محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853383870
رئیس کمیته علمی بافت و مرمت انجمن فرش دستباف ایران: دولت باید برای اقتصاد فرهنگ یارانه بدهد / نگاه مالی به مزیت نسبی فرهنگ روی دیگر اقتصاد مقاومتی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس کمیته علمی بافت و مرمت انجمن فرش دستباف ایران:
دولت باید برای اقتصاد فرهنگ یارانه بدهد / نگاه مالی به مزیت نسبی فرهنگ روی دیگر اقتصاد مقاومتی
اقتصاد فرهنگ از جمله موضوعات مهمی است که شاید امروزه آنچنان که باید و شاید مورد توجه کارشناسان ذیربط قرار نگرفته است این درحالی است که توجه به آن میتواند بسیاری از مشکلات اقتصادی هنرمندان را برطرف کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، گفتوگو با فتحعلی قشقاییفرد، پیرامون موضوع اقتصاد فرهنگ در یک کارگاه قدیمی نمدمالی در ساختمان اداره کل میراث فرهنگی واقع در خیابان ابنسینا انجام شد. کارگاهی که همهچیز در آن بوی کهنگی میداد. از نخهای ریسندگی شسته شده تا دار قالی که در گوشهای از آن خودنمایی میکرد. قشقاییفرد، طراحی سنتی، نگارگری را به صورت حرفهای دنبال میکند. وی در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، رئیس کمیته علمی بافت و مرمت انجمن فرش دستباف ایران و مشاور صنایعدستی اداره میراث فرهنگی کاشان است. وی یک نشان کیفیت و مرغوبیت یونسکو و 8 نشان ملی در زمینه گلیم و بافتهها و نمد کسب کرده است. در طول مصاحبه از هر دری سخن میگفت. اینکه هنرمندان نیازمند حمایت هستند و مسئولان باید در راه اقتصاد فرهنگ گامهای اساسیتری بردارند. آنچه در ادامه میآید خلاصهای از گفتوگوی چند ساعته با این کارشناس است. فارس: به عنوان یک هنرمند و کارشناس و مشاور صنایعدستی چه تعریفی از اقتصاد فرهنگ دارید؟ قشقاییفرد: ابتدا باید از دل فرهنگ، اقتصاد را تعریف کنیم. به نظر من فرهنگ، مجموعهای از اتفاقاتی است که در طول تاریخ برای جامعه در رفتار، زبان، آدابورسوم اندوخته میشود. به طور مثال فرهنگ مهمانداری و مسافرت رفتن اصفهانیها که مازاد آنچه در این ساختار آفریده میشود و آن را برای کسانی که امکان تولید محصول نداشته باشند، اقتصاد فرهنگ میگوییم مانند آموزش زبان که در یک فرهنگ میتواند باعث ایجاد اقتصاد فرهنگ کند. فارس: نوع اقتصاد حاکم بر فرهنگ را میتوان با اقتصاد صنعت مقایسه کرد؟ قشقاییفرد: نوع اقتصاد حاکم بر فرهنگ، اقتصاد پویایی است که نمیتوان با اقتصاد صنعت مقایسه کنیم هر چند که در اقتصاد فرهنگ نیز نوعی پویایی وجود دارد اما پویایی اقتصاد فرهنگ از نوع ارزشی است که ما آن را در مجموعه رفتارها درگیر میکنیم. مانند جامعه قشقایی که اگر عرضه بافتههای آنها را در نظر بگیریم، در مقابل آن پولی دریافت نمیکنند بلکه در قبل آن تأثیرگذاری پایداری را میگیرند که در آینده از آن منفعت میبرند. فارس: از ارزشهای اقتصاد فرهنگ بگویید. قشقاییفرد: یکی از ارزشهای اقتصاد فرهنگ، تأثیرگذاری آن در شخصیت کاربر است که پایدار است. اقتصاد فرهنگ نیاز به آموزش و آفرینش مقطعی ندارد و حاصل سده چند هزاره ملتی است که مهارت کافی روی آن دارند و نیازی نیست که دولت به طور مستقیم روی آن سرمایهگذاری مستقیم کند. من آنچه را در حوزه فرهنگ ارائه میدهم که برای خود بخواهم چون میخواهم ارزشگذاری بیشتری شود. رویکرد ما به اقتصاد فرهنگ باید رویکردی متفاوت از اقتصاد صنعت باشد. فارس: مهمترین مزایای اقتصاد فرهنگ چیست؟ قشقاییفرد: یکی از مزایای اقتصاد فرهنگ، ایجاد دوستی در حوزه جهانی است یعنی این نوع اقتصاد چون با ماهیت انسانی مأنوس است، روابط انسانی بیشتر تقویت میشود. حتی اگر بخشی از محصولات صنعتی را آمیخته به اقتصاد فرهنگ کنیم، پایداری و ارزشی که در آن به وجود میآید باعث رونق بیشتر آن خواهد بود. مثلاً اگر ظرف غذا را آمیخته با آداب و رسوم طراحی کنیم، آن را از قالب شی صرف تبدیل به محصول معنایی میکند و انسان با آن محصول ارتباط برقرار میکند. محصولات اقتصاد فرهنگ شامل آنچه که در پیرامون زندگی ما در قالب هنرهای سنتی، صنایعدستی و هنر بومی هستند، عینیترین محصولات فرهنگی با تنوع بالایی هستند چرا که هر اقلیمی، محصول متناسب با فرهنگ رفتاری خود طراحی کرده است. مثلاً شهری که از پشم خوبی برخوردار باشد، بالطبع دست بافتههای خوبی نیز دارند پس همه اشیای پیرامونی ما اگر متکی با پیشینه ما باشد، اقتصاد فرهنگی خواهند بود. فارس: چه مواردی از جمله مظاهر فرهنگی که در اقتصاد فرهنگ تأثیرگذار هستند؟ قشقاییفرد: از مظاهر فرهنگی تأثیرگذار در اقتصاد فرهنگ، طرح و رنگ است که هویت یک ملت را تشکیل میدهند و نقشها که برگرفته از پیشینه آن ملت است نیز میتوانند تفاوت ملموسی را از ملت دیگر ایجاد کند. رنگ، یکی از ملموسترین هویت اجتماعی و انسانی است. فارس: یکی از دیدگاههای مربوطه در انواع اقتصاد هر جامعهای، برخورداری از استقلال کامل است. به نظر شما نوع استقلال در اقتصاد فرهنگ چگونه است؟ قشقاییفرد: باید گفت که استقلال در این نوع اقتصاد، زبانزد است چرا که برخورداری از این نوع اقتصاد، وابستگی کمتری ایجاد کند. ما کشور 80 میلیونی، جامعهای مصرفکننده هستیم و اگر بخواهیم برای این جامعه محصول متنوعی تولید کنیم، حتی در شرایط سخت، به اقتصاد خانواده کمک میکنیم. فارس: با توجه به اینکه یکی دیگر از ویژگیهای این نوع اقتصاد، خرد و کوچک بودن آن است، این موضوع باعث وارد شدن آسیب به بدنه آن نمیشود؟ قشقاییفرد: این نوع اقتصاد خوشبختانه در تلاطمات اقتصادی کلان آسیب نمیبیند. به طور مثال در یک خانواده وقتی یک نفر به مهارتی میپردازد، دامنه پرداختن آن نیز کوچک است مثلاً من نمدمالی انجام میدهم اما کارگاه خصوصی ندارم و مشتریان محدود خود را دارم. فارس: آیا امروز سینمای کشور را میتوان بخشی از اقتصاد فرهنگ جامعه دانست؟ قشقاییفرد: اگر اقتصاد فرهنگ را در دیدگاه مدرن تعبیر کنیم، در آن شرایط اقتصاد فرهنگ مانند خط تولید دیده میشود مثلاً امروز سینما میتواند اقتصاد فرهنگ کشور هند باشد اما صنایعدستی ما وابسته به حرکتهای خردتر است. مثلاً اگر یک میلیون توریست داشته باشیم، بخش زیادی از اقتصاد فرهنگی ما که وابسته به تولیدات صنایعدستی است را پوشش میدهد و ما نمیتوانیم در دنیا که 7 میلیارد انسان وجود دارد، 10 میلیون نفر را وارد کشور خود کنیم بنابراین این نیاز به پاسخگویی زیادی دارد و کل جمعیت ما نمیتواند پاسخگوی آنها باشند. جامعه ما نیز در اعیاد خاصی که مسافرت به آن شهر بیشتر صورت میگیرد، بسیاری از شهرها پاسخگوی مسافران داخلی هم نیستند و مستأصل میشوند. پس اقتصاد فرهنگ به خاطر خودپویایی آن نیازی نیست که سیستم عریض و طویل وزارتخانهای داشته باشیم. فارس: مردم هر جامعهای تا چه اندازه در ارتقای اقتصاد فرهنگ نقش دارند؟ قشقاییفرد: امروز متولی فرهنگ ما، وزارت فرهنگ و ارشاد است اما در بسیاری از حوزهها خود مردم هستند که فرهنگ را به وجود میآورند. فرهنگ مانند رودخانه است که نه میشود جلوی آن را سد کرد و نه میتوان به آن جهتدهی داد بلکه فرهنگ باید مسیر خود را پیدا کند. در هر صورت مدیریت اقتصاد یک نوع نگرش مدرن حرفهای را میطلبد که ما نداریم یعنی نمیدانیم چگونه باید از پارچهبافی ورزنه بهرهوری کنیم. فارس: با توجه به اینکه از امکانات و فضای لازم منطقهای برخوردار هستیم اما از نحوه بهرهوری آن آگاهی کاملی نداریم، چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟ قشقاییفرد: به نظر من کسانی که در این حوزه از مهارت لازم برخوردار هستند باید وارد سیستم شوند تا امکانات بالقوه را بالفعل کرد تا توانایی پاسخگویی به اقتصاد واقعی فرهنگ را داشته باشند. بسیاری از مراسمات در کشور میتوانند جنبههای پویایی اقتصاد فرهنگ باشد. امروز تجارتی که در حوزه گردشگری دینی وجود دارد، شاید در گردشگریهای دیگر بهرهمند نباشند. یکی از خصوصیات این نوع اقتصاد، آزادی اقتصاد فرهنگ است یعنی هیچ نیرویی نمیتواند اثرگذار باشد. فارس: بُعد اقتصاد فرهنگ تا چه اندازه نیاز به سرمایهگذاری دارد؟ قشقاییفرد: این حوزه نیاز به سرمایهگذاری زیادی دارد. مثلاً اگر امروز اعلام کنند که به 2 هزار نفر قلمزن نیاز داریم، بدون شک اصفهان از این تعداد هنرمند برخوردار است بنابراین نیروها که تربیتیافته اقتصاد فرهنگ هستند، باید مدیریت شوند و از این نیروها باید بهره گرفت این در حالی است که متأسفانه تنها تلاش میشود این گروه از هنرمندان را به لحاظ میراث ناملموس جامعه حفظ کنند. فارس: چگونه میشود که در اقتصاد فرهنگ از یک تکه چوب، یک اثر فرهنگی فاخر و گرانقیمتی به دست آید؟ قشقاییفرد: یکی از ویژگیهای اقتصاد فرهنگ این است که تکیه آن بر پرداختن به سادهترین و ارزانترین مسائل و تبدیل آن به گرانترین کالاهاست. مثلاً وقتی یک تکه چوب به یک اثر فرهنگی تبدیل میشود که هزاران ارزش اقتصادی دارد و ارزشافزوده آن چندین برابر میشود و این حاصل اقتصاد فرهنگ است که ارزش را به هویت میدهد و شما نمیتوانید برای هویت، قیمت تعیین کنید. اگر تلاش کنیم که اقتصاد فرهنگ را به صنعت تبدیل کنیم، هویت دیگری پیدا میکند و دیگر نمیتوان به آن معنا داد. فارس: از اظهارات شما میتوان چنین برداشت کرد که نسبت به اقتصاد فرهنگ، فردی خوشبین هستید این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از هنرمندان نسبت به این موضوع بدبین هستند و به خاطر عدم صرفه اقتصادی در کار، مجبور به تغییر شغل شدهاند. قشقاییفرد: من هم در این زمینه به عدهای از هنرمندان که تغییر شغل دادهاند، کاملاً حق میدهم. ما برای محصولات فرهنگی خود مخاطب داریم و یکی از مهمترین مخاطبانی که میتواند به پویایی اقتصادی کمک کنند، گردشگران خارجی هستند که جذابیت فرهنگی ما عامل ورود آنها به شهر اصفهان است و نشانههای فرهنگی ما را با خود به کشور خود میبرد مانند گلیم و ...نکته مهم دیگر اینکه اگر جامعه فرهنگی خود را معرفی نکنیم، خودمان نمیتوانیم مخاطب خود باشیم. رابطه تنگاتنگی میان فرهنگ و روابط سیاسی هر ملتی وجود دارد و اگر این رابطه، رابطه خصمانهای باشد نتیجه خوبی نمیگیریم. پس اگر برای مازاد محصول خود مخاطب نداشته باشیم، مجبوریم برای امورات زندگی شغل خود را تغییر دهیم. فارس: قطعاً پیشرفت در هر فعالیتی به خصوص حوزه هنر و فرهنگ نیازمند بازاریابی جهت معرفی محصولات است. آیا هنرمندان اصفهانی در این زمینه موفق عمل کردهاند؟ قشقاییفرد: متأسفانه در جامعه ایرانی تبلیغ کافی پیرامون صنعت مورد نظر نشده است و لازم است که برنامههای متعددی برای دستاوردهای فرهنگی انجام شود و متأسفانه یکی از معایب بزرگی که در نمایشگاههای داخلی وجود دارد این است که مخاطبان با این دیدگاه وارد میشوند که محصولات فرهنگی، ارزانقیمت هستند یعنی توقع دارند که کارهای سنتی را ارزان خریداری کنند و دلیل آن هم عدم تبلیغات مناسب در جامعه است بنابراین از آنجایی که متولی فرهنگ، دولت است بنابراین برای معرفی فرهنگ، هر شخص به اندازه فردیت خود میتواند اثرگذار باشد اما رسانههای ملی میتوانند با پرداختن به محصولات فرهنگی به اقتصاد فرهنگ کمک کنند بنابراین هنرمند یا خود باید محصول تولید کند، یا شرکتهای بزرگ باید اقتصاد هنر را نشانه بگیرند و محصولات را بستهبندی کنند تا بازار خوبی ایجاد شود و در غیر این صورت هنرمندان مجبور به تغییر شغل میشوند. فارس: نگرش دولت به اقتصاد فرهنگ چگونه باید باشد؟ قشقاییفرد: نگرش دولت به اقتصاد فرهنگ باید نگرش ارزشی باشد یعنی لازم است که برای این بخش از فرهنگ یارانه پرداخت کنند و حمایتهای متنوعی کنند این در حالی است که متأسفانه دولت برای بسیاری از محصولات، یارانه ارائه میدهد که شاید نیازی به آن کار نباشد اما متأسفانه دهد، اما این کار را انجام نمیدهند و اگر این اتفاق بیفتد، حمایت دولت باعث حفظ هنر و فرصتهای شغلی باشد و کار سختی نیست و باید مدیریت کنند تا توریست وارد کشور شود و توریست با معرفی خوب فرهنگ و تبلیغات خوب بتوانیم درگیر کنیم با جامعه تا محصولات را خریداری کنند. فارس: با این اوصاف تصور میکنید که هنرمندان به اندازه کافی برای پیشرفت کاری خود تبلیغات لازم را انجام میدهند؟ قشقاییفرد: اقتصاد فرهنگ متکی به درآمد مازاد یک جامعه است. هنرمند، آفریننده محصولات فرهنگی است که اگر مخاطب نداشته باشد، متضرر میشود. پس هنرمندان برای خلق آثار خود کمکاری نکردهاند بنابراین بخش حمایتی باید ورود پیدا کنند. البته به این معنا نیست که تنها معاونت صنایعدستی وظیفه حمایتی دارد، بلکه باید نگرش کلانی داشت. از طرف دیگر تمامی شرکتهای صنعتی باید از فرهنگ حمایت کنند و قانونی مصوب شود که درصدی از درآمد خود را از محصولات فرهنگی خرید کنند و باعث پویایی اقتصاد فرهنگ شوند. فارس: اما بدون شک معاونت صنایعدستی در حمایت از هنرمندان بیتأثیر نیست. قشقاییفرد: بله قبول دارم. این معاونت نهتنها تلاش بسیاری کرده است که به بیمه هنرمندان کمک کند، که به ارائه کارتهای شناسایی و هویت دادن به هنرمندان برای وام گرفتن کمک کرده است. از طرف دیگر برندسازی برای هنرمند در اقتصاد فرهنگ از جمله اتفاقات بزرگی است که در توان هنرمند نیست و باید متولیان امر کمک کنند. از طرف دیگر هنرمندان با تولید محصولات باکیفیت و ایجاد ثبات در اقتصاد میتوانند گامهای مؤثری بردارند. مثلاً مهر اصالت یونسکو برای ارتقا بخشی به کیفیت محصولات بود که هنرمندان اصفهانی به بهترین شکل این کار را انجام دادند و در چند دوره بیشترین مهر اصالت را دریافت کردند اما متأسفانه از طرف دیگر حمایتهای کافی صورت نگرفت. پس مدیران باید برای آن فکر میکردند تا این مهر بالندگی لازم را پیدا میکرد. مثلاً خیلیها از انتخاب شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایعدستی اطلاعی ندارند بنابراین همدلی بیشتری باید وجود داشته باشد. فارس: اجرای طرح حراج صنایعدستی راهکار مناسبی برای فروش بیشتر محصولات فرهنگی شهر اصفهان خواهد بود؟ قشقاییفرد: به نظر من یکی از اشکال ارائه محصول که میتواند سطحی از محصولات اقتصاد فرهنگ که جنبههای هنری بیشتری را تقویت کند، جایگاه آن در حراجیهاست و این یکی از اشکال مثبت برای جامعه اقتصاد فرهنگ ما در رسته هنرهای سنتی است نه در صنایعدستی چرا که تأکید صنایعدستی بر تولید محصولات زیاد است و تأکید هنرهای سنتی بر تولید کیفی در سطوح بالا است که با هنرها رقابت میکند. فارس: با این توصیفات، به عملکرد خود در عرصه فرهنگی و هنری چه نمرهای میدهید؟ قشقاییفرد: من در حوزه خودم نمره 18 را میدهم چرا که ارزش بسیاری از محصولاتی که از جایگاه چندانی برخوردار نبودند را افزایش دادهام و با ایجاد تغییرات در محصولات، فروش کالای خود را افزایش دادیم. فارس: موفقیت خود را در این عرصه مرهون چه عواملی میدانید؟ قشقاییفرد: با تکیه بر فرهنگ گذشته، خلاقیت و نوآوری و درک زمان و موقعیت امروزی که نیاز مردم چیست و سعی کردم نیاز جامعه را درک کنم و به سلیقه مصرفکنندگان احترام بگذارم. من محصولات خود را در قالب اثر هنری ارائه میدهم نه در قالب صنایعدستی. میخواهم با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرم. فارس: آینده اقتصاد فرهنگ شهرمان را چگونه ارزیابی میکنید؟ قشقاییفرد: اگر زیرساختهای لازم فراهم باشد و ارتباط ما با دنیا نامحدود شود، قطعاً میتوانیم موفقتر عمل کنیم. انتهای پیام/63074/صا40
http://fna.ir/C5F443
94/09/14 - 16:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور اراک: اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی دولت شکست میخو
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور اراک اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی دولت شکست میخوردعضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور اراک گفت اعطای کارت 10 میلیون تومانی توسط دولت با هدف خرید کالای ایرانی شکست میخورد علی یونسی در گفتوگو با خبرنگار فاعضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم: فرهنگ عاشورا و اربعین در زندگی ما نمود عینی داشته باشد
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم فرهنگ عاشورا و اربعین در زندگی ما نمود عینی داشته باشدعضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم گفت فرهنگ عاشورا و اربعین باید در رفتار و کردار افراد نمود عینی داشته باشد و در سبک زندگی آنها بتوانیم مشاهده کنیم حجتالاسلام جلالنمایش هنر و فرهنگ ایران در تصاویر قالی های موزه فرش
تصویر برداری تحلیلی از قالی های موزه فرش ایران به منظور استفاده در برپایی موزه های مجازی موزه های سیار و معرفی هنر و فرهنگ ایران از سوی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی انجام شد به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شکوفه مصباحی مسئول بخش پژوهشی فرش پژمعاون شرکت بازرگانی دولتی ایران: دستیابی به توسعه پایدار مرهون اقتصاد دانش بنیان است
معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران دستیابی به توسعه پایدار مرهون اقتصاد دانش بنیان است اهواز - ایرنا - معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت دست یابی به توسعه و اشتغال پایدار مرهون اقتصاد دانش بنیان است به گزارش ایرنا دکتر شهیاد آبنار شنبه در همایش نقش توسعه صنعت دررئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد آمادگی ایران برای توسعه همکاریهای اقتصادی با ایتالیا
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردآمادگی ایران برای توسعه همکاریهای اقتصادی با ایتالیارئیس کل بانک مرکزی در دیدار با معاون توسعه اقتصادی ایتالیات و هیات تجاری همراه گفت از مسئولان ایتالیا میخواهیم تا قبل از سفر روحانی همه قراردادهای مورد اشاره دو کشور آماده امضا و ارتباطات بانکیانتصاب رئیس مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر
صدای قزوین - آیین تودیع و معارفه رئیس مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر قزوین برگزار شد به گزارش خبرنگار ولایت در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر قزوین که با حضور محمد سلطانی رئیس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر برگزار شد ضمن تقداحتمال تشکیل پیمان امنیتی علیه ناتو با همکاری ایران و روسیه/محبوبیت اردوغان در بلند مدت کاهش خواهد یافت/رئیس ج
یک پژوهشگر حوزه قفقاز گفت ترکیه با چراغ سبز ناتو جنگنده روسی را سرنگون کرد و قطعا پوتین با اقدامات زیرپوستی ضربه مهلکی به اردوغان وارد خواهد کرد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حمید قدسی آذر در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل آناج با اشاره به انهدام جنگده روسی توسط ارتش ترئیس سازمان میراث فرهنگی: ایران خاستگاه صلح ادیان الهی بوده است
رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران خاستگاه صلح ادیان الهی بوده است سبزوار- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت نتایج کاوشهای باستانشناسی و تاریخی نشان می دهد ایران خاستگاه و جایگاه صلح ادیان الهی بوده است به گزارش ایرنا مسعود سلطانی فر رورئیس سازمان میراث فرهنگی: ایران خاستگاه صلح ادیان الهی است
رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران خاستگاه صلح ادیان الهی است سبزوار- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت نتایج کاوشهای باستانشناسی و تاریخی نشان می دهد ایران خاستگاه و جایگاه صلح ادیان الهی بوده است به گزارش ایرنا مسعود سلطانی فر روز پنجورود فرش دستباف به ایران مقرون به صرفه نیست
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ورود فرش خارجی به داخل کشور آزاد است و به هیچ عنوان بحث قاچاق در این زمینه مطرح نیست تاکید کرد واردات فرش دستباف از کشورهای رقیب به داخل ایران مشمول تعرفه های بالای گمرکی می شود که این امر ورود این فرش ها را مقرون به صرفه نمی کند به گزارش ا-
گوناگون
پربازدیدترینها