تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804785008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی ۱۸:۳۰/ استاد دانشگاه هاروارد راه های کاهش استرس را تشریح کرد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گفتگوی ۱۸:۳۰/ استاد دانشگاه هاروارد راه های کاهش استرس را تشریح کرد


یک روانشناس معتقد است در لحظه زندگی کردن می تواند مشکلات جسمی، روحی و روانی بسیاری از انسان ها را حل کنند. این استاد دانشگاه توضیح داد بعضی ها در زندگی غائبانه زندگی می کنند و از فرصت ها استفاده نمی کنند و بعضی ها حاضرانه زندگی می کنند. به فرمایش حضرت علی (ع) ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیکَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین. گذشته خانه معدومی است که از بین رفته است، و آینده نزدیک را نیز تضمینی نخواهد بود، پس فرصت بین دو عدم را یعنی خانه معدوم گذشته و خانه معدوم آینده را غنیمت بشمار به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر سیدمحسن فاطمی روانشناس و استاد دانشگاه هاروارد با حضور در برنامه پیشخوان خبر شبکه خبر راه های غنیمت شمردن فرصت ها در زندگی را توضیح داد. در ادامه بخش هایی از سخنان این استاد دانشگاه را با هم می خوانیم: اساسا بودن انسان در لحظه ها می تواند وجوه متفاوتی را شامل شود. بعضی ها در زندگی غائبانه زندگی می کنند و از فرصت ها استفاده نمی کنند و بعضی ها حاضرانه زندگی می کنند. به فرمایش حضرت علی (ع) ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیکَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین. گذشته خانه معدومی است که از بین رفته است، و آینده نزدیک را نیز تضمینی نخواهد بود، پس فرصت بین دو عدم را یعنی خانه معدوم گذشته و خانه معدوم آینده را غنیمت بشمارید.   وقتی انسان ها غایبانه در لحظه ها زندگی می کنند، همه قوای فکری و روحی شان مشغول آن فعالیتی که انجام می دهند نخواهد بود. جهانی که در آن زندگی می کنیم، جهانی است پر از کثرت، پر از سرعت، پر از چندگانگی و به همین خاطر مشغولیت ها ما در لحظه های گوناگون زیاد باشد و به خاطر تشتت لحظه های گوناگون تمرکز و توجه لازم را نداشته باشیم.
در خیلی از مواقع افراد در عین حال که در حال چک کردن ایمیل هستند، غذا می خورند، نامه امضاء می کنند، و به کارهای متعدد مشغول هستند. تحقیقات جدید عصب شناسی نشان می دهد وقتی ما کارهای متعدد را به صورت همزمان در حال انجام دادن هستیم، انرژی زیادی را از بین می بریم. اگر رویه زندگی آدم ها به طور کلی بر روی چندگانگی باشد، بعد از مدتی انرژی لازمی که باید بر روی زندگی داشته باشند نخواهند داشت.  


به همین خاطر چند سال پیش در دانشگاه هاروارد محققین 400 نفر را به طور تصادفی انتخاب کردند و به تلفن های آنان پیغام زدند که آیا شما  در لحظه ای که  مشغول فعالیت یک کار هستید به همان فعالیت فکر می کنید یا ذهنتان به چیز دیگر مشغول است؟  بیش از 90 درصد از آدمها به این نکته اشاره کردند که وقتی در حال انجام کاری هستند به چیز دیگر نیز فکر می کنند. درست مثل اینکه در شما به لحاظ فیزیکی در مجلسی حضور داشته باشید، اما به لحاظ روحی و ذهنی در جای دیگری سیر کنید.
برای همین پدیده ای روی داد در سال 2000 به نام «سیوری» یا تمرین لحظه حال را خوب و آگاهانه و پویا تجربه کردن است. حتی توصیه می شود، زمانی که چایی می نوشید به چایی حاضرانه فکر کنید. ما در مفاهیم فرهنگ دینی خودمان هم به این نکته ها برمی خوریم که افرادی که به قدرت روحی و عرفانی بالایی دست پیدا می کنند می توانند حاضرانه در لحظه های مختلف زندگی کنند. و این حاضرانه زندگی کردن می تواند آثار متعدد زیادی را بر زندگی آن فرد و زندگی اطرافیان او داشته باشد.
در تحقیقات جدیدی که در حوزه سلامت انجام شده است، در این شاخص ها عامل جدیدی معرفی شده است به نام اندازه تلومییرها. تلومییرها کلاهک های حمایتی هستند که قسمت نهایی و پایانی کروموزم ها را مورد حمایت قرار می دهند.  مثل پولک های بند کفش که حمایت می کند از کفش اینها به حمایت کروموزوم ها می پردازند.
به هر میزان که انسان ها در لحظه حال دچار استرس ها، فشارها و تشتت ها شوند، طول تلومییرها کوتاه تر خواهد بود و با کوتاه شدن اندازه این تلومییرها انسان ها نابودی را تجربه خواهند کرد.  بنابراین برخی از مطالعاتی که انجام شد مشخص کرد که حتی با تمرین سه ماه مراقبه های حضور محور ما می توانیم بر طول تلومییرها تأثیر بگذاریم و بودن خودمان را آگاهانه تر رقم بزنیم.
مطالعه دیگر نشان داد که خانم هایی که کودک بیمار دارند و با این استرس و فشار زندگی می کنند، اینها تلومییرهای کوتاه تری دارند، در مقایسه با زنانی که با رفتاری متفاوت و با صبر خود را با موضوع وفق می دهند.    ادامه سخنان دکتر فاطمی را در ویدیوی زیر قابل مشاهده است:  
دانلود

لینک را کپی کنید


جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن