تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803277223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد روایت پر درد محرومیت «اشترینان» / شهری که از توسعه بی‌نصیب ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
روایت پر درد محرومیت «اشترینان» / شهری که از توسعه بی‌نصیب ماند
کلاف سر در گم مشکلات اشترینان پس از سال‎ها انتظار همچنان بلاتکلیف باقی مانده است، به طوری که گروهی از مردم به واسطه انبوه مشکلات از شهر و دیار خود بریده و گزینه مهاجرت را انتخاب کرده‏‌اند.

خبرگزاری فارس: روایت پر درد محرومیت «اشترینان» / شهری که از توسعه بی‌نصیب ماند



به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، اشترینان برادر کوچک‌تر بوده و پاره‌‏ای از پیکره این شهرستان است که وجود مشکلات عدیده و کاستی‏ های فراوان در حوزه راه، آب، درمان، آموزش و غیره آن را به بن بست کشانده است. وجود مشکلات فراوان در حوزه آب کشاورزی اعم از شرب و کشاورزی زمینه مهاجرت بسیاری از روستائیان اشترینان را فراهم و آنها را از زادگاه و خانه خود جدا کرده است. کم‌آبی و خشک شدن بسیاری از چشمه‏‌ها، قنوات و چاه‎های آب، حجم قابل توجهی از باغات مثمر اشترینان را خشک کرده و درآمدزایی از این حوزه را به عنوان یکی از اصلی‏‌ترین منابع درآمدی اهالی آن به حداقل رسانده است. اگرچه روستائیان یارای مقابله با کم‎آبی در حوزه تامین آب شرب و دریافت بخشی از نیاز روزمره خود در قالب آبرسانی از طریق تانکرهای حمل آب را دارند، اما خشکسالی‎های اخیر و به دنبال آن کاهش حجم بارش‎ها از یک سو و نبود سدهایی که روان آب‎ها در فصول غیرکشاورزی اندوخته کرده و در مواقع نیاز کشاورزان آب جمع شده، پشت آنها را ارزانی زمین‎های تشنه کنند، گزینه‎ای را جز کوچ پیش‌روی کشاورزان باقی نگذاشته است. وجود جاذبه‎های بکر و فوق‎العاده در حوزه گردشگری اشترینان آن هم به واسطه مناطقی همچون ونایی، تک درخت و ... ظرفیت بالقوه بسیار عظیمی را فراهم آورده است. این در حالی است که بهره‎وری حداقلی از این ظرفیت‎ها شرایط را به گونه‎ای فراهم نکرده است، تا در سایه آن اشترینان از این همه جاذبه طبیعی بهره‌مند شده و در سایه تقویت حوزه گردشگری و صنعت توریسم بتواند منبع اصلی درآمدزایی خود را از این حوزه تعریف کند.

عقب ماندگی گسترده در حوزه درمان یکی از ساکنان اشترینان به خبرنگار فارس گفت: وجود مشکلات عدیده در حوزه درمان اشترینان و عقب ماندگی گستردگی آن در این بخش مشکلات و نارضایتی‎های زیادی را برای ساکنان رقم زده و شب هنگام بسیاری از خانواده‎ها را راهی مراکز درمانی مرکز بروجرد کرده است. سکینه معظمی گودرزی اظهار کرد: نبود داروخانه شبانه‌روزی، بیمارستان، دندانپزشکی، پزشک متخصص و دیگر بخش‎ها و مراکز درمانی در اشترینان روزانه شهروندان زیادی را با تحمل مشقت‎های فراوان به خصوص در فصول سرد سال و پذیرش احتمال خطر جاده راهی بروجرد می‎کند. تشنگی آهنگ مهاجرت روستائیان را به صدا درآورده است دیگر شهروند اشترینانی از تشنگی روستاهای آن گفته و درد دل‌های ساکنان روستاهایی را بازگو می‎کند که بی‎آبی آهنگ مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه را سر می‎دهد. عبدالکریم جهان آرا اظهار کرد: اهالی روستاها پس از تحمل انواع مشکلات و اصرار بر ماندن و آبادانی و تولید اینک به واسطه نبود، آبی برای آشامیدن و سیراب کردن مزارع خود چاره‏ای جز دل کندن از آبادی و مهاجرت به شهر ندارند. وی اضافه کرد: سال‏ها انتظار کشاورزان و روستائیان اشترینان برای احداث و بهره‎برداری از سد گلرود و سیراب شدن صدها هکتار زمین با بی‎مهری مسئولان رنگ باخته و آنها را بیش از پیش ناامید کرده است.

تبدیل اشترینان به شهرستان؛ مطالبه‌ای دیرینه رئیس شورای اسلامی شهر اشترینان در این باره به خبرنگار فارس گفت: یکی از مطالبات عمومی مردم اشترینان که تاکنون تحقق نیافته است، تبدیل آن از شهر به شهرستان است. اکبر جهانگیری اظهار کرد: اگرچه این مطالبه به حق از کانال‎های مختلف و با انتقال به مسئولان ارشد استانی و شهرستانی بارها و بارها تکرار و تاکید شده است، اما عدم تحقق آن پرونده دیرینه این چالش‎ مردم را همچنان باز نگه داشته است. وی تاکید کرد: بیکاری و عدم اشتغال قشر جوان، بی‌آبی گسترده به خصوص در حوزه روستایی و در مجموع ضعف زیرساختی در همه حوزه‌ها طی سال‌های اخیر مهاجرت 10 هزار نفر از ساکنان اشترینان را رقم زده است. زنگ خطر جدی مهاجرخیزی اشترینان رئیس شورای شهر اشترینان خاطرنشان کرد: این حجم گسترده از مهاجرت زنگ خطر جدی را برای مسئولان به صدا درآورده است، تا از این پس با جدیت بیشتر مشکلات آن را رصد و واکاوی کرده و در رفع آنها بکوشند، شاید به این واسطه عنوان "مهاجرخیزی" از اشترینان رخت بندند. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جاذبه‎های تفریحی و گردشگری اشترینان و پتانسیل قوی در حوزه صنعت توریسم در این منطقه، یادآور شد: تاکنون از این ظرفیت عظیم نیز همچون بسیاری دیگر از داشته‎ها و قابلیت‎های اشترینان بهره و استفاده آنچنانی برده نشده است، تا به واسطه آن علاوه بر تقویت اشتغالزایی برای بومی‌های منطقه، شاهد تقویت بن مایه‌های اقتصادی آن باشیم.

سد گلرود، فرصتی که سوخت شد در ادامه نماینده مردم بروجرد و اشترینان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اهرم‌های قوی که میتوانست حجم قابل توجهی از کم آبی‌های اشترینان را جبران کرده و عامل قوی برای ماندگاری روستائیان در روستاها باشد، احداث سد گلرود بود. بهرام بیرانوند خاطرنشان کرد: اگرچه طرح مطالعاتی این سد در حوزه اشترینان در سال‎های گذشته اجرایی و مبلغ اعتباری هم برای آن تعریف شده است، اما احداث این سد بنا به دلایلی از دستور کار دولت خارج شده است. پیشرفت کند سد شهید بروجردی وی یادآور شد: احداث سد شهید بروجردی که مصارف تعریف شده، برای آن می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز مناطقی از اشترینان را تأمین کند، روندی کند داشته و پیشرفت فیزیکی آن تاکنون به 10 درصد نرسیده است. نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از راهکارهای کاستن از تب تند کم آبی در حوزه اشترینان تمرکز روی احداث بندهای خاکی و جمع‌‎آوری آب در پشت آنها در فصول غیر زراعی و استفاده کشاورزان از این حجم در فصول زراعی و سیراب کردن زمین‌ها است.

ادامه پیگیری‌ها برای تبدیل اشترینان به شهرستان بیرانوند از پیگیری‌ها در خصوص تبدیل شهر اشترینان به شهرستان خبر داده و ابراز امیدواری کرد، این مطالبه به حق ساکنان منطقه محقق شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم عظیم مشاغل مردم اشترینان متمرکز در حوزه‌های کشاورزی و باغداری است، رفع بخش‌هایی از مشکلات کم‌آبی زمینه‌ساز تقویت تولید در حوزه‌های یاد شده و به دنبال آن حضور روستائیان در منطقه است. ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان به اشترینان محروم بر اساس مطالب یاد شده به عنوان گوشه‌هایی از انبوه مشکلات آزاردهنده در اشترینان، به نظر می‌رسد، مدیران ارشد شهرستانی و استانی باید پیش از خالی شدن روستاهای دیگر اشترینان از سکنه در حد امکان بخش‌هایی از این معضلات را مرتفع کرده و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند تا به جای مهاجرخیزی و ترک منطقه شاهد مهاجرت معکوس و بازگرداندن مردم به زادگاه و دیار آنها باشیم. در کنار پرداختن به مشکلات اشترینان و بیان ضرورت رفع و چاره اندیشی برای آنها، نباید از این نکته مهم غافل ماند که تبدیل اشترینان از شهر به شهرستان زمینه‌ساز توسعه گسترده آن در همه ابعاد و جهات است. ایجاد ادارات مختلف در اشترینان و دریافت مستقل اعتبارات عمرانی، خدماتی، ورزشی، فرهنگی و ... به آنها می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تحولی شگرف در منطقه بوده و به دنبال آن افزایش آمار جمعیتی ساکن، تقویت اقتصادی، زیرساختی و اشتغالزایی را محقق کند.

اولویت مهم تبدیل اشترینان به شهرستان بر اساس مطالب یاد شده یکی از مهمترین اولویت‎هایی که می‎تواند بستر را برای رفع معضلات اشترینان در حوزه‎های مختلف فراهم کند، تبدیل آن از شهر به شهرستان است. بر این اساس، دیگر زمان آن فرا رسیده است تا اشترینان با حرکت از ایستگاه عقب ماندگی و انزوا به رشد و تعالی همه جانبه رسیده و آن‌گونه که شایسته مردم فهیم، ولایی و انقلابی آن است، خدمات در خور شأنی را دریافت کند. گفتنی است، در صورت تحقق این مهم سطح رضایتمندی جمعیت تقریبی 40 هزار نفری ساکن اشترینان و روستاهای تابعه آن کسب و زمینه برای گسترش آن در بُعد جمعیتی فراهم می‎شود. --------------------------- گزارش از مژگان شمس --------------------------- انتهای پیام/85012/م40/



94/09/01 - 06:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن