تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815340691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلاقيت‌هايي که در گيم‌نت‌ها دود مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

باشگاه جواني برنا/ اميررضا پرحلم- بازي هاي رايانه اي به عنوان پديده‌اي جديد، امروزه بخش زيادي از اوقات روزمره جوانان را در اختيار گرفته و موجب شده که شخصيت جوانان و نوجوانان کشور دستخوش تغييرات جدي شود. ظهور اين بازي ها که در گذشته هاي نه چندان دور با عناويني چون آتاري و امروزه با اسامي جديدي مثل پلي استيشن همراه بوده در نگاه نخست آسيبي را به لحاظ کارکردي نشان نمي دهد اما در واقع پاي بندي و الزامات ناخواسته جوانان به بهره گيري از اين بازي ها به اين لحاظ نگران کننده است که در دراز مدت تبعات غير قابل جبراني را ممکن است به لحاظ رفتاري به بار آورد. از ديگر سو، گيم ها امروزه جاي خود را در جهان به عنوان ابزارهاي ارزشمند الکترونيکي به خوبي پيدا کرده اند و طراحي بازي ها به عنوان زمينه هاي اصلي شکوفايي استعدادهاي جوانان از اولويت مهمي برخوردار شده است. پاتوقي براي تمام فصولامروزه در سطح شهر شاهديم که بسياري از جوانان اوقات خود را در گيم نت ها سپري مي کنند. افزايش تعداد گيم نت ها از يک طرف خلاقيت هاي رفتاري را کور مي کند و از سوي ديگر ارتباط مستقيمي با مقوله آموزش هنجارهاي ارزشي و اخلاقي برقرار مي کند به گونه اي که مي توان از اين پديده هاي نسبتاً نوپا در جامعه ايران برداشت هاي متعددي را استنباط کرد. اقبال گسترده جوانان و نوجوانان به بازي هاي رايانه اي نشانه مثبتي از نهادينه شدن فرهنگ الکترونيک در ميان اين قشر است اما نگرش جوان ايراني به بازي هاي الکترونيک چگونه است؟ با يک نگاه اجمالي به مکان هاي برپايي گيم نت ها تعداد زيادي جوان و نوجوان پسر را مشاهده مي کنيم که با اشتياق فراوان و بدون در نظر گرفتن هرگونه ملاحظات به سرعت به سمت دستگاه هاي بازي هجوم مي برند و فارغ از هر گونه سود و زيان مادي همه دارائي شان را صرف بازي مي کنند تا زماني که متقاعد شوند به عنوان برنده توانسته اند از ميدان بازي خارج شوند. "گيم نت" مکاني است که در آنجا تعداد زيادي رايانه از طريق شبکه به هم متصل شده و کاربران در آن مي توانند به صورت گروهي يا انفرادي و از طريق اينترنت پرسرعت با گروهي ديگر در محلي ديگر بازي کنند و يا به تنهايي يک بازي رايانه اي خاص را ادامه دهند. اعتياد الکترونيکيگرايش نوجوانان و جوانان به بازي هاي رايانه اي اين نگراني را در بين خانواده ها بوجود آورده که ممکن است پرداختن بيش از حد به اين مساله نوعي اعتياد الکترونيک را بوجود بياورد. صرفنظر از اين موضوع محتواي بازي ها تعامل و آموزشي که در خلال مبادرت به آنها بوجود مي آيد نکته حائز اهميتي است که بعضاً توجه به عواقب آن مغفول مي ماند. تاثيرات رفتاري ايجاد شده ناشي از خو گرفتن بيش از حد به بازي هاي رايانه اي علاوه بر ايجاد برخي مشکلات جسماني، ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي متعددي را نيز به بار مي آورد. بايد توجه داشت کنترل ناهنجاري هاي ناشي از انجام بازي هاي رايانه اي تا حدي دشوار است اما اين نکته که چگونه مي توان به استاندارد مشخص و تعريف شده اي براي تعيين يک بازي سالم دست يافت از جمله مواردي است که همچنان در ابهام باقي مانده است. طبق اعلام مسئولان ناجا تقريباً تعداد 200 گيم نت در سطح شهر تهران فعال است که از اين تعداد تنها 3 درصد آن ها مجوز موقت و کوتاه مدت دارند. همچنين براساس بررسي هاي انجام شده بيشتر گيم نت هاي غير مجاز در فضاهاي پرت جغرافيايي قرار دارند که به اين لحاظ زمينه کافي براي شکل گيري اعمال مجرمانه در آنها وجود دارد. از ديگر آسيب هاي جدي گيم نت ها آموزش رفتارها و ناهنجاري هايي است که برخي اصول غير انساني را به عنوان ارزش محسوب مي کند؛ در بيشتر بازي هاي رايانه اي خشونت هاي غير عادي وجود دارد که به شکل غيرمعقولي با استقبال جوانان روبرو مي شود. تاثير مستقيم و غيرمستقيم ضد ارزش هاي بازي هاي الکترونيکي در رفتار و خلق و خوي جوانان و انعکاس آن در زندگي اجتماعي مي تواند متضمن وقوع قطعي رفتارهاي نابهنجار در سطح جامعه باشد. اينکه در برخي از بازي ها کشتن و حمله به انسان هاي ناتوان به عنوان ملاک هاي مهم افزايش امتياز محسوب مي شود، عملا پا گذاشتن در وادي نهادينه کردن فرهنگ خشونت در جامعه است. به گفته يکي از کارشناسان فرهنگي افزايش بي رويه خشونت در مدارس و در ميان پسران گروه سني 9 تا 14 سال معلول پرداختن بيش از حد به سرگرمي هايي است که به شدت جنبه انسان ستيزانه دارد. مهناز ميرزايي در اين باره معتقد است که افزايش خشونت هاي ظاهري، درگيري فيزيکي، بي بند و باري و حرف ناشنوي از والدين به طور قطعي تحت تاثير رواج برخي بازي هاي رايانه اي است که به مرور رفتار جوانان و نوجوانان را تغيير مي دهد. وي دليل اصلي شيوع خشونت و بدرفتاري ناشي از بازي هاي رايانه اي را ترجمه غير اصولي بازي هايي مي داند که حتي در غرب براي سنين خاصي ممنوع است. مدرسه گيم نت هابررسي ها نشان داده که در آينده اي نزديک 85 درصد آموزش ها از طريق بازي هاي رايانه اي خواهد بود. به گفته محققان IT توسعه نرم افزار نقش تعيين کننده اي در طراحي برخي بازي ها داشته اما مشکل اصلي سوء استفاده از فضاي گيم نت ها از سوي برخي افراد غير متخصص و فقدان کنترل و نظارت موثر بر عملکرد در اين مراکز است. شايد پاسخ به اين سوال که جايگاه ايران در توليد بازي هاي رايانه اي کجاست کمي دشوار باشد اما واقعيت اين است که در ايران برنامه منسجمي براي هدايت بازي هاي رايانه اي وجود نداشته و در اين خصوص هدف مشخصي دنبال نمي شود. صرف غرق شدن جوانان در بازي هاي اکشن غير مفيد نمي تواند يک تفريح سالم محسوب شود. سرگرمي در اصل بايد داراي پيام و تاثير سالم باشد و تنها حساس کردن مسئولان و هشدار به خانواده ها و برخورد با گيم نت هاي غير مجاز در سطح شهر نمي تواند يک روش کارآمد محسوب شود. در حال حاضر دو نهاد مهم کشور در امر طراحي بازي هاي رايانه اي اقداماتي را انجام داده اند که تا حدي موفق بوده است. سازمان تبليغات اسلامي در اين راستا چند بازي رايانه اي سالم را طراحي کرده است که در آنها برخي ملاکهاي انساني و ارزشي مد نظر قرار گرفته است. همچنين معاونت فرهنگي سپاه پاسداران نيز اقداماتي از قبيل طراحي و ساخت چند بازي يارانه اي، انجام داده که گرچه در حال حاضر بنا به برخي اظهارات و به خاطر ساير اولويت هاي برنامه اي فعاليت در اين راستا کمرنگ شده ولي اميد است که در آينده نزديک روند توليد اين بازي ها ادامه يابد. بنا بر گزارش برنا، در شرايط فعلي و با توجه به تهديدات نرم افزاري دشمنان در عرصه بازي هاي رايانه اي از جمله طراحي بازي "نبرد با ايران" سياستگذاري ها در خصوص مقابله با اين تهديدات جنبه انکار ناپذيري به خود گرفته است. با توجه به تاکيد مسئولان مبني بر اهميت به جنبش نرم افزاري و پيشرفت هاي ايران در عرصه سايبر انتظار مي رود که روند هدفمند سازي بازي هاي رايانه اي در کشور از جهش و پيشرفت قابل ملاحظه اي برخوردار شود به خصوص که آخرين بررسي ها حاکي از آن بوده که نرخ رشد بازيهاي رايانه اي در جهان 6 درصد بوده در حالي که اين رقم در حوزه سينما تنها 2 درصد بوده است. اين واقعيت که برخي بازي هاي گيم نت رفتارهاي نادرست اخلاقي را رواج مي دهند غير قابل انکار است، در بررسي هاي صورت گرفته يک مرکز تحقيقات بازي هاي رايانه اي مشخص شده که در نزديک به 80 درصد بازي هاي رايانه اي خشونت و تشويق به کشتن پليس و انسان هاي درستکار يک ارزش مهم و والا محسوب مي شود! با اين وجود اعتياد به بازي هاي آن لاين در گيم نت ها يک آسيب جدي براي جامعه جوان ايراني است که تبعات جسمي، روحي و رواني متعددي به بار مي آورد. از جمله اين آسيب ها تحريک پذيري، حواس پرتي، تند خويي و ساير اختلالات رفتاري است که به تدريج تبعات ناگواري به بار مي آورد...هنوز گويا دستگاه هاي مسئول ورود جدي به اين حوزه و جايگزيني مناسب بازي هاي بومي را در دستور کار خود قرار نداده اند؛ مضاف بر اينکه کمبود فضاهاي آموزشي و تفريحي نيز خود علت ديگري براي روي آوردن به اين بازي خانگي است که به راحتي و با کمترين هزينه در اخيترا جوانان و نوجوانان قرار مي گيرد... 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن