تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806760290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محرمانه‌های غیرهسته‌ای ظریف، کری و صالحی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: محرمانه‌های غیرهسته‌ای ظریف، کری و صالحی
مذاکره با امریکا، علاوه بر تبادل زندانیان درباره سوریه و یمن نیز انجام شده است. محمد جواد ظریف، جان کری و علی اکبر صالحی در یک روز جزئیاتی علنی نشده از مذاکرات دو سال گذشته بین ایران و امریکا را بیان کردند...
به گزارش نامه نیوز ، محمد جواد ظریف، جان کری و علی اکبر صالحی در یک روز جزئیاتی علنی نشده از مذاکرات دو سال گذشته بین ایران و امریکا را بیان کردند؛ مذاکراتی که حالا دیگر مشخص شده که به پرونده هسته‌ای محدود نشده و در مسیر‌هایی متفاوت، به موضوع «تبادل زندانیان» و همچنین مشکلات سوریه و یمن نیز گسترش پیدا کرده است. کری از تلاش‌های ظریف در روند تبادل زندانیان صحبت کرده، ظریف از تبادل ایمیل با کری سخن گفته و علی اکبر صالحی هم جزئیات بیشتری از شروع مذاکرات هسته‌ای بین ایران و امریکا از کانال عمان بیان کرده است.

وزیر خارجه امریکا در مراسمی که در روزنامه واشنگتن پست به مناسبت تبادل جیسون رضائیان یکی از هفت زندانی امریکایی در ایران برگزار شد، جزئیاتی از نحوه تبادل رضائیان بیان کرد و از محمد جواد ظریف و حسین فریدون برادر رئیس جمهور به خاطر تلاش‌ برای خروج همسر و مادر جیسون رضائیان از ایران تشکر کرد. جان کری به اتفاقات ساعت‌های تبادل جیسون رضائیان و خروج همسر و مادرش از ایران اشاره کرد، زمانی که به گفته او، ظریف چند ساعت قبل از اجرای برجام، او را از بروز مشکلی در روند تبادل زندانیان با خبر کرده است. کری گفته که ظریف برای حل این مشکل، با برادر حسن روحانی رئیس جمهور تماس گرفته و او نیز نیمه‌شب برای گرفتن امضای آزادی یگانه صالحی همسر رضائیان، با یک مقام قضایی در ایران تماس گرفته است. کری روز تبادل رضائیان با زندانیان ایرانی را یکی از پراسترس ترین روزهای کاری خودش توصیف کرده است، زیرا به گفته او، بدون آزادی مادر و همسر رضائیان، کل روند تبادل زندانیان مختل می‌شد: ‌«به لطف ظریف که خیلی سریع اقدام کرد، حجم زیادی از کار بسیار سریع انجام شد، چند نفر دیگر نیز در این فعال شدند از جمله برادر رئیس‌جمهور (حسین فریدون) که این افراد حتی یک قاضی را در همان ساعات شبانگاهی بیدار کردند و برگه‌هایی که باید برای آزادی آنها امضا می‌شد، امضا شد و حالا ما می‌دانیم که آخر این داستان عالی، چگونه بود.» همزمان، محمد جواد ظریف نیز در گفت و گویی جداگانه با هفته‌نامه صدا برای اولین بار خبر داد که با جان کری تبادل ایمیلی دارد. ظریف که تا کنون چندبار تأکید کرده « مذاکرات با وزیر خارجه امریکا فقط در موضوع هسته‌ای است» برای اولین بار گفته که با امریکایی‌ها در دور دوم مذاکرات لوزان در مورد جنگ یمن هم گفته وگو کرده ولی «با کارشکنی عربستان به نتیجه نرسیده(است)» ظریف همانطورکه قبلا هم گفته بود، با کری بر سر آزادی تفنگداران دریایی امریکا مذاکره کرده و گفته که 20 دقیقه «قبل از مذاکرات تلفنی من و کری خبر بازداشت ملوانان» را به او داده‌اند.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا هم دیروز به اسارت 10 تفنگدار امریکایی توسط ایران اشاره کرد و گفت که این حادثه مرا به شدت عصبانی کرد. ظریف در مورد مذاکرات تبادل زندانیان با امریکا هم گفته که مجوز مذاکره با امریکایی‌ها در مورد تبادل زندانیان 5/1 سال پیش داده شده ولی تأکید کرد: «گفت‌وگوها در مورد تبادل زندانیان توسط وزارت خارجه انجام نشد... شورای امنیت ملی مسئول مذاکره با امریکا در مورد تبادل زندانیان بود.» ظریف گفته: «ممکن است مقامات امریکایی بخواهند مشکل دیرینه‌شان را با ایران حل کنند»، زیرا به گفته او « شاهد برخی تلاش‌ها از سوی امریکایی‌ها برای کاهش بی‌اعتمادی هستیم.» با این حال، ظریف به برجام اشاره کرده و می‌گوید: «مردم ایران، انتظار عهدشکنی امریکا را دارند.» ظریف دیروز همچنین با اشاره به سفر اروپایی روحانی، در توئیترش نوشت: «دیدار دکتر روحانی از فرانسه تبلور قدرت دیپلماسی است. عصر جدیدی از همکاری‌های سودمند متقابل درعرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آغاز شده است.»
 
محرمانه‌های صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌و‌گو با ان‌بی‌سی، به روند مذاکرات هسته‌ای از یک دهه گذشته اشاره کرد و در مورد زمان ریاستش بر وزارت خارجه گفت: «آن زمان نزد رهبر رفتم و گفتم مذاکرات با 1+5 ما را به جایی نمی‌رساند و پیشنهاد کردم که آیا می‌توانیم به صورت دوجانبه با ایالات متحده مذاکره داشته باشیم یا نه.»

به گزارش فارس، صالحی با بیان اینکه رهبر انقلاب با پیشنهاد وی موافقت کرده‌اند، گفت آن زمان بود که مذاکرات محرمانه با امریکا بدون آنکه در رسانه‌ها افشا شود، آغاز شد. صالحی ادامه داد: «آن زمان مذاکرات را در عمان آغاز کردیم و دولت جدید هم که روی کار آمد این مذاکرات را ادامه داد. بنابراین ما دو مسیر داشتیم، مسیر 1+5 و مسیر ایالات متحده.»صالحی با بیان اینکه تهران اعلام کرده بود توافقاتی که با امریکا حاصل می‌شود باید از سوی 1+5 نیز پذیرفته شود، گفت: اگر مذاکرات دوجانبه با واشنگتن نبود، «احتمالاً به اینجا نمی‌رسیدیم.»رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد نحوه آغاز این مذاکرات دوجانبه نیز گفت که ابتدا یک رابط عمانی طرحی را از سوی امریکا مطرح کرد، اما تهران به وی اعلام کرد که عمان باید طی نامه‌ای رسمی پیشنهاد امریکایی‌ها را به ایران ارائه کند تا این پیشنهاد قابل اتکا باشد. به گفته صالحی، پس از آن بود که سلطان عمان شخصا طی نامه‌ای به رهبر انقلاب، آمادگی امریکا برای مذاکره را اعلام کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید رهبری برای آغاز مذاکرات چهار شرط را مطرح کردند: «اولین شرط این بود که خب شما صرفاً در مسئله هسته‌ای بحث کنید و وارد موضوعات دیگر، مثل مذاکرات سیاسی و غیره، نشوید.» بنا بر روایت رئیس سازمان انرژی اتمی، دومین شرط این بوده است که مذاکرات با امریکا سریع به جمع‌بندی برسد و «مانند مذاکرات با 1+5 «بی‌رمق» نباشد.»وی افزود: «سومین شرط این بود که آن‌ها باید حق بنیادین ما یعنی غنی‌سازی را به رسمیت بشناسند. شرط چهارم را هم بگذارید که پیش خودم بماند.» رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: علاوه بر آن چهار شرط اولیه «شرط دیگری هم بود مبنی بر اینکه مذاکرات باید در سطحی پایین‌تر از وزیر خارجه باشد، به همین جهت من اجازه نیافتم که در مذاکرات حضور داشته باشم.» صالحی با برشمردن برخی از اقدامات واشنگتن در گذشته علیه ایران، از جمله ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران، گفت: با این دلایل است که تهران به امریکا اعتماد ندارد. به گفته صالحی، در مقابل ایران هرگز دست به اقدامات اینچنینی نزده و اگر یک شخص امریکایی، انگلیسی یا فرانسوی‌ در منطقه سر بریده شده، توسط گروه‌هایی بوده که مورد حمایت کشورهای متحد امریکا قرار دارند.

منبع:جوان




۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن