تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820445112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی جالب و خواندنی با مجری مشهور صدا و سیما ! + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: علي اسدي، مجري تلويزيون در گفت و گو با «ايران»:مجري كليشه اي يعني ماشين اپراتور!
اين روزها مجري شدن و به تبع آن معروف شدن روياي بسياري از جوان هاست. بسياري گمان مي کنند، همين که بيان خوبي داشته باشند مجري خوبي مي شوند يا مثلاً سواد و اطلاعات کافي و چهره مناسب را جزو لازمه هاي مجري خوب شدن مي دانند اما براستي مجري و گوينده خوب شدن به چه عواملي بستگي دارد و آسيب هاي حيطه اجرا چيست؟ اين موضوعي است که درباره آن با علي اسدي مجري تلويزيون به گفت و گو نشسته ايم. او مجري گزيده کار برنامه هاي اينجا ايران است، سينماويژن، سال تحويل جام جم، سيماي خانواده، ... و نويسنده کتاب رهبري ارکستر واژه ها است؛ با او درباره وضعيت فعلي اجرا دربرنامه هاي تلويزيون به گفت و گو نشستيم:
   
به نظر شما مهم ترين مساله وضعيت کنوني اجرا در ايران چيست؟
 مهمترين مساله از نظر من کساني هستند که مجري شده اند تا فقط دو استيج بيشتر بگيرند يا دوتا امضا بيشتر بدهند؛ حالايا نهايت هدفشان همين است يا توان بيشتري ندارند. اينها شان مجري گري را از حد نبوغ و هنر به حد يک شغل معمولي پايين آورده اند. به عقيده من يک مجري خنثي، که طوطي وار حرف مي زند و از اجرا فقط اداره کليشه اي آنتن را بلد است با يک ماشين اپراتور فرق زيادي ندارد. شاملو مي گفت هنرمند اگر حرف تازه اي نداشته باشد، هنرش مفت هم نمي ارزد. در فرهنگ ما نيز گفته اند: سخن نو آر؛ که نو را حلاوتي دگر است. با اين حساب مجرياني که حرف تازه و متفاوتي ندارند و با داشتن دايره لغت پنجاه جمله اي، پنجاه عنوان برنامه و چندين سال اجرا در رزومه کاري شان است، اين ها در قبال ساعتها وقت مردم و اين تريبون مقدس و ويژه اي که در اختيارشان قرار گرفته مسئولند و مديران عافيت طلبي که مطلوبشان اينها هستند و دوغ و دوشاب برايشان فرقي ندارد، مسئول تر.
   
مجري خوب چه کسي است؟
يک مجري خوب، تکنيسين نيست. ماشين سخنگو نيست. هر هنرمندي چه در اجرا، چه نقاشي، چه مجسمه سازي و هرعرصه ديگري بايد سبکي منحصر به خود داشته باشد. هنرمند، کارش امضا دارد. اتيکت دارد. طعم و رنگي که آن را از بقيه متمايز مي کند. کاش مجريان به اندازه اي که حواسشان به تغيير لباس هايشان هست، حواسشان بود که بايد يک مشت حرف هاي نخ نماي تکراري شان را هم عوض کنند.
   
چطور باوجود کليشه اي بودن، برخي مورد توجه واقع مي شوند؟
بدبختانه اين روزها زياد اتفاق مي افتد که جريان پوپوليستي و عده اي طرفدار سطحي، نه به خاطر کيفيت هنر هنرمند، تنها به اين خاطر که به ديدنشان درتلويزيون، سينما يا مجلات زرد زنجيره اي، عادت کرده اند، ناآگاهانه به به و چه چه شان مي کنند تاجايي که چنان هوا برشان مي دارد و باد مي کنند که خودشان هم فکر مي کنند خيلي بزرگ شده اند. اين سم شيرين باعث مي شود طرف به جاي اينکه دنبال اصل و ارتقاي هنري باشد، به دنبال ژست گرفتن برود؛ و اين قصه غمبار هنر اين روزهاي ما است که دودش به چشم همه مي رود.
   
جاي خالي چه چيزي را در اجراهاي امروزي احساس مي کنيد؟
گزيده کاري و احترام به وقت مردم ناديده گرفته مي شود و همه به دنبال شهرت بيشتر و درآمد بيشترند. خدا فرهاد مهراد را رحمت کند. بچه بودم از اين خواننده محبوبم شنيدم که گفت: «يادتان باشد تنها جايي که در آن خسيس بودن، خوب است هنر است. 20 سال است که کارحرفه اي موسيقي مي کنم. با وجود اينکه در اين همه سال، شعر و آهنگ هاي زيادي ديدم که از آنها خوشم آمد و دلم مي خواست که آنها را اجرا کنم، ولي با خسيس بودن در انتخاب کار و دقت وسواس گونه، تعداد کل آهنگ هاي من به 20عدد نمي رسد.» حالامقايسه کنيد خواننده هايي را که برخلاف اين حرف فرهاد، عمر خوانندگي شان 3 سال نشده، 3 آلبوم مفصل و30 ترک آهنگ بيرون داده اند. يا اين مجرياني که صبح در شبکه سه، ظهر در شبکه پنج، شب در جام جم هستند؛ يک روز در ميان هم راديو برنامه مي روند. آخر مگر شما چقدر حرف براي گفتن داريد؟


دوشنبه 14 دی 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن