد. در پايين آن يك دكمه به نام add event وجود دارد. روي آن كليك كنيد تا تا تمام رويدادهاي ممكن را ببينيد. رويداد creation را انتخاب كنيد. اين ريداد به ليست اضافه ميشود. در سمت راست فرم شما تمام اعمال ممكن را در چند گروه مي بينيد. از گروه move واكنشي را كه 8 فلش دارد را انتخاب كنيد و آن را تا ليست اعمال در وسط فرم drag كنيد. هنگامي كه شما آ ن را در وسط فرم رها كنيد اين عمل حركت آبجكت توپ را در يك جهت مخصوص ايجاد ميكند. تمام 8 فلش را براي يك حركت تصادفي انتخاب كنيد و گزينه speed را 8 تنظيم كنيد. حالا فرم را ببنديد. پس تا اينجا توپ هنگامي كه ايجاد ميشود شروع به حركت مي كند. اكنون ما بايد تعيين كنيم كه هنگام رويداد برخورد توپ با ديوار چه اتفاقي بايد رخ دهد. دوباره دكمه add event را كليك كنيد و گزينه collision را انتخاب كرده از منوي شناور آبجكت ديوار را انتخاب كنيد. براي اين رويداد ما احتياج به واكنش حركت در جهت معكوس داريم. ( شما مي توانيد عملي كه هر واكنش انجام ميدهد را با نگه داشتن ماوس بر روي آن ببينيد.) در آخر ما بايد تعيين كنيم هنگامي كه كاربر روي توپ كليك چپ مي كند چه اتفاقي بايد رخ دهد. براي اين رويداد ها ما به چند واكنش احتياج داريم : يكي براي اجراي افكت صوتي یعنی واکنش play a sound ( که مي توانيد آن را در گروه واكنش هاي main1 پيدا نماييد. ) و ديگري براي تغيير امتياز بازي set the score که در گروه score وجود دارد ودو عمل ديگر براي حركت توپ در جهت اتفاقي و به حركت در آوردن آن در جهت جديد که می توانید همان واکنش استفاده شده در رويداد creation را کپی کنید. براي واكنش sound افكت صوتي مناسبي را انتخاب كنيد. براي واكنش score در فيلد value مقدار يك را وارد نموده و جعبه چك relative را فعال كنيد. اين بدان معني است كه يك امتياز به امتياز هاي قبلي اضافه شود. ( اگر شما اشتباه كرديد ميتوانيد بر روي واكنش مربوطه دابل كليك كنيد و خواص آن را تغيير دهيد. ) آبجكت هاي ما اكنون آماده اند . چيزي كه ميماند تعريف يك room است. يك room جديد دوياره به بازي اضافه كنيد. در سمت راست برنامه يك room خالي مشاهده ميكنيد. در سمت چپ ميتوانيد برگه هاي tab را ببينيد. يكي براي خصوصيات پس زمينه ، يكي براي تنظيمات كلي بازي مثل طول و عرض room و يكي ديگر كه با آن ميتوانيد نمونه هايي از آبجكت ها را به room اضافه نماييد. در زير فرم شما مي توانيد از منوي شناور يك آبجكت را انتخاب نماييد. با كليك در room ميتوانيد نمونه هايي از آبجكت را به room اضافه كنيد و با استفاده از كليك راست روي نمونه هاي درون room آن ها را حذف نماييد. يك حاشيه دور تا دور room با استفاده از آبجكت ديوار ايجاد كنيد و يك يا دو توپ درون آن قرار دهيد. بازي ما اكنون آماده است. حالا موقع آن است كه بازي را تست كنيم. دكمه Run را كليك كنيد و مشاهده كنيد چه رخ مي دهد. اگر شما اشتباهي نكرده باشيد توپ شروع به حركت در اطراف مي كند. سعي نماييد روي توپ كليك كنيد و مشاهده كنيد چه رخ مي دهد. شما مي توانيد بازي را با فشردن كليد Esc متوقف كنيد. اكنون شما ميتوانيد تغييرات بيشتري را انجام دهيد. تبريك ميگويم شما اولين بازي خود را طراحي نموديد. تمامی مطالب فوق توسط خودم http://qsmile.com/qsimages/174.gif بصورت انحصاری تهیه شده است و استفاده آن باذکر نام نویسنده و نام منبع ولینک بلا مانع است. http://qsmile.com/qsimages/112.gif ------------------------------------------- از بس تایپ کردم کف کردم. یادتون نره نظر بدید تا بدونم تا چه سطحی می تونم پیش برم و طرفدار داره یا نه . یه نظر دادن که کاری نداره دیگه . یعنی می گین از نوشتن این مطالب سخت تره ؟:blink: ادامه مطالب در یکی دو روز دیگه....to be continued http://qsmile.com/qsimages/288.gif ALt3rnA22-03-2006, 03:09 PMمتشکرم از زحمتت ولی اینا رو من بلدم اگه میشه کار با اسکریپت ها رو اموزش بده hippo22-03-2006, 03:20 PMgamehackir جان شما اينا را بلديد بقيه چي ؟ ALt3rnA22-03-2006, 03:29 PMشرمنده حواسم نبود =============== اینم سریال نسخه ی 6.1 برنامه Name: redguy S/N: 6F580A 8996B 5503F22F934DD prance 222-03-2006, 05:54 PMبا عرض تبريك خدمت همه اقاي شاهزاده ايراني شما كه زحمتو ميكشي نميشه اموزشو pdf بزاري با تشكر Prince_ of _Persia24-03-2006, 06:55 AMاز دوستانی که نظر دادند متشکرم. در رابطه با اسکریپت نویسی بسیار بحث طولانی خواهد بود زیرا این برنامه در حدود 1000 توابع و متغیر داخلی و دستورات متعدد دارد. http://qsmile.com/qsimages/229.gif با این حال من سعی خواهم کرد پس از آموزش اصلی برنامه به اسکریپت نویسی تا حدودی بپردازم البته انتظار استقبال بیشتری از این تاپیک را دارم. http://qsmile.com/qsimages/193.gif من آموزش کامل بصورت فایل pdf را بعد از تکمیل آموزش ها تهیه می کنم و آن را در انجمن آموزش ها قرار می دهم . تا اون موقع سعی می کنم تا در آموزش خود از عکس هم استفاده کنم. Prince_ of _Persia24-03-2006, 07:10 AMخوب حالا برویم سراغ ادامه آموزش : تعريف اسپرايت ها اسپرايت ها نمايش گرافيكي تمام آبجكت ها هستند. يك اسپرايت مي تواند يك تصوير تنها باشد كه با هر برنامه طراحي كه شما دوست داشته باشيد مي تواند طراحي شود ، يا مجموعه اي از تصاوير باشد كه هنگامي پشت سر هم نمايش داده ميشود مانند يك حركت انيميشني به نظر مي رسد. براي مثال چهار تصوير از يك اسپرايت Pacman كه به سمت راست حركت ميكند بصورت زير است: http://gamemakerfarsi.persiangig.com/image/gm3.JPG هنگامي كه شما يك بازي طراحي ميكنيد معمولآ با جمع آوري مجموعه اي از اسپرايت هاي زيبا شروع ميكنيد. مجموعه اي از اسپرايت هاي حالب در وب سايت Game Maker قابل دسترسي است. اسپرايت هاي ديگري در وب معمولآ بصورت فايل متحرك GIF وجود دارد. براي اضافه نمودن يك اسپرايت گزينه Add Sprite را از منوي Add انتخاب كنيد يا دكمه متناظرش را در نوار ابزار را كليك نماييد. http://gamemakerfarsi.persiangig.com/image/gm2.JPG در بالاي فرم شما مي توانيد نام اسپرايت را تعيين كنيد. تمام اسپرايت ها ( و منبع ابزار هاي ديگر ) داراي نامي مي باشند. بهتر است شما به اسپرايت نامي بدهيد كه تشريح كننده آن باشد. اطمينان حاصل كنيد كه تمام منبع ابزارها نامهاي متفاوتي دارند. اگر چه اين عمل اكيدآ نياز نيست. به شما توصيه مي شود از حروف و اعداد و نشانه ( _ ) در نام هر اسپرايت ( و هر منبع ابزار ديگر ) استفاده نماييد و ابتداي آن را با حروف شروع نماييد. مخصوصآ از فاصله در نامها استفاده ننماييد. اين كار براي هنگامي كه كد نويسي مي كنيد مهم است. براي لود نمودن يك اسپرايت روي دكمه Load Sprite كليك نماييد. يك فرم گفتگو باز نمودن فايل نشان داده مي شود كه مي توانيد اسپرايت مورد نظر را انتخاب كنيد. Game Maker مي تواند بسياري از فايل هاي گرافيكي را لود نمايد. هنگامي كه يك فايل متحرك gif را لود مي نماييد تصاوير فرعي متفاوتي تصوير اسپرايت را تشكيل مي دهند. هنگامي كه اسپرايت لود شد ، اولين تصوير فرعي در سمت راست نمايش داده مي شود. هنگامي كه چندين تصوير فرعي وجود دارند شما مي توانيد با ذكمه اي جهت دار بين تصاوير حركت نماييد. جعبه چك Transparent تعيين مي كند كه پس زمينه به صورت شفاف نشان داده شود يا بصورت معمولي نشان داده شود. بيشتر اسپرايت ها داراي پس زمينه شفاف هستند. پس زمينه بوسيله رنگ بالاترين پيكسل سمت چپ اسپرايت تعيين ميگردد. پس دقت نماييد پيكسلي از تصوير واقعي اين رنگ را نداشته باشد. ( توجه كنيد كه فايلهاي gif اغلب رنگ شفافيت خودشان را تعيين ميكنند. اين رنگ در Game Maker استفاده نميشود. بوسيله دكمه Edit Sprite مي توان اسپرايت را ويرايش نماييد يا حتي يك اسپرايت كامل جديد بسازيد Prince_ of _Persia24-03-2006, 07:22 AMتعريف آبجكت ها با منبع ابزارهايي كه تا كنون شما ديده ايد مي توانيد تصاوير و افكتهاي صوتي زيبايي به بازي لضافه نماييد. اما اينها هيچ كاري انجام نمي دهند. اكنون ما به مهمترين منبع ابزار رسيديم، آبجكت ها. آبجكت ها هسته ي بازي اي هستند كه كارها را انجام ميدهند. آنها اغلب اوقات داراي اسپرايت كه نماي گرافيكي آنها مي باشند هستند كه شما آنها را نمي بينيدو آنها داراي رفتار مي باشند به اين علت كه ميتوانند نسبت به رويدادهاي مهم واكنش نشان دهند. تمام چيزهايي كه شما در باري مي بينيد ( به جز تصوير پس زمينه ) آبجكت ها هستند. ( يا براي اينكه دقيقتر گفته باشيم آنها نمونه هايي از آبجكت ها هستند. ) كاراكترها ، غول ها ، توپ ها ، ديوارها و غيره همگي آبجكت مي باشند. همچنين ممكن است آبجكت هايي وجود داشته باشند كه ديده نميشوند اما جنبه هايي ار بازي را كنترل مي كنند. لطفا به تفاوت بين آبجكت ها و اسپرايت توجه نماييد. اسپرايت ها فقط تصاوير ( متحرك ) هستند كه هيچ رفتاري از خود نشان نميدهند. آبجكت ها معمولا داراي اسپرايت هستند تا آنها را نمايش بدهد اما آبجكت ها داراي رفتار مي باشند. بدون آبجكت ها رفتاري وجود نخواهد داشت. همچنين تفاوت بين آبجكت ها و نمونه ها را تشخيص دهيد. يك آبجكت يك وجود مهم را توصيف ميكند مثل هيولاها. در يك بازي ميتواند چندين نمونه از اين آبجكت وجود داشته باشد. هنگامي كه ما در مورد يك نمونه صحبت ميكنيم منظور ما يك نمونه خاص از يك آبجكت است هنگامي كه ما در مورد آبجكت ها صحبت ميكنيم منظور ما تمام نمونه هاي از اين آبجكت است. براي اضافه نمودن يك آبجكت به بازي گزينه Add Object را از منوي Add را انتخاب كنيد. فرم آبجكت ظاهر مي شود. اين فرم نسبتا پيچيده است. در سمت چپ فرم اطلاعاتيكلي در مورد آبجكت مشاهده مي كنيد. در وسط فرم ليستي از رويدادهايي كه برا سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 787]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن